Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Fleurtje_5 schreef op 24-02-2025 om 13:04:

[..]

Helemaal eens. Alsof die mensen in Ter Apel (Cranendonck, Budel, Maarheeze etc.) zich maar wat zouden aanstellen.

Dat word hoog tijd.

Eerlijk gezegd, veel mensen in de gemeente Cranendonck stellen zich aan. Maar dit is off topic en hoort hier niet thuis. 

Snoeske schreef op 24-02-2025 om 13:31:

[..]

Ik ben in de sector werkzaam, woon vlakbij Budel en ben zelf gevlucht. Ik weet er meer dan genoeg van en ben niet geïnteresseerd in populistische praatjes, dankjewel.

De titel van dat topic is ook niet bepaald neutraal te noemen. 

Fleurtje_5 schreef op 24-02-2025 om 12:55:

[..]

Het is helemaal niet lastig om te benoemen dat ze het een en ander anders hadden moeten aanpakken. Tis alleen dat er niets mee gedaan word als het benoemt word.

Ik ben het met je eens dat we het anders aan moeten pakken, maar men bleef vvd stemmen. PvdA is keihard mee de verkeerde kant op gegaan, PvdA is daar ook keihard voor afgestraft in de verkiezingen erna. Vvd niet...

Ik snap gewoon niet waarom de schuld van de huidige situatie bij links wordt gelegd. 

Ik snap wel dat mensen opzoek zijn naar verandering. Ik zie die verandering niet in de pvv, maar visies kunnen verschillen. Ik hoop alleen dat ook de pvv (en bbb, nsc, vvd) wordt afgestraft als ze niet kunnen leveren. (Ipv dat dat op andere wordt afgeschoven). 

Hopelijk volgende ronde weer een fris en constructief kabinet. 

Miraval schreef op 24-02-2025 om 12:17:

Ik heb gezegd dat het lastig wordt (op basis van de exitpolls gisteren) om een coalitie te vormen zonder AFD. Toen was er namelijk nog weinig andere keuze in 1e instantie.

Of met de groenen erbij (wat nu dus niet meer nodig is) maar daar liggen ook verschillende standpunten te ver uit elkaar. En de FDP is helemaal van het toneel verdwenen. Gelukkig is een coalitie zonder AFD dus wel mogelijk, maar zoals het er gisteren naar uitzag zou dat lastig worden, voordat alle stemmen geteld waren en de uitslag definitief was.

en van mij hoeven ze zeker niet te regeren met AFD, liever niet. Maar de retoriek die die partijen gebruiken, komt ergens vandaan. Die gevoelens spelen bij heel veel mensen en die partijen kunnen daar gebruik van maken omdat andere partijen die gevoelens niet serieus nemen. Het is niet zo dat die partijen die gevoelens los maken bij mensen. Die zijn er namelijk al. Die waren er al 25 jaar geleden en die zijn alleen maar toegenomen.

Dan lijkt het mij, politiek gezien, juist om naar die gevoelens te luisteren en ze te erkennen en wellicht proberen dit weg te nemen door wetten en regels te veranderen. Niet naar dichte grenzen, maar wel met strengere eisen, zonder individuele uitzonderingen en eindeloos kunnen procederen.

Dat het lastig wordt om zonder AfD een kabinet te vormen als de andere partijen geen meerderheid hebben dat is een feit. Maar dat was niet het enige wat je stelde. Dat als AfD niet gevraagd wordt mee te doen met een coalitie dat dan 20% van de burgers / de gevoelens van héél veel mensen / 'het volk' niet serieus genomen wordt dat vind ik onnodig slachtoffergedoe. Het trekken van de zieligheidskaart door het jongetje uit de klas dat voortdurend anderen kwetst en dan gaat janken als hij niet uitgenodigd wordt op een feestje. AfD heeft zichzelf door haar inhoud en haar vorm als partij een nogal onmogelijke partij gemaakt om mee samen te werken, dat is haar niet overkomen. 

Jij zegt over de Groenen dat de standpunten daarmee te ver uit elkaar liggen, maar dat is bij AfD net zo goed het geval. Zeker als je het over de basis hebt van bijv. hoe je met de rechtsstaat omgaat, wat nogal essentieel is in een land. Het is niet voor niets dat NSC en PVV ondanks dat ze beiden rechts zijn en beiden migratie willen inperken echt voortdurend en fel overhoop liggen, vanaf de dag na de verkiezingen tot nu. Politiek betreft namelijk meer dan asiel, heel veel meer. Uiteindelijk heeft NSC meer gemeen met bijv D66 of PvdA/GL als het gaat om de basis van politiek bedrijven en de manier waarop we onze staat vormgeven dan met de PVV. En CDU meer met de SPD en de Groenen dan met de AfD. Dan kan de AfD zielig gaan janken dat hun opponenten hen niet serieus nemen, maar ze kunnen zich ook zelf eens afvragen waarom ze toch zoveel weerstand oproepen en of dat niet ook aan hun eigen standpunten en retoriek ligt. 

Dus nogmaals, waarom zo hameren op de gevoelens van de AfD kiezers serieus nemen? Er gaat in mijn ogen juist veel teveel aandacht naar de populistische partijen en hun aanhang, alsof zij de hele wereld zijn in plaats van slechts 20%. En ja, het is wel zo dat die partijen die gevoelens losmaken bij mensen. Partijen als AfD en PVV en politici als Trump komen met valse frames, met desinformatie, met geniepige zondebokretoriek en kloppen zo de sentimenten torenhoog op. Dat moet je niet belonen met aandacht en begrip, maar bestrijden met een goed tegenverhaal. 

Fleurtje_5 schreef op 24-02-2025 om 12:55:

[..]

Het is ook óóóóóó zo makkelijk om alles op de vergrijzing te gooien. 'Lekker makkelijk' roepen over mensen die zich niet weren. Ach laat ze dan maar een spuitje halen voor het 'voltooit leven'.

Zo, wat vals. Dat vergrijzing en stijging van het aantal eenpersoons huishoudens zorgt voor meer druk op de huizenmarkt is gewoon een feit. Er is echt niemand die vindt dat die mensen 'schuldig' zijn en al helemaal niet dat die mensen maar een spuitje moeten. Wat een nare woorden leg jij anderen in de mond zeg, bah.

Miraval schreef op 24-02-2025 om 13:13:

[..]

Maar mensen met een migratieachtergrond zijn wel oververtegenwoordigd in de cijfers. 

Mensen met een lage sociaal-economische status zijn vooral oververtegenwoordigd in de cijfers. En mensen met een migratieachtergrond zijn oververtegenwoordigd in de groep met een lage sociaal-economische status. En dat is geen semantiek, maar geeft aan waar de crux zit voor de oplossing van criminaliteit en overlast. Eerder bij armoede en zorgen dat mensen die in de goot zitten daaruit kunnen opklimmen dan bij mensen met een bepaalde afkomst nog verder die goot in trappen.

Snoeske schreef op 24-02-2025 om 13:31:

[..]

Ik ben in de sector werkzaam, woon vlakbij Budel en ben zelf gevlucht. Ik weet er meer dan genoeg van en ben niet geïnteresseerd in populistische praatjes, dankjewel.

Mooi. Ik had bijna geschreven "Wiens brood men eet....." maar dat doe ik niet.

Vind je de mensen in Ter Apel populisten?

Snoeske schreef op 24-02-2025 om 13:33:

[..]

Eerlijk gezegd, veel mensen in de gemeente Cranendonck stellen zich aan. Maar dit is off topic en hoort hier niet thuis.

Hier schrik ik van. 

Dit is echt geen aanstellen.

https://youtu.be/guVNySABE_E?si=5RSrr_CBAld0hbn4  Uitgezonden door VRT, een Belgische publieke omroep

Neweve schreef op 24-02-2025 om 15:23:

[..]

Ik ben het met je eens dat we het anders aan moeten pakken, maar men bleef vvd stemmen. PvdA is keihard mee de verkeerde kant op gegaan, PvdA is daar ook keihard voor afgestraft in de verkiezingen erna. Vvd niet...

Ik snap gewoon niet waarom de schuld van de huidige situatie bij links wordt gelegd.

Ik snap wel dat mensen opzoek zijn naar verandering. Ik zie die verandering niet in de pvv, maar visies kunnen verschillen. Ik hoop alleen dat ook de pvv (en bbb, nsc, vvd) wordt afgestraft als ze niet kunnen leveren. (Ipv dat dat op andere wordt afgeschoven).

Ik heb vroeger altijd op het CDA gestemd en nog nooit op de VVD. Dat het mis ging met de PvdA heeft met heel andere zaken te maken.

Ik ben pas laat gaan begrijpen wat bedoeld werd met links of rechts. Toevallig zeggen de mensen die 'links' zijn dingen die niet realistisch zijn. Femke Halsema zal vast altijd behoorlijk links zijn geweest. Als ik het nu zou moeten zeggen denk ik dat Paul Rosemüller ook links is. Zijn ze daardoor betere mensen? En wat heeft 'het' opgebracht of wat hebben ze bereikt? Vette salarissen en bonussen voor hen zelf. Dat wel.

https://cultuurondervuur.nl/artikelen/historisch-miljardenverlies-pensioenfonds-abp-in-naam-van-klimaatagenda-groenlinks-pvda-senator-paul-rosenmoller 6 feb. 2025

Historisch miljardenverlies pensioenfonds ABP in naam van klimaatagenda GroenLinks-PvdA senator Paul Rosenmöller

Pensioenfonds ABP, waarin miljoenen Nederlanders verplicht hun pensioen opbouwen, verloor in één jaar een duizelingwekkende 96,9 miljard euro. Alles in naam van de klimaatagenda van ABP-bestuurder en GroenLinks-PvdA senator Paul Rosenmöller. Ondanks dit historische verlies betaalde het fonds 797 miljoen euro aan bonussen uit. Is dit wat de groene garde bedoelt met ‘de wereld redden’?

..................

Paul Rosenmöller royaal beloond bij ABP

Columniste Annemarie van Gaal wijst in De Telegraaf op een opmerkelijke scheefgroei: binnen dit kleine team bevinden zich niet alleen drie uitvoerend bestuurders, maar ook een niet-uitvoerend bestuur van wel dertien personen, waaronder Paul Rosenmöller. Deze bestuurders ontvangen per persoon bijna 80.000 euro per jaar – voor het bijwonen van een paar vergaderingen.

..................etc.etc.etc..............

Snoeske schreef op 24-02-2025 om 13:33:

[..]

Waarom vind je dat die mensen zich aanstellen? 

Jorni schreef op 24-02-2025 om 16:15:

[..]

Waarom vind je dat die mensen zich aanstellen?

Toch wel erg populistisch vind ik die uitspraak van Snoeske.

Fleurtje_5 schreef op 24-02-2025 om 16:18:

[..]

Toch wel erg populistisch vind ik die uitspraak van Snoeske.

Waarom vind je dat? 

Neweve schreef op 24-02-2025 om 15:23:

[..]

Ik vind dat deze coalitiepartijen ook afgestraft moeten worden door de kiezers bij de volgende verkiezingen.Alleen op de een of andere manier gebeurt dat bij de VVD nooit tot nu toe. Die partij heeft blijkbaar een boel trouwe stemmers die daarop blijven stemmen.

Fleurtje_5 schreef op 24-02-2025 om 16:05:

[..]

Vind je de mensen in Ter Apel populisten?

Ik zou ook prima elders kunnen werken. Elders zou ik waarschijnlijk ook nog een beter salaris verdienen. Maar ik werk graag met de doelgroep. 

Natuurlijk zijn niet alle mensen uit Ter Apel populisten. Maar wanneer je op de pvv stemt, dan vind ik daar wel wat van. En Ter Apel merkt nu hoeveel goed de pvv hen doet. De spreidingswet was goed geweest. Maar dit is teveel off topic. 

Fleurtje_5 schreef op 24-02-2025 om 16:05:

[..]

Dat doe je terwijl je dit schrijft dus wel. Wat een laffe manier om iemand anders op de man te beschuldigen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.