Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Daglichtlamp
18-02-2025 om 15:18
Voorzitter Bosma heeft net aangekondigd dat hij van plan is om een extra mondeling vragenuur in te plannen om alle schriftelijke vragen af te handelen die al te lang (meer dan zes weken) open staan. Dat kon op groot enthousiasme rekenen in de Kamer.
Daglichtlamp
18-02-2025 om 16:57
Van de Plas is wel een volhouder, bij de elfde poging heeft ze eindelijk voldoende steun voor een meerderheidsdebat over de wolf in Nederland.
Neweve
18-02-2025 om 18:11
Daglichtlamp schreef op 18-02-2025 om 15:18:
Voorzitter Bosma heeft net aangekondigd dat hij van plan is om een extra mondeling vragenuur in te plannen om alle schriftelijke vragen af te handelen die al te lang (meer dan zes weken) open staan. Dat kon op groot enthousiasme rekenen in de Kamer.
Ik vraag me af hoe nuttig het antwoord is in een mondeling vragenvuur als je blijkbaar geen tijd hebt om schriftelijk antwoord te geven. Al is er nu een harde deadline, dus waarschijnlijk moeten er een hoop ambtenaren overwerken de komende weken.
Neweve
18-02-2025 om 19:01
Daglichtlamp schreef op 18-02-2025 om 12:46:
[..]
Voor wie geïnteresseerd is in wat Timmermans daar over zei, in de context waarin het gezegd is hier de hele lezing: https://groenlinkspvda.nl/nieuws/mathieu-segers-lezing-frans-timmermans/
Dank, mooi verhaal en een paar echt sterke stukken/mooie zinnen.
"De uitdaging zijn in toenemende mate wereldomvattend en internationaal, leiderschap in toenemende mate nationalistisch. Hoe hiermee om te gaan is een van de belangrijkste vragen van deze tijd."
"Op vele plekken in de wereld moet recht wijken voor macht"
"Het recht stelt grenzen aan de macht, zodat ook wie klein is, zwakker staat, armer is of een minderheid vormt, kan rekenen op bescherming.
Als recht buigt voor macht, wordt wie machteloos is ook rechteloos."
"Die eensgezindheid is van levensbelang willen we innovatief blijven, willen we voldoende in staat zijn om te zorgen voor banen, hoogwaardige banen, en willen we concurrentie met de giganten in het oosten en westen aan te kunnen.
Europa zal op de eerste plaats fors moeten investeren."
"Sinds november vragen we aan de Nederlandse regering om een plan, maar we krijgen niks.
En dat is funest. Nederland is compleet stuurloos op een moment dat stuurloosheid het slechtste is wat we ons kunnen permitteren"
Ik lees nergens echt nostalgie naar oude tijden. Ja, wel nostalgie naar een goede samenwerking binnen de EU. Samenwerking die hard nodig is om een vuist te maken naar de rest van de wereld.
Verder noemt hij een aantal concrete oplossingen en stappen om te zetten. Niet de beste speech, maar wel een duidelijke stip op de horizon.
felija
18-02-2025 om 19:05
Daglichtlamp schreef op 18-02-2025 om 16:57:
Van de Plas is wel een volhouder, bij de elfde poging heeft ze eindelijk voldoende steun voor een meerderheidsdebat over de wolf in Nederland.
Terwijl ik dan denk: er zijn toch wel veel grotere maatschappelijke vraagstukken die de aandacht verdienen.
Loeki72
18-02-2025 om 19:10
felija schreef op 18-02-2025 om 19:05:
[..]
Terwijl ik dan denk: er zijn toch wel veel grotere maatschappelijke vraagstukken die de aandacht verdienen.
Veeteelt en immigratie is het enige wat belangrijk is voor dit kabinet. De rest zal ze worst zijn.
felija
18-02-2025 om 19:18
Loeki72 schreef op 18-02-2025 om 19:10:
[..]
Veeteelt en immigratie is het enige wat belangrijk is voor dit kabinet. De rest zal ze worst zijn.
En 130 rijden op de snelweg.
felija
18-02-2025 om 19:19
Neweve schreef op 18-02-2025 om 19:01:
[..]
Dank, mooi verhaal en een paar echt sterke stukken/mooie zinnen.
"De uitdaging zijn in toenemende mate wereldomvattend en internationaal, leiderschap in toenemende mate nationalistisch. Hoe hiermee om te gaan is een van de belangrijkste vragen van deze tijd."
"Op vele plekken in de wereld moet recht wijken voor macht"
"Het recht stelt grenzen aan de macht, zodat ook wie klein is, zwakker staat, armer is of een minderheid vormt, kan rekenen op bescherming.
Als recht buigt voor macht, wordt wie machteloos is ook rechteloos."
"Die eensgezindheid is van levensbelang willen we innovatief blijven, willen we voldoende in staat zijn om te zorgen voor banen, hoogwaardige banen, en willen we concurrentie met de giganten in het oosten en westen aan te kunnen.
Europa zal op de eerste plaats fors moeten investeren."
"Sinds november vragen we aan de Nederlandse regering om een plan, maar we krijgen niks.
En dat is funest. Nederland is compleet stuurloos op een moment dat stuurloosheid het slechtste is wat we ons kunnen permitteren"
Ik lees nergens echt nostalgie naar oude tijden. Ja, wel nostalgie naar een goede samenwerking binnen de EU. Samenwerking die hard nodig is om een vuist te maken naar de rest van de wereld.
Verder noemt hij een aantal concrete oplossingen en stappen om te zetten. Niet de beste speech, maar wel een duidelijke stip op de horizon.
Dit geeft wel een heel ander beeld dan eerder in dit topic werd geschetst.
Loeki72
18-02-2025 om 19:20
felija schreef op 18-02-2025 om 19:19:
[..]
Dit geeft wel een heel ander beeld dan eerder in dit topic werd geschetst.
Zoals zo vaak het geval is als het om verhalen of ideeën van linkse politici gaat.
Daglichtlamp
18-02-2025 om 19:22
Neweve schreef op 18-02-2025 om 18:11:
[..]
Ik vraag me af hoe nuttig het antwoord is in een mondeling vragenvuur als je blijkbaar geen tijd hebt om schriftelijk antwoord te geven. Al is er nu een harde deadline, dus waarschijnlijk moeten er een hoop ambtenaren overwerken de komende weken.
Voordeel van mondelinge vragen is dat je ook direct door kunt vragen. Maar ik denk ook dat deze aankondiging vooral is om af te dwingen dat de achterstand wordt ingelopen in de beantwoording.
Daglichtlamp
18-02-2025 om 19:25
Loeki72 schreef op 18-02-2025 om 19:10:
[..]
Het is natuurlijk niet alleen veeteelt die geraakt wordt door de wolf. Ik vind het wel terecht dat hier een keer over gedebatteerd wordt. (al had van der Plas het ook gewoon via een commissiedebat kunnen doen, en moties dan via een tweeminutendebat).
Nicole123
18-02-2025 om 21:05
Wat denken jullie, gaat het kabinet vallen over defensie naar Oekraïne? Het botst flink tussen de coalitiepartners. Ik hoorde Schoof zeggen dat hij welwillend staat tegenover militairen naar Oekraïne om daar een vrede te handhaven als het zover komt. Wilders wil dat juist pertinent niet, hij wil er bij voorbaat al in geen omstandigheid over denken. De andere 3 coalitiegenoten zijn daar dan weer boos over. Yesilgoz noemt de houding van Wilders 'zwartrijden', meeliften op anderen die het vuile werk moeten opknappen, en Wilders hakt daar vervolgens op in dat hij van niemand iets moet en van Yesilgoz al helemáál niet, alsof zij zijn vijand nummer 1 is. Gaat lekker, zouden ze hier ooit uitkomen? Of gaat Wilders een gewoonte maken van eerst keihard op zijn strepen staan ("ik heb geen ruggengraat van een banaan" / "als anderen hier moeilijk over gaan doen dan valt het kabinet" / "ik ga hier geen komma van wijzigen") maar doet hij daarna toch water bij de wijn omdat hij nou eenmaal geen alleenheerser is en zijn grote woorden en dreigementen dus in de praktijk wat minder voorstellen dan ze lijken?
Daglichtlamp
18-02-2025 om 21:15
Voorlopig zijn ze nog lang niet zover dat er sprake is van een artikel 100 brief. Ik denk niet dat het kabinet lang genoeg zal blijven zitten om hierover te kunnen vallen.
Nicole123
18-02-2025 om 21:21
Daglichtlamp schreef op 18-02-2025 om 21:15:
Voorlopig zijn ze nog lang niet zover dat er sprake is van een artikel 100 brief. Ik denk niet dat het kabinet lang genoeg zal blijven zitten om hierover te kunnen vallen.
Tenzij ze al vallen over het überhaupt hier met andere landen over spreken. Dat is dan geen officiële beslissing van het kabinet in de vorm van een wetsvoorstel o.i.d., maar het kan wel een vertrouwensbreuk zijn. Voor zover je al van vertrouwen kunt spreken, tussen bijv. PVV en NSC is dat er na de verkiezingen volgens mij nooit geweest zelfs.
En denk je dat die artikel 100 brief dan nog 3,5 jaar duurt? Of dat het kabinet voor die tijd al over iets anders is gevallen?