Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Malibu2 schreef op 14-04-2025 om 20:23:

[..]

Je zult maar vlak naast zo'n moskee wonen en hier daadwerkelijk last van hebben. En vervolgens word je ervan beschuldigd dat het probleem bij jouzelf ligt, dat je anti islam of wereldvreemd bent.

Tja..

Er zijn veel meer mensen in Nederland die naast een kerk met luidende klokken wonen dan naast een moskee. Misschien hebben zij daar ook wel last van. Ik heb zelf vlakbij zo’n kerk gewoond en had er persoonlijk geen problemen mee, want ik ging zelf ook naar de kerk. Buren van me vonden het minder fijn, want die wilden graag uitslapen op zondagochtend maar dat ging niet met die klokken. 

Als je de ene gebedsoproep die luid te horen is in de wijde omgeving toejuicht en de ander verafschuwt dan is het blijkbaar niet iets tegen luide gebedsoproepen in het algemeen, maar een aversie tegen die ene religie of tegen dat wat ‘vreemd’ is. Degenen die hier tegen islamitische gebedsoproepen zijn wonen ook zelf helemaal niet naast een moskee en gebruiken het dus vooral als stok om één specifieke religie mee te slaan. Het is hetzelfde als wanneer mensen tegen een hoofddoek zijn omdat dat een religieuze uiting is maar een keppeltje dan weer helemaal geen probleem vinden. Nogal selectief anti-islam is dat.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

14-04-2025 om 22:01

ik heb 23 jaar naast de kerk gewoond en had geen last van het luiden van de klokken (die elk uur sloegen en iig 3x per dag luiden en dan bij de kerkdiensten nog, begrafenissen en overlijden). Maar ik was er zo aan gewend, dat ik ze niet eens hoorde. 

Ik geef trouwens eerlijk toe dat ik als het even vaak geluid oplevert liever naast een kerk zou wonen met luidende klokken dan naast een moskee met gebedsoproepen. Kerkklokken ben ik gewend en ik ben zelf christelijk, daarom ik vind kerkklokken een fijn en vertrouwd geluid. Islamitische gebedsoproepen ben ik niet gewend, die klinken in mijn oren niet zo fijn en vertrouwd. Maar ik vind hierin een rationele blik en het waarborgen van vrijheid van godsdienst veel belangrijker dan wat mijn persoonlijke gevoel, smaak of ergens wel of niet mee bekend zijn me ingeeft.

Ik heb ervaring met beiden. Dat was in de tijd dat ik nog geen christen was. Ik heb nooit problemen gehad met de kerkklokken, die gingen sowieso elk half uur. Op de zondagochtend en tijdens begrafenissen luidden ze wat langer, maar ik vond het wel een mooi geluid. 
Ik heb ook een tijd in de buurt van een moskee doorgebracht waar de gebedsoproep door een geluidsversterker werd gedaan. Dat vond ik toch echt van een heel andere orde dan kerkklokken, en ook veel indringender en onaangenamer.

Ik heb ervaring met kerkklokken en gebedsoproepen en met beiden geen probleem. 

Wat verdraagzaamheid in de wereld zou mooi zijn. 

Malibu2 schreef op 14-04-2025 om 22:28:

Ik heb ervaring met beiden. Dat was in de tijd dat ik nog geen christen was. Ik heb nooit problemen gehad met de kerkklokken, die gingen sowieso elk half uur. Op de zondagochtend en tijdens begrafenissen luidden ze wat langer, maar ik vond het wel een mooi geluid.
Ik heb ook een tijd in de buurt van een moskee doorgebracht waar de gebedsoproep door een geluidsversterker werd gedaan. Dat vond ik toch echt van een heel andere orde dan kerkklokken, en ook veel indringender en onaangenamer.

Dat gevoel deel ik dus, maar ik vind de vrijheid van godsdienst / levensbeschouwing veel zwaarder wegen dan mijn persoonlijke gevoel. Ik ervaar en waardeer zelf ook die vrijheid van godsdienst / levensbeschouwing. Ik vind het een groot goed dat je in Nederland de vrijheid hebt om zelf uit te maken of je christen, moslim, boeddhist, atheïst, agnost of wat dan ook maar bent en dat openlijk te uiten en belijden. Daar moeten we vooral niet op inleveren wat mij betreft.

Malibu2 schreef op 14-04-2025 om 22:28:

Als ik eerlijk ben: het liefst geen van beide, ik hou van zo stil mogelijk . Dat persoonlijke gevoel, voorkeur mag er ook gewoon zijn. 

Het één willen verbieden en het andere niet, is een hele andere categorie en niet gebaseerd op steekhoudende argumenten, maar op het meten met twee maten. 

Fleurtje_5 schreef op 14-04-2025 om 17:34:

[..]

Arabische roeptoeters 

Fleurtje_5 schreef op 14-04-2025 om 17:34:

[..]

heb respect voor andersgelovigen 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

15-04-2025 om 06:54 Topicstarter

Ik denk dat je kerkklokken niet 1 op 1  kunt vergelijken met  gezongen gebedsoproepen. Stel je voor dat de kerk naast je dagelijks versterkt het gezongen Onze Vader laat horen of een psalm gezongen op hele noten.
Ik denk dat daartegen ook veel protest zou komen.

Nicole123 schreef op 14-04-2025 om 22:52:

[..]

Dat gevoel deel ik dus, maar ik vind de vrijheid van godsdienst / levensbeschouwing veel zwaarder wegen dan mijn persoonlijke gevoel. Ik ervaar en waardeer zelf ook die vrijheid van godsdienst / levensbeschouwing. Ik vind het een groot goed dat je in Nederland de vrijheid hebt om zelf uit te maken of je christen, moslim, boeddhist, atheïst, agnost of wat dan ook maar bent en dat openlijk te uiten en belijden. Daar moeten we vooral niet op inleveren wat mij betreft.

Ik vind ook dat de vrijheid van godsdienst belangrijk is, voor iedereen, en daarom ben ik tegen de gebedsoproep door geluidsversterkers. Ik zie dat als een steeds verder toenemende claim vanuit de islam op het openbare leven. En ja, dat is mede gebaseerd op de waarschuwingen van mijn Iraanse vrienden en de gesprekken die ik onlangs had met Palestijnse christenen op de westbank. 

Daglichtlamp schreef op 15-04-2025 om 06:54:

Ik denk dat je kerkklokken niet 1 op 1 kunt vergelijken met gezongen gebedsoproepen. Stel je voor dat de kerk naast je dagelijks versterkt het gezongen Onze Vader laat horen of een psalm gezongen op hele noten.
Ik denk dat daartegen ook veel protest zou komen.

Eens. Persoonlijk zou ik daar ook niet blij van worden, dat zou ik ook zien als een te grote claim op het openbare leven. 

Ik hou van aanbiddingsmuziek, maar dat luister ik in mijn auto, in mijn huis of in de kerk. Of buiten in mijn stadstuin met een koptelefoon op. Daar hoeven anderen geen last van te hebben. 

Malibu2 schreef op 15-04-2025 om 07:13:

[..]

Ik vind ook dat de vrijheid van godsdienst belangrijk is, voor iedereen, en daarom ben ik tegen de gebedsoproep door geluidsversterkers. Ik zie dat als een steeds verder toenemende claim vanuit de islam op het openbare leven. En ja, dat is mede gebaseerd op de waarschuwingen van mijn Iraanse vrienden en de gesprekken die ik onlangs had met Palestijnse christenen op de westbank.

Wauw, wat een gigantische drogredenering. Je bent voor vrijheid en daarom wil je die niet geven. 'Een claim op het openbare leven' geldt dan even zo goed, nee veel sterker, voor kerkklokken. En ik heb nog nooit een flyer in mijn handen gedrukt gehad over de Koran, en al heel vaak over de Bijbel. Moeten we die flyers, uit naam van vrijheid van godsdienst, ook maar verbieden?

Schoondochter schreef op 15-04-2025 om 07:18:

[..]

Wauw, wat een gigantische drogredenering. Je bent voor vrijheid en daarom wil je die niet geven. 'Een claim op het openbare leven' geldt dan even zo goed, nee veel sterker, voor kerkklokken. En ik heb nog nooit een flyer in mijn handen gedrukt gehad over de Koran, en al heel vaak over de Bijbel. Moeten we die flyers, uit naam van vrijheid van godsdienst, ook maar verbieden?

Jij vergelijkt appels en peren. Evangeliserende christenen vs een indringende gebedsoproep. Tegen de folder en degene die ze uitdeelt kunt je "nee" zeggen, tegen die gebedsoproep niet. 

Heb je weleens gepraat met Iraanse ex-moslims of christenen? Echt gepraat over wat zij hier zien gebeuren en de ontwikkeling hierin? Anders zou ik je graag dat boek aanraden van Shahbazi dat een paar paginas eerder is vermeld. Dat is precies wat mijn Iraanse vrienden ook zeggen. En ik zie precies wat ze bedoelen. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

15-04-2025 om 07:39 Topicstarter

[..]

Hier op de markt evangeliseren ook moslims (al noem je dat wellicht anders, ze verspreiden in elk geval hun boodschap met flyers).

Kerkklokken hebben geen tekst, en zorgen zo voor een ander soort verstoring denk ik.

[..]

Ja graag! Van mijn islamitische vrienden/bekenden is er niemand die ook maar 1 keer heeft geprobeerd mij te overtuigen ook te gaan geloven. De jehova's daarentegen staan iedere 6 weken aan mijn deur, ook nog nadat ik heb gezegd dat ik niet meer met ze in gesprek wil en ze dus beter niet kunnen aanbellen. Ook zijn het altijd christelijke organisaties die folders uitdelen op station of op straat. 

Kerkklokken of een versterkte gebedsoproep hangt in de lucht en raakt mij niet persoonlijk.  Die folders die bijna in je hand gefrommeld worden wel en die jehova's komen echt veel te dichtbij die komen bij mij aan de deur. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.