Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
30-03-2025 om 14:22
Daglichtlamp schreef op 28-03-2025 om 19:45:
Ik denk dat het ziekenhuis in Heerlen een goed voorbeeld is van hoe het vertrouwen van mensen in de overheid nog harder achteruitgaat doordat partijen onrealistische beloftes gedaan hebben.
Doordat partijen onrealistische beloftes gedaan hebben?? Nee, ik geloof dat je het bij de 'verbloemde' uitleg van de ziekenhuistop moet zoeken. Fleur is niet mans genoeg om daar doorheen te prikken is mijn mening.
Fleurtje_5
30-03-2025 om 14:24
Daglichtlamp schreef op 28-03-2025 om 20:47:
Zelfs het gesprek dat Schoof voert met zijn kabinetsleden dat er niet gelekt mag worden, lekt direct uit.
https://www.ad.nl/politiek/schoof-klaagt-over-het-lekken-in-zijn-ruzie-kabinet-en-dat-lekt-ook-alweer-uit~a85e87d3/
Net nadat de ministerraad klaar was, fluisterden ingewijden al: Schoof is in het Catshuis op z’n strepen gaan staan. Vooral het lekken naar de media moest maar eens afgelopen zijn, had Schoof gezegd. De premier wees erop dat dinsdag al een plan van minister Uitermark (NSC) voor een nieuw kiesstelsel is uitgelekt. Schoof zei te snappen dat coalitiepartijen het niet makkelijk hebben nu zij in de peilingen klappen krijgen. Maar hij hield de ministers voor: zo gaat het niet langer.
--------------
Toch gingen zeker twee ministers, zo weten Haagse bronnen, naar huis met het idee: het is vooral wachten op een volgend conflict met Faber. Zij vinden dat ze onbesuisd te werk gaat. Uit de boezem van het kabinet is te horen dat Schoof zich zorgen maakt om alle PVV-ministers. De strekking: Geert Wilders weet wat hij doet, zijn ministers niet. En de VVD en PVV zijn in Schoofs optiek toch al in een machtsstrijd verwikkeld.
Hoe kan het dat een vertrouwelijk gesprek binnen no-time gelekt kan worden? Is er ergens stiekem microfoontje geplaatst?
Fleurtje_5
30-03-2025 om 14:25
rionyriony schreef op 29-03-2025 om 18:22:
Veldkamp spreekt een ernstig woordje: https://www.nrc.nl/nieuws/2025/03/29/minister-van-buitenlandse-zaken-caspar-veldkamp-wees-voorbereid-op-verdere-schokken-a4888086
De link kan ik niet openen.
FaithfulDuck87
30-03-2025 om 14:29
Daglichtlamp schreef op 30-03-2025 om 14:12:
Helemaal eens met Bontenbal
https://www.ad.nl/politiek/minister-faber-weigert-te-tekenen-voor-onderscheiding-van-vijf-vluchtelingenwerkers~aa187631/
‘Koninklijke onderscheidingen zijn van de samenleving en worden aangevraagd door mensen uit de samenleving’, reageert CDA-leider Henri Bontenbal op X. ‘Moet dan alles politiek gemaakt worden? Minister Faber gaat hier de grenzen van het fatsoen over. Waar zijn de waarden en normen van dit kabinet?’
ik zag het net idd. Vreselijk. Deze vrijwilligers hebben gewoon hard gewerkt. Vrijwillig!
Schoondochter
30-03-2025 om 14:48
https://www.ad.nl/politiek/minister-faber-weigert-te-tekenen-voor-onderscheiding-van-vijf-vluchtelingenwerkers~aa187631/
‘Koninklijke onderscheidingen zijn van de samenleving en worden aangevraagd door mensen uit de samenleving’, reageert CDA-leider Henri Bontenbal op X. ‘Moet dan alles politiek gemaakt worden? Minister Faber gaat hier de grenzen van het fatsoen over. Waar zijn de waarden en normen van dit kabinet?’
Wat ontzettend treurig en populistisch. Walgelijk.
Nicole123
30-03-2025 om 14:57
En ook eens met van der Plas. Terecht dat ze dit bizar en triest noemt. Het wordt wel heel duidelijk dat de PVV als een soort hoofddoel asielzoeker-pesten heeft en dat iets vriendelijks voor hen doen en hen helpen te integreren door de PVV wordt gezien als tegenwerken van hun 'zondebokken die moeten oprotten' beleid.
Nicole123
30-03-2025 om 15:00
Fleurtje_5 schreef op 30-03-2025 om 14:24:
[..]
Hoe kan het dat een vertrouwelijk gesprek binnen no-time gelekt kan worden? Is er ergens stiekem microfoontje geplaatst?
De pers heeft het altijd van 'Haagse bronnen', dat zijn gewoon mensen die bij zo'n vergadering aanwezig waren.
Schoondochter
30-03-2025 om 15:01
Fleurtje_5 schreef op 30-03-2025 om 14:24:
[..]
Er zal een politicus tussen zitten die erop wacht dat het kabinet valt en denkt dat dit lekken helpt om stemmen te krijgen voor de eigen partij.
Nicole123
30-03-2025 om 15:09
Lekken is overigens van alle tijden. Wie het nu is weet ik niet, maar ik weet nog wel dat Jack de Vries in de Balkenende tijd altijd 'Jack het lek' werd genoemd omdat hij heel gewiekst alles wat hem goed uitkwam doorspeelde naar de pers.
Ik vind Schoof een beetje naïef dat hij denkt het even te kunnen verbieden. Volgens mij vinden ze het daar in Den Haag ook gewoon bij het 'politieke spel' horen.
kerstbeer
30-03-2025 om 17:11
Daglichtlamp schreef op 28-03-2025 om 15:52:
[..]
Arme Schoof, die moet dit alles weer in zijn persconferentie uitleggen.
Soms heb ik best medelijden met hem.
felija
30-03-2025 om 19:42
Kan Faber alst_je-blieft van het toneel verdwijnen?! Het is te bizar, te verschrikkelijk, om je kapot te schamen. Zo'n iemand vertegenwoordigt de regering van ons land, dat kan echt niet.
Snoeske
30-03-2025 om 20:50
felija schreef op 30-03-2025 om 19:42:
[..]
Kan Faber alst_je-blieft van het toneel verdwijnen?! Het is te bizar, te verschrikkelijk, om je kapot te schamen. Zo'n iemand vertegenwoordigt de regering van ons land, dat kan echt niet.
![]()
Het neemt inmiddels echt schandalige proporties aan. Geen greintje fatsoen. Beschamend is het.
Ik hoop dat ook de gemiddelde pvv-stemmer wakker aan het worden is.
kerstbeer
30-03-2025 om 20:54
felija schreef op 30-03-2025 om 19:42:
[..]
![]()
Nou, inderdaad. Wat een kinderachtig gedoe.
Ga huizen bouwen voor mensen ipv deze sneue en vooral nutteloze symboolpolitiek.
Koko67
30-03-2025 om 20:55
Snoeske schreef op 30-03-2025 om 20:50:
[..]
Het neemt inmiddels echt schandalige proporties aan. Geen greintje fatsoen. Beschamend is het.
Ik hoop dat ook de gemiddelde pvv-stemmer wakker aan het worden is.
Ik denk het wel. Ze zakken flink in de peilingen
Loeki72
31-03-2025 om 09:44
kerstbeer schreef op 30-03-2025 om 17:11:
[..]
Soms heb ik best medelijden met hem.
Ik niet, hij weet waar hij voor gekozen heeft en kan er mee stoppen. Ik vind deze man over komen als een hele slappe hap.