Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Het weigeren van die lintjes, dát was (en is) krankzinnig. Het lijkt wel alsof als er iets rondom asielzoekers positief is Wilders en Faber een soort rood waas voor ogen krijgen en heel rare dingen gaan doen, want het past niet in hun ‘asielzoekers zijn nare parasieten die we weg moeten jagen’ plaatje en moet dus ook heel hard bestreden worden. Ik hoop dat de rest van de coalitie bij hun standpunt blijft over hoe bizar het is wat Faber heeft gedaan en waar ze nog steeds achter staat.
Van mij mag ze met een motie van wantrouwen de laan uitgestuurd worden. Het enige wat ik positief vind aan Faber is dat ze zo enorm incapabel en niet-communicatief is dat ze van haar vreselijke plannen die de problemen met asielopvang alleen maar verergeren niks terecht brengt. Een capabeler persoon die wél de PVV ideeën ten uitvoer weet te brengen zou wellicht nog erger zijn.

Yumi schreef op 31-03-2025 om 10:24:

[..]

Als slappe hap krijgt hij het wel voor elkaar om dit zooitje ongeregeld, ondanks alle strubbelingen in het zadel te houden.

En dat lijkt me juist niet goed voor het land. Alle partijen in dit kabinet zijn alleen maar bezig met hun eigen belang. Belangrijke kwesties worden amper aangepakt. Er is vooral vertraging en ophef. Ik vind hem dus niet een leider. Ze blijven bij elkaar uit angst om de macht kwijt te raken. Dat is niet omdat hij dat zo goed zou doen. 

Daglichtlamp schreef op 01-04-2025 om 21:31:

De PVV heeft dit waarschijnlijk ook zelf laten lekken. Ik ben benieuwd naar het debat morgenochtend.

Een debat over een paar lintjes. Wat een bananenland zijn wij geworden. Met alle grote problemen in dit land gaan de heren en dames politici debatteren over lintjes. 

Koko67 schreef op 01-04-2025 om 23:21:

[..]

Een debat over een paar lintjes. Wat een bananenland zijn wij geworden. Met alle grote problemen in dit land gaan de heren en dames politici debatteren over lintjes.

Wat een bananenland zijn wij geworden inderdaad. Het weigeren van lintjes aan vrijwilligers, die zich hebben ingezet om anderen te helpen. Met alle grote problemen in dit land gooien dame en heer Faber en Wilders op deze manier lekker nog een schepje op hun symboolpolitiek. Alles voor lekker veel commotie en aandacht, weer een punt gescoord in het zich voor de achterban flink anti-asielzoeker profileren. Om het verbeteren van problemen met asielopvang gaat het allang niet meer en om mensen die zich inzetten in vrijwilligerswerk al helemaal niet, helaas. Alles draait om het kleutergedrag van mevrouw Faber. Groot gelijk dat de Kamer, inclusief de andere 3 regeringspartijen, helemaal klaar met haar is.

Bij Bar Laat ging het erover. Dit had helemaal niet zo groot hoeven worden. Faber tekende vorig jaar wel voor een lintje voor iemand die met vluchtelingen werkte. Plus dat Schoof er zondag al van wist. Hij had natuurlijk toen al kunnen reageren.

Minister Faber staat achter handtekening onder lintjes, betreurt eigen opstelling - https://nos.nl/l/2562025

Ze is tot de orde geroepen.

Schoondochter schreef op 02-04-2025 om 00:17:

Minister Faber staat achter handtekening onder lintjes, betreurt eigen opstelling - https://nos.nl/l/2562025

Totaal ongeloofwaardig natuurlijk. Wat een treurigheid op alle vlakken. 

ook hoor net op de radio dat Schoof niet naar de Kamer komt vandaag. Er werd geen reden genoemd op de radio.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

02-04-2025 om 08:18 Topicstarter

Schoondochter schreef op 02-04-2025 om 00:17:

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2025Z06216&did=2025D14346

Wat een flutbrief.

Zoals bekend hebben de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties als stelselverantwoordelijke, en de minister-president vanwege de goede werking van het decoratiestelsel besloten om de voordrachten te ondertekenen. Hierover zijn alle vice-ministers-president, de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties als stelselverantwoordelijke voor het decoratiestelsel en ik vooraf geïnformeerd. Hiermee kon dit besluit op draagvlak rekenen binnen het kabinet. In het vragenuur van heden heb ik toegelicht waarom ik een aantal voordrachten voor de Koninklijke Onderscheidingen niet heb getekend. Ik heb tevens gezegd dat het besluit van de minister van BZK en de minister-president mede namens mij is. Dit betekent dat ik het besluit onderschrijf. Dit is blijkbaar niet voldoende overgekomen in het vragenuurtje van vandaag, ook heb ik te vaak gewezen op mijn overwegingen om de voordrachten niet te ondertekenen en dat betreur ik.

Ik hecht eraan te benadrukken dat ik 100% achter het besluit van de minister-president sta en er dus volledige eenheid van kabinetsbeleid is. Deze brief is opgesteld mede namens de minister-president.

M.H.M. Faber - van de Klashorst
Minister van Asiel en Migratie

Daglichtlamp schreef op 02-04-2025 om 08:18:

[..]

Ik heb tevens gezegd dat het besluit van de minister van BZK en de minister-president mede namens mij is. Dit betekent dat ik het besluit onderschrijf. Dit is blijkbaar niet voldoende overgekomen in het vragenuurtje van vandaag, ook heb ik te vaak gewezen op mijn overwegingen om de voordrachten niet te ondertekenen en dat 
betreur ik.

Ze betreurt dus helemaal niet haar eigen opstelling, maar hangt vooral even het slachtoffer uit dat al die anderen haar zo verkeerd begrepen zouden hebben. Ze betuigt geen spijt van het niet ondertekenen, ze betuigt geen spijt van het vervolgens niet luisteren naar Schoof en haar coalitiegenoten en niet met één mond praten. Het enige waar ze sorry voor zegt is dat ze te vaak zou hebben gewezen op haar overwegingen. En dat schrijft ze dan nog onder grote druk van Schoof, met wie ze samen de brief geschreven heeft. Treurigheid ten top.

Oh begrijp me niet verkeerd, ik vind niet dat het nu ineens ok is en Faber helemaal gelijk had en redelijk is. Ik vind het wel goed dat ze zelf ook ter verantwoording wordt geroepen om deze ridicule actie, en mooi dat ze zich nu in bochten moet gaan draaien om haar eigen 'standpunt' aan te houden en mensen niet te schofferen. Denk niet dat dat haar gaat lukken, maar ik denk ook niet dat het haar interesseert. Ze heeft weer lekker veel aandacht gekregen en is 'voor haar beleid opgekomen' en wordt weer lekker tegengewerkt dus het ligt aan anderen dat ze niks voor elkaar krijgt. Triest truucje ten koste van vrijwilligers en een mooie traditie die positief zou moeten zijn (de lintjes).

Daglichtlamp schreef op 02-04-2025 om 08:18:

[..]

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2025Z06216&did=2025D14346

Wat een flutbrief.

Zoals bekend hebben de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties als stelselverantwoordelijke, en de minister-president vanwege de goede werking van het decoratiestelsel besloten om de voordrachten te ondertekenen. Hierover zijn alle vice-ministers-president, de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties als stelselverantwoordelijke voor het decoratiestelsel en ik vooraf geïnformeerd. Hiermee kon dit besluit op draagvlak rekenen binnen het kabinet. In het vragenuur van heden heb ik toegelicht waarom ik een aantal voordrachten voor de Koninklijke Onderscheidingen niet heb getekend. Ik heb tevens gezegd dat het besluit van de minister van BZK en de minister-president mede namens mij is. Dit betekent dat ik het besluit onderschrijf. Dit is blijkbaar niet voldoende overgekomen in het vragenuurtje van vandaag, ook heb ik te vaak gewezen op mijn overwegingen om de voordrachten niet te ondertekenen en dat betreur ik.

Ik hecht eraan te benadrukken dat ik 100% achter het besluit van de minister-president sta en er dus volledige eenheid van kabinetsbeleid is. Deze brief is opgesteld mede namens de minister-president.

M.H.M. Faber - van de Klashorst
Minister van Asiel en Migratie

Wat een ommeslag. Dat is dan nachtwerk geweest, want vandaag staat nog dit in de krant:

https://www.ad.nl/politiek/getergde-kamer-dreigt-met-motie-van-wantrouwen-nadat-faber-excuses-weigert-voor-lintjesgate~a74a2a90/ 01-04-25, 14:07 Laatste update: 01-04-25, 16:39

.............

,,Ik ben geen stempelmachine. Als ik iets niet wil tekenen, teken ik niet”, stelde Faber, die in het wekelijkse Vragenuur opheldering moest komen geven. Dat andere kabinetsleden de onderscheidingen tóch mogelijk maken, vindt Faber geen probleem. ,,Daar verzet ik me niet tegen.” Faber zei ‘een signaal’ te willen afgeven: dat ‘de stroom’ migranten moet afnemen.

............etc.etc.etc.........

Beste juf,

Ik schrijf u deze brief omdat dat moet van mijn ouders. Hij is zo geschreven dat zij er net mee akkoord zijn en ik doe of ik ergens spijt van heb, want dat moet nou eenmaal van ze. Het spijt me dat ik 20 keer heb uitgelegd in de klas waarom ik Marietje pest op het schoolplein, 10 keer was achteraf ook wel genoeg geweest. Het spijt me ook dat het nog steeds bij de rest van de klas niet is overgekomen dat ik zelf nog steeds Marietje lekker buitensluit, maar er echt wel achter sta dat ze van andere klasgenoten wel mag meespelen. Ik onderschrijf de klassenregels nog steeds helemaal, zo lang ze maar niet voor mij gelden.

Groetjes,
Marjolein

Ik was wel benieuwd naar het debat op woensdagochtend. Maar is het nu van de baan?

https://www.nu.nl/politiek/6351192/faber-moet-woensdag-in-debat-met-boze-kamer-over-lintjesweigering.html 15 uur geleden

Asielminister Marjolein Faber moet woensdagochtend naar de Kamer komen om verantwoording af te leggen over haar besluit om niet te tekenen voor de lintjes van COA-vrijwilligers. Een groot deel van de oppositie is woedend en wil misschien het vertrouwen in Faber opzeggen.

Jesse Klaver (GL-PvdA) vroeg het debat dinsdagmiddag aan nadat Faber eerder op de dag tijdens het vragenuur hard in botsing was gekomen met de Kamer. Ze bleef volhouden dat ze niet wil tekenen voor de lintjes van de medewerkers van opvangorganisatie COA.

De Telegraaf bracht zondag naar buiten dat Faber weigerde te tekenen voor de lintjes van vijf mensen die vrijwilligerswerk deden met vluchtelingen. Dat zou indruisen tegen haar wens om een streng asielbeleid uit te voeren, meende de minister. Normaal gesproken is het ondertekenen van zo'n voordracht een formaliteit.

Fabers starre houding maakte veel woede los in de Kamer. Vrijwel de hele Kamer, inclusief coalitiepartijen VVD, NSC en BBB, vindt het schandelijk dat Faber het uitgeven van de lintjes politiek maakt. Bovendien zou ze met haar weigering de eenheid van het kabinetsbeleid doorkruisen, aangezien premier Dick Schoof en minister Judith Uitermark (Binnenlandse Zaken) van plan zijn om in plaats van Faber hun handtekening te zetten.

Vertrouwensvraag op tafel

Een groot deel van de oppositie (GL-PvdA, D66, ChristenUnie en CDA) wil tijdens het debat de vertrouwensvraag op tafel leggen. De partijen vinden dat Faber niet meer door kan als minister. Naar verwachting zullen ze een motie van wantrouwen indienen, maar het is de vraag of die door een meerderheid gesteund zal worden. Oppositiepartijen JA21 en SGP uitten dinsdag ook flinke kritiek op Faber, maar zagen de noodzaak van een extra debat niet per se in.

BBB is ook niet van plan om Faber naar huis te sturen. Partijleider Caroline van der Plas noemt de weigering van Faber "dieptriest", maar wat haar betreft "komt de vertrouwensvraag niet op tafel", zei ze dinsdag. NSC-fractievoorzitter Nicolien van Vroonhoven is "nog niet helemaal overtuigd". Als de eenheid van het kabinetsbeleid inderdaad is geschonden, heeft het kabinet "een echt probleem", zei ze.

Uiteindelijk schaarde een meerderheid van de Kamer zich wel achter het verzoek van Klaver. Het debat begint woensdag om 10.15 uur.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

02-04-2025 om 09:28 Topicstarter

Nee hoor, het debat gaat door, de Tweede Kamer gaat over haar eigen agenda. De brief is overigens gisteravond al geschreven, na overleg binnen de coalitie.
Het debat schijnt wel zonder Schoof te zijn, want de Kamer gaat wel over haar eigen agenda, het kabinet gaat ook over zijn eigen afvaardiging naar de Kamer, dus de Kamer kan wel vragen om Schoof, maar die kan ook alleen Faber sturen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.