Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
14-04-2025 om 17:34
Bakblik schreef op 14-04-2025 om 16:34:
[..]
En dan kom je met artikelen die 6 en 9 jaar oud zijn?
Het is 2025!!!!!
Heb jij iets kunnen vinden om over te klagen?
Jij stelde deze vraag:
Bakblik schreef op 14-04-2025 om 13:18:
Zijn er eigenlijk wel moskeeën in Nederland waar gebedsoproepen worden gedaan?
En die vraag stelde je ná en onder mijn bericht waar geluidsfragmenten (In Nederland) te beluisteren zijn. Ongeacht of dat 2016 of 2019 is. Het is in Nederland waar die Arabische roeptoeters klinken.
En ik schreef vanmorgen:14-04-2025 om 09:42:Vandaag stond ook een groot artikel in de krant. Het moet afgelopen zijn met gebedsoproepen die via geluidsversterking door woonwijken schallen vinden SGP en JA21.
Denk je dat de SGP en JA21 op 14 april 2025 maar iets roepen als dat alleen in 2016 en 2019 het geval was?
Het lijkt me verschrikkelijk om gedwongen naar Arabische teksten te moeten luisteren in ons mooie vrije westerse landje. Ga de moskee binnen of ga naar Mekka als je zo nodig Arabische gebeden publiekelijk wilt luisteren, en heb respect voor andersgelovigen die een ander gebed in stilte willen bidden.
Het is inderdaad 2025. Ik ga nu dan ook niet met de stenen tafelen sjouwen.
felija
14-04-2025 om 17:35
Tja, als je per sé negatief wil zijn over alles wat maar met moslims te maken heeft, dan vind je altijd wel wat. Of nou ja, denk je altijd vanuit je onderbuik wel iets te vinden.
Ook al moet je daarvoor jaren oude artikelen er aan hun haren bijslepen om je slechte punt te maken.
Het gaat om enkele tientallen moskeeën doorgaans alleen op vrijdag, nou poeh, verschrikkelijk zeg!
Bakblik
14-04-2025 om 17:59
@Yumi
We moeten natuurlijk niet alle stromingen binnen de islam op een hoop vegen.
Ja, de heersende partij in Iran hangt aan een hele zware stroming die, denk ik, gevaarlijk kan zijn voor onze waarden en normen.
Maar net als bij onze christelijke kerken zijn er zware en minder zware stromingen.
Ik ben vanochtend op visite geweest bij een stel dat gevlucht is uit Syrië.
Zij zijn oprecht blij hier te zijn en niet daar. Beiden goed opgeleid en goed Engels sprekend hebben we een hele goede discussie gehad over het islamprobleem binnen Nederland. Ook zij zien het probleem van de radicalisering, zijn blij dat ze over straat kunnen met hun eigen uitingen van het geloof maar zijn op sommige punten toch ook wel bang voor de moslimhaat. Ze hopen binnenkort iets te kunnen gaan betekenen voor het land dat hen zo gastvrij heeft ontvangen. Op dit moment zijn ze druk met de taalcursus en inburgering maar daarna hopen ze allebei iets te kunnen doen met of voor andere vluchtelingen en hopen ze zich te kunnen inzetten om radicalisering een halt toe te roepen.
Dit is 1 voorbeeld waar geen dreiging van uitgaat maar daar zijn er natuurlijk meer van, niet iedereen is van de zware tak die een gevaar is voor onze maatschappij.
Malibu2
14-04-2025 om 18:15
Het gaat volgens Joost Eerdmans om 40 moskeeën waar intussen de oproep tot gebed via geluidsversterkers wordt verspreid:
https://x.com/JuisteAntwoord/status/1911659157054271834?t=BYwrQrrsUPDKhqwnSTb_lA&s=19
felija
14-04-2025 om 18:17
Bakblik: eens met jouw post, moslim zijn kan op zoveel manieren worden ingevuld, net zoals dat bij andere religies het geval is.
Malibu2
14-04-2025 om 18:23
Yumi schreef op 14-04-2025 om 16:36:
Misschien is het voor sommige tijd om het nieuwe boek van Keyvan Shahbazi te lezen....
Het nieuwe boek van islamcriticus Keyvan Shahbazi
Dank voor de tip. Dit is ook precies wat bevriende Iraniers al jarenlang tegen mij zeggen, en zij kunnen het weten. Ook heb ik dit de laatste weken van diverse christelijke Palestijnen gehoord, die verklaren ons hier in het westen voor gek, we plegen volgens hen collectieve zelfmoord door onze te ver doorgeschoten empathie en tolerantie jegens de ontoleranten.
En ik zie precies wat ze bedoelen.
Yumi
14-04-2025 om 18:47
Bakblik schreef op 14-04-2025 om 17:59:
@Yumi
We moeten natuurlijk niet alle stromingen binnen de islam op een hoop vegen.
Ja, de heersende partij in Iran hangt aan een hele zware stroming die, denk ik, gevaarlijk kan zijn voor onze waarden en normen.
Maar net als bij onze christelijke kerken zijn er zware en minder zware stromingen.
Ik ben vanochtend op visite geweest bij een stel dat gevlucht is uit Syrië.
Zij zijn oprecht blij hier te zijn en niet daar. Beiden goed opgeleid en goed Engels sprekend hebben we een hele goede discussie gehad over het islamprobleem binnen Nederland. Ook zij zien het probleem van de radicalisering, zijn blij dat ze over straat kunnen met hun eigen uitingen van het geloof maar zijn op sommige punten toch ook wel bang voor de moslimhaat. Ze hopen binnenkort iets te kunnen gaan betekenen voor het land dat hen zo gastvrij heeft ontvangen. Op dit moment zijn ze druk met de taalcursus en inburgering maar daarna hopen ze allebei iets te kunnen doen met of voor andere vluchtelingen en hopen ze zich te kunnen inzetten om radicalisering een halt toe te roepen.
Dit is 1 voorbeeld waar geen dreiging van uitgaat maar daar zijn er natuurlijk meer van, niet iedereen is van de zware tak die een gevaar is voor onze maatschappij.
Ik gooi niets op een hoop en dat doet deze schrijver ook niet. Hij is kritisch over de samenwerking tussen linkse partijen en islamitische groeperingen, wat volgens hem parallellen vertoont met de situatie in Iran. Hij vreest dat de liberale waarden waar Nederland voor staat in gevaar komen en ik denk dat hij daarin niet alleen staat.
Ik vind het een mooi voorbeeld dat jij omschrijft over het Syrisch stel, en zo zijn er velen. Ik kan een soortgelijk verhaal hier schrijven, maar ik zie en hoor ook de andere kant.
Wat ik jammer vind, als ik het heb over een Christelijk gezin dat de omgeving terroriseert, komt er niemand met een verhaal dat hun buren hardwerkende Christenen zijn die zich inzetten voor de samenleving door naast hun baan.... Waarom niet? Omdat jij en ik weten dat ik niet alle Christenen over 1 kam scheer, waarom wel als het over de Islam gaat?
Shahbazi ;
de vrijheid van religie gaat samen met de vrijheid van religiekritiek.
Fleurtje_5
14-04-2025 om 19:12
felija schreef op 14-04-2025 om 17:35:
Tja, als je per sé negatief wil zijn over alles wat maar met moslims te maken heeft, dan vind je altijd wel wat. Of nou ja, denk je altijd vanuit je onderbuik wel iets te vinden.
Ook al moet je daarvoor jaren oude artikelen er aan hun haren bijslepen om je slechte punt te maken.
Het gaat om enkele tientallen moskeeën doorgaans alleen op vrijdag, nou poeh, verschrikkelijk zeg!
Dat is elke week één vrijdag teveel. Inderdaad, meer dan verschrikkelijk zeg.
Op vrijdag houden christenen hun gebedsdienst graag in stilte.
De versterkte islamitische gebedsoproepen zouden 7 dagen per week, vijf keer per dag zijn volgens de man van de SGP.
ps.
https://www.youtube.com/watch?v=JT3WWFVeQIc 'Islam heeft steeds dominantere positie in publieke ruimte'
Fleurtje_5
14-04-2025 om 19:31
Yumi schreef op 14-04-2025 om 16:36:
Misschien is het voor sommige tijd om het nieuwe boek van Keyvan Shahbazi te lezen....
Het nieuwe boek van islamcriticus Keyvan Shahbazi
Keyvan Shahbazi is een Iraans-Nederlandse psycholoog en columnist die fel ageert tegen islamisering en linkse tolerantie jegens islamisme, vanuit zijn ervaring als gevluchte dissident. Arthur van Amerongen over zijn oud-collega en diens nieuwe boek De prijs van vrijheid.
De prijs van vrijheid is een bundel vol alarmerende en islamkritische verhalen, essays en opiniestukken. Zowel persoonlijke ervaringen als zorgwekkende maatschappelijke ontwikkelingen komen hierin voorbij.
Cultureel psycholoog Keyvan Shahbazi vluchtte in 1983 vanuit Iran naar Nederland. Hij adviseerde tal van Nederlandse bewindspersonen bij verschillende ministeries, doceerde aan de Politieacademie en is bestuurslid van de stichting VluchtelingenWerk Nederland en Comité Iran Vrij en is uitgeroepen tot Vrijdenker van het Jaar.
‘De prijs van vrijheid is een noodzakelijk boek. Met de pen zet Keyvan Shahbazi zijn strijd voor vrijheid en gelijkheid voort.’ UIT HET VOORWOORD VAN PROF. DR. AFSHIN ELLIAN
‘Keyvan Shahbazi is iemand met een authentiek en urgent verhaal dat het verdient te worden gehoord.’
Het nieuwe boek van islamcriticus Keyvan Shahbazi en waarom hij als columnist opstapte bij de Volkskrant - HP/De Tijd
Keyvan Shahbazi, een Iraanse vluchteling die als tiener politiek asiel in Nederland kreeg, heeft een nieuw boek gepubliceerd getiteld "De prijs van vrijheid". In dit werk waarschuwt hij het Westen voor de opkomst van de islam, die hij vergelijkt met zijn ervaringen in Iran. Shahbazi, nu 60 jaar oud, benadrukt de gevaren van een steeds invloedrijkere islam in de publieke ruimte, waaronder de geleidelijke afbraak van de scheiding tussen kerk en staat en de angst om de eigen cultuur te verkondigen.
Shahbazi vluchtte in 1983 uit Iran, waar hij werd gearresteerd en gemarteld onder het bewind van de huidige president Ebrahim Raisi. Hij beschrijft in zijn boek niet alleen de islamistische dictatuur, maar ook zijn teleurstellingen in Nederland, waar hij dacht dat hij in een vrijheidsparadijs aankwam. Zijn ervaringen als columnist bij de Volkskrant hebben geleid tot conflicten, vooral over zijn kritische standpunten over de samenwerking tussen linkse partijen en islamitische groeperingen, wat volgens hem parallellen vertoont met de situatie in Iran.
Hij beschouwt zichzelf als een strijder voor vrijheid en bekritiseert vooral de naïviteit van mensen die de opkomst van islamitische waarden en normen in een seculiere samenleving niet ernstig nemen. Shahbazi roept Nederlanders op om waakzaam te zijn en de grenzen van secularisme en vrijzinnigheid te verdedigen, en benadrukt dat de vrijheid van religie samengaat met de vrijheid van religiekritiek. Zijn oproep is urgent, want hij vreest dat, als deze tendens aanhoudt, de liberale waarden waar Nederland voor staat in gevaar komen.
Goed artikel. Ik meende heel even dat het koningin Rania van Jordanië op de foto was, maar dit is gewoon onze minister Dilan.
Bakblik
14-04-2025 om 19:38
Yumi schreef op 14-04-2025 om 18:47:
[..]
Ik gooi niets op een hoop en dat doet deze schrijver ook niet. Hij is kritisch over de samenwerking tussen linkse partijen en islamitische groeperingen, wat volgens hem parallellen vertoont met de situatie in Iran. Hij vreest dat de liberale waarden waar Nederland voor staat in gevaar komen en ik denk dat hij daarin niet alleen staat.
Ik vind het een mooi voorbeeld dat jij omschrijft over het Syrisch stel, en zo zijn er velen. Ik kan een soortgelijk verhaal hier schrijven, maar ik zie en hoor ook de andere kant.
Wat ik jammer vind, als ik het heb over een Christelijk gezin dat de omgeving terroriseert, komt er niemand met een verhaal dat hun buren hardwerkende Christenen zijn die zich inzetten voor de samenleving door naast hun baan.... Waarom niet? Omdat jij en ik weten dat ik niet alle Christenen over 1 kam scheer, waarom wel als het over de Islam gaat?
Shahbazi ;
de vrijheid van religie gaat samen met de vrijheid van religiekritiek.
Het was geen directe "aanval" naar jou hoor! Meer een we als in alle Nederlanders.
Het stukje dat ik vet gemaakt heb linkse partijen en islamitische groeperingen vind ik persoonlijk te weinig specifiek. Ik zou willen weten welke linkse partij en welke islamitische groepering.
Jouw vette stukjes is helemaal waar. Ik vond het vanochtend ook heel goed in te horen dat zij kritisch zijn en radicalisering veroordelen.
Nicole123
14-04-2025 om 19:41
Oké, er zijn dus in heel Nederland 40 moskeeën met gebedsoproepen, van de 470 moskeeën. Nou, poeh zeg. Je enorm ergeren aan die gebedsoproepen en niet aan veel veelvuldiger en net zo hard luidende kerkklokken lijkt me meer een kwestie van een algemeen anti-islam gevoel. Of gewoon 'het is vreemd dus vind ik het eng en onprettig'. Typisch ook dat er meteen een post volgt over de radicale varianten van de islam, alsof dat dé islam zou zijn. Je bent toch ook niet tegen het luiden van alle kerkklokken omdat je bezwaar hebt tegen zeer radicale evangelische of streng reformatorische gemeenten die bijvoorbeeld homoseksualiteit zien als een zonde of ziekte? Binnen de islam zijn net zoveel verschillende stromingen als binnen het christendom. Een deel heel vrij, een ander deel flink orthodox en nog een ander deel met ideeën die haaks staan op de verworven vrijheden in onze Nederlandse samenleving. Het is het geradicaliseerde, die uiterste stromingen, waar iets heel erg mis mee is. Niet een hele religie op zichzelf.
Malibu2
14-04-2025 om 20:23
Nicole123 schreef op 14-04-2025 om 19:41:
Oké, er zijn dus in heel Nederland 40 moskeeën met gebedsoproepen, van de 470 moskeeën. Nou, poeh zeg. Je enorm ergeren aan die gebedsoproepen en niet aan veel veelvuldiger en net zo hard luidende kerkklokken lijkt me meer een kwestie van een algemeen anti-islam gevoel. Of gewoon 'het is vreemd dus vind ik het eng en onprettig'. Typisch ook dat er meteen een post volgt over de radicale varianten van de islam, alsof dat dé islam zou zijn. Je bent toch ook niet tegen het luiden van alle kerkklokken omdat je bezwaar hebt tegen zeer radicale evangelische of streng reformatorische gemeenten die bijvoorbeeld homoseksualiteit zien als een zonde of ziekte? Binnen de islam zijn net zoveel verschillende stromingen als binnen het christendom. Een deel heel vrij, een ander deel flink orthodox en nog een ander deel met ideeën die haaks staan op de verworven vrijheden in onze Nederlandse samenleving. Het is het geradicaliseerde, die uiterste stromingen, waar iets heel erg mis mee is. Niet een hele religie op zichzelf.
Je zult maar vlak naast zo'n moskee wonen en hier daadwerkelijk last van hebben. En vervolgens word je ervan beschuldigd dat het probleem bij jouzelf ligt, dat je anti islam of wereldvreemd bent.
Tja..
Schoondochter
14-04-2025 om 20:39
Malibu2 schreef op 14-04-2025 om 20:23:
[..]
Je zult maar vlak naast zo'n moskee wonen en hier daadwerkelijk last van hebben. En vervolgens word je ervan beschuldigd dat het probleem bij jouzelf ligt, dat je anti islam of wereldvreemd bent.
Tja..
Ik heb naast een kerk gewoond, die klokken zijn luid, maar geen Tweede Kamerlid dat daar een initiatiefwet voor opstelde.
Tja..
Daglichtlamp
14-04-2025 om 20:52
Malibu2 schreef op 14-04-2025 om 20:23:
[..]
Tja..
Maar als je naast zo'n moskee woont kun je nu ook al naar de gemeente die eisen kan stellen aan de frequentie en het geluidsniveau van deze oproepen.
Het wetsvoorstel van SGP en JA21 is hier te vinden: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2025Z07336&did=2025D16653
felija
14-04-2025 om 20:59
Fleurtje_5 schreef op 14-04-2025 om 19:12:
[..]
Dat is elke week één vrijdag teveel. Inderdaad, meer dan verschrikkelijk zeg.
Op vrijdag houden christenen hun gebedsdienst graag in stilte.
De versterkte islamitische gebedsoproepen zouden 7 dagen per week, vijf keer per dag zijn volgens de man van de SGP.
ps.
https://www.youtube.com/watch?v=JT3WWFVeQIc 'Islam heeft steeds dominantere positie in publieke ruimte'
Die kerkklokken van christenen maken op zondagen ook een hels kabaal, ook een oproep gericht aan gelovigen om te komen. Kennelijk heb je daar geen moeite mee? Is precies hetzelfde.
Andere geloofsgroepen zouden dan ook zomaar juist een gebedsdienst in stilte willen houden, maar dat gaat niet vanwege dat gebeier.