Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

15-04-2025 om 11:07

Daglichtlamp schreef op 15-04-2025 om 10:48:

Ondertussen schiet het nog steeds niet op bij de onderhandelingen over de voorjaarsnota.

NSC: 'Nog steeds grote afstand bij onderhandelingen, vanavond moet het klaar' - https://nos.nl/l/2563644

PVV wil iets doen tegen hogere huren? Dat is typisch want ze stemden onlangs tegen de huurbevriezing voor dit jaar. Een voorstel dat was ingediend door PvdA/Groen Links.

Fleurtje_5 schreef op 15-04-2025 om 10:21:

[..]

In mijn straat staat een kerk. Hopelijk blijft die er nog lang staan.

Uitbundige diensten bij de Pinksterkerk? Echt? Wat doen ze? Luidruchtig strooien met bloemblaadjes? Lijkt me stug dat de buren die naast een kerk wonen, last hebben van de pinksterkerk. Waarom gaan ze er dan wonen? Je ziet dan toch zo dat er een kerk staat.

Ik heb geen moeite met een feest, niet met een Oud Limburgs schuttersfeest, en niet met een Turkse bruiloft. Dat is maar af en toe. Moet kunnen.

Maar als je het hebt over 'uitbundig' waar buren last van zouden kunnen hebben:

https://youtu.be/BZnNRgRjkBY?si=4hDqLQZBPzP7JYPV Op straat. Turkse bruiloft.

https://youtu.be/zDBkylEL-EE?si=uol4ZvWiDNQJ2ppr Niet op straat, maar wel veel uitbundiger en vrolijker.

Wat erg, en dat "orkest" kent maar een deuntje, terwijl ik zat te kijken verwachtte ik ieder moment een onweersbui ⛈️ Zag al wel een paraplu tevoorschijn komen..

Je lijkt weinig te weten over pinksterkerken, Fleurtje. Die zijn vaak zeer uitbundig ja. Bloemblaadjes strooien ze niet, geen idee hoe je daarbij komt. En ze zitten meestal niet in een echt kerkgebouw, daar is het een te recente stroming voor. Dus nee, je ziet juist bij pinksterkerken niet zo dat er een kerk zit. Of ze geluidsoverlast veroorzaken zal afhangen van de geluidsdichtheid van het gebouw waar ze in zitten, maar alleen maar fluisterend bidden doen ze daar niet. 

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/lees/artikelen/2022/hoe-arme-landen-het-evangelie-van-de-pinksterkerk-met-open-armen-ontvangen.html 22 april 2022
.............
Even verderop, in dezelfde stad, staat de op twee na grootste kerk ter wereld: ‘Champions Royal Assembly’, waar 80 duizend mensen in kunnen. Maar binnenkort moeten deze twee een positie opschuiven. Want in Port Hartcourt, aan de kust van Nigeria, wordt een nog grotere megakerk gebouwd: in de ‘Hand of God Cathedral’ zullen 120 duizend mensen passen.
............

Een kerk voor 120 duizend mensen? Vreselijk. Dan krijg je toch engtevrees.

Hebben we zoiets in Nederland? Heb daarom even gegoogled: Pinksterkerk kan verwijzen naar:

*Pinksterbeweging, een evangelicale stroming
*Pinksterkerk (Łódź), een voormalig Luthers en later rooms-katholiek kerkgebouw
*Pinksterkerk (Turnhout), een rooms-katholiek kerkgebouw
*Bethel Pinksterkerk Nederland is een, van oorsprong Indonesisch, kerkgenootschap met een pinksterachtergrond.

En dit zegt de EO erover:

https://www.eo.nl/artikel/sektarisme-en-de-pinksterkerk-hoe-zit-dat
Pinksterkerken worden door buitenstaanders regelmatig gezien als sektarische gemeenschap. Met het woord ‘sekte’ denken mensen al snel aan manipulatie, dwang en negativiteit. Maar wanneer is iets eigenlijk sektarisch?.......etc.etc.etc..........

Men spreekt wel vurig, men gelooft in gebedsgenezing, maar niet met met versterkte geluidsprekers gebeden in een onverstaanbare taal in woonwijken voor mensen die niets hebben met dat geloof. 

En dat word nu genoemd omdat men de versterkte gebedsoproepen in Arabische taal dwangmatig en indringend vind? Zo van "O maar die kunnen er ook wat van, en die, en die ook, dus dan mogen wij al heel zeker".

Dat bedoelde ik. Misschien niet van alles roepen over een onderwerp waar je nadat je er over gepost hebt nog moet gaan Googelen wat het eigenlijk is.

Vanuit dit soort pinksterkerken / evangelische stromingen wordt er ook geregeld aan straatevangelisatie gedaan. Met of zonder luidspreker, mensen staand houden voor een gesprek over wat ze geloven of 'Jezus houdt van u!' of 'Ongelovigen gaan naar de hel!' roepen. Als je zelf niet tot dat geloof behoort en er niks mee te maken wil hebben lijkt mij dat eigenlijk indringender en opdringeriger dan een algemene gebedsoproep. Dit soort evangelisatie kom ik vanuit moslims nooit tegen, terwijl ik in een regio woon met relatief een hoog percentage moslims.

Of gaat het vooral om de taal, aangezien je tig keer 'Arabisch' schrijft? Mogen mensen in de bus en op straat nog wel in het Arabisch met elkaar spreken of moet je in Nederland sowieso maar Nederlands spreken?

Ik ben opgegroeid in de buurt van een rooms-katholieke kerk. De klok luidde alleen om de tijd aan te geven en bij oproepen voor de kerkdiensten. (Zondagse kerkdiensten of kerkdiensten voor bruiloften of uitvaart) In de avond en nacht werd er heel zacht geluid om de tijd aan te geven. 
Een pastoor die met een grote toeter luidkeels in een andere taal zou oproepen voor het gebed zou ik heel vervelend vinden. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-04-2025 om 06:56 Topicstarter

Coalitie overlegt al hele nacht over voorjaarsnota, nog geen akkoord - https://nos.nl/l/2563774
Dit kan toch nooit goed gaan. Hoe kun je goede besluiten nemen als je niet slaapt.

Lars, is er al beweging te zien?

Iedereen moet buiten zichzelf treden om alleen maar zijn baan te mogen behouden. De meeste Nederlanders zijn het met welke uitkomst dan ook niet eens. Ook met die van het vorige en het volgende kabinet niet. 

Luilekkerland is duur en wie gaat dat betalen? En Luilekkerland is alleen voor bepaalde groepen fijn en een hel voor ieder buiten die groepen die een andere wens voor ogen had. Iedereen wordt steeds luidruchtiger als hij niet krijgt wat hij wil.

Zo te horen vind ik dat iedereen wel gelijk heeft.

De mensen zijn geneigd om te vergeten wat ze wél allemaal hebben gekregen. Ik denk dat minder verwende mensen al blij zijn dat ze hun kinderen kunnen voeden. Wij hebben enorm veel noten op onze zang.

Wat is het gemiddelde salaris per land:
https://www.youngcapital.nl/carriere/salaris/gemiddeld-salaris/gemiddeld-salaris-per-land 

Ik vind dat ieder in Den Haag gewoon moet blijven zitten en dat ze een soort verdeelsleutel moeten gebruiken. Zonder erg emotioneel te worden.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-04-2025 om 10:15 Topicstarter

Probleem is dat ze het zelfs niet eens zijn over hoeveel koek er precies te verdelen valt. Hopelijk vallen ze. De andere optie is dat ze besluiten opnieuw voor zich uit schuiven. Dan zijn nieuwe verkiezingen, en een coalitie die samen wel besluiten kan nemen toch echt in het voordeel van dit land.

Nicole123 schreef op 15-04-2025 om 19:24:

Dat bedoelde ik. Misschien niet van alles roepen over een onderwerp waar je nadat je er over gepost hebt nog moet gaan Googelen wat het eigenlijk is.

Vanuit dit soort pinksterkerken / evangelische stromingen wordt er ook geregeld aan straatevangelisatie gedaan. Met of zonder luidspreker, mensen staand houden voor een gesprek over wat ze geloven of 'Jezus houdt van u!' of 'Ongelovigen gaan naar de hel!' roepen. Als je zelf niet tot dat geloof behoort en er niks mee te maken wil hebben lijkt mij dat eigenlijk indringender en opdringeriger dan een algemene gebedsoproep. Dit soort evangelisatie kom ik vanuit moslims nooit tegen, terwijl ik in een regio woon met relatief een hoog percentage moslims.

Of gaat het vooral om de taal, aangezien je tig keer 'Arabisch' schrijft? Mogen mensen in de bus en op straat nog wel in het Arabisch met elkaar spreken of moet je in Nederland sowieso maar Nederlands spreken?

Schei toch uit.

Het ging om het voorstel van de SGP en JA21 om de versterkte gebedsoproepen te verbieden, en dan word de pinksterkerk erbij gehaald om af te leiden? "Owjeetje Fleur je weet niet veel over dat onderwerp." Heb ik dat ergens gezegd dan? Ik heb geschreven dat ik ben gaan googlen om meer over die pinksterkerk te weten komen. Ik hoef niet eens veel over de pinksterkerk te weten als de pinksterkerk niet het onderwerp is.

De rest van je bericht over het spreken in de bus is grote kul. Als een pastoor uit Polen naar Nederland komt om hier een heilige mis op te dragen in het Pools omdat de kerkbezoekers grotendeels Pools zijn heb ik daar geen enkele moeite mee. Als ze een roeptoeter gaan gebruiken om die gebeden over de wijk uit te roepen heb ik daar wel moeite mee. Geloof is privé. En geloofsvrijheid geld ZEKER OOK voor andersgelovigen en ongelovigen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-04-2025 om 10:21 Topicstarter

Waar het om gaat wat dit initiatiefwetsvoorstel betreft is dat zo'n voorstel nooit kunt richten op 1 geloof. Je moet dus oppassen of je niet ongewild ook zaken raakt die je juist wilt behouden. Dus ik zeg nog steeds: laat die bevoegdheid bij de gemeenten. In de praktijk valt volgens mij de overlast wel mee, en daar waar het niet meevalt treden gemeenten nu ook al op.

(maar gezien de doorlooptijd van initiatiefwetsvoorstellen vermoed ik dat deze discussie nog lang niet klaar is, bijvoorbeeld het initiatiefwetsvoorstel voor het zwaarder straffen bij misdrijven waar discriminatie/antisemitisme een rol speelt, heeft er vier jaar over gedaan om door beide Kamers aangenomen te worden, het wetsvoorstel voor het vuurwerkverbod is al uit 2020, en moet nog door de Eerste Kamer).

Dit vind ik ook een goed voorstel.  Want walgelijk én laf die demonstranten met gezichtsbedekking in die video.

Kabinet werkt aan landelijk verbod op gezichtsbedekking bij demonstraties

https://tpo.nl/2025/04/16/kabinet-werkt-aan-landelijk-verbod-op-gezichtsbedekking-bij-demonstraties/

Minister van Binnenlandse Zaken Judith Uitermark (NSC) en minister van Justitie en Veiligheid David van Weel (VVD) voeren een wetswijziging door die gezichtsbedekkende kleding bij demonstraties landelijk verbiedt. Volgens hen is het demonstratierecht te belangrijk om te laten ondermijnen door relschoppers die anoniem willen blijven.

Redactie, TPO, 16 april 2025 – Het aantal demonstraties waarbij deelnemers hun gezicht bedekken om identificatie te voorkomen, neemt toe. Vaak gebeurt dit om strafbare feiten te plegen of de openbare orde te verstoren.

....etc.etc.etc....

[video]

....etc.etc.etc....

Niet meer normaal dit:

https://nos.nl/artikel/2563607-uva-verwacht-enorm-schadebedrag-maagdenhuis-demonstratie-nijmegen-nog-bezig 14 april 2025

UvA verwacht 'enorm schadebedrag' Maagdenhuis, demonstratie Nijmegen nog bezig

De Amsterdamse politie heeft tussen de tien en vijftien personen aangehouden bij de pro-Palestijnse demonstraties bij de Universiteit van Amsterdam (UvA) vandaag. Volgens de universiteit hebben de demonstranten een puinhoop achtergelaten in het Maagdenhuis, het bestuurscentrum van de UvA.

................etc.etc.etc.........

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.