Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
felija
12-01-2025 om 11:16
Fleurtje_5 schreef op 12-01-2025 om 11:04:
[..]
Volgens mij worden ze steeds en behoorlijk tegen gewerkt, waardoor dit kabinet zich vooral en steeds aan het verantwoorden is (tegen partijen die de laatste verkiezingen niet teren) in plaats van hun werk te doen.
Bijvoorbeeld Rob Jetten maakt er een soort roast-show van in plaats van mee denken aan goede oplossingen. Hij zit daar zelf toch ook niet voor 'de thee met koekjes'. :
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/rob-jetten-over-het-kabinet-wilders-een-hele-grote-nul 23-11-2024 Neem de zorgen van mensen nu eindelijk eens serieus. Ga aan de slag, of ga aan de kant!”
Het is natuurlijk heel makkelijk om de schuld bij een ander neer te leggen, in plaats van als kabinet introspectie te plegen op het eigen handelen.
En weer: wat Rob Jetten zegt is gewoon op de inhoud vanuit de oppositie, Wilders had hardere meer op de man bewoordingen nodig om vanuit diezelfde oppositie zijn punt te maken. Die selectieve verontwaardiging, begint uitermate vermoeiend te worden.
Daglichtlamp
12-01-2025 om 11:19
Fleurtje_5 schreef op 12-01-2025 om 11:13:
[..]
Echt hé. Ik zou niet in hun schoenen willen staan.
Tja er zijn in dat rijtje toch veel posten die ze zichzelf kunnen aanrekenen. Bijvoorbeeld de BTW verhoging die het kabinet wilde zonder ook dekking te zoeken in de Eerste Kamer, het bezuinigingen op pandemische paraatheid in het regeerprogramma, het schrappen van het stikstoffonds van 20 miljard, zonder alternatieve plannen om het stikstofprobleem aan te pakken.
Yumi
12-01-2025 om 11:39
Fleurtje_5 schreef op 12-01-2025 om 11:06:
Dat 'of ga aan de kant' is wel heel arrogant van Rob Jetten.
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/te-woke-te-belerend-te-weinig-profiel-hoe-d66-de-laatste-verkiezingen-kansloos-verloor 'Te woke, te belerend, te weinig profiel': waarom D66 denkt dat het de laatste verkiezingen kansloos verloor 04-04-2024
D66 heeft kiezers van zich vervreemd door zich tijdens de laatste verkiezingscampagne te veel bezig te houden met onderwerpen die niet leven bij de potentiële achterban. Dat blijkt uit een intern evaluatierapport van de partij waaruit NRC citeert. Volgens het rapport was D66 “te belerend, te woke” en had de partij “te weinig politiek profiel, te veel integriteitskwesties in eigen gelederen en te weinig invulling van de slogan van Sigrid Kaag van drie jaar geleden - ‘nieuw leiderschap’”.
Bij de laatste Kamerverkiezingen verloor de partij van Rob Jetten maar liefst vijftien zetels en heeft er nog maar negen over van de 24 die oud-lijsttrekker Sigrid Kaag de verkiezingen ervoor wist binnen te slepen. Het verval van de partij begon echter niet pas in de laatste campagne, maar al direct na de vorige. Kaag won aan populariteit door Mark Rutte de maat te nemen over zijn pogingen om lastig Kamerlid Pieter Omtzigt buitenspel te zetten (“functie elders”). Maar het “hier scheiden onze wegen” van Kaag was van korte duur, D66 vormde stapte niet veel later gewoon weer in een kabinet onder VVD-premier Mark Rutte.Na de val van dat kabinet, omwille van een VVD-leugen over migratie, wist D66 de kiezer niet opnieuw te enthousiasmeren voor de partij. Terwijl in de campagne het non-topic van het “asielprobleem” domineerde, wist D66 de aandacht niet te verleggen naar grote thema’s als de wooncrisis, de zorg of het klimaat.
Rob Jetten, is zijn blunder met de energiecontracten met de NL Gemeentes vergeten. Ondanks alle waarschuwingen van oa Nieuwsuur ging hij gewoon door, kosten 74 miljoen.
Volledige compensatie voor gemeenten na onnodig overstappen op dure gascontracten
Fleurtje_5
12-01-2025 om 11:46
Gisteren weer een prachtige keigoede column van Amanda Kluveld in de krant. Titel column: De meedogenloze digitaliseringsdrang van de overheid
Over de modernisering van de Basisregistratie Personen (BRP), Het elektronisch patiëntendossier (EPD), het C2000-communicatiesysteem, De ICT-vernieuwing bij de Belastingdienst, en KEI Rechtspraak, Het gebruik van systemen om fraude op te sporen (de toeslagenaffaire) Allemaal miljoenen verspilling voor iets dat giga heeft gefaald.
En dan nu de digitalisering van het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging (CABR) waar ook Joodse slachtoffers op zouden staan, tussen daders.
Daglichtlamp
12-01-2025 om 13:14
Tja niet al jouw voorbeelden hebben te maken met digitalisering op zich die fout gaat. Bij het EPD ging het bijvoorbeeld om een andere politieke keuze die gemaakt werd, terwijl het EPD al in ontwikkeling was.
C2000 is wel een mislukt project, dat ben ik met je eens, en ook een project waar veel te lang mee doorgegaan is. Op een gegeven moment moet je gewoon toegeven dat iets niet gaat werken en opnieuw beginnen.
(overigens heeft de Limburger een hele goede betaalmuur, dus je kunt er van uitgaan dat de rest deze columns niet kan lezen).
Bij het CABR is volgens mij de grootste fout dat alleen de namen online staan, en niet de dossiers. Met de dossiers kun je direct betekening geven aan de namen. Gemiste kans wat mij betreft.
Of KEI wel of niet mislukt is hangt af van wie het vraagt is mijn indruk.
Fleurtje_5
12-01-2025 om 13:32
Daglichtlamp schreef op 12-01-2025 om 13:14:
Tja niet al jouw voorbeelden hebben te maken met digitalisering op zich die fout gaat. Bij het EPD ging het bijvoorbeeld om een andere politieke keuze die gemaakt werd, terwijl het EPD al in ontwikkeling was.
C2000 is wel een mislukt project, dat ben ik met je eens, en ook een project waar veel te lang mee doorgegaan is. Op een gegeven moment moet je gewoon toegeven dat iets niet gaat werken en opnieuw beginnen.
(overigens heeft de Limburger een hele goede betaalmuur, dus je kunt er van uitgaan dat de rest deze columns niet kan lezen).
Bij het CABR is volgens mij de grootste fout dat alleen de namen online staan, en niet de dossiers. Met de dossiers kun je direct betekening geven aan de namen. Gemiste kans wat mij betreft.
Of KEI wel of niet mislukt is hangt af van wie het vraagt is mijn indruk.
Dit word erover geschreven:
Het elektronisch patiëntendossier (EPD) sneuvelde door privacyzorgen en gebrek aan draagvlak.
Jammer als mensen de column/link niet kunnen lezen/openen. Misschien is die column op titel ergens terug te vinden of staat die ergens op X ?
rionyriony
12-01-2025 om 16:05
Leuk dat er weer wat te zien zal zijn vanuit de Tweede Kamer.
Ik denk niet dat de oorzaak luiheid is dat er nog niet zoveel wetten zijn aangenomen. Ik denk dat de middenpartijen zich willen laten gelden. Uiterst rechts en misschien ook uiterst links zullen niet veel moeite hebben om hun winst vast te houden dus de middenpartijen willen graag laten zien aan hun kiezers dat ze hun huid duur zullen verkopen. Beetje vermoeiend want de volgende verkiezingen zijn nog ver weg. Als ze tegen die tijd wat reclame maken voor zichzelf zijn de kiezers alles van de afgelopen jaren weer vergeten voor de illusie van de nieuwe belofte. 
Daglichtlamp
12-01-2025 om 16:06
Dus inderdaad niet vanwege ICT problemen. Dat ging om een andere politieke keuze. Die ik nog steeds jammer vind, want nu zijn er allemaal verschillende systemen ontstaan, terwijl het EPD wel de mogelijkheid gaf voor patiënten om uitwisseling van informatie wel of niet toe te staan.
Daglichtlamp
12-01-2025 om 16:08
rionyriony schreef op 12-01-2025 om 16:05:
Ik denk niet dat de oorzaak luiheid is dat er nog niet zoveel wetten zijn aangenomen.
Geen luiheid, onbekwaamheid.
rionyriony
12-01-2025 om 16:28
Daglichtlamp schreef op 12-01-2025 om 16:08:
[..]
Geen luiheid, onbekwaamheid.
ze moeten inderdaad nog wat ervaring opdoen en ze worden wel hard tegengewerkt, dus eigenlijk bewonderenswaardig dat ze daar nog zitten.
Daglichtlamp
12-01-2025 om 16:46
rionyriony schreef op 12-01-2025 om 16:28:
[..]
ze moeten inderdaad nog wat ervaring opdoen en ze worden wel hard tegengewerkt, dus eigenlijk bewonderenswaardig dat ze daar nog zitten.
Er zijn maar liefst vijf oppositiepartijen die mee hebben onderhandeld om de begroting te redden. Hoezo tegengewerkt?
Lollypopje
12-01-2025 om 16:47
rionyriony schreef op 12-01-2025 om 16:28:
[..]
Ze werken volgens mij vooral zichzelf tegen. Als ze minder ruzie zouden maken en zich minder zouden vast bijten in onmogelijk plannen zouddn ze vast al veel meer bereikt hebben
Daglichtlamp
12-01-2025 om 17:12
De NRC schrijft ook over dit patroon dat we hierboven ook in dit draadje zien, dat de rechtse kiezers het hun eigen partij niet kwalijk nemen dat ze niet leveren. https://archive.is/pw2Mt
In de oppositie worden al gretig weddenschappen afgesloten over een val van het kabinet, en wordt uitgekeken naar nieuwe verkiezingen. Maar de kans dat de politieke wereld van vóór 22 november 2023 zich herstelt, is klein. „We zien nu al dat de PVV-kiezer het de eigen partij niet of nauwelijks kwalijk neemt dat er nog zo weinig van de grond komt”, zegt Peter Kanne van onderzoeksbureau Ipsos I&O.
Kanne: „De PVV is superstabiel sinds de verkiezingen van 2023. Als je kiezers vraagt naar wat er niet goed gaat, dan krijgt Geert Wilders daar niet de schuld van. Kiezers zeggen dingen als: ‘hij probeert het tenminste. Hij neemt het op voor onze belangen, hij weet wat er leeft’.”
--------------------------
Het gevolg van deze dubbelrol is een grote kloof tussen hoe kiezers naar het kabinet kijken en hoe ze naar hun partijkeuze kijken. Terwijl nog geen 20 procent van de kiezers tevreden is over het kabinet, schommelt de coalitie in de peilingen van Ipsos I&O rond de 45 procent van de stemmen. Kanne: „Dus 26 procent van de kiezers wil op een coalitiepartij stemmen, terwijl ze ontevreden zijn over het kabinet. Dat is zeldzaam, normaal laten ontevreden kiezers hun partij veel sneller vallen.”
-------------------------
Maar radicaal-rechtse partijen leggen de schuld sneller bij anderen: Europa, rechters, of andere partijen. Radicaal-rechtse kiezers accepteren dat in grote mate.
Neweve
12-01-2025 om 21:05
Fleurtje_5 schreef op 12-01-2025 om 11:46:
En dan nu de digitalisering van het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging (CABR) waar ook Joodse slachtoffers op zouden staan, tussen daders.
Het archief bevat iedereen die na de oorlog is onderzocht. Dus ook onschuldigen. Ik kan me best voorstellen dat er ook joden onderzocht zijn. Genoeg joden die met de Duitsers/Nazi's hebben meegewerkt in de hoop hunzelf te redden (zie bijvoorbeeld de joodse Raad). Het is in mijn ogen logisch dat er na de oorlog bekeken is of ze niet een grens over zijn gegaan.
Neweve
12-01-2025 om 21:29
Fleurtje_5 schreef op 12-01-2025 om 13:32:
[..]
Dit word erover geschreven:
Het elektronisch patiëntendossier (EPD) sneuvelde door privacyzorgen en gebrek aan draagvlak.
Jammer als mensen de column/link niet kunnen lezen/openen. Misschien is die column op titel ergens terug te vinden of staat die ergens op X ?
Dat waren vooral politieke keuzes (en politici die privacy zorgen benoemden als reden om tegen te stemmen)
Ondertussen besteden we per ziekenhuis miljoenen aan commerciële leveranciers en nog eens miljoenen aan subsidie voor gegevensuitwisseling.
_---------
Ik heb de colomn in het archief kunnen terugvinden. Het is een matige column want ze start met "ziejewel digitalisering is slecht" om het vervolgens alleen over de inrichting van het CABR te hebben.
Ik ben voor openbare archieven om ervan te kunnen leren. (Ook "gewone" rechtbank dossiers komen na 75 jaar openbaar, in het Friesche archief kan je zien wie een paar dagen in de cel heeft gezeten wegens stelen). Ik ben het wel met de auteur dat openbaar maken zorgvuldig moet gebeuren en alleen de namen geeft niet het volledige verhaal, terwijl de volledige dossiers nog veel gevoelige info bevatten van mogelijke levende mensen. Kortom in dit geval misschien nog 10 jaar wachten voor volledige publicatie. 90 jaar na dato is de kans dat mensen die in de dossiers staan in leven zijn erg klein.
–----
Nog een stukje van mijn zoektocht omdat ik viel over deze zin;
"wat volgens de AP een schending is van de AVG."
Deze zin verbaast me, CABR openbaar maken kan best een schending zijn van privacy maar niet van de avg. De avg geldt namelijk niet meer als je dood bent.
De AP is strenger dan de avg en zegt in dit rapport dat in sommige gevallen ook na overlijden persoonsgegevens privacy gevoelig kunnen zijn, bijvoorbeeld bij een erfelijke ziekte. Omdat ik dan met gegevens van jouw stamboom medische informatie over jou kom te weten.
https://ec.europa.eu/justice/article-29/documentation/opinion-recommendation/files/2007/wp136_nl.pdf
Al noemt de AP in hun persbericht wel de avg, het gaat dan niet om de overleden dader maar om andere personen die in de dossiers kunnen voorkomen.
"Deze gevoelige gegevens hebben niet alleen betrekking op de verdachten, maar bijvoorbeeld ook op slachtoffers, getuigen en nabestaanden die in 2025 mogelijk nog in leven zijn."
kortom daarom zijn uiteindelijk niet de volledige dossiers maar alleen de namen openbaar gemaakt.