Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
felija
07-02-2025 om 11:27
Friezinnetje schreef op 07-02-2025 om 11:20:
[..]
Nee, omdat zij zich ook aan wetten moeten houden. Wilders riep heel populistisch van alles voor de verkiezingen, waarbij je kon weten, dat daar een deel niet uitvoerbaar is, omdat we (gelukkig) wetten hebben, waar iedereen zich aan moet houden. Gelukkig gaat het hier niet zo als in VS, waar de zittende president een heleboel aan zijn laars kan lappen. Wilders is een grote fan van Trump, maar dat kan hier niet zo maar.
Precies, altijd makkelijk om de schuld bij anderen neer te leggen, je zou eens moeten toegeven dat je voorbarig allerlei dingen hebt beloofd.
Neweve
07-02-2025 om 11:57
Een mogelijke motie van wantrouwen tegen je eigen partijgenoot...
Als je zelf alles wil beslissen wees dan een eenmanspartij, maar dan ook maximaal 1 zetel in de kamer (of in het kabinet).
Neweve
07-02-2025 om 12:08
Fleurtje_5 schreef op 07-02-2025 om 10:30:
[..]
Dit kabinet werd al tegengewerkt nog voordat ze konden beginnen. Ze mogen ook niet dat wat ze willen.
Ieder kabinet zou die troep hebben. Ik heb echter het idee dat dit kabinet vooral zichzelf tegenwerkt:
- steggelen met je partijgenoten en je eigen ministers (die toch dezelfde basis filosofie zouden moeten hebben want daarom ben je een partij)
- besluiten nemen zonder alle stakeholders te betrekken (zoals de bezuiniging op zorg zonder Agema).
- Besluiten die niet uitgevoerd kunnen worden want geen geld of geen mensen.
- negeren van adviezen van experts. Of ideeën opperen die al eerder ene negatief advies hebben gekregen.
- negeren van Europese afspraken.
We moeten niet vitten op het verleden, we moeten kijken naar de toekomst. Er moeten nu keuzes gemaakt worden. En die zijn niet altijd leuk. We moeten door de vergrijzing ergens op inleveren, het huidige model is niet houdbaar (en dat zie je in veel landen).
Geen keuze is ook een keus. Alleen krijgen we dan zeer waarschijnlijk ongewenste effecten.
Fleurtje_5
07-02-2025 om 12:09
Daglichtlamp schreef op 07-02-2025 om 11:08:
Tja Coenradie is wat mij betreft 1 van de betere PVV bewindslieden, juist omdat ze niet zomaar tekent bij het kruisje.
https://www.ad.nl/politiek/wilders-dreigde-pvv-staatssecretaris-weg-te-sturen-geschreeuw-zou-door-deuren-van-ministerie-klinken~a891157b/
Wilders en Coenradie gingen er donderdagavond op het ministerie van Justitie over in gesprek. Dat ontaardde in een ruzie. ,,Het ging er heftig aan toe”, zegt een betrokkene. Door de deuren van de kamer op het ministerie zou het geschreeuw van Wilders te horen zijn geweest.
—-----------
Daarnaast vergen meerpersoonscellen méér medewerkers, omdat er vaker ruzie is in de cellen. En dat extra personeel om toezicht te houden, is er niet.
—-------------
Maar Wilders hield donderdagavond voet bij stuk en dreigde zelfs Coenradie weg te sturen. Als ze toch de strafkorting van twee weken doorzet, zou de fractie van Wilders in de Tweede Kamer met een motie van wantrouwen komen. ,,Dan moet je maar aftreden”, zou Wilders hebben gezegd.
Wilders voegde volgens ingewijden toe: ,,Ik heb het idee dat het een kwestie van dagen is dat het kabinet klapt. Als het nu valt, wil ik niet de verkiezingscampagne starten met het bericht dat ik gevangenen eerder heb vrijgelaten.”
Wat mij betreft ook. Ik vind Coenradie ook heel goed. Ze zat een paar weken bij Oranjezondag of Oranjewinter. Rutger van Castricum was geen fan omdat ze PVV-er was. Maar ze was verrassend goed.
Dat zou een blunder zijn van Wilders als hij haar zou wegsturen. "Dan moet je maar aftreden" ZOU hij hebben gezegd. 'Zou' is twijfel of het echt gezegd is.
Daglichtlamp
07-02-2025 om 12:13
Fleurtje_5 schreef op 07-02-2025 om 12:09:
[..]
Wat mij betreft ook. Ik vind Coenradie ook heel goed. Ze zat een paar weken bij Oranjezondag of Oranjewinter. Rutger van Castricum was geen fan omdat ze PVV-er was. Maar ze was verrassend goed.
Dat zou een blunder zijn van Wilders als hij haar zou wegsturen. "Dan moet je maar aftreden" ZOU hij hebben gezegd. 'Zou' is twijfel of het echt gezegd is.
Aangezien hij blijkbaar ook zo hard schreeuwde dat het buiten zijn werkkamer gehoord kon worden, denk ik dat dit waar kan zijn. Maar je hebt gelijk, het AD houdt nog wel een slag om de arm.
FaithfulDuck87
07-02-2025 om 12:13
Fleurtje_5 schreef op 07-02-2025 om 12:09:
[..]
als het Timmermans was geweest, dan had je het zeker geweten, denk ik?
Fleurtje_5
07-02-2025 om 12:16
Friezinnetje schreef op 07-02-2025 om 11:20:
[..]
Nee, omdat zij zich ook aan wetten moeten houden. Wilders riep heel populistisch van alles voor de verkiezingen, waarbij je kon weten, dat daar een deel niet uitvoerbaar is, omdat we (gelukkig) wetten hebben, waar iedereen zich aan moet houden. Gelukkig gaat het hier niet zo als in VS, waar de zittende president een heleboel aan zijn laars kan lappen. Wilders is een grote fan van Trump, maar dat kan hier niet zo maar.
Maar die wetten deugen blijkbaar niet want anders waren in Ter Apel niet zoveel en zolang problemen.
De burgers waren 'het' kotsbeu en hebben daarom massaal op de PVV gestemd, niet omdat mensen de kleur van het kapsel van Wilder zo mooi vinden.
Wilders roept soms echt domme dingen, ben het vaak niet met hem eens, maar ik vind Timmermans juist populistisch én opruiend. Daarbij vind ik Wilders in een debat met Timmermans echt de betere. Of mag ik dat niet zeggen? Mogen we alleen klagen over Wilders, Faber en van der Plas, maar vooral niet over Timmermans??
Fleurtje_5
07-02-2025 om 12:18
Friezinnetje schreef op 07-02-2025 om 12:13:
[..]
als het Timmermans was geweest, dan had je het zeker geweten, denk ik?
Ik gaf antwoord op de woorden die geciteerd waren en ik kan idd niets beamen als ik het niet zelf heb gehoord. Fijn dat je dat vertrouwen hebt.
Daglichtlamp
07-02-2025 om 12:19
Wilders komt goed over in publieke debatten omdat hij daar dingen beloofd waarvan hij weet dat hij ze niet waar kan maken.
Daglichtlamp
07-02-2025 om 12:24
Fleurtje_5 schreef op 07-02-2025 om 12:18:
[..]
Ik gaf antwoord op de woorden die geciteerd waren en ik kan idd niets beamen als ik het niet zelf heb gehoord. Fijn dat je dat vertrouwen hebt.
Het is heel grappig om dat jij dit schrijft.
FaithfulDuck87
07-02-2025 om 12:34
Fleurtje_5 schreef op 07-02-2025 om 12:16:
[..]
Maar die wetten deugen blijkbaar niet want anders waren in Ter Apel niet zoveel en zolang problemen.
De burgers waren 'het' kotsbeu en hebben daarom massaal op de PVV gestemd, niet omdat mensen de kleur van het kapsel van Wilder zo mooi vinden.
Wilders roept soms echt domme dingen, ben het vaak niet met hem eens, maar ik vind Timmermans juist populistisch én opruiend. Daarbij vind ik Wilders in een debat met Timmermans echt de betere. Of mag ik dat niet zeggen? Mogen we alleen klagen over Wilders, Faber en van der Plas, maar vooral niet over Timmermans??
jij vindt (en PVV) dat de wetten niet deugen. Een heleboel andere mensen wel nl.
En je weet wat populistisch is?
FaithfulDuck87
07-02-2025 om 12:34
Daglichtlamp schreef op 07-02-2025 om 12:24:
[..]
Het is heel grappig om dat jij dit schrijft.
precies wat ik bedoel
Nicole123
07-02-2025 om 13:39
Fleurtje_5 schreef op 07-02-2025 om 10:30:
[..]
Mens schei uit om me steeds wat aan te praten wat ik niet gezegd heb.
Ik ben hele maal niet enthousiast en heb ook nergens gezegd dat dit kabinet het geweldig doet. Dit kabinet kan alleen niet de troep in korte tijd opruimen die de vorige premier in dertien jaar met een lach op het gezicht (samen met zijn crew) heeft laten gebeuren en rond heeft laten slingeren.
Dit kabinet werd al tegengewerkt nog voordat ze konden beginnen. Ze mogen ook niet dat wat ze willen.
Dan had ik het verkeerd begrepen. Uit je eigen posts maakte ik dit op, aangezien volgens mij 9 van de 10 posts over politiek van jouw kant de strekking heeft 'het huidige kabinet valt niets te verwijten, dat het niet lukt en er allemaal niet beter op wordt in Nederland is de schuld van de erfenissen van eerdere kabinetten (Rutte)'. Zie je post hier waar de discussie mee begon en je herhaalt dat nota bene deze post ook weer. Kritiek op het huidige kabinet zie ik weinig van je, eerder lof over bewindspersonen en steun voor hun beleid. Misschien je eigen posts nog eens lezen en zien hoe je overkomt, in plaats van direct 'mens schei uit' te gaan roepen en de 'dat had ik niet gezegd' kaart te trekken.
Maar wat is dan volgens jou niet zo best aan het huidige kabinet, wat je dus blijkbaar wel vindt maar wat ik heb gemist?
Herfstappeltaart
07-02-2025 om 13:39
felija schreef op 07-02-2025 om 11:26:
Ben benieuwd of Wilders gelijk gaat krijgen en het kabinet inderdaad binnen een paar dagen klapt.
Ik hoop het.
felija
07-02-2025 om 13:52
Fleurtje_5 schreef op 07-02-2025 om 12:16:
[..]
Ook nu doe je precies waar Wilders op hoopt: dan zullen de wetten wel niet deugen.
Ik weet dat je niet voor de spreidingswet bent, maar die zou worden ingevoerd dankzij het harde werk van staatssecretaris Van den Burg, echter is dit weer teruggedraaid door het huidige kabinet.
Terwijl het een rechtsgeldige en dus legitieme wet is: de spreidingswet. Geen grootschalige AZC's meer die voor overlast zorgen en gemeentes die meewerken aan nieuwe locaties. Zodat er alleen kleinschalige AZC's zijn verspreid over meerdere gemeentes en het eerlijker is verdeeld, in plaats van dat alleen enkele gemeentes maar hun verantwoordelijkheid nemen.
Een voorbeeld van een plan dat zorgvuldig is onderzocht en afgewogen en op goedkeuring van een meerderheid mocht rekenenen. Gemeentes wilden juist gaan meewerken en toen werd alles on hold gezet, dankzij het huidige kabinet.
En dan nu klagen (door PVV) dat er niets gebeurt?