Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Loeki72
14-02-2025 om 10:40
En als dank valt Rusland de kernreactor van Tsjernobyl aan. Wat een fantastisch goed idee om Rusland zij gang maar te laten gaan.
BeesAreCool
14-02-2025 om 10:51
Lollypopje schreef op 14-02-2025 om 10:19:
[..]
Zo dachten ze in de jaren 30 ook toen ze Duitsland toestemming gaven andere gebieden te annexeren. Die hielden het toen ook niet daarbij en Putin kennende verwacht ik dat nu ook niet
Nou, inderdaad.
Mijn grootouders waren allemaal heel lief en zachtaardig.
Echter, als ik had gezegd:
"ach, waarom mocht Nazi Duitsland niet tenminste Nederland houden? Dan was het in ieder geval over"
dan had ik wel een ENORM probleem gehad.
Laat Trump zich nu maar bezig houden met de inflatie in zijn land die door zijn "briljante" acties nu omhoog gaat en de vele MAGA die al spijt hebben van hun keuze, omdat ze hun banen bij de overheid of in het onderwijs kwijt zijn en boeren ook al in zwaar weer komen. En dan hebben we het nog niet over bedrijven die vooral klanten uit Canada hadden, die hen nu boycotten. En dat allemaal binnen een maand.
BeesAreCool
14-02-2025 om 10:52
rionyriony schreef op 14-02-2025 om 10:31:
De zwakste partijen hebben weinig te eisen.
[..]
Als een rover je bejaarde moeder wil aanvallen, denk je dan dat hij hij bij twee euro zou laten als hij ziet dat je moeder niet erg sterk is, veel geld heeft en niet van vechten houdt?
Met andere woorden, kan je met iemand van laag allooi zoals een rover überhaupt afspraken maken? Want Poetin is een rover he. Die pakt wat hij pakken kan. Zolang die ander hem niet aankan of niet veel voor het gevecht overheeft.
Goed uitgelegd.
Koko67
14-02-2025 om 11:01
Jorni schreef op 14-02-2025 om 10:05:
[..]
Alleen maar goed van Trump. Beter dat er een einde komt aan die oorlog door het sluiten van een compromis in plaats van doelloos door te blijven vechten met steeds meer onschuldige slachtoffers en zonder winnaars. Helaas zullen ze in de kamer daar denk ik anders over denken.
Ja joh, en dan kan Poetin doorstoten naar de Baltische staten.
Fleurtje_5
14-02-2025 om 13:05
Daglichtlamp schreef op 13-02-2025 om 11:56:
[..]
I.t.t. Omtzigt had Coenradie juist wel eerst gesproken met Wilders. Maar Wilders mag van jou twitteren wat hij wil, maar een kabinetslid mag niet het kabinetsstandpunt vertolken in een talkshow bij de publieke omroep?
Dat heb ik nergens gezegd dat hij mag twitteren wat hij wil. Ik heb geen twitter/X maar zie wel geregeld wat langskomen. Ben het er vaak ook niet mee eens.
Ik vind het onprofessioneel, en in het geval van Lilian Helder zelfs achterbaks. Toen Sylvana destijds op dezelfde manier bij DENK vertrok (dat haar partijleden het via de media moesten horen) vond ik dat ook achterbaks. Als je bij de partij weg gaat, als als iets je stoort, hoor je dat op de eerste plaats kenbaar te maken bij die partij.
Fleurtje_5
14-02-2025 om 13:08
Loeki72 schreef op 14-02-2025 om 10:40:
En als dank valt Rusland de kernreactor van Tsjernobyl aan. Wat een fantastisch goed idee om Rusland zij gang maar te laten gaan.
Ah nee hé
Daglichtlamp
14-02-2025 om 13:17
Fleurtje_5 schreef op 14-02-2025 om 13:05:
[..]
Ik vind het onprofessioneel, en in het geval van Lilian Helder zelfs achterbaks. Toen Sylvana destijds op dezelfde manier bij DENK vertrok (dat haar partijleden het via de media moesten horen) vond ik dat ook achterbaks. Als je bij de partij weg gaat, als als iets je stoort, hoor je dat op de eerste plaats kenbaar te maken bij die partij.
Maar hoezo is het achterbaks als Coenradie het kabinetsstandpunt vertolkt in een talkshow? Notabene nadat ze daar al met Wilders over had gesproken.
FaithfulDuck87
14-02-2025 om 15:57
https://nos.nl/artikel/2555815-rechter-faber-mag-subsidie-vluchtelingenwerk-niet-halveren
Weer een tegenvaller voor Faber. Het is toch wat met al die regels en wetten in Nederland......
Stardust
14-02-2025 om 16:00
rionyriony schreef op 14-02-2025 om 09:52:
De laatsten naar wie je je oren moet laten hangen zijn de uitgesproken linkse partijen want die willen zoveel mogelijk nieuw kiezerspubliek die ze hopen te vinden onder de immigranten.
Wie mogen er in Nederland stemmen? Hoe definieer jij immigranten? Hoeveel daarvan hebben stemrecht? Maakt dat wezenlijk verschil denk je?
Daglichtlamp
14-02-2025 om 16:00
Friezinnetje schreef op 14-02-2025 om 15:57:
https://nos.nl/artikel/2555815-rechter-faber-mag-subsidie-vluchtelingenwerk-niet-halveren
Weer een tegenvaller voor Faber. Het is toch wat met al die regels en wetten in Nederland......
Het mag wel, maar dan moet ze wel eerst haar huiswerk doen. Dus bedenken wie de wettelijke taken die vluchtelingenwerk nu doet gaat overnemen, en een keurig plan en tijdpad hoe dat dan gaat gebeuren.
Ik heb me gister echt zitten ergeren aan Van der Plas die suggereerde dat Vluchtelingenwerk de bijdrage van de postcodeloterij wel kon gebruiken voor het uitvoeren van haar wettelijke taken.
Alsof je zegt tegen bijvoorbeeld de directeur van een gevangenis dat hij extra bewakers maar moet betalen door een bijdrage uit loterijen.
Daglichtlamp
14-02-2025 om 16:05
Stardust schreef op 14-02-2025 om 16:00:
[..]
Wie mogen er in Nederland stemmen? Hoe definieer jij immigranten? Hoeveel daarvan hebben stemrecht? Maakt dat wezenlijk verschil denk je?
Voor landelijke verkiezingen alleen Nederlanders. Overigens zijn alle linkse partijen behalve Denk geloof ik, voor het beperken van migratie.
rionyriony
14-02-2025 om 16:26
Stardust schreef op 14-02-2025 om 16:00:
[..]
Daar zullen vast concrete getallen over gepubliciteerd zijn die je zelf mag opzoeken (CBS).
.
Daglichtlamp
14-02-2025 om 18:11
Zo nu en dan heeft dit kabinet een wetsvoorstel waar ik wel blij van wordt.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2025/02/14/kabinet-wil-mensen-actief-wijzen-op-regelingen-om-bestaanszekerheid-te-vergroten
Te veel mensen weten niet dat zij recht hebben op een uitkering of voorziening vanwege hun inkomen of zijn bang om die aan te vragen uit angst dat ze iets moeten terugbetalen. Daardoor komen mensen mogelijk onder het sociaal minimum terecht en neemt het risico op geldzorgen, armoede en schulden toe. Door middel van het wetsvoorstel Proactieve dienstverlening wil minister Van Hijum het mogelijk maken dat de uitvoeringsorganisaties UWV, SVB en gemeenten mensen actief wijzen op hun rechten en financiële ondersteuning. Ook kunnen zij gewezen worden op hulp bij het vinden van een baan of het oplossen van problematische schulden.
Gebruikersnaaminvullen
14-02-2025 om 21:31
Jorni schreef op 14-02-2025 om 10:05:
[..]
Alleen maar goed van Trump. Beter dat er een einde komt aan die oorlog door het sluiten van een compromis in plaats van doelloos door te blijven vechten met steeds meer onschuldige slachtoffers en zonder winnaars. Helaas zullen ze in de kamer daar denk ik anders over denken.
Trump wil een einde aan de oorlog omdat hij de grondstoffen van Oekraïne wil hebben, Poetin wil dit ook hebben. Hij gebruikt dit nu als onderpand zodat de steun van Amerika doorgaat. Daarom geeft hij zo makkelijk stukken van Oekraïne weg aan Poetin en stond Zelensky achter in de rij bij Trumps gesprekken. Zelensky staat met z'n rug tegen de muur.
https://www.youtube.com/watch?v=tGmCqSCha7A&ab_channel=blckbx
Fleurtje_5
15-02-2025 om 09:24
https://www.limburger.nl/opinie/column/ouderen-die-een-leven-lang-huur-hebben-betaald-mogen-ophoepelen-omdat-ze-niet-efficient-genoeg-wonen/40951281.html
Goeie column van Amanda Kluveld vandaag in de krant met titel:
Ouderen die een leven lang huur hebben betaald, mogen ophoepelen, omdat ze „niet efficiënt genoeg” wonen
Het Amsterdamse plan van GroenLinks-wethouder Zita Pels om ouderen in sociale huurwoningen te verplichten te verhuizen zodra hun kinderen het huis uit zijn, is geen woonbeleid. Het is een bureaucratisch oordeel over wie nog mag blijven en wie overbodig is. Een enge glijdende schaal die in de geschiedenis vaker tot desastreuze gevolgen heeft geleid.
.........etc.etc.etc.........
Dit is geen „doorstroming”, dit is het tot norm verheffen van ouderendiscriminatie. Alsof ouderen geen kinderen en kleinkinderen meer ontvangen, geen mantelzorg verlenen, geen sociale ruggengraat vormen in wijken waar eenzaamheid heerst.
........etc.etc.etc.........