Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Yumi
31-03-2025 om 10:24
Loeki72 schreef op 31-03-2025 om 09:44:
[..]
Ik niet, hij weet waar hij voor gekozen heeft en kan er mee stoppen. Ik vind deze man over komen als een hele slappe hap.
Als slappe hap krijgt hij het wel voor elkaar om dit zooitje ongeregeld, ondanks alle strubbelingen in het zadel te houden.
BeesAreCool
31-03-2025 om 11:13
Koko67 schreef op 30-03-2025 om 20:55:
[..]
Ik denk het wel. Ze zakken flink in de peilingen
En terecht.
Ze moeten echt eens iets gaan doen voor Nederland ipv enkel een beetje pesten van asielzoekers. Ze zitten niet meer in de oppositie, dus een beetje dom tweeten is niet genoeg meer om aantrekkelijk als partij te blijven als je verder niks voor elkaar krijgt.
Daglichtlamp
31-03-2025 om 11:41
https://www.ad.nl/politiek/woede-omdat-faber-weigert-te-tekenen-voor-koninklijke-onderscheiding-vrees-voor-ongewenste-politisering~aa187631
Het grootste probleem met Schoof is dat hij dit soort dingen uit de hand laat lopen. Wat hier nodig is dat hij onmiddellijk bevestigt dat het verlenen van lintjes nooit politiek mag zijn. Hij gaat dat vast nog wel doen, maar doet daar te lang over.
watertoren
31-03-2025 om 12:14
Ik vind Stoof vaak heel onzeker en zenuwachtig over komen bij de pers. Voor mij geen ministerpresident waar ik vertrouwen in heb. Rutte vind ik ook geen sterke persoonlijkheid. Een sulleke en een lulletje rozijnwater en toch vertrouwde ik op hem en stemde zelfs op hem.
Daglichtlamp
31-03-2025 om 19:49
https://www.volkskrant.nl/politiek/premier-schoof-en-minister-uitermark-tekenen-voor-lintjes-vrijwilligers-coa-na-weigering-faber~ba0ff57f
Schoof maakt het niet beter door nu zelf te tekenen. Waar is het kabinet dat met 1 mond hoort te spreken?
De politieke kou is echter nog niet uit de lucht. CDA-leider Henri Bontenbal wil dat minister Faber dinsdag opheldering geeft in het vragenuur. Dat premier Dick Schoof de voordracht nu tekent, noemt hij ‘volstrekt onvoldoende’. ‘Feitelijk maakt Schoof het mogelijk dat bewindspersonen een andere koers mogen volgen. Faber mag haar eigen gang gaan, Schoof ruimt de troep wel op’, aldus Bontenbal.
Ook Rob Jetten (D66) hekelt het optreden van niet alleen Faber, maar ook de premier. ‘Het is gênant dat Schoof op deze manier het probleem van Faber en Wilders oplost. In plaats van Faber erop aan te spreken dat zij haar macht op deze manier niet mag misbruiken, haalt hij het probleem van haar bordje af. Hij maakt haar gedrag acceptabel, hij maakt het acceptabel dat ministers er eigen beleidsopvattingen op na mogen houden.’
rionyriony
01-04-2025 om 10:03
Schoof ziet er nu weer monter en fris uit en heeft er duidelijk zin in. Hij weet prima om te gaan met de journalistiek en is een stuk meer op zijn gemak.
Vind het altijd wel leuk te zien dat iemand zijn werk met plezier doet. Hij staat iedereen uitgebreid te woord en geeft voortdurend aanvullende persconferenties. Europa en Defensie zijn hem wel toevertrouwd lijkt mij.
Daglichtlamp
01-04-2025 om 10:14
rionyriony schreef op 01-04-2025 om 10:03:
Schoof ziet er nu weer monter en fris uit en heeft er duidelijk zin in. Hij weet prima om te gaan met de journalistiek en is een stuk meer op zijn gemak.
Vind het altijd wel leuk te zien dat iemand zijn werk met plezier doet. Hij staat iedereen uitgebreid te woord en geeft voortdurend aanvullende persconferenties. Europa en Defensie zijn hem wel toevertrouwd lijkt mij.
Schoof geeft net als de premiers voor hem een persconferentie na elke ministerraad. Volgens mij heeft hij niet meer contact met de pers dan Rutte had, maar ik kan me natuurlijk vergissen.
Koko67
01-04-2025 om 10:16
BeesAreCool schreef op 31-03-2025 om 11:13:
[..]
En terecht.
Ze moeten echt eens iets gaan doen voor Nederland ipv enkel een beetje pesten van asielzoekers. Ze zitten niet meer in de oppositie, dus een beetje dom tweeten is niet genoeg meer om aantrekkelijk als partij te blijven als je verder niks voor elkaar krijgt.
Helemaal eens. Wat een flutpartij en wat zullen die kiezers van deze partij zich bekocht voelen.
Fleurtje_5
01-04-2025 om 11:29
watertoren schreef op 31-03-2025 om 12:14:
Ik vind Stoof vaak heel onzeker en zenuwachtig over komen bij de pers. Voor mij geen ministerpresident waar ik vertrouwen in heb. Rutte vind ik ook geen sterke persoonlijkheid. Een sulleke en een lulletje rozijnwater en toch vertrouwde ik op hem en stemde zelfs op hem.
Tja.
Schoof heeft geen ervaring maar hij moet ook zien te schipperen tussen twee vuren. Dit mag hij niet, dat mag hij niet, bij elke scheet volgt kritiek. Dat hij er nog staat vind ik knap.
Schemerlampje
01-04-2025 om 11:49
Daglichtlamp schreef op 31-03-2025 om 19:49:
https://www.volkskrant.nl/politiek/premier-schoof-en-minister-uitermark-tekenen-voor-lintjes-vrijwilligers-coa-na-weigering-faber~ba0ff57f
Schoof maakt het niet beter door nu zelf te tekenen. Waar is het kabinet dat met 1 mond hoort te spreken?
De politieke kou is echter nog niet uit de lucht. CDA-leider Henri Bontenbal wil dat minister Faber dinsdag opheldering geeft in het vragenuur. Dat premier Dick Schoof de voordracht nu tekent, noemt hij ‘volstrekt onvoldoende’. ‘Feitelijk maakt Schoof het mogelijk dat bewindspersonen een andere koers mogen volgen. Faber mag haar eigen gang gaan, Schoof ruimt de troep wel op’, aldus Bontenbal.
Ook Rob Jetten (D66) hekelt het optreden van niet alleen Faber, maar ook de premier. ‘Het is gênant dat Schoof op deze manier het probleem van Faber en Wilders oplost. In plaats van Faber erop aan te spreken dat zij haar macht op deze manier niet mag misbruiken, haalt hij het probleem van haar bordje af. Hij maakt haar gedrag acceptabel, hij maakt het acceptabel dat ministers er eigen beleidsopvattingen op na mogen houden.’
Maar er moest natuurlijk op dit moment iets gebeuren. Het is zo 25 april. Dat Schoof nu ondertekent heeft, wil natuurlijk niet zeggen dat er niet nog een stevig woordje over gesproken gaat worden.
Daglichtlamp
01-04-2025 om 14:12
Bontenbal overweegt een motie van wantrouwen tegen Faber. In het vragenuurtje draait ze nog een keer hetzelfde riedeltje af, ipv excuses aan te bieden.
Daglichtlamp
01-04-2025 om 15:31
https://www.ad.nl/politiek/coenradie-kan-alsnog-door-met-haar-bajesplan-door-een-stem-verschil~af04c4c2/
De motie tegen het kabinetsplan om gevangen eerder vrij te laten heeft het niet gehaald. Ik vind het wel raar dat er niet opnieuw gestemd wordt als de telling niet klopt, ook al zou dat voor de uitslag niet uitgemaakt hebben.
Daglichtlamp
01-04-2025 om 16:07
Ik ben heel benieuwd of dat debat over Fabers positie er komt vandaag. Ik vermoed dat zeker 1 coalitiepartij dat verzoek wel gaat steunen.
Eigenlijk denk ik dat het zelfs voor Geert Wilders een opluchting gaat zijn om Faber te kunnen vervangen door een minister die wel in staat is om wetten door beide Kamers te krijgen. (mijn gok voor een opvolger: Leon de Jong )
Loeki72
01-04-2025 om 21:26
Wilders die het volgende tweet: een motie van wantrouwen over lintjes @ HenriBontebal? Krankzinnig.
Een man die zelf de ene na de andere motie van wantrouwen stuurde. Deze tweet van hem vind ik dus krankzinnig.
Daglichtlamp
01-04-2025 om 21:31
De PVV heeft dit waarschijnlijk ook zelf laten lekken. Ik ben benieuwd naar het debat morgenochtend.