Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp schreef op 28-02-2025 om 14:04:

Laten we het dan over de nieuwe pensioenwet hebben. Een aangenomen wet trouwens, die eigenlijk nu niet meer gewijzigd kan worden aangezien pensioenfondsen al druk bezig zijn met de overgang.
Ik weet niet zeker of het nieuwe stelsel beter gaat zijn dan het oude. Ik geloof wel de deskundigen die zeggen dat twee stelsels naast elkaar in stand houden veel geld gaat kosten, dat we beter aan de pensioenen kunnen besteden. Dus ik hoop dat dat amendement van NSC (wat er overigens nog niet eens is) niet aangenomen gaat worden. Ik heb goede hoop dat de Eerste Kamer daar voor gaat liggen.

Het parlement heeft op dit moment wat mij betreft veel belangrijker dingen om zich druk om te maken.
NB: Jij had het niet inhoudelijk over de pensioenen, jij wilde het over 1 GroenLinkser hebben, die alleen maar lid is van het niet uitvoerend bestuur van het ABP.

NB: de nieuwe pensioenwet had een ruime meerderheid in beide Kamers toen er over gestemd werd: https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/36067_wet_toekomst_pensioenen

Dat klopt helemaal, maar Pieter Omzight had het graag anders gezien en wou in januari  het liefst een referenda. Ook Agnes Joseph die in die pensioenwereld thuis is. Het baart me toch wel grote zorgen:

https://partijnieuwsociaalcontract.nl/nieuws/nsc-zorgen-over-pensioenbeleggen-met-geleend-geld 31 jan 2025 NSC: Stop pensioenbeleggen met geleend geld in de nieuwe pensioenwet

Pieter Omtzigt en Agnes Joseph hebben grote zorgen over pensioenfondsen die willen beleggen met geleend geld. Uit de transitieplannen blijkt dat jonge deelnemers hun gehele opgebouwde pensioen kunnen verliezen. In dit blog leggen we het probleem uit en we stelden vragen aan het kabinet.

[foto]

In de oorspronkelijke plannen mocht het zelfs onbeperkt en mocht je dus ook 900 euro lenen en 1000 euro beleggen, maar dat is door de Tweede Kamer uiteindelijk gemaximeerd. Als Nieuw Sociaal Contract deden we met PVV, Denk en SP het voorstel: verbied het beleggen met geleend geld in je persoonlijk pensioenpot. Dat is onverstandig. Je wilt gewoon niet het risico lopen dat je al je geld kwijt bent bij een slecht beursjaar. Dat voorstel is toen verworpen.

Nu blijken er fondsen te zijn die inderdaad met geleend geld willen gaan beleggen voor jongere generaties. Als dat goed gaat hebben ze veel extra rendement. Maar als het slecht gaat zijn ze alles kwijt. Uit de transitieplannen van pensioenfondsen blijkt nu ook dat dat een realistisch scenario is. Weinig dingen zijn zo ondermijnend voor het pensioenstelsel als een groep mensen die hun hele pensioenopbouw kwijtraakt.

Pensioenfondsen hoeven jou als deelnemer daarbij niet eens te waarschuwen dat ze voor je beleggen met geleend geld en je kunt ook niet weg bij je fonds, want je zit daar tenslotte verplicht.

Als Nieuw Sociaal Contract maken we ons grote zorgen over de pensioenbeleggingen met geleend geld. Vandaar dat we de volgende vragen stellen aan minister van Hijum (Sociale Zaken & Werkgelegenheid) en minister Heinen (Financiën):

........etc.etc.etc............

Snoeske schreef op 28-02-2025 om 14:29:

[..]

Ik vind dit echt te gek voor woorden, Fleurtje, dat je mij hier nu noemt en mijn woorden uit hun verband trekt. Ik had het NIET over mensen die rechts waren, en ik heb niemand dom of een slechterik genoemd. Kom op zeg, dit vind ik echt niet kunnen.

Ik ook. Ik heb niet geschreven dat jij iemand dom of een slechterik hebt genoemd. (wat je wel schreef staat gewoon nog op pag. 130, dat hoef ik niet te herhalen, dat ga ik niet herhalen) 

Er word op dit forum wel gedaan alsof iemand die rechts stemt, of op de PVV zou stemmen, dom of een slechterik is (mijn gewaarwording). Jammer dat het stukje gewist is want dan had je het kunnen na lezen.

rionyriony schreef op 28-02-2025 om 14:34:

Dit zal Miraval blij maken: https://www.ndtv.com/world-news/in-india-eu-talks-free-trade-pact-gets-deadline-europe-corridor-gets-push-7816463 Is op deze site wat meer gedetailleerd besproken dan elders.

Ik zie de overeenkomst als "elkaars handjes vasthouden in nood".

Er gebeurt niet zoveel in Den Haag. Wat saaie voorspelbare gesprekken.

Ik las ergens vandaag idd een stukje over in de krant maar was aan het werk dus nog niet echt gekeken. Maar ik denk dat het goed is dat we met andere landen samenwerking gaan zoeken als Europa zijnde.

Want laten we eerlijk zijn, we (Europa) hebben ons de afgelopen jaren echt voorbij laten streven door Bijvoorbeeld China. Nu is dat misschien een oneerlijke concurrentie omdat het daar allemaal flink gesubsidieerd wordt door de overheid, maar inmiddels lopen we in Europa "achter" op diverse fronten. We moeten natuurlijk wel vooruitstrevend en innovatief blijven willen we wat in de melk te brokkelen hebben. 

https://nos.nl/op3/artikel/2207545-wat-heeft-china-te-zoeken-in-afrikaanse-landen

Dit is ook een voorbeeld waar China op een andere manier investeert in landen in Afrika. En als je het mij vraagt een slimme investering. Natuurlijk is sociale hulp ook belangrijk, maar investeren in infrastructuur en economische verbeteringen in die landen lijken mij structurele oplossingen. Ik hoop alleen dat de landen waar ze investeren oog hebben voor het welzijn van hun eigen burgers en dus niet zichzelf verrijken zoals in heel veel andere landen in Afrika helaas wel gebeurd.

En dat laatste is een beetje wat mij "tegenstaat" aan ontwikkelingshulp. Dat er veel geld aan de strijkstok blijft hangen, en de eigen burgers er nauwelijks op vooruit gaan. Het vestigen van bedrijven en zorgen voor werkgelegenheid daar lijkt me een betere oplossing. Maar ik heb hier eigenlijk te weinig verstand van om er echt iets zinnigs over te zeggen. 

Snoeske schreef op 28-02-2025 om 14:29:

[..]

Ik vind dit echt te gek voor woorden, Fleurtje, dat je mij hier nu noemt en mijn woorden uit hun verband trekt. Ik had het NIET over mensen die rechts waren, en ik heb niemand dom of een slechterik genoemd. Kom op zeg, dit vind ik echt niet kunnen.

Ze is op geen enkele manier in staat om naar zichzelf te kijken, trek het je alstjeblieft niet aan, het ligt echt niet aan jou.

Daglichtlamp schreef op 28-02-2025 om 16:28:

Interessant artikel in het NRC over hoe we ook een nieuwe regering kunnen vormen zonder verkiezingen. Dat bespaart wel een half jaar stilstand is mijn inschatting. Inmiddels is het immers te laat voor verkiezingen voor de zomer, dus die zouden op zijn vroegst waarschijnlijk eind augustus, begin september kunnen. GroenLinks-PvdA en VVD hebben tijdens het Oekraïne-Trump debat al laten zien dat ze samen zaken kunnen doen. De belangrijkste motie van dat debat was een initiatief van deze twee partijen samen.
https://archive.is/nLx6c#selection-4117.171-4117.177
Nergens staat geschreven dat op de val van een kabinet meteen verkiezingen zouden moeten volgen. De grondwet zwijgt erover, de kieswet ook. Het is een soort gewoonterecht, en die gewoonte stamt uit de jaren zestig.
------------
Vandaag de dag hebben we van doen met een kabinet-Schoof dat nagenoeg niets presteert en waarvan de samenstellende partijen het onophoudelijk met elkaar aan de stok hebben. De formatie die op de verkiezingen van november 2023 is gevolgd kunnen we daarom gerust als mislukt beschouwen.
-----------
Wat we nu bovenal nodig hebben, is een regering die even vastberaden is als eensgezind. Een regering met een premier die over het vermogen beschikt de bevolking duidelijk te maken wat nu de absolute prioriteit heeft, op de manier waarop Mark Rutte, die ene keer in zijn loopbaan, aan het begin van de coronacrisis het volk toesprak. Een op instructies wachtende ambtenaar als Dick Schoof kan dat niet, daarvoor is een ander soort premier nodig. Een die politieke leiding kan geven, die verstand van zaken heeft, en die over grote retorische gaven beschikt.

Wat interessant inderdaad!! Wie zou ons land wel kunnen leiden? 

felija schreef op 28-02-2025 om 17:32:

[..]

Wat interessant inderdaad!! Wie zou ons land wel kunnen leiden?

Als Minister President of welke partijen?

Ik denk dat ik wel wat zie in VVD/GL/PvdA/CDA/D66 ofzoiets... 

Maar wie een geschikte Minister President is dat weet ik niet. Op dit moment kan ik eigenlijk niemand echt noemen... 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

28-02-2025 om 17:38 Topicstarter

Miraval schreef op 28-02-2025 om 17:08:

En dat laatste is een beetje wat mij "tegenstaat" aan ontwikkelingshulp. Dat er veel geld aan de strijkstok blijft hangen, en de eigen burgers er nauwelijks op vooruit gaan. Het vestigen van bedrijven en zorgen voor werkgelegenheid daar lijkt me een betere oplossing. Maar ik heb hier eigenlijk te weinig verstand van om er echt iets zinnigs over te zeggen.

Zelf denk ik dat Nederland al goed nadacht over de ontwikkelingssamenwerking. Ik maak me zorgen dat verschillende landen tegelijk grootschalig gaan bezuinigingen op deze hulp. Ook het Verenigd Koninkrijk heeft bijvoorbeeld een halvering aangekondigd.

Wat betekent dat voor Afrika? Betekent dat nog meer mensen die daar geen toekomst zien, en die proberen te vluchten naar Europa?

Miraval schreef op 28-02-2025 om 17:08:

https://nos.nl/op3/artikel/2207545-wat-heeft-china-te-zoeken-in-afrikaanse-landen

Dit is ook een voorbeeld waar China op een andere manier investeert in landen in Afrika. En als je het mij vraagt een slimme investering. Natuurlijk is sociale hulp ook belangrijk, maar investeren in infrastructuur en economische verbeteringen in die landen lijken mij structurele oplossingen. Ik hoop alleen dat de landen waar ze investeren oog hebben voor het welzijn van hun eigen burgers en dus niet zichzelf verrijken zoals in heel veel andere landen in Afrika helaas wel gebeurd.

Ontwikkelingshulp is heel belangrijk, vind ik, zodat mensen in hun eigen land een toekomst kunnen opbouwen. 

Geld voor ontwikkelingshulp zou moeten gaan naar het bouwen van scholen,  ziekenhuizen, infrastructuur, waterputten en heel belangrijk: dat mensen toegang krijgen tot volwaardig onderwijs, zodat ze qua kennis niet meer afhankelijk zijn van buitenlandse grootmachten, maar zelf aan de slag kunnen met de kennis die ze hebben opgedaan en die in hun eigen land kunnen toepassen, zodat ze niet gedwongen worden hun heil elders te zoeken. 

Hoe je kunt bewerkstelligen dat het geld wel op de juiste plek komt, nooit helemaal  vrees ik, maar daarom maar ophouden met financiële investeringen lijkt me iig niet de oplossing, integendeel.

Miraval schreef op 28-02-2025 om 17:37:

[..]

Maar wie een geschikte Minister President is dat weet ik niet. Op dit moment kan ik eigenlijk niemand echt noemen...

O, die combi qua partijen zou ik al blij van worden, ik doelde inderdaad op een nieuwe minister-president, ik zou het eigenlijk ook niet weten...

[..]

Die combinatie lijkt me ook niet slecht. Hebben we elk geval een centrum kabinet. Maar de minister president, echt geen idee. Als PVV niet mee doet, is PvdA/groen links aan zet zou je denken, maar Timmermans ligt volgens mij niet bepaald goed momenteel. Al is het in elk geval wel iemand met internationale ervaring. 

Daglichtlamp schreef op 28-02-2025 om 16:28:

Interessant artikel in het NRC over hoe we ook een nieuwe regering kunnen vormen zonder verkiezingen. Dat bespaart wel een half jaar stilstand is mijn inschatting. Inmiddels is het immers te laat voor verkiezingen voor de zomer, dus die zouden op zijn vroegst waarschijnlijk eind augustus, begin september kunnen. GroenLinks-PvdA en VVD hebben tijdens het Oekraïne-Trump debat al laten zien dat ze samen zaken kunnen doen. De belangrijkste motie van dat debat was een initiatief van deze twee partijen samen.
https://archive.is/nLx6c#selection-4117.171-4117.177
Nergens staat geschreven dat op de val van een kabinet meteen verkiezingen zouden moeten volgen. De grondwet zwijgt erover, de kieswet ook. Het is een soort gewoonterecht, en die gewoonte stamt uit de jaren zestig.
------------
Vandaag de dag hebben we van doen met een kabinet-Schoof dat nagenoeg niets presteert en waarvan de samenstellende partijen het onophoudelijk met elkaar aan de stok hebben. De formatie die op de verkiezingen van november 2023 is gevolgd kunnen we daarom gerust als mislukt beschouwen.
-----------
Wat we nu bovenal nodig hebben, is een regering die even vastberaden is als eensgezind. Een regering met een premier die over het vermogen beschikt de bevolking duidelijk te maken wat nu de absolute prioriteit heeft, op de manier waarop Mark Rutte, die ene keer in zijn loopbaan, aan het begin van de coronacrisis het volk toesprak. Een op instructies wachtende ambtenaar als Dick Schoof kan dat niet, daarvoor is een ander soort premier nodig. Een die politieke leiding kan geven, die verstand van zaken heeft, en die over grote retorische gaven beschikt.

Maar dan word de burger buiten gesloten.

En dan lees ik in je artikel:

Heikel punt
Zo’n politicus hebben we op voorraad, hij voert nu de oppositie aan. Voor het vormen van een coalitie van Groen Links-PvdA en VVD
met wie verder mee wil en kan doen (vast en zeker D66, Volt, CDA, CU en, voor een tweede kans, ook NSC) zijn wederzijds forse concessies nodig. Zo zal de linkerzijde op het zo heikele punt van de migratie flink moeten inleveren om voor de VVD de overstap verdedigbaar te maken in eigen kring.

Het is nog lang niet zover. Maar oké, voor mij mag er een ander kabinet gevormd worden, maar alsjeblief niet die man die al vanaf dag 1 roeptoetert dat hij er alles aan zal doen om 'te dwarsbomen'. Ook niet D66 of VOLT (die laatste heeft niet voor niks maar één zetel gekregen).

Joost Eerdmans, Mirjam Bikker, Henri Bontebal, Mona Keijzer, Pieter Omzight (alleen als hij opgeknapt is), en Dilan, dat lijkt me oké.

Als Timmermans genoemd word dan zeg ik kei-hard nee. Dan honderd maal liever Geert wilders.

Maar zover is het nog niet.

[..]

Mirjam Bikker? Henri Bontebal?  Joost Eerdmans?

Bontenbal... ja dat zou ik wel een goeie vinden. Maar CDA gaat natuurlijk niet de grootste partij worden dus die kans zal heel klein zijn. 

Fleurtje_5 schreef op 28-02-2025 om 18:25:

[..]

Maar dan word de burger buiten gesloten.

En dan lees ik in je artikel:

Heikel punt
Zo’n politicus hebben we op voorraad, hij voert nu de oppositie aan. Voor het vormen van een coalitie van Groen Links-PvdA en VVD
met wie verder mee wil en kan doen (vast en zeker D66, Volt, CDA, CU en, voor een tweede kans, ook NSC) zijn wederzijds forse concessies nodig. Zo zal de linkerzijde op het zo heikele punt van de migratie flink moeten inleveren om voor de VVD de overstap verdedigbaar te maken in eigen kring.

Het is nog lang niet zover. Maar oké, voor mij mag er een ander kabinet gevormd worden, maar alsjeblief niet die man die al vanaf dag 1 roeptoetert dat hij er alles aan zal doen om 'te dwarsbomen'. Ook niet D66 of VOLT (die laatste heeft niet voor niks maar één zetel gekregen).

Joost Eerdmans, Mirjam Bikker, Henri Bontebal, Mona Keijzer, Pieter Omzight (alleen als hij opgeknapt is), en Dilan, dat lijkt me oké.

Als Timmermans genoemd word dan zeg ik kei-hard nee. Dan honderd maal liever Geert wilders.

Maar zover is het nog niet.

Tegen een Wilders zeg ik kei-hard nee. Die man kan niets anders dan haat zaaien en roeptoeteren. Ik heb 1000 maal liever een deskundige politicus als Timmermans. Alle namen die jij noemt vertrouw ik de zorg voor mijn katten nodig geen uur toe. 

Maar goed, dit bij elkaar geraapt zootje gaat nog wel even door met niets doen. Veel praatjes, weinig wol. En de rijken worden rijker en de andere burgers mogen steeds meer betalen. En helaas ziet de achterban dit niet. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.