Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Herfstappeltaart
03-03-2025 om 09:06
Friezinnetje schreef op 01-03-2025 om 20:05:
[..]
Is allemaal leuk, maar het zit verweven in elkaar. Je kunt geen scherpe lijn stellen
Dat vind ik dus ook. Daarom had ik al eens gezegd: "alles heeft met alles te maken" .
Neweve
03-03-2025 om 11:20
rionyriony schreef op 02-03-2025 om 21:18:
Zo op vier maart gaat er weer wat leven komen uit de Tweede Kamer.
Eigenlijk zijn er best veel recessen in een jaar...
Tegelijkertijd zijn deze periodes geen vakantie. Hierin zou een politicus zijn/haar achterban moeten spreken of werkbezoeken moeten doen.
Toch voelt het tegenwoordig meer als vakantie en weer een paar weken stil staan. Mogelijk omdat je nu iedere dag iets hoort en tijdens het recess niets/weinig.
Daglichtlamp
03-03-2025 om 12:08
Neweve schreef op 03-03-2025 om 11:20:
[..]
Tegelijkertijd zijn deze periodes geen vakantie. Hierin zou een politicus zijn/haar achterban moeten spreken of werkbezoeken moeten doen.
Toch voelt het tegenwoordig meer als vakantie en weer een paar weken stil staan. Mogelijk omdat je nu iedere dag iets hoort en tijdens het recess niets/weinig.
Als je het aantal Kamerstukken ziet met datum van vandaag laat dat wel zien dat er volop is doorgewerkt afgelopen week: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken?fld_tk_categorie=Kamerstukken&qry=%2A&srt=date%3Adesc%3Adate&page=2
Neweve
03-03-2025 om 12:28
Daglichtlamp schreef op 03-03-2025 om 12:08:
[..]
Als je het aantal Kamerstukken ziet met datum van vandaag laat dat wel zien dat er volop is doorgewerkt afgelopen week: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken?fld_tk_categorie=Kamerstukken&qry=%2A&srt=date%3Adesc%3Adate&page=2
340 stukken afgelopen week!
Ik snap dat de onderwerpen verdeeld zijn, alleen alle stukken lezen is al een meer dan volledige baan.
Het gevoel van "vakantie" komt denk ik vooral doordat er niet iedere dag meerdere tweets+ bijbehorende nieuwsberichten over de kamer zijn. En tijdens een recess is dat significant minder.
Men is veel zichtbaarder nu dan vroeger. (Want een recess is niet nieuw), waardoor de verandering denk ik meer opvalt.
Daglichtlamp
04-03-2025 om 07:49
https://www.ad.nl/video/productie/coenradie-over-geweld-tegen-vrouwen-1201988
Coenradie mag blijven van mij, hopelijk keert ze weer terug bij de VVD.
Fleurtje_5
04-03-2025 om 10:25
Daglichtlamp schreef op 04-03-2025 om 07:49:
https://www.ad.nl/video/productie/coenradie-over-geweld-tegen-vrouwen-1201988
Coenradie mag blijven van mij, hopelijk keert ze weer terug bij de VVD.
Ik vind haar ook goed. Ze is maar twee jaar bij de VVD geweest, van 2009 tot 2011. Daar is ze vast niet voor de grap weg gegaan. Was ze nu nog steeds bij de VVD geweest, dan was ze nu vast geen Staatssecretaris geworden. En die taak doet ze goed, en staat haar ook goed. Ze zit op haar plek.
Haar takenpakket (staatssecretaris)
Is als staatssecretaris belast met 1. Inburgering, 2. Gevangeniswezen (wetgeving en beleid, DJI, TBS, jeugddetentie), 3. Reclassering en oproep zelfmelders, 4. Brandweer, 5. Regionale rampenbestrijding en crisisbeheersing, 6. Zeden (wet- en regelgeving, aanpak huiselijk geweld, femicide), 7. Herziening Wet op de Veiligheidsregio’s, 8. Herziening staatsnoodrecht en 9. Wet Tegemoetkoming Schade
rionyriony
04-03-2025 om 13:46
Neweve schreef op 03-03-2025 om 11:20:
[..]
Misschien hadden ze de camera's overal uitgezet; waren eigenlijk de camera's met vakantie! ! 
Om twee uur gaat het vragenuurtje weer beginnen.
Europa besteedt 800 miljard aan herbewapening. Ieder land mag naar behoefte lenen daarvoor. Bepaalde EU begrotingsregels worden tijdelijk opgeheven daarvoor. Uitzonderingsclausule Stabiliteitspact.
Sommige economen worden daar juist enthousiast van. Goed voor de economie! vinden ze.
Daglichtlamp
04-03-2025 om 15:02
Later vandaag het debat over de middenklasse, aangevraagd door Groenlinks-PvdA.
https://www.volkskrant.nl/politiek/de-politieke-strijd-om-jan-modaal-wordt-opgevoerd-groenlinks-pvda-komt-met-noodplan~be20a8f4/
In die context moet ook het plan van GroenLinks-PvdA worden gezien dat de partij eveneens dinsdag presenteert. Met een ‘kosten-noodplan’ wil de partij een alternatief bieden voor het beleid van het huidige kabinet. Volgens GroenLinks-PvdA heeft de coalitie ‘nog nergens op geleverd’ en is er een koerswijziging nodig om de prijsstijgingen te lijf te gaan of in ieder geval de gevolgen ervan te verzachten.
Minimumloon omhoog, huren bevriezen
Dat wil GroenLinks-PvdA doen door het minimumloon stapsgewijs te verhogen, de huren te bevriezen, de zorgpremie stabiel te houden, het prijsplafond voor energie weer in te voeren en het openbaar vervoer goedkoper te maken. Ook wil de partij de mogelijke btw-verhoging, die nog altijd op tafel ligt, definitief schrappen.
Daglichtlamp
04-03-2025 om 15:22
Net herdenking van de overleden minister van staat Frits Korthals Altes. Dan vraag ik me direct af waarom dan ook niet Hans van den Broek herdacht wordt, die in dezelfde week overleden is.
Ik ben benieuwd of er nu nieuwe ministers van staat benoemd gaan worden, er zijn er nu nog zes over. Rutte zou een logische kandidaat zijn, maar ik vermoed dat hij de titel pas krijgt nadat zijn functie bij de navo klaar is. Balkenende heeft er ook best lang op moeten wachten, die werd pas minister van staat in 2022.
Daglichtlamp
04-03-2025 om 15:29
Bijna alle openstaande schriftelijke vragen zijn inmiddels beantwoord, dus de dreiging met een extra mondeling vragenuur heeft geholpen.
Fleurtje_5
04-03-2025 om 16:16
Daglichtlamp schreef op 04-03-2025 om 15:22:
Net herdenking van de overleden minister van staat Frits Korthals Altes. Dan vraag ik me direct af waarom dan ook niet Hans van den Broek herdacht wordt, die in dezelfde week overleden is.
Ik ben benieuwd of er nu nieuwe ministers van staat benoemd gaan worden, er zijn er nu nog zes over. Rutte zou een logische kandidaat zijn, maar ik vermoed dat hij de titel pas krijgt nadat zijn functie bij de navo klaar is. Balkenende heeft er ook best lang op moeten wachten, die werd pas minister van staat in 2022.
Inderdaad waarom werd dhr. v.d.Broek niet herdacht? Dat vind ik een goeie vraag. Waarom is dat niet gebeurd? Wou de familie dat niet? Wat is het verschil dan tussen beide heren?
Hans v.d.B: Henri van den Broek was een Nederlands politicus. Gedurende bijna dertig jaar, van 1970 tot 1999, was hij actief in de politiek. Zijn belangrijkste functies tijdens die periode waren minister van Buitenlandse Zaken en Europees commissaris voor Buitenlandse Betrekkingen. In 2005 werd hij benoemd tot minister van staat.
Frits K.A: Frederik Korthals Altes was een Nederlands politicus van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie en jurist. Korthals Altes was partijvoorzitter van de VVD van 1975 tot 1981 en minister van Justitie in de kabinetten-Lubbers I en II van 1982 tot 1989.Hij was later lid van de Eerste Kamer van 1991 tot 2001 en aldaar fractievoorzitter van 1995 tot 1997 en voorzitter van 1997 tot 2001. In 2001 werd hij benoemd tot minister van staat.
Daglichtlamp
04-03-2025 om 16:20
Misschien ook dat dat nog volgende week komt, en dat ze dit niet wilden combineren. De familie van Korthals Altes was vandaag inderdaad uitgenodigd, dus dat zou ook nog kunnen, dat die dat liever niet wilden. Beiden hadden een indrukwekkende staat van dienst, ze waren ook niet zomaar minister van staat natuurlijk.
Daglichtlamp
04-03-2025 om 16:44
https://groenlinkspvda.nl/wp-content/uploads/2025/03/Kosten-noodplan-GroenLinks-PvdA-2.pdf
Ik wordt er wel blij van, eerlijker delen, in plaats van dat de rijken nog rijker worden.
Miraval
04-03-2025 om 17:08
Daglichtlamp schreef op 04-03-2025 om 16:44:
https://groenlinkspvda.nl/wp-content/uploads/2025/03/Kosten-noodplan-GroenLinks-PvdA-2.pdf
Ik wordt er wel blij van, eerlijker delen, in plaats van dat de rijken nog rijker worden.
Op zich kan ik me wel redelijk vinden in deze plannen. Jammer dat er niks in staat voor MKB of ZZPers, alleen voor werknemers.
Vooralsnog is GL voor het plan om de zelfstandigenaftrek te verminderen. En te tornen aan de MKB vrijstelling.
Daarnaast is het verhogen van het minimumloon niet goed voor kleine ondernemers, zij moeten hun kosten meer doorberekenen voor dezelfde diensten dan grotere bedrijven. Ik had liever gezien dat ze dit dmv belastingtredes hadden willen doen. Lagere lonen betalen minder loonbelasting. Hogere lonen betalen (nog) meer. Op die manier vergroot je ook de koopkracht maar niet ten koste van consumentenprijzen.
Ik vind het ook een beetje flauw in dit stuk dat dit een frame is van rechts wat gebruikt wordt als argument tegen die verhoging, terwijl dat gewoon wel gaat gebeuren. Misschien niet in alle sectoren, maar zeker het MKB gaat daar problemen mee ondervinden.