Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

rionyriony schreef op 12-01-2025 om 16:28:

[..]

ze moeten inderdaad nog wat ervaring opdoen en ze worden wel hard tegengewerkt, dus eigenlijk bewonderenswaardig dat ze daar nog zitten.

Daar heb je gelijk in, zelfs hun eigen partijen werken de kabinetsleden regelmatig tegen. (En het is de taak van de oppositie om "tegen te werken", zo krijg je hopelijk een betere polder oplossing waar meer mensen tevreden mee zijn). 

Daglichtlamp schreef op 12-01-2025 om 16:46:

[..]

Er zijn maar liefst vijf oppositiepartijen die mee hebben onderhandeld om de begroting te redden. Hoezo tegengewerkt?

Vanaf de installatie van de kamerleden en de nieuwe regering werd vooral de PVV hard aangevallen door de linkse partijen. Echt op een nare harde manier. Keer op keer in een frame plaatsen van bruinhemden en herhalen dat ze eigenlijk minder dan niets waren. Dat elk woord en elk gedrag verdacht was. 

Het doel was ze onzeker te maken en de coalitiepartijen afstand te laten nemen van de PVV zodat er instabiliteit in de coalitie zou ontstaan.

En dat terwijl ze zichzelf zulke hoge normen en waarden toekenden. Ik vond het een onwaardige vertoning. Mocht ik ooit enige sympathie voor sommige partijen hebben gehad, dan was dit wel voorgoed voorbij. Daarmee onderschatten ze echt hun electoraat.

Het is gewoon slecht benedenmaats verliezersgedrag. Dat besefte ik wel, maar het was behoorlijk genant dat ze zichzelf zo lieten kennen. En daar zou je op moeten vertrouwen!

En dat te bedenken dat ik nog enige jaren lid ben geweest van D'66. Kostte wel een hoop geld want voortdurend was er weer een of andere bedelactie als bijdrage van een lezing hier of daar. Dat was het doel volgens mij want erg interessant was de folder nooit. Het was geen idealistenclub die je wou steunen, zoals ik had gedacht in mijn naïviteit. Het waren nette blanke twintigers en dertigers in pak met een lichtblauwe stropdas en een zeer vriendelijke, wellevende, maar nogal blanco uitdrukking op hun gezicht die voornamelijk partijlid waren geworden om omhoog te klimmen in die partij. Maar goed, van alles leer je. Deze les kostte vooral geld.

rionyriony schreef op 13-01-2025 om 12:36:

[..]

Vanaf de installatie van de kamerleden en de nieuwe regering werd vooral de PVV hard aangevallen door de linkse partijen. Echt op een nare harde manier.

Leg je nou niet de lat voor de ene partij heel anders dan die voor de andere? De toon van Wilders toen hij in de oppositie zat was echt vele malen naarder en harder dan de huidige oppositie. Wie schold er ook alweer met ‘heks’ en ‘eng mannetje’, wie wilde een andere partij verbieden, wie stelde er dat een minister hem vast liever vermoord zou willen zien want ze had immers een Turkse achtergrond?
Zelfs de huidige toon van de PVV als coalitiepartij blijft naar en hard. Wie zei er ook alweer ‘slappe hap’ over zijn eigen aangedragen premier? Wie blijft er maar negatief twitteren over coalitiegenoten? Wie schuift continu de schuld van het falen van het kabinet in de schoenen van NSC, terwijl wat NSC doet het herinneren is aan de gemaakte afspraken over zich houden aan de wet en het respecteren van de grondwet? Wat mij nogal een minimale basis lijkt, want waar zijn we helemaal mee bezig als het voor het kabinet niet het basale uitgangspunt meer is om zich aan de wet te houden en de rechtsstaat te respecteren?! Echt groot gelijk ook als oppositiepartijen hier de PVV en het kabinet als geheel flink over aan de tand blijven voelen. We zijn diep gezonken als land als we de rechtsstaat respecteren als een soort optie gaan zien. 

Nicole123 schreef op 13-01-2025 om 13:01:

[..]

Leg je nou niet de lat voor de ene partij heel anders dan die voor de andere? De toon van Wilders toen hij in de oppositie zat was echt vele malen naarder en harder dan de huidige oppositie. Wie schold er ook alweer met ‘heks’ en ‘eng mannetje’, wie wilde een andere partij verbieden, wie stelde er dat een minister hem vast liever vermoord zou willen zien want ze had immers een Turkse achtergrond?
Zelfs de huidige toon van de PVV als coalitiepartij blijft naar en hard. Wie zei er ook alweer ‘slappe hap’ over zijn eigen aangedragen premier? Wie blijft er maar negatief twitteren over coalitiegenoten? Wie schuift continu de schuld van het falen van het kabinet in de schoenen van NSC, terwijl wat NSC doet het herinneren is aan de gemaakte afspraken over zich houden aan de wet en het respecteren van de grondwet? Wat mij nogal een minimale basis lijkt, want waar zijn we helemaal mee bezig als het voor het kabinet niet het basale uitgangspunt meer is om zich aan de wet te houden en de rechtsstaat te respecteren?! Echt groot gelijk ook als oppositiepartijen hier de PVV en het kabinet als geheel flink over aan de tand blijven voelen. We zijn diep gezonken als land als we de rechtsstaat respecteren als een soort optie gaan zien.

Ja, maar Geert mag het en niet de linkse partijen of zo.
Ik snap ook niets van die eenzijdige verontwaardiging. 
Maar dat komt ook uit onderzoek. Mensen die PVV stemmen vergeven hem alles. En wat niet lukt is nooit Geert zijn schuld. Dat is en zal altijd links + buitenlanders zijn. Heel naar vind ik dat. 

Nog een voorbeeld van het slecht functioneren van een semi overheidsinstantie; het CBR.

Vraagt toestemming aan minister Madlener om de Tussentijdse Toets voor een jaar te schrappen om de reserveringstermijnen terug te brengen. Aan de andere kant moet het slagingspercentage landelijk wel omhoog. En wat is nou een goede manier om die slagingspercentages omhoog te krijgen? Juist de TTT. 

Ipv dat het CBR nou eens op de vingers getikt wordt om hun, in mijn ogen, wanbeleid, nee hoor, ze krijgen de mogelijkheid om het voor kandidaten nog lastiger te maken.

Die meneer Pechtold zit daar helemaal op de verkeerde plaats en heeft al die tijd helemaal niks kunnen verbeteren. Tijd voor een nieuwe directeur die wel weet hoe het werkt in om de rijschoolwereld. En misschien ook eens kijken naar de mogelijkheid voor een ander instituut naast het CBR zodat die hun monopolie positie kwijtraken. 

Wat een puinhoop weer.

Miraval schreef op 13-01-2025 om 17:42:

Nog een voorbeeld van het slecht functioneren van een semi overheidsinstantie; het CBR.

Vraagt toestemming aan minister Madlener om de Tussentijdse Toets voor een jaar te schrappen om de reserveringstermijnen terug te brengen. Aan de andere kant moet het slagingspercentage landelijk wel omhoog. En wat is nou een goede manier om die slagingspercentages omhoog te krijgen? Juist de TTT.

Ipv dat het CBR nou eens op de vingers getikt wordt om hun, in mijn ogen, wanbeleid, nee hoor, ze krijgen de mogelijkheid om het voor kandidaten nog lastiger te maken.

Die meneer Pechtold zit daar helemaal op de verkeerde plaats en heeft al die tijd helemaal niks kunnen verbeteren. Tijd voor een nieuwe directeur die wel weet hoe het werkt in om de rijschoolwereld. En misschien ook eens kijken naar de mogelijkheid voor een ander instituut naast het CBR zodat die hun monopolie positie kwijtraken.

Wat een puinhoop weer.

De bovag en anwb adviseren inderdaad iets anders. Ik ben benieuwd waar de minister uiteindelijk voor kiest. 

https://mijn.bovag.nl/actueel/nieuws/bovag-pleit-voor-erkenningsregeling-rijscholen-als-maatregel-tegen-extreme-wachttijden-cbr

Overigens denk ik niet dat meerdere instituten iets gaat oplossen, aangezien we best veel voorwaarden aan een rijbewijs stellen. Veel overheidsfuncties zijn gewoon complex en complex+voorwaarden+marktwerking zorgt alleen maar voor meer chaos (kijk maar naar zorg en ov). 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

13-01-2025 om 19:45 Topicstarter

De minister heeft al gekozen, zie de Kamerbrief: https://open.overheid.nl/documenten/dpc-08f7e9a453401b158ab8d0c4726561ccc9ed60d1/pdf
Alleen het parlement kan er nog een stokje voor steken door een motie aan te nemen in het tweeminutendebat dat morgen gepland is (en stemmingen denk ik dan pas volgende week dinsdag).

Ik zit te weinig in de materie om hier echt een oordeel over te hebben. Volgens de brief kun je dan 100.000 examens extra afnemen, waarvan er dan doordat meer mensen zakken (over het totaal aan examens) er dan effectief 75.000 extra overblijven die daadwerkelijk de wachtlijst verkleinen.

Daglichtlamp schreef op 13-01-2025 om 19:45:

De minister heeft al gekozen, zie de Kamerbrief: https://open.overheid.nl/documenten/dpc-08f7e9a453401b158ab8d0c4726561ccc9ed60d1/pdf
Alleen het parlement kan er nog een stokje voor steken door een motie aan te nemen in het tweeminutendebat dat morgen gepland is (en stemmingen denk ik dan pas volgende week dinsdag).

Ik zit te weinig in de materie om hier echt een oordeel over te hebben. Volgens de brief kun je dan 100.000 examens extra afnemen, waarvan er dan doordat meer mensen zakken (over het totaal aan examens) er dan effectief 75.000 extra overblijven die daadwerkelijk de wachtlijst verkleinen.

Wat mij tegenstaat is dat een instantie zoals het CBR, waar al sinds corona grote problemen zijn zonder enige vorm van verbetering, de steun van de minister krijgt om zo'n ingrijpende maatregel te nemen ten koste van de kandidaten, en geen enkele tik op de vingers krijgt om ervoor te zorgen dat ze hun zaakjes op orde hebben.

Ondertussen worden er vestigingen gesloten, zijn er nog steeds structureel te weinig examinatoren maar de kosten lopen ieder jaar op voor hun "diensten". De slagingspercentages voor theorie zijn om te huilen, er wordt niet nagedacht om die examens te veranderen, slagingspercentages voor praktijk zijn al 50 jaar ongeveer hetzelfde, maar uiteindelijk ligt het aan de rijscholen. 

Het CBR moet eens de hand in eigen boezem steken  en luisteren naar de branche die echt wel met goede ideeën komen en heel dat rapport van de commissie Roemer, wat ook weer klauwen met geld heeft gekost, op een plek stoppen waar de zon niet schijnt.

Maar goed, ze hebben de politiek dus achter zich staan, en de branche en kandidaten zijn letterlijk de dupe weer.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

13-01-2025 om 21:27 Topicstarter

Maar als de slaagpercentages echt al 50 jaar hetzelfde zijn, dan heeft invoeren van de tussentijdse toets dus niet echt iets opgeleverd. Dan zou ik zeggen dat deze net zo goed weer afgeschaft kan worden.

Overigens klopt het niet, de slagingspercentsges zijn juist wel omhoog gegaan. https://www.cbr.nl/nl/over-het-cbr/over/laatste-nieuws/nieuws/stijgende-lijn-in-slagingspercentages

Daglichtlamp schreef op 13-01-2025 om 21:27:

Maar als de slaagpercentages echt al 50 jaar hetzelfde zijn, dan heeft invoeren van de tussentijdse toets dus niet echt iets opgeleverd. Dan zou ik zeggen dat deze net zo goed weer afgeschaft kan worden.

Overigens klopt het niet, de slagingspercentsges zijn juist wel omhoog gegaan. https://www.cbr.nl/nl/over-het-cbr/over/laatste-nieuws/nieuws/stijgende-lijn-in-slagingspercentages

Ze liggen al jaren rond de 50%, is zelfs lager geweest, maar nu ineens ligt dat aan de slechte rijscholen? Dat is wat ik ermee wil zeggen. Je hebt gelijk, ze zijn wel omhoog gegaan van 36 naar 50%. Maar kennelijk is dat voor het CBR onvoldoende en ligt dat aan de branche.

Als je kijkt naar de slagingspercentages voor theorie examens dan is dat helemaal te triest voor woorden. En laten we eerlijk zijn, die slaan ook nergens op en hebben veel te weinig betrekking op waar het echt om gaat en veel meer over allerlei randzaken.

Goed, ik kan erover bezig blijven. Punt is gewoon dat wanneer een semi overheidsinstantie onder de maat presteert, aar consequenties voor moeten komen. En dan moeten er geen schijnoplossingen bedacht worden ten voordele van het CBR en nadele van degenen om wie het gaat.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

13-01-2025 om 22:00 Topicstarter

https://www.cbr.nl/rijbewijstips/slagingspercentage-van-mijn-rijschool/
Ach als ik het grote verschil zie in slagingspercentages tussen rijscholen lijkt daar ook nogal wat kaf tussen het koren te zitten.
Ik vind trouwens een verhoging van het slaagpercentage van onder de 40 procent naar boven de 50 procent wel significant.

Daglichtlamp schreef op 13-01-2025 om 22:00:

https://www.cbr.nl/rijbewijstips/slagingspercentage-van-mijn-rijschool/
Ach als ik het grote verschil zie in slagingspercentages tussen rijscholen lijkt daar ook nogal wat kaf tussen het koren te zitten.
Ik vind trouwens een verhoging van het slaagpercentage van onder de 40 procent naar boven de 50 procent wel significant.

Het gaat wel een beetje offtopic nu, maar slagingspercentages an sich zeggen niet altijd iets. Sommige rijscholen nemen alleen leerlingen aan met een migratieachtergrond en weinig kennis van de Nederlandse taal, wat ik (soms) merk is dat die (vooral vrouwelijke) leerlingen en meer moeite hebben met autorijden maar ook anders geëxamineerd worden. Daarnaast heb je rijscholen voor leerlingen met autisme, die hebben automatisch ook een lager percentage. En rijscholen met meerder inschrijvingen die hun zwakke leerlingen onderbrengen bij een zusterbedrijf om hun slagingspercentages hoog te houden.

Goed, dat is eigenlijk mijn punt ook helemaal niet. Mijn punt is dat er bij het CBR van alles fout gaat en dat de politiek daar niet ingrijpt. Je praat wel over een grote organisatie waar heel veel mensen in Nederland op enig moment in hun leven mee te maken hebben. Ze worden niet op de vingers getikt en zoeken de oorzaak altijd buiten zichzelf. Wijzen naar de opleider is schijnbaar makkelijker dan hun eigen organisatie onder de loep te nemen.

Het 'geduld' van Wilders raakt op.

https://www.ad.nl/politiek/ramkoers-met-vvd-dreigt-nu-rest-van-coalitie-lasten-wil-verlagen-maar-wilders-zet-door-dan-is-dat-maar-zo~a5e971f4/ 14-01-25
,,De Nederlander heeft het moeilijk om rond te komen, de inflatie stijgt. Ik ga het niet laten gebeuren dat we met een historisch lage staatsschuld en een tekort keurig binnen de marges straks de Nederlander in de kou laten staan.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

15-01-2025 om 09:25 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 15-01-2025 om 09:19:

Het 'geduld' van Wilders raakt op.

https://www.ad.nl/politiek/ramkoers-met-vvd-dreigt-nu-rest-van-coalitie-lasten-wil-verlagen-maar-wilders-zet-door-dan-is-dat-maar-zo~a5e971f4/ 14-01-25
,,De Nederlander heeft het moeilijk om rond te komen, de inflatie stijgt. Ik ga het niet laten gebeuren dat we met een historisch lage staatsschuld en een tekort keurig binnen de marges straks de Nederlander in de kou laten staan.

Wat denk jij? Overleeft het kabinet de voorjaarsnota?

Uit de link:

Wilders: "Ik ga het niet laten gebeuren dat we met een historisch lage staatsschuld en een tekort keurig binnen de marges straks de Nederlander in de kou laten staan." (...) De belastingopbrengsten vallen mee, en niet al het begrote geld wordt uitgegeven.

Wat een goed nieuws! Mooi dat het dus volgens 3 van de 4 coalitiepartijen blijkbaar enorm meevalt met de financiën. Dat we er heel goed voor staan met een lage staatsschuld, een tekort keurig binnen de marges en meevallende belastingopbrengsten. Prioriteit 1 lijkt me dan om de voorgenomen bezuinigingen op zorg, onderwijs en wetenschap terug te nemen, niet om de belasting te verlagen of nieuwe cadeautjes te gaan verzinnen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.