Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
27-02-2025 om 16:51
felija schreef op 27-02-2025 om 12:01:
[..]
Gezien het feit je dat nooit terugkomt op aantoonbare zaken die je niet goed had geïnterpreteerd en waarop je stelselmatig door meerderen inhoudelijk op wordt geattendeerd, moet je niet raar opkijken dat je wordt aangesproken op slecht begrijpend lezen.
Tel daarbij op dat je nooit een fout toegeeft en alleen afgeeft op anderen, is het lastig zo niet onmogelijk om je als een serieuze discussiepartner te zien.
Het is niet de eerste keer dat ik je verwijtende en hoog-van-de-toren-blazen berichten oversla.
Er is helemaal NIETS goed geïnterpreteerd. Voor jou misschien wel goed genoeg. Je kan je verhaaltje nog zo vaak herhalen, dan maakt het nog steeds niet meer-waar.
Daglichtlamp
27-02-2025 om 17:17
Maar het is weer typisch, in plaats van het over het regeringsbeleid te hebben, waar dit topic in eerste instantie voor is, gaat het over iemand van GroenLinks die in de Eerste Kamer zit, en die heel weinig of geen invloed heeft op het beleid wat dit kabinet maakt. Mijn conclusie: afleidingstactiek om het niet te hebben over wat echt belangrijk is.
Miraval
27-02-2025 om 17:25
Daglichtlamp schreef op 27-02-2025 om 17:17:
Maar het is weer typisch, in plaats van het over het regeringsbeleid te hebben, waar dit topic in eerste instantie voor is, gaat het over iemand van GroenLinks die in de Eerste Kamer zit, en die heel weinig of geen invloed heeft op het beleid wat dit kabinet maakt. Mijn conclusie: afleidingstactiek om het niet te hebben over wat echt belangrijk is.
Mwah ik had nog 2 links en een bericht gezet over de plannen van de Europese Comissie om de concurrentiepositie van Europese bedrijven te verstevigen geplaatst, met daarbij de hoop dat de Nederlandse politiek daarin mee wil gaan aangezien het op de haven van Rotterdam niet echt goed gaat met de bedrijven daar...
Is ook geen reactie op gekomen en toch wel een belangrijk punt.
Bakblik
27-02-2025 om 17:31
Fleurtje_5 schreef op 27-02-2025 om 16:46:
[..]
Heb jij wat aan je begrijpend-lezen-snappert?
Hoevaak moet ik nog schrijven dat ik NIET op Facebook of tiktok kom.
Ik noemde 2 voorbeelden maar daar horen er nog meer bij die geen serieuze bron genoemd kunnen worden. Geen stijl, ongehoord Nederland, X, reddit en ga zo maar door. Ik dacht dat dat wel duidelijk was. 😜4
Daglichtlamp
27-02-2025 om 17:37
Miraval schreef op 27-02-2025 om 17:25:
[..]
Mwah ik had nog 2 links en een bericht gezet over de plannen van de Europese Comissie om de concurrentiepositie van Europese bedrijven te verstevigen geplaatst, met daarbij de hoop dat de Nederlandse politiek daarin mee wil gaan aangezien het op de haven van Rotterdam niet echt goed gaat met de bedrijven daar...
Is ook geen reactie op gekomen en toch wel een belangrijk punt.
Jij hebt gelijk, qua bedrijven heb ik eigenlijk niet genoeg kennis om daar wat zinvols over bij te dragen.
Maar ook voor bedrijven is het heel urgent dat het kabinet eindelijk eens werk gaat maken van urgente problemen. Neem bijvoorbeeld stikstof wat ervoor zorgt dat vergunningverlening van bedrijven heel lastig gaat.
Netcongestie waardoor bedrijven geen electriciteitsaansluiting kunnen krijgen.
Het niet halen van de waterkwaliteitsdoelen, wat vanaf 2027 ook weer problemen gaat opleveren voor vergunningverlening van bedrijven.
De huidige tactiek lijkt het op de lange baan schuiven van alle belangrijke besluiten. Dat gaat gewoon niet helpen. Over stikstof gaan ze nu eerst weer vergaderen in een ministeriële commissie voordat ze met een plan komen. Terwijl ze tijdens de kabinetsformatie al wisten dat er een nieuw plan moest komen omdat ze het plan van de vorige regering niet overnamen.
Miraval
27-02-2025 om 17:48
Daglichtlamp schreef op 27-02-2025 om 17:37:
[..]
Jij hebt gelijk, qua bedrijven heb ik eigenlijk niet genoeg kennis om daar wat zinvols over bij te dragen.
Maar ook voor bedrijven is het heel urgent dat het kabinet eindelijk eens werk gaat maken van urgente problemen. Neem bijvoorbeeld stikstof wat ervoor zorgt dat vergunningverlening van bedrijven heel lastig gaat.
Netcongestie waardoor bedrijven geen electriciteitsaansluiting kunnen krijgen.
Het niet halen van de waterkwaliteitsdoelen, wat vanaf 2027 ook weer problemen gaat opleveren voor vergunningverlening van bedrijven.
Nou ja het grote punt met bedrijven is dat wij in Nederland teveel belasting betalen op energie, en de bedrijven daarmee dus geen lagere prijzen kunnen rekenen voor hun producten.
De EC wil af van die hoge belastingen, en meer investeringen vanuit de overheid om te verduurzamen, zodat bedrijven weer kunnen concurreren met goedkopere landen.
https://ioplus.nl/nl/posts/stagnatie-rotterdamse-haven-bestuurders-eisen-actie-van-kabinet
Ik hoop dat het kabinet hier gehoor aan gaat geven. Ik snap de beperkingen omtrent stikstof, maar op dit moment leggen die beperkingen ook veel andere sectoren plat zoals dus de haven in Rotterdam maar ook de bouw van woningen. Ik denk dat we, toen die regels opgesteld werden, niet goed nagedacht hebben over de directe gevolgen ervan.
felija
27-02-2025 om 17:52
Als reactie op bakblik:
Dat begrijpend lezen lastig kan zijn, klopt, voor wie niet, zou ik haast zeggen, al zullen er mensen zijn die daarvoor in de wieg zijn gelegd.
Dat het halen van betrouwbare informatie temidden van die overload aan infokanalen lastig is, snap ik helemaal, je ziet soms door de bomen het bos niet meer.
Dat je bevooroordeeld bent, check, daar maak ik mij ook schuldig aan.
Waar mijn begrip ophoudt, is bij mensen die niet ingaan op posts van anderen die de moeite hebben genomen om één en ander inhoudelijk toe te lichten, netjes erop wijzen dat het anders ligt dan gedacht en er dan als reactie op de man wordt gepost.
Wat is er zo moeilijk aan om toe te geven dat je iets verkeerd hebt gezien? Zelf heb ik me al diverse malen verontschuldigd hier op het forum, omdat ik bevooroordeeld was, of te snel met mijn oordeel was of er inhoudelijk naast zat, dat overkomt iedereen. Dan kun je gewoon sorry zeggen. Dan word je door mij iig veel serieuzer genomen.
In mijn ogen is populisme het niet kunnen reflecteren op jezelf gepaard gaand met een heillig geloof in de eigen waarneming en ervaring op basis van een onderbuikgevoel en dat als standaard hebben voor het geven van 'feiten' over complexe maatschappelijke problemen en daarbij niet schromen om mensen die er een jarenlange studie voor hebben gevolgd of er hun werk van hebben gemaakt, af te serveren met: dat is ook maar een mening. Hoe arrogant is dat?
Populisten zijn populair helaas, de politiek is er ook niet bepaaald vrij van. Ik zie het somber in.
Daglichtlamp
28-02-2025 om 11:21
Kind met Arabische naam krijgt vaak lager schooladvies dan even slim kind met Nederlandse naam https://www.nu.nl/binnenland/6347333/kind-met-arabische-naam-krijgt-vaak-lager-schooladvies-dan-even-slim-kind-met-nederlandse-naam.html
Hierom ben ik blij dat Staatssecretaris Paul zware sancties heeft aangekondigd tegen scholen die weigerden om de doorstroomtoets af te nemen. Kinderen hebben recht om het advies dat ze krijgen van de leerkracht te verbeteren.
Fleurtje_5
28-02-2025 om 13:18
Daglichtlamp schreef op 27-02-2025 om 17:17:
Het is weer typisch. Het mag gaan over Faber, over de vraag wanneer het kabinet gaat vallen. Zelfs over Fleurtje's begrijpend lezen omdat ze bij haar eigen mening blijft.
Maar het gaat hier ook over die nieuwe pensioenwet waar Nederlanders verplicht aan moeten deelnemen, maar waar flink veel verlies is gemaakt in één jaar tijd, en toch veel bonussen zijn uitgegeven.
Dit werd nog eens extra aangehaald omdat het hier zoals gewoonlijk over rechts, extreem rechts en links gaat.
- knip -
Geef mij dan maar liever een rechtse politicus in plaats van hypocriete linkse politicus, ABP-bestuurder en GroenLinks-PvdA senator Paul Rosenmöller die 74.000 euro (voor 1.75 dag werken per week) krijgt, plus vette bonussen. En dat terwijl het pensioen van tig werknemers een giga verlies heeft gemaakt.
Daglichtlamp
28-02-2025 om 14:04
Laten we het dan over de nieuwe pensioenwet hebben. Een aangenomen wet trouwens, die eigenlijk nu niet meer gewijzigd kan worden aangezien pensioenfondsen al druk bezig zijn met de overgang.
Ik weet niet zeker of het nieuwe stelsel beter gaat zijn dan het oude. Ik geloof wel de deskundigen die zeggen dat twee stelsels naast elkaar in stand houden veel geld gaat kosten, dat we beter aan de pensioenen kunnen besteden. Dus ik hoop dat dat amendement van NSC (wat er overigens nog niet eens is) niet aangenomen gaat worden. Ik heb goede hoop dat de Eerste Kamer daar voor gaat liggen.
Het parlement heeft op dit moment wat mij betreft veel belangrijker dingen om zich druk om te maken.
NB: Jij had het niet inhoudelijk over de pensioenen, jij wilde het over 1 GroenLinkser hebben, die alleen maar lid is van het niet uitvoerend bestuur van het ABP.
NB: de nieuwe pensioenwet had een ruime meerderheid in beide Kamers toen er over gestemd werd: https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/36067_wet_toekomst_pensioenen
Snoeske
28-02-2025 om 14:29
Fleurtje_5 schreef op 28-02-2025 om 13:18:
[..]
Het is weer typisch. Het mag gaan over Faber, over de vraag wanneer het kabinet gaat vallen. Zelfs over Fleurtje's begrijpend lezen omdat ze bij haar eigen mening blijft.
Maar het gaat hier ook over die nieuwe pensioenwet waar Nederlanders verplicht aan moeten deelnemen, maar waar flink veel verlies is gemaakt in één jaar tijd, en toch veel bonussen zijn uitgegeven.
Dit werd nog eens extra aangehaald omdat het hier zoals gewoonlijk over rechts, extreem rechts en links gaat.
[Quote verwijderd]
Ik vind dit echt te gek voor woorden, Fleurtje, dat je mij hier nu noemt en mijn woorden uit hun verband trekt. Ik had het NIET over mensen die rechts waren, en ik heb niemand dom of een slechterik genoemd. Kom op zeg, dit vind ik echt niet kunnen.
Nicole123
28-02-2025 om 14:29
Er is volgens mij pas een keer of 3 of 4 hier aangegeven dat die bonussen helemaal niet belanden bij Rosenmüller, maar waarom zou je dat aannemen als je ook je eigen inlegkunde kunt prefereren boven de precieze feiten?
Serieuze vraag: vinden mensen hier dit soort bijbanen met soortgelijke salarissen alleen erg als je een linkse politicus bent of even erg als het iemand van een andere partij zou betreffen? Is het sowieso erg als iemand zo'n salaris krijgt voor deze werkzaamheden of gaat het alleen om dat wat iemand in de politiek nastreeft in overeenstemming is met de eigen daden?
rionyriony
28-02-2025 om 14:34
Dit zal Miraval blij maken: https://www.ndtv.com/world-news/in-india-eu-talks-free-trade-pact-gets-deadline-europe-corridor-gets-push-7816463 Is op deze site wat meer gedetailleerd besproken dan elders.
Ik zie de overeenkomst als "elkaars handjes vasthouden in nood".
Er gebeurt niet zoveel in Den Haag. Wat saaie voorspelbare gesprekken.
kerstbeer
28-02-2025 om 15:24
Fleurtje_5 schreef op 28-02-2025 om 13:18:
[..]
En vervolgens ga je meteen door over hoe je rechtse politici fijner vindt...
Nu, dit kabinet heeft nog maar weinig voor elkaar gekregen en na het knotsgekke gedrag van Trump en de daar alweer stijgende inflatie + grote aantallen mensen die lukraak ontslagen zijn in de VS , heb ik wel even mijn bekomst van het verheerlijken van rechtse politici.
En voor iemand begint, ik vind het gedrag van Rosenmuller ook stom, zoals eerder gezegd, maar de prioriteiten liggen voor mij nu bij Trump en zijn importheffingen en wat dit voor ons betekent.
Daglichtlamp
28-02-2025 om 16:28
Interessant artikel in het NRC over hoe we ook een nieuwe regering kunnen vormen zonder verkiezingen. Dat bespaart wel een half jaar stilstand is mijn inschatting. Inmiddels is het immers te laat voor verkiezingen voor de zomer, dus die zouden op zijn vroegst waarschijnlijk eind augustus, begin september kunnen. GroenLinks-PvdA en VVD hebben tijdens het Oekraïne-Trump debat al laten zien dat ze samen zaken kunnen doen. De belangrijkste motie van dat debat was een initiatief van deze twee partijen samen.
https://archive.is/nLx6c#selection-4117.171-4117.177
Nergens staat geschreven dat op de val van een kabinet meteen verkiezingen zouden moeten volgen. De grondwet zwijgt erover, de kieswet ook. Het is een soort gewoonterecht, en die gewoonte stamt uit de jaren zestig.
------------
Vandaag de dag hebben we van doen met een kabinet-Schoof dat nagenoeg niets presteert en waarvan de samenstellende partijen het onophoudelijk met elkaar aan de stok hebben. De formatie die op de verkiezingen van november 2023 is gevolgd kunnen we daarom gerust als mislukt beschouwen.
-----------
Wat we nu bovenal nodig hebben, is een regering die even vastberaden is als eensgezind. Een regering met een premier die over het vermogen beschikt de bevolking duidelijk te maken wat nu de absolute prioriteit heeft, op de manier waarop Mark Rutte, die ene keer in zijn loopbaan, aan het begin van de coronacrisis het volk toesprak. Een op instructies wachtende ambtenaar als Dick Schoof kan dat niet, daarvoor is een ander soort premier nodig. Een die politieke leiding kan geven, die verstand van zaken heeft, en die over grote retorische gaven beschikt.