Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Zorroo
19-03-2025 om 10:42
Je wilt hopen dat het nu duidelijk is dat regeren met de PVV geen optie is. En dat de BBB maar een stille dood mag sterven. NSC is in feite al ter ziele denk ik.
Miraval
19-03-2025 om 11:46
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5499860/vertrouwen-kabinet-naar-dieptepunt-ook-wilders-minder-populair
Hier kan ik me als VVD stemmer wel in vinden. Ik heb dezelfde mening hierover. Goed dat Bontenbal zoveel vertrouwen krijgt, ook daar ben ik het zeer mee eens.
Ik verwacht dat het nieuwe kabinet echt een midden kabinet gaat worden. En dat is alleen maar toe te juichen, alle belangen vertegenwoordigd in het kabinet. Dus van mij mogen er wel heel snel nieuwe verkiezingen komen. Maar ik denk dat ik wel van partij ga wisselen voor het eerst in mijn leven, ik denk dat mijn volgende stem naar CDA zal gaan.
Fleurtje_5
19-03-2025 om 12:16
felija schreef op 18-03-2025 om 15:09:
De politieke geitenpaadjes vwb de boeren zijn inmiddels al uitentreure bewandeld. Door de boeren zo aan het lijntje te houden en niet eerlijk te zijn, worden ook de boeren er steeds meer de dupe van. Speelt al weet ik hoe lang.
En dan denkt Van der Plas wel even met haar vuist op tafel te kunnen slaan in Brussel, om zo voor de zoveelste keer een uitzondering te krijgen voor Nederland. Zo werkt het niet. Daar heeft Brussel ook al meerdere malen voor gewaarschuwd, maar ja, die machtige agrolobby.....
Nee, mijns inziens is het Brussel die schijt heeft aan de boeren in Nederland, net zoals Brussel schijt had aan de oudere hulpbehoevenden in Nederland.
En ze leren er niets van dat ze personeel de laan uit stuurden, en nu daarom geen voldoende personeel heeft.
Daglichtlamp
19-03-2025 om 12:23
Miraval schreef op 19-03-2025 om 11:46:
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5499860/vertrouwen-kabinet-naar-dieptepunt-ook-wilders-minder-populair
Hier kan ik me als VVD stemmer wel in vinden. Ik heb dezelfde mening hierover. Goed dat Bontenbal zoveel vertrouwen krijgt, ook daar ben ik het zeer mee eens.
Ik verwacht dat het nieuwe kabinet echt een midden kabinet gaat worden. En dat is alleen maar toe te juichen, alle belangen vertegenwoordigd in het kabinet. Dus van mij mogen er wel heel snel nieuwe verkiezingen komen. Maar ik denk dat ik wel van partij ga wisselen voor het eerst in mijn leven, ik denk dat mijn volgende stem naar CDA zal gaan.
Hopelijk zorgt deze peiling ervoor dat de VVD nog eens goed nadenkt waar ze nu mee bezig zijn. Een nieuw kabinet, deskundige ministers, een kabinet wat meer wil zijn dan de optelsom van een paar wensenlijstjes zonder enige samenhang.
Fleurtje_5
19-03-2025 om 12:59
Goed voor Mona.
https://www.limburger.nl/binnenland/mona-keijzer-niet-vervolgd-voor-jodenhaat-uitspraak-vicepremier-wil-naam-gezuiverd-zien-waarheid-kan-niet-strafbaar-zijn/50110130.html 19-03-2025
Mona Keijzer niet vervolgd voor ‘Jodenhaat-uitspraak’, vicepremier wil naam gezuiverd zien: ’Waarheid kan niet strafbaar zijn’
Een naar Nederland gevluchte Afghaan die een poging heeft gedaan om Mona Keijzer alsnog te laten vervolgen voor haar ’Jodenhaat-uitspraak’, heeft bakzeil gehaald bij het gerechtshof in Amsterdam. Het hof concludeert dat Keijzers opmerking ’niet grievend’ is
..............etc.etc.etc........
Aangifte tegen Mona Keijzer om ’Jodenhaat-uitspraak’
De BBB-woonminister zei toen dat ’Jodenhaat bijna onderdeel is van de cultuur’ in islamitische landen. Ze voegde toe dat dit natuurlijk niet voor elke moslim geldt.
.............etc.etc.etc...........
Dat herhaalt Keijzer nu: „De waarheid kan en mag niet strafbaar zijn. Ondanks dat ik ervan overtuigd was dat mijn uitspraken niet strafbaar zijn, heeft dit hele proces toch impact gehad op mij. Deze zaak raakte mij persoonlijk, mijn integriteit en de vrijheid van meningsuiting. Ik ben daarom blij dat het hof tot deze conclusie is gekomen.”
.............etc.etc.etc.............
felija
19-03-2025 om 13:42
Fleurtje_5 schreef op 19-03-2025 om 12:16:
[..]
Nee, mijns inziens is het Brussel die schijt heeft aan de boeren in Nederland, net zoals Brussel schijt had aan de oudere hulpbehoevenden in Nederland.
En ze leren er niets van dat ze personeel de laan uit stuurden, en nu daarom geen voldoende personeel heeft.
Brussel heeft juist jarenlang géén schijt gehad aan de Nederlandse boeren, door voor Nederland telkens (al twintig jaar lang!) een uitzondering te maken vwb het mestoverschot. Zo coulant is Brussel dus al twee decennia lang richting Nederland.
Na al die tijd heeft de EU nu besloten dat die uitzondering stopt, de natuur en de graslanden kunnen de grote hoeveelheden mest niet meer aan.
De politiek steekt al jarenlang de kop in het zand, terwijl ze beter hadden kunnen voorsorteren op dit scenario, omdat onvermijdelijk is, dat dat een keer staat te gebeuren.
Nicole123
19-03-2025 om 13:45
Brussel heeft personeel voor oudere hulpbehoevenden de laan uitgestuurd? Huh? Soms denk ik dat bepaalde mensen in een compleet alternatieve wereld leven.
Zorroo
19-03-2025 om 13:54
felija schreef op 19-03-2025 om 13:42:
[..]
Brussel heeft juist jarenlang juist géén schijt gehad aan de Nederlandse boeren, door voor Nederland telkens (al twintig jaar lang!) een uitzondering te maken vwb het mestoverschot. Zo coulant is Brussel dus al twee decennia lang richting Nederland.
Na al die tijd heeft de EU nu besloten dat die uitzondering stopt, de natuur en de graslanden kunnen de grote hoeveelheden mest niet meer aan.
De politiek steekt al jarenlang de kop in het zand, terwijl ze beter hadden kunnen voorsorteren op dit scenario, omdat onvermijdelijk is, dat dat een keer staat te gebeuren.
Exact dit.
Nicole123
19-03-2025 om 13:58
[..]
Brussel heeft juist jarenlang juist géén schijt gehad aan de Nederlandse boeren, door voor Nederland telkens (al twintig jaar lang!) een uitzondering te maken vwb het mestoverschot. Zo coulant is Brussel dus al twee decennia lang richting Nederland.
Inderdaad, het is juist omgekeerd. Nederland heeft decennia lang letterlijk en figuurlijk schijt gehad aan de gezamenlijke beslissingen van de EU (waar wij zelf onderdeel van zijn, geen zielig machteloos slachtoffer) en is lekker doorgegaan met flink de grond en het water te vervuilen. Het is alsof je buurman al 20 jaar zijn vuilniszak op straat plempt, terwijl hij best weet dat het in de ondergrondse container moet en veel andere buurtgenoten dat wel netjes doen. En dat dan na 20 jaar de gemeente zegt: nu zijn we klaar met dit gedogen, je doet het voortaan ook in de container en anders gaan we boetes uitdelen. En dat dan die buurman gaat janken dat het zo sneu voor hem is. Omgekeerde wereld is dat.
Daglichtlamp
19-03-2025 om 17:16
Ook de peiling van IPSOS laat een verschuiving naar het midden zien.
https://www.ipsos-publiek.nl/actueel/ipsos-io-zetelpeiling-voorzichtig-herstel-midden-bij-geopolitieke-crisis/

Yumi
19-03-2025 om 18:34
Ik begrijp dat Bontebal het vertrouwen krijgt, ben als VVD stemmer ook blij met de Yesilgoz die op de derde plaats staat.
Timmermans en Wilders staan met 71 en 70% bijna gelijk, dus dat valt voor de aanhang van beide partijen (waarschijnlijk) mee.
Vertrouwen in kabinet zeer laag: 'Te weinig resultaten geboekt, geen eenheid'
Yumi
19-03-2025 om 18:40
Waardering voor 'meer daadkracht' van premier Dick Schoof, maar coalitiekiezers verdeeld over Europese leningen voor defensie
Meer dan de helft (55 procent) van de kiezers vindt het goed dat de EU samen geld leent voor defensie. Hoewel Dick Schoof zonder toestemming van de coalitie instemde met het plan, vindt 58 procent dat de premier goed gehandeld heeft in deze kwestie.
Onder de coalitiepartijen staan vooral stemmers van NSC (69 procent) en VVD (66 procent) achter met die leningen. Hoewel kiezers in beide groepen aangeven eigenlijk geen voorstander te zijn van gezamenlijke leningen, zien zij uitzonderlijke omstandigheden. "Nood breekt wet", vindt een VVD-stemmer. "Wel jammer dat arme landen later de schulden doorschuiven naar ons."
'Daadkrachtige' premier Schoof
Ondanks dat de kwestie binnen de coalitie voor verdeeldheid zorgde, zijn de meeste kiezers (58 procent) wel tevreden over hoe Schoof het heeft aangepakt. Zij vinden het goed dat de premier 'op zijn strepen ging staan' nadat hij door de Tweede Kamer was teruggefloten en uiteindelijk de coalitiepartijen toch weer bij elkaar wist te krijgen.
Opvallend is dat zijn optreden ook veel goedkeuring krijgt van kiezers uit de oppositie. Velen van hen zagen 'eindelijk daadkracht' bij de minister-president. "Hij heeft voor het eerst als een premier gehandeld. Anders blijft hij de marionet van Geert Wilders", vindt een GroenLinks-PvdA-stemmer.
Waardering voor 'meer daadkracht' van premier Dick Schoof, maar coalitiekiezers verdeeld over Europese leningen voor defensie - EenVandaag
Fleurtje_5
19-03-2025 om 18:58
[..]
Brussel heeft juist jarenlang géén schijt gehad aan de Nederlandse boeren, door voor Nederland telkens (al twintig jaar lang!) een uitzondering te maken vwb het mestoverschot. Zo coulant is Brussel dus al twee decennia lang richting Nederland.
https://www.eumonitor.nl/9353000/1/j9vvik7m1c3gyxp/vh9w9l2qtnwn
https://www.parool.nl/nieuws/rutte-wil-niet-met-veto-dreigen-in-brussel~bddc4095/ 21 mei 2013 Rutte wil niet met veto dreigen in Brussel
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/kabinet-blijft-strijden-tegen-extra-eu-claim~b79cf403/ 29 mei 2013 Kabinet blijft strijden tegen extra EU-claim
In 2013 werd besloten dat 800 verzorgingstehuizen de deuren moesten sluiten wegens bezuinigingen.
ps. https://www.ewmagazine.nl/buitenland/news/2013/02/drieduizend-eu-ambtenaren-verdienen-meer-dan-rutte-1164116W/ 04 februari 2013. Drieduizend EU-ambtenaren verdienen meer dan Rutte
https://nos.nl/artikel/476348-sluiting-verzorgingshuizen-dreigt 2013
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/rutte-ouderenzorg-afgebroken 2017 Uit onderzoek van het AD , de Groene Amsterdammer en Investico blijkt nu echter dat die ingrijpende bezuinigingen helemaal niets hebben opgeleverd.
Daglichtlamp
19-03-2025 om 19:04
We kunnen de discussie nog een keer overdoen en met cijfers jou proberen te laten inzien dat de huidige personeelstekorten in de zorg niet meer toe te rekenen zijn aan de bezuinigingen van meer dan tien jaar geleden, maar ik denk dat dat ook deze keer niet over komt. Dus ik laat het maar.
Fleurtje_5
19-03-2025 om 19:07
Daglichtlamp schreef op 19-03-2025 om 19:04:
We kunnen de discussie nog een keer overdoen en met cijfers jou proberen te laten inzien dat de huidige personeelstekorten in de zorg niet meer toe te rekenen zijn aan de bezuinigingen van meer dan tien jaar geleden, maar ik denk dat dat ook deze keer niet over komt. Dus ik laat het maar.
Werk jij in de zorg? Heb jij in de zorg gewerkt? Heb je enig idee waarover het gaat? of heb je hier net zoveel verstand van als een paar weken geleden toen je over 'het nóg langer uitstellen van het mijnloket' meende dat je mij terecht moest wijzen?