Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-03-2025 om 07:42 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 14-03-2025 om 07:39:

[..]

Precies, het was ALLEEN een afronding.

Je snapt dus nog steeds mijn punt niet. Het echt werk wordt in de commissies gedaan, niet alleen in de plenaire zaal. De PVV is daar heel vaak niet. Commissies trekken minder aandacht, minder camera's, maar het werk daar is essentieel voor wat er in de plenaire zaal gebeurd.

Daglichtlamp schreef op 13-03-2025 om 19:59:

https://www.ad.nl/binnenland/plagierende-staatssecretaris-maeijer-moet-nieuwe-scriptie-schrijven-ik-blijk-grote-fouten-te-hebben-gemaakt~a1a2d4c6/
Een staatssecretaris van elke andere partij zou gewoon aftreden volgens mij. Maar de PVV heeft natuurlijk helemaal geen andere geschiktere kandidaten.

Tjonge jonge inderdaad. Maar, ze krijgt 15 jaar later een herkansing die ze met beide handen aangrijpt.

Als ze dan een nieuwe scriptie heeft geschreven zullen we allemaal meteen merken dat het nieuwe getuigschrift goed is voor Nederland. Want stel je voor dat je alleen maar geschiedenisdocent bent geweest zoals premier Rutte (dat was sarcastisch bedoeld).

quote uit je link: Maeijer is door de beslissing van de Rotterdamse universiteit niet meer afgestudeerd aan de opleiding International & European Public Law. Het eerder geschreven getuigschrift is ingetrokken.

Maeijer kan wel een herkansing krijgen.
Ze mag een nieuwe scriptie schrijven ‘over een geheel nieuw onderwerp', stelt de PVV-bewindsvrouw in een schriftelijke verklaring. ‘De kans om een nieuwe scriptie te schrijven grijp ik met beide handen aan.’

rionyriony schreef op 13-03-2025 om 20:43:

Interessant plan zonder plan naar gelinkt door GeenStijl:
https://www.dieuwsnieuws.nl/p/voor-wie-en-wat-precies-zijn-die

Tjonge jonge.

alhambra schreef op 13-03-2025 om 21:51:

Deze week ging het over het cellentekort. Wat een dikke middelvinger naar de cipiers en wat een dehumanisering van gedetineerden.

"En het maakt mij geen ene donder uit of het er twee, vier, zes of acht op een cel zijn”, antwoordde Van Dijk. De gevangenis moet „zo vervelend mogelijk zijn”. „Het is verdomme geen hotel”, aldus de PVV’er die woensdag in de Tweede Kamer der Staten-Generaal ook sprak over het in de isoleercel „flikkeren” van gedetineerden."

Toen het vervolgens over de impact op cipiers ging was zijn reactie dat hij dat werk niet doet (dus het boeit hem niet).

De vijand zit in het eigen kamp bij Coenradie.

'De vijand' ??

Volgens mij was niet alleen de PVV tegen het plan om gevangenen veertien dagen eerder vrij te laten, maar heb ik veel Kamerleden kritiek horen hebben.

Ik vind het wel ernstig dat dit plan het minst erge plan is. Men klaagt er over dat men geen twee gevangenen in één cel kan zetten. Maar hun naar huis te sturen kan dan wel voor de buren of hun slachtoffers?

Er lopen nog steeds daders vrij rond die wachten tot dat ze hun straf eindelijk kunnen uitzitten. Waar zaten die kritische Kamerleden toen ze mee beslisten dat 26 gevangenissen de deuren konden sluiten wegens bezuinigingen van de VVD en men enkelbandjes ging gebruiken.

https://www.hartvannederland.nl/politiek/beleid/artikelen/kabinet-bouwt-noodgevangenissen-cellentekort-aanpakken 

.....
Coenradie waarschuwde in februari al voor het nijpende cellentekort en vroeg "honderden miljoenen" euro’s extra om het probleem aan te pakken. De afgelopen tien jaar sloten 26 gevangenissen hun deuren, terwijl het gevangeniswezen kampt met een groot personeelstekort.

Het tekort is zo ernstig dat gevangenen mogelijk twee weken voor het einde van hun straf worden vrijgelaten. Coenradie wist die dreiging tijdelijk af te wenden door 45 cellen in het Justitieel Complex Schiphol in te zetten voor reguliere gevangenen in plaats van vreemdelingen.

...............

Nicole123 schreef op 13-03-2025 om 21:58:

[..]

Dat is toch geen nieuws, dat het precieze hoe en wat nog door de landen die eraan mee doen ingevuld moet worden? Beetje vreemd dat deze persoon daar zo tegen ageert in zijn opiniestuk. Het verbaast me niet dat een site als GeenStijl ernaar verwijst, ze schrijven daar zelf net zo. Als je een serieuze en rationele overweging ergens over wil lezen dan zou ik me niet tot zo'n bagger medium wenden.

De vraag is niet: wat is het plan? De vraag is: willen we als Nederland meedoen aan de tekentafel van zo'n plan en dus ook meedoen, of laten we dat aan de andere Europese landen over?

De manier van financieren van iets onbekends en het daarvoor intekenen is het probleem. Hoewel het toch niet meer uitmaakt of Nederland ermee akkoord gaat want er is al een meerderheid voor vind ik het prima dat de bezwaren vanuit het parlement worden benadrukt.

Ik had veel liever de defensietaak zien uitbesteed aan een nieuw op te richten defensie entiteit maar de EU zag de bui al aankomen, vreesde machtverlies en is nu elk ander plan vóór. Jammer want de EU is goed voor de economie en in zekere mate voor het bewaken van standaarden, maar verder vind ik ze vaak falen. Alleen het hoofd al van Von der Leyen wekt een zekere weerstand.

Elke institutie, hoe goed de bedoelingen ook waren tijdens het oprichten, heeft de neiging, of eigenlijk: het natuurlijke verloop, een eigen leven te gaan leiden dat niet altijd geheel in het belang meer is van het doel waarvoor het is opgericht.

Hoewel ik persoonlijk GeenStijl wat vermoeiend vind lezen vanwege de gekozen stijl, zijn ze gewoonlijk informatief, snel en spot-on.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-03-2025 om 19:52 Topicstarter

Van dit soort jongeren in de politiek wordt ik blij.
https://www.ad.nl/politiek/voorzitter-nsc-jongeren-kritisch-op-omtzigt-ik-vind-het-lullig-voor-schoof~a8f62539/
Was het een verkeerde timing van Omtzigt om zich uit te spreken tegen Europese leningen?
,,Uitspreken kan wel, maar niet zo. Je had ook kunnen zeggen: wij zijn tegen deze motie, maar we gaan met de premier onderhandelen over onze kritiek op de manier waarop het wordt betaald. Nu werd Schoof voor het blok gezet. Ik denk dat je beter mag nadenken over hoe dingen overkomen.”

Doet NSC dat niet genoeg?
,,Nee. Ik vind het al met al vooral lullig voor Schoof, eigenlijk. Als je hem de hele tijd het gevoel geeft dat hij zelf niks kan doen, dan kan hij ook niet als leider namens Nederland spreken. Dat werkt gewoon niet.”

Daglichtlamp

Daglichtlamp

15-03-2025 om 15:07 Topicstarter

https://www.volkskrant.nl/politiek/kabinet-probeert-inzet-huishoudelijke-hulp-via-de-wmo-te-beteugelen-eigen-bijdrage-hogere-inkomens-fors-omhoog~b63f321c/
Een heel goed idee dat hogere inkomens ook een hogere bijdragen gaan betalen aan de WMO. Maar waarom is de bijdrage al maximaal bij een gezamenlijk inkomen van € 70.000,- euro. Ik zou de bijdrage langzamer hebben laten oplopen tot een nog hoger bedrag voor nog rijkere mensen. Nu worden juist de middengroepen hierdoor het hardst geraakt.

Daglichtlamp schreef op 15-03-2025 om 15:07:

https://www.volkskrant.nl/politiek/kabinet-probeert-inzet-huishoudelijke-hulp-via-de-wmo-te-beteugelen-eigen-bijdrage-hogere-inkomens-fors-omhoog~b63f321c/
Een heel goed idee dat hogere inkomens ook een hogere bijdragen gaan betalen aan de WMO. Maar waarom is de bijdrage al maximaal bij een gezamenlijk inkomen van € 70.000,- euro. Ik zou de bijdrage langzamer hebben laten oplopen tot een nog hoger bedrag voor nog rijkere mensen. Nu worden juist de middengroepen hierdoor het hardst geraakt.

De maximale bijdragen voor een alleenstaande gaat bij een inkomen van € 61.000,- , naar € 328,- per maand. Tegenwoordig mag je als alleenstaande blij zijn als je 3 uur per 2 weken hulp krijgt, dan kom je in dit geval op een tarief van € 55,- per uur. Hierdoor zal de vraag flink afnemen, aangezien het uurtarief van een huishoudelijke hulp tussen de 12,50 en 17,50 per uur ligt. Daarnaast betaal je een "eigen" hulp voor de uren dat ze werken, bij de WMO betaal je ook als er niemand komt.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

15-03-2025 om 20:49 Topicstarter

WMO is natuurlijk niet alleen hulp in de huishouding, het gaat bijvoorbeeld ook om vervoersvoorzieningen zoals bijvoorbeeld een scootmobiel. Dus als je meerdere voorzieningen nodig hebt kan het nog steeds uit om dat via de gemeente aan te vragen. Maar persoonlijk zou ik dus het te betalen bedrag langzamer hebben laten stijgen. Om dan wel dezelfde opbrengst te hebben kun je de echt rijken meer laten betalen.

Daglichtlamp schreef op 15-03-2025 om 20:49:

WMO is natuurlijk niet alleen hulp in de huishouding, het gaat bijvoorbeeld ook om vervoersvoorzieningen zoals bijvoorbeeld een scootmobiel. Dus als je meerdere voorzieningen nodig hebt kan het nog steeds uit om dat via de gemeente aan te vragen. Maar persoonlijk zou ik dus het te betalen bedrag langzamer hebben laten stijgen. Om dan wel dezelfde opbrengst te hebben kun je de echt rijken meer laten betalen.

De rijkere gaan 15 x zoveel betalen, is dat nog steeds niet genoeg voor jou? 
Ik vind het een behoorlijk bedrag, op jaarbasis is dat bijna € 4000,-. Voor dat bedrag heb je hulp en koop je zelf een scootmobiel. 

gisteren was het Long Covid Awareness dag. En Agema probeerde goede sier te maken met mooie woorden over begrip en wat er al voor wordt gedaan zoals de expertisecentra en de onderzoeken.

Als patiënt kan ik dat echter niet serieus nemen. Want dit huidige kabinet heeft helemaal niks gedaan voor de patiënten. De expertisecentra waren al goedgekeurd, voordat het kabinet aan de macht kwam en aan de onderzoeken dragen ze ook weinig bij, want dat vinden ze niet nodig omdat dat internationaal al gebeurd. Er is vooral bezuinigd op de zorg en extra geld dat nodig is om de kennis die bij de expertisecentra wordt opgedaan ook daar buiten te kunnen gebruiken, daar stemt haar partij steeds tegen. Dus als het aan hun ligt dan sluiten de Centra over 2 jaar weer hebben hooguit de paar duizend mensen er profijt van gehad en iedereen die de pech heeft gehad de ziektes zijn om erheen te kunnen of niet ingeloot te zijn heeft pech want er is geen geld, om de kennis die ze daarop doen om te zetten naar goede richtlijnen.

Maar dat is ook heel kenmerkend en tekenend voor dir kabinet. Want dit kabinet is heel erg goed in mooie woorden over de dingen waarvan zij zeggen dat ze ze belangrijk vinden, maar er in de praktijk vervolgens niks mee doen. Dat geldt eigenlijk voor vrijwel alles dat ze zeggen

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-03-2025 om 09:07 Topicstarter

Yumi schreef op 15-03-2025 om 23:34:

[..]

De rijkere gaan 15 x zoveel betalen, is dat nog steeds niet genoeg voor jou?
Ik vind het een behoorlijk bedrag, op jaarbasis is dat bijna € 4000,-. Voor dat bedrag heb je hulp en koop je zelf een scootmobiel.

Mijn probleem is dat de middenklasse ook 15 keer zoveel gaat betalen, evenals de echt rijken. Ik zou dat beter willen verdelen.

Lollypopje schreef op 16-03-2025 om 08:21:

gisteren was het Long Covid Awareness dag. En Agema probeerde goede sier te maken met mooie woorden over begrip en wat er al voor wordt gedaan zoals de expertisecentra en de onderzoeken.

Als patiënt kan ik dat echter niet serieus nemen. Want dit huidige kabinet heeft helemaal niks gedaan voor de patiënten. De expertisecentra waren al goedgekeurd, voordat het kabinet aan de macht kwam en aan de onderzoeken dragen ze ook weinig bij, want dat vinden ze niet nodig omdat dat internationaal al gebeurd. Er is vooral bezuinigd op de zorg en extra geld dat nodig is om de kennis die bij de expertisecentra wordt opgedaan ook daar buiten te kunnen gebruiken, daar stemt haar partij steeds tegen. Dus als het aan hun ligt dan sluiten de Centra over 2 jaar weer hebben hooguit de paar duizend mensen er profijt van gehad en iedereen die de pech heeft gehad de ziektes zijn om erheen te kunnen of niet ingeloot te zijn heeft pech want er is geen geld, om de kennis die ze daarop doen om te zetten naar goede richtlijnen.

Maar dat is ook heel kenmerkend en tekenend voor dir kabinet. Want dit kabinet is heel erg goed in mooie woorden over de dingen waarvan zij zeggen dat ze ze belangrijk vinden, maar er in de praktijk vervolgens niks mee doen. Dat geldt eigenlijk voor vrijwel alles dat ze zeggen

Ik heb het gisteren helaas niet gezien. 

Deed het vorige kabinet dat wel? Dit bericht is van vlak vóór dat het huidige kabinet begon: https://www.nu.nl/coronavirus/6293376/minister-kuipers-wil-geen-extra-geld-voor-postcovid-vrijmaken-te-veel-risicos.html 9 dec 2023 Demissionair minister Ernst Kuipers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) wil geen extra geld vrijmaken voor behandelcentra en behandelingen voor mensen die kampen met het postcovidsyndroom

En onderstaand bericht van een paar maanden daarvoor:

https://www.medischcontact.nl/actueel/laatste-nieuws/nieuwsartikel/zorgminister-kuipers-tast-in-de-buidel-voor-postcovid 2 juni 2023 Zorgminister Ernst Kuipers stelt ruim 32 miljoen euro extra beschikbaar voor een meerjarig onderzoeksprogramma naar postcovid en een expertisenetwerk.

Daglichtlamp schreef op 14-03-2025 om 19:52:

Van dit soort jongeren in de politiek wordt ik blij.
https://www.ad.nl/politiek/voorzitter-nsc-jongeren-kritisch-op-omtzigt-ik-vind-het-lullig-voor-schoof~a8f62539/
Was het een verkeerde timing van Omtzigt om zich uit te spreken tegen Europese leningen?
,,Uitspreken kan wel, maar niet zo. Je had ook kunnen zeggen: wij zijn tegen deze motie, maar we gaan met de premier onderhandelen over onze kritiek op de manier waarop het wordt betaald. Nu werd Schoof voor het blok gezet. Ik denk dat je beter mag nadenken over hoe dingen overkomen.”

Doet NSC dat niet genoeg?
,,Nee. Ik vind het al met al vooral lullig voor Schoof, eigenlijk. Als je hem de hele tijd het gevoel geeft dat hij zelf niks kan doen, dan kan hij ook niet als leider namens Nederland spreken. Dat werkt gewoon niet.”

Schoof is mans genoeg om zijn belangen als premier te vertegenwoordigen. Het is goed dat een kamermeerderheid met kracht inzette door middel van een motie. Een lagere openingsinzet "laten we wat gaan onderhandelen" leidt gewoonlijk tot een lagere uitkomst.

Zo verlopen onderhandelingen nu eenmaal. Je eisen zijn meestal hoger dan wat je uiteindelijk binnenhaalt. Schoof is een volwassen man en niet van suiker.

Fleurtje_5 schreef op 16-03-2025 om 10:45:

[..]

Ik heb het gisteren helaas niet gezien.

Deed het vorige kabinet dat wel? Dit bericht is van vlak vóór dat het huidige kabinet begon: https://www.nu.nl/coronavirus/6293376/minister-kuipers-wil-geen-extra-geld-voor-postcovid-vrijmaken-te-veel-risicos.html 9 dec 2023 Demissionair minister Ernst Kuipers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) wil geen extra geld vrijmaken voor behandelcentra en behandelingen voor mensen die kampen met het postcovidsyndroom

En onderstaand bericht van een paar maanden daarvoor:

https://www.medischcontact.nl/actueel/laatste-nieuws/nieuwsartikel/zorgminister-kuipers-tast-in-de-buidel-voor-postcovid 2 juni 2023 Zorgminister Ernst Kuipers stelt ruim 32 miljoen euro extra beschikbaar voor een meerjarig onderzoeksprogramma naar postcovid en een expertisenetwerk.

Nee, dat deed hij inderdaad niet. Maar ernst Kuipers deed in elk geval ook niet alsof hij wel om ons gaf. Bij hem wist je in elk geval wat je aan hem had met zijn woorden.

Dat is het grote verschil met het huidige kabinet, zij zijn heel goed in mooie woorden voor allerlei kwetsbare groepen, maar als de kwetsbare groepen hen nodig hebben dan geven ze niet thuis. En dat vind ik gewoon hypocriet en dat gedrag trek ik heel erg slecht. Ik heb geen behoefte aan mensen die goede sier lopen te maken met mijn ziekte, en proberen punten te scoren over mijn rug en die van andere kwetsbare mensen, maar ons vervolgens laten stikken. Hou dan helemaal je mond

En waarschijnlijk als het kabinet valt dan gaan ze opeens weer voor allerlei moties stemmen die de kwetsbare groepen kunnen helpen, omdat ze ons dan weer nodig hebben bij de volgende verkiezingen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.