Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Lollypopje schreef op 16-03-2025 om 08:21:

(..) Er is vooral bezuinigd op de zorg en extra geld dat nodig is om de kennis die bij de expertisecentra wordt opgedaan ook daar buiten te kunnen gebruiken, daar stemt haar partij steeds tegen. (...)

Maar dat is ook heel kenmerkend en tekenend voor dir kabinet. Want dit kabinet is heel erg goed in mooie woorden over de dingen waarvan zij zeggen dat ze ze belangrijk vinden, maar er in de praktijk vervolgens niks mee doen. Dat geldt eigenlijk voor vrijwel alles dat ze zeggen

Inderdaad, dit kabinet bezuinigt juist enorm op wetenschap. En doet vervolgens in woorden alsof ze innovatie zo belangrijk vindt (85x genoemd in het regeerprogramma!). Ook bijv op het gebied van nieuwe woningen doen ze alsof zij nu écht iets gaan doen, maar ze zetten gewoon door wat de Jonge al heeft opgezet: https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-milieu/nnieuwe-coalitie-wil-verder-met-wat-minster-de-jonge-begon Ook heeft Wilders  al een paar keer toen het aantal asielzoekers daalde "kijk, het 'Faber effect'!" geroepen, maar op die momenten was er in heel Europa een afname en in de ons omringende landen zelfs meer dan in Nederland. Die afname kwam dus door andere, externe, oorzaken.

Op diemanier kan ik het ook. Gewoon zeggen 'door ons gaat de zon weer schijnen' en zodra de zon dan schijnt, letterlijk dan wel figuurlijk, trots je op de borst kloppen en zeggen: "zie je wel, dat hebben wij gedaan!". 

Nicole123 schreef op 16-03-2025 om 12:33:

[..]

Inderdaad, dit kabinet bezuinigt juist enorm op wetenschap. En doet vervolgens in woorden alsof ze innovatie zo belangrijk vindt (85x genoemd in het regeerprogramma!). Ook bijv op het gebied van nieuwe woningen doen ze alsof zij nu écht iets gaan doen, maar ze zetten gewoon door wat de Jonge al heeft opgezet: https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-milieu/nnieuwe-coalitie-wil-verder-met-wat-minster-de-jonge-begon Ook heeft Wilders al een paar keer toen het aantal asielzoekers daalde "kijk, het 'Faber effect'!" geroepen, maar op die momenten was er in heel Europa een afname en in de ons omringende landen zelfs meer dan in Nederland. Die afname kwam dus door andere, externe, oorzaken.

Op diemanier kan ik het ook. Gewoon zeggen 'door ons gaat de zon weer schijnen' en zodra de zon dan schijnt, letterlijk dan wel figuurlijk, trots je op de borst kloppen en zeggen: "zie je wel, dat hebben wij gedaan!".

Ja precies. In mijn voorbeeld is het iets dat mijn persoonlijk raakt, maar het is iets wat mij opvalt aan alles wat dit kabinet doet. Of beter gezegd, aan alles wat ze niet doen en blijkbaar komen ze daar bij heel veel kiezers nog mee weg ook

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-03-2025 om 13:34 Topicstarter

Lollypopje schreef op 16-03-2025 om 13:32:

[..]

Ja precies. In mijn voorbeeld is het iets dat mijn persoonlijk raakt, maar het is iets wat mij opvalt aan alles wat dit kabinet doet. Of beter gezegd, aan alles wat ze niet doen en blijkbaar komen ze daar bij heel veel kiezers nog mee weg ook

Het kabinet had bij de laatste peiling nog maar 60 zetels volgens mij, dus genoeg kiezers die het wel zien.

Lollypopje schreef op 16-03-2025 om 12:11:

[..]

Nee, dat deed hij inderdaad niet. Maar ernst Kuipers deed in elk geval ook niet alsof hij wel om ons gaf. Bij hem wist je in elk geval wat je aan hem had met zijn woorden.

Dat is het grote verschil met het huidige kabinet, zij zijn heel goed in mooie woorden voor allerlei kwetsbare groepen, maar als de kwetsbare groepen hen nodig hebben dan geven ze niet thuis. En dat vind ik gewoon hypocriet en dat gedrag trek ik heel erg slecht. Ik heb geen behoefte aan mensen die goede sier lopen te maken met mijn ziekte, en proberen punten te scoren over mijn rug en die van andere kwetsbare mensen, maar ons vervolgens laten stikken. Hou dan helemaal je mond

En waarschijnlijk als het kabinet valt dan gaan ze opeens weer voor allerlei moties stemmen die de kwetsbare groepen kunnen helpen, omdat ze ons dan weer nodig hebben bij de volgende verkiezingen.

Op bepaalde gebieden staan twee kabinetspartijen tegenover over elkaar. Veel van wat vroeger PvdA gestemd zou hebben, stemt nu PVV. 

Veel van hun stemmers willen traditionele PvdA dingen, zoals: goedkopere woningen voor iedereen, arbeid wordt goed beloont en bescherming voor werknemers op allerlei gebieden. 

Dat zijn niet bepaald traditionele VVD stokpaardjes.

Er is maar een beperkt budget dus uiteraard gaan de winnaars van de verkiezingen teleurstellen. En niemand zat te wachten op hoge defensiekosten, hoge gasmarktprijzen, dure boodschappen, weinig/dure woningen, te weinig gevangenissen, een doldrieste Trump, zich steeds verder uitbreidende zorgkosten (omdat er steeds meer mogelijk is). Geen enkel kabinet zal kunnen toveren met het beschikbare budget.

rionyriony schreef op 16-03-2025 om 15:04:

Er is maar een beperkt budget dus uiteraard gaan de winnaars van de verkiezingen teleurstellen. En niemand zat te wachten op hoge defensiekosten, hoge gasmarktprijzen, dure boodschappen, weinig/dure woningen, te weinig gevangenissen, een doldrieste Trump, zich steeds verder uitbreidende zorgkosten (omdat er steeds meer mogelijk is). Geen enkel kabinet zal kunnen toveren met het beschikbare budget.

Dat begrijp ik, maar dit kabinet lijkt helemaal niks te doen.

Daarbij val ik ook niet over het keuzes moeten maken maar wel over het roepen dat je allerlei dingen belangrijk vind en met bepaalde groepen meeleeft en dan vervolgens die groepen extra hard in de steek laten. Maar wel goede sier willen maken met dingen die zij niet hebben gedaan of zelfs tegen hebben gestemd. Dat maakt je nou niet bepaald geloofwaardig.

Daglichtlamp schreef op 16-03-2025 om 13:34:

[..]

Het kabinet had bij de laatste peiling nog maar 60 zetels volgens mij, dus genoeg kiezers die het wel zien.

Daar heb je gelijk in. Ik zag dat inmiddels zelfs de PVV wat aan het zakken is. Dat valt me dan toch weer mee

Lollypopje schreef op 16-03-2025 om 16:32:

[..]

Dat begrijp ik, maar dit kabinet lijkt helemaal niks te doen.

Daarbij val ik ook niet over het keuzes moeten maken maar wel over het roepen dat je allerlei dingen belangrijk vind en met bepaalde groepen meeleeft en dan vervolgens die groepen extra hard in de steek laten. Maar wel goede sier willen maken met dingen die zij niet hebben gedaan of zelfs tegen hebben gestemd. Dat maakt je nou niet bepaald geloofwaardig.

Ik denk dat niemand dat kan verwachten. Tijdens de verkiezingen kan je reclame maken voor jouw wensen zodat mensen op je partij stemmen maar tijdens coalitievorming moet je veel daarvan laten vallen. Want alle vier de partijen hebben zo hun wensen die soms botsen met elkaar. Dus er worden wensen uitgeruild: als ik dit krijg mag jij dat. En zo kan je misschien maar vier van je twaalf programmapunten uitvoeren en dan nog beperkt.

En dan moet alles nog goed gaan want heb je pech gaat de oppositie prijsschieten en ben je daar doorheen dan gaat misschien de eerste kamer dwarsliggen en werkt die niet tegen dan heb je kans dat uitvoerders de boel gaan saboteren die denken: over mijn lijk.

Ik denk dat kabinetten in de praktijk maar weinig van elkaar verschillen. Wat het uiteindelijk wordt is veel minder dan je wou.

rionyriony schreef op 16-03-2025 om 18:13:

[..]

Ik denk dat niemand dat kan verwachten. Tijdens de verkiezingen kan je reclame maken voor jouw wensen zodat mensen op je partij stemmen maar tijdens coalitievorming moet je veel daarvan laten vallen. Want alle vier de partijen hebben zo hun wensen die soms botsen met elkaar. Dus er worden wensen uitgeruild: als ik dit krijg mag jij dat. En zo kan je misschien maar vier van je twaalf programmapunten uitvoeren en dan nog beperkt.

En dan moet alles nog goed gaan want heb je pech gaat de oppositie prijsschieten en ben je daar doorheen dan gaat misschien de eerste kamer dwarsliggen en werkt die niet tegen dan heb je kans dat uitvoerders de boel gaan saboteren die denken: over mijn lijk.

Ik denk dat kabinetten in de praktijk maar weinig van elkaar verschillen. Wat het uiteindelijk wordt is veel minder dan je wou.

Ik had het niet beter kunnen zeggen.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

16-03-2025 om 18:23

Fleurtje_5 schreef op 16-03-2025 om 18:17:

[..]

Ik had het niet beter kunnen zeggen.

maar als Frans Timmermans iets niet doet, dan is het einde van de wereld nabij volgens jou

Lollypopje schreef op 16-03-2025 om 12:11:

[..]

Nee, dat deed hij inderdaad niet. Maar ernst Kuipers deed in elk geval ook niet alsof hij wel om ons gaf. Bij hem wist je in elk geval wat je aan hem had met zijn woorden.

Dat is het grote verschil met het huidige kabinet, zij zijn heel goed in mooie woorden voor allerlei kwetsbare groepen, maar als de kwetsbare groepen hen nodig hebben dan geven ze niet thuis. En dat vind ik gewoon hypocriet en dat gedrag trek ik heel erg slecht. Ik heb geen behoefte aan mensen die goede sier lopen te maken met mijn ziekte, en proberen punten te scoren over mijn rug en die van andere kwetsbare mensen, maar ons vervolgens laten stikken. Hou dan helemaal je mond

En waarschijnlijk als het kabinet valt dan gaan ze opeens weer voor allerlei moties stemmen die de kwetsbare groepen kunnen helpen, omdat ze ons dan weer nodig hebben bij de volgende verkiezingen.

Ik twijfel daaraan. Vond het sowieso ook raar dat een arts minister gaat worden. Persoonlijk wist ik ook niet wat we aan hem hadden. Dan had hij niet onverwachts de benen genomen.

Wat ik al schreef, ik heb het helaas niet gezien gisteren. Fleur Agema is volgens mij anders niet zo van de goede sier maken. Ik geloof in haar goede bedoelingen. Dat geloof had ik niet bij de vorige minister van Volksgezondheid, die nota bene op een afdeling met doodzieke coronapatiënten op hoorafstand riep dat zij een bed bezet hielden wat voor andere patiënten bedoeld waren. Zo fout voor een minister van Volksgezondheid.

Friezinnetje schreef op 16-03-2025 om 18:23:

[..]

maar als Frans Timmermans iets niet doet, dan is het einde van de wereld nabij volgens jou

Ik zie geen enkele samenhang met het bericht waar ik op reageerde. Ik wil me best loepen en zoeken of ik ergens die woorden (einde van de wereld volgens jou) in combinatie met T heb gebruikt. Dacht het niet. 

Ik ben het met heel veel niet eens met Timmermans. In het bericht waar ik op reageerde word daar helemaal niets over genoemd.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-03-2025 om 18:49 Topicstarter

rionyriony schreef op 16-03-2025 om 18:13:

[..]

Ik kan me toch niet voorstellen dat een kabinet waar tenminste 1 linkse partij deel van uit zou maken ook belastingmaatregelen ten gunste van degenen die het niet nodig hebben zou nemen die juist ten kosten gaan van de allerarmsten. Het maakt uit wat je stemt. Als je rechts stemt dan stem je voor beleid dat de sterken sterker maakt. Wat Nederland mijns inziens nodig heeft is een regering bestaande uit rechtse en linkse partijen die elkaar in evenwicht houden. Zodat de zwaksten beschermd worden, en tegelijk we ook niet onbeperkt uitgeven en ook rekening houden met het bedrijfsleven.

https://www.trouw.nl/binnenland/door-een-nieuwe-belastingmaatregel-verliezen-kwetsbare-arbeidskrachten-tientallen-euro-s-per-maand~b8248164/

Geboren met een hersenbeschadiging, werkt ze al jaren met plezier bij werkontwikkelbedrijf Werkse! in Den Hoorn. Een vetpot is het niet. “Mijn inkomen was altijd al krap”, zegt ze, “maar sinds januari gaat het alleen maar achteruit. Nu houd ik elke maand 23 euro minder over.”

========

Maar voor degenen die simpelweg niet meer uren kunnen werken, pakt de maatregel averechts uit. Zo berekende Werkse!, een bedrijf dat mensen met afstand tot de arbeidsmarkt in dienst heeft, dat bijna 70 procent van hun personeel er 20 tot 40 euro per maand op achteruitgaat. Met uitschieters tot wel 90 euro.

============

Voor iemand met een modaal inkomen betekent dat misschien een keer minder uit eten. Maar voor deze groep, die gemiddeld nog geen 1650 euro bruto per maand verdient (bij een werkweek van 28,4 uur), is dat een flinke klap.

Daglichtlamp schreef op 16-03-2025 om 18:49:

[..]

Als je rechts stemt dan stem je voor beleid dat de sterken sterker maakt. 

Dit. Dit was zo en is nog steeds zo. Rechts stemmen in de hoop of verwachting dat armere of middenklasse Nederlanders het beter gaan krijgen is heel onlogisch, want rechts gaat daar helemaal niet voor. Helemaal vreemd is het als mensen rechts stemmen, vervolgens zien dat het geen haar beter wordt voor armeren en middenklasse en daar vervolgens iedereen behalve dat rechtse kabinet de schuld voor geven. Aan links, het vorige kabinet, rechters, de EU: heel creatief wat er allemaal bij wordt gehaald om de boel op af te schuiven. Als je rechts stemt dan krijg je rechts beleid en dus geen betere situatie voor armeren, zo simpel is het.

rionyriony schreef op 16-03-2025 om 15:04:

Geen enkel kabinet zal kunnen toveren met het beschikbare budget.

Dat klopt. Ik vind dat politici daarom ook niet moeten suggereren dat ze wel zouden kunnen toveren. Dat ze geen beloftes moeten doen of zaken moeten voorspiegelen die ze duidelijk niet waar kunnen maken en niet hebben doorgerekend. Bijv als het gaat om armoede. Als iemand zegt "Ik wil in 4 jaar tijd de armoede halveren" en daar een doorberekend en realistisch plan voor heeft dan heeft de burger daar meer aan dan als een politicus die uitspraak weghoont omdat het niet goed genoeg zou zijn, dingen zegt als "Deze mevrouw moet nú geholpen worden" en "Het eigen risico gaat naar nul!" en daar vervolgens niks van waarmaakt. Voor luchtkastelen, symboolpolitiek en groepen de grond in trappen koopt de burger niets. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.