Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Met je piemel in de dameskleedkamer

Nicole123 schreef op 26-07-2021 om 12:50:

[..]

Ik denk dat het daar vooral om gaat. Dingen waardoor transgenders meer mogelijkheden krijgen om te zijn wie ze zijn en waar anderen geen last van hebben lijken me helemaal prima. In dat opzicht vind ik het terecht om tegen heel ingewikkelde of uitgebreide wijzigingen te zijn waar niet transgenders veel last van hebben, maar kinderachtig om je enorm op te winden over dat de NS mensen aanspreekt als ‘reizigers’ of de Hema geen blauwe en roze merkjes meer in de kinderkleding naait. Of degene hier die het enorm storend vond om naar Marieke Lucas Rijneveld te kijken, alsof transgenders iets smerigs of engs zijn waar je als hetero niet mee geconfronteerd mag worden ofzo.

Als niet-transgender heb ik vooralsnog helemaal geen last van wel-transgenders en verwacht ik ook geen last te hebben van mensen die hun geslacht puur in hun paspoort laten veranderen. Ik kan daarbuiten wel 100 dingen verzinnen die heel vervelend zijn als ze in het extreme worden doorgetrokken, maar dan kun je dan overal wel tegen ageren, want alles ligt op een hellend vlak en alles is niet goed als je het 10x te ver doortrekt.

Eens met wat je zegt maar je laatste zin is eigenlijk een beetje waar de schoen wringt voor velen. In ieder geval wel een beetje voor mezelf. Het hoeft niet 10x te ver doorgetrokken te worden. Laten we mensen die menstrueren nu gewoon vooral vrouwen blijven noemen en moedermelk moedermelk en borstvoeding borstvoeding. Wat is daar precies mis mee? 

Miraval schreef op 26-07-2021 om 12:53:

[..]

Eens met wat je zegt maar je laatste zin is eigenlijk een beetje waar de schoen wringt voor velen. In ieder geval wel een beetje voor mezelf. Het hoeft niet 10x te ver doorgetrokken te worden. Laten we mensen die menstrueren nu gewoon vooral vrouwen blijven noemen en moedermelk moedermelk en borstvoeding borstvoeding. Wat is daar precies mis mee?

Eens

SugaryPanther19

SugaryPanther19

26-07-2021 om 13:14

Miraval schreef op 26-07-2021 om 12:48:

Overheidsgeld moet op een juiste manier verdeeld worden onder alle mensen. Het kan niet zo zijn dat je een gelachtsveranderende operatie met bijbehorende hormoontherapie volledig vergoed kan krijgen maar bijvoorbeeld een borstreconstructie na een amputatie niet. Of iets simpels als anticonceptie wat niet vergoedt wordt.
Gelijke monniken gelijke kappen.

Nu weet ik trouwens helemaal niet precies hoe dat zit met vergoedingen alleen wel dat een borst reconstructie niet vergoed wordt. Er zijn veel meer zaken waar dan overheidsgeld naartoe zou moeten gaan wat voor meer mensen toegankelijk is. Tandarts is al een hele goeie stap. Dat is ook belachelijk wat je daaraan moet betalen. Sorry off topic.

Kan er ook nog wel bij in dit topic 😊

Ik denk dat we even heel erg wakker moeten worden, echt woke, en gaan nadenken over de enorme bedragen die zijn opgehoest door corona, om alle bedrijven in de lucht te houden, en alle gemiste inkomsten. Nu weer de schade door de overstromingen in Limburg.

En het is nu nog totaal onduidelijk hoeveel geld er nog nodig is om corona het hoofd te bieden. Of nieuwe overstromingen, zie wat er gaande is in België.

Ik denk echt dat we naar een tijdperk gaan van soberheid, en dat mensen gewoon moeten zorgen fysiek gezond te zijn. En dat voor allerlei franjes, door social media aangejaagde trens en daardoor geinstigneerde risicovolle medische operaties gewoon geen financiele ruimte is.

En als er centjes over zijn in de begroting hoort dat als eerste naar goede jeugdzorg te gaan, de zorg in het algemeen, preventie etc. Er zijn zoveel delen van de samenleving die dringend geld nodig hebben.

En niet dat een lobbygroep van de COC voor 0,018% van de bevolking allerlei zaken op de agenda zet die én tijd kosten én geld.

Ook niet bv om alle gemeentepublicaties genderneutraal te gaan maken, zoals nu in Amsterdam lijkt te gaan spelen.

Laten we een lijst maken van prioriteiten, de grote problemen, en die eerst eens gaan oplossen.

willem1959

willem1959

26-07-2021 om 13:14 Topicstarter

Rachel. schreef op 26-07-2021 om 12:30:

Ik wil gewoon niet dat het mijn kind constant voorgelegd word doordat je er overal mee confronteert wordt, als het het geval bij hem is zou zoiets zich moeten ontwikkelen uit eigen gevoel en niet door waar hij mee opgegroeid is en wat hem constant wordt voorgelegd..

Snap je nu de wetswijziging in Hongarije een beetje? Hier afgedaan als anti-homo en zo.

Maar waarom steken we dan hier zoveel aandacht in die extremen? Ik laat die discussies over 'mensen die menstrueren' gewoon aan me voorbij gaan, haal mijn schouders erover op. Ik denk dat de meeste mensen dat doen. Ik voel helemaal niet de behoefte om me daar tegen af te zetten. Ik ben nogal mainstream: wel ruimte maken maar al die discussies op de vierkante millimeter? Geef mijn portie maar aan fikkie. Datzelfde geldt dus ook voor de discussies die jullie willen voeren over diezelfde vierkante millimeter. Wie wil nou tot het gaatje gaan voor dit soort extreme standpunten? Dat levert toch niks op? 

Ik verwacht dat het dezelfde dynamiek zal krijgen als het feminisme. Stevig van leer trekken, wrikt dingen los. Er wordt resultaat geboekt in het midden. Er blijft genoeg te wensen over. Maar evengoed gaan de scherpe randjes er vanaf. Lijkt mij prima zo. 

Mija schreef op 26-07-2021 om 13:17:

Maar waarom steken we dan hier zoveel aandacht in die extremen? Ik laat die discussies over 'mensen die menstrueren' gewoon aan me voorbij gaan, haal mijn schouders erover op. Ik denk dat de meeste mensen dat doen. Ik voel helemaal niet de behoefte om me daar tegen af te zetten. Ik ben nogal mainstream: wel ruimte maken maar al die discussies op de vierkante millimeter? Geef mijn portie maar aan fikkie. Datzelfde geldt dus ook voor de discussies die jullie willen voeren over diezelfde vierkante millimeter. Wie wil nou tot het gaatje gaan voor dit soort extreme standpunten? Dat levert toch niks op?

Ik verwacht dat het dezelfde dynamiek zal krijgen als het feminisme. Stevig van leer trekken, wrikt dingen los. Er wordt resultaat geboekt in het midden. Er blijft genoeg te wensen over. Maar evengoed gaan de scherpe randjes er vanaf. Lijkt mij prima zo.

Maar om in het midden uit te komen heb je beide kanten van het spectrum nodig. Wanneer er hard van leer getrokken wordt aan de ene kant mag dat toch ook aan de andere kant? Dat kan dan voor jou een futiliteit zijn maar voor een ander niet. En die vierkante millimeter kan ook best van belang zijn in sommige gevallen. 

Miraval schreef op 26-07-2021 om 13:20:

[..]

Maar om in het midden uit te komen heb je beide kanten van het spectrum nodig. Wanneer er hard van leer getrokken wordt aan de ene kant mag dat toch ook aan de andere kant? Dat kan dan voor jou een futiliteit zijn maar voor een ander niet. En die vierkante millimeter kan ook best van belang zijn in sommige gevallen.

Het mág ook wel. Ik kan er ook best wat over zeggen. Ik vind ook wel wat van dat gegoochel met termen. Maar voor mij is het wel belangrijk om het midden voor ogen te houden. Als het bestaan van extreme standpunten en het bestrijden daarvan het excuus wordt om mensen 'in het midden' vrijheden en mogelijkheden te onthouden, vind ik dat een zeer ongewenst bij-effect waar ik graag even aandacht voor vraag. 

Miraval schreef op 26-07-2021 om 12:53:

[..]

Met die 10x doortrekken bedoel ik iets anders dan jij. Ik heb het juist over de mensen hier met hellend vlak argumenten die bang zijn dat als X mag straks ook nog Y en Z gaan gebeuren. Mensen die zich enorm opwinden over dat er ergens een keer moedermelk een andere naam heeft gekregen of iemand ergens dat zou willen en die daardoor bang zijn dat alles om hen heen zal veranderen. Sommigen doen hier alsof de transgenders de hele wereld overnemen, dat vind ik zwaar overdreven. Laat mensen gewoon zijn wie ze willen zijn ipv overal bang voor te zijn.

Nicole123 schreef op 26-07-2021 om 13:27:

[..]

Met die 10x doortrekken bedoel ik iets anders dan jij. Ik heb het juist over de mensen hier met hellend vlak argumenten die bang zijn dat als X mag straks ook nog Y en Z gaan gebeuren. Mensen die zich enorm opwinden over dat er ergens een keer moedermelk een andere naam heeft gekregen of iemand ergens dat zou willen en die daardoor bang zijn dat alles om hen heen zal veranderen. Sommigen doen hier alsof de transgenders de hele wereld overnemen, dat vind ik zwaar overdreven. Laat mensen gewoon zijn wie ze willen zijn ipv overal bang voor te zijn.

Maar er is toch niks mis mee met benoemen wat het is? Voor moedermelk en borstvoeding en mensen die menstrueren dan bedoel ik? Dat is toch wel erg ver doorgetrokken?

Verder nogmaals laat iedereen zijn wie hij/zij wil zijn. Ik zal iemand daar neer nooit op beoordelen. En ik ben erg voor vrije keuze hierin voor iedereen en niet alleen in Nederland. Maar de genoemde dingen gaan wat mij betreft gewoon een klein beetje te ver. 

willem1959

willem1959

26-07-2021 om 13:31 Topicstarter

Mija schreef op 26-07-2021 om 13:17:

Als je die discussie niet voert heb je bij voorbaat al verloren. Uit onderzoeken blijkt dat niet meer dan 25% van de 'bevolking' een verandering teweeg kan brengen. Dus als 25% ergens voor is zal het veranderen. En aangezien er in deze wereld heel wat mensen niet weten welke richting ze op moeten en zo vatbaar zijn voor idiote voorstellen is het noodzakelijk flink tegengas te blijven geven. Want niet iedere verandering is een verbetering.

Dat je een meerderheid van >50% nodig hebt is nooit nodig. Het gaat om het bewerken van de publieke opinie. Dus daarom is het noodzakelijk bij geslachtsverandering via het gemeentehuis tegengas te blijven geven, ook al strijden we een verloren strijd. 

Miraval schreef op 26-07-2021 om 13:20:

[..]

Ik denk dat je als je hard van leer trekt je het alleen maar versterkt. Wat er voornamelijk achter zit is namelijk dat deze mensen heel graag gewoon geaccepteerd willen worden. Dat ze er mogen zijn en niet als raar of gevaarlijk worden gezien. Hoe harder je daar tegenin gaat, hoe minder geaccepteerd ze zich voelen en hoe sterker hun wens om zaken formeel af te dwingen. Je hebt helemaal niet beide kanten van het spectrum nodig om in het midden uit te komen. Hoe sterker de conservatieven er bovenop zitten en de LHBTI beweging belemmeren en belachelijk maken, des te harder zullen de mensen aan de andere kant ook hun hakken in het zand zetten en voor hun rechten en belangen strijden.

willem1959 schreef op 26-07-2021 om 13:14:

[..]

Snap je nu de wetswijziging in Hongarije een beetje? Hier afgedaan als anti-homo en zo.

Ik snap het zeker ja.

Nicole123 schreef op 26-07-2021 om 13:33:

[..]

Ik denk dat je als je hard van leer trekt je het alleen maar versterkt. Wat er voornamelijk achter zit is namelijk dat deze mensen heel graag gewoon geaccepteerd willen worden. Dat ze er mogen zijn en niet als raar of gevaarlijk worden gezien. Hoe harder je daar tegenin gaat, hoe minder geaccepteerd ze zich voelen en hoe sterker hun wens om zaken formeel af te dwingen. Je hebt helemaal niet beide kanten van het spectrum nodig om in het midden uit te komen. Hoe sterker de conservatieven er bovenop zitten en de LHBTI beweging belemmeren en belachelijk maken, des te harder zullen de mensen aan de andere kant ook hun hakken in het zand zetten en voor hun rechten en belangen strijden.

Dat klopt denk ik wel. Tegelijkertijd kun je mensen aan beide extreme kanten vragen een beetje hun gezond verstand te blijven gebruiken, in plaats van zich alleen door afkeer van de ander en een gevoel van intens onrecht te laten meeslepen. We leven met z'n allen in deze maatschappij en het functioneert allemaal een stuk beter als we niet denken in winnaars en verliezers maar ernaar streven onze ruimte zo eerlijk mogelijk met elkaar te delen. Hoe moeilijk dat soms ook is. 

Miraval schreef op 26-07-2021 om 13:30:

[..]

Maar er is toch niks mis mee met benoemen wat het is? Voor moedermelk en borstvoeding en mensen die menstrueren dan bedoel ik? Dat is toch wel erg ver doorgetrokken?

Verder nogmaals laat iedereen zijn wie hij/zij wil zijn. Ik zal iemand daar neer nooit op beoordelen. En ik ben erg voor vrije keuze hierin voor iedereen en niet alleen in Nederland. Maar de genoemde dingen gaan wat mij betreft gewoon een klein beetje te ver.

Ja hoor, daar is niks mis mee, ik ben helemaal niet voor het aanpassen van dit soort termen. Maar ik word ook helemaal niet geconfronteerd met die nieuwe termen. Jullie lijken het zelf enorm op te zoeken en het dan op te blazen. Alsof je hier in Nederland het woord borstvoeding niet meer mag gebruiken ofzo. Maak je zelf dan niet van een mug een olifant, door te gaan zitten zoeken naar dit soort dingen en ertegen te gaan zitten ageren? Dat vind ik juist een voorbeeld van het 10x doortrekken: oh oh, ergens in de wereld is er de mogelijkheid dat men tegen specifieke mensen het woord borstvoeding niet meer gebruikt, we mogen hier in Nederland straks vast hélemaal niks meer!!! Dan trek je het toch veel te ver door?

Ik heb even gezocht waar het nou precies om gaat en lees dit (bron: AD):

“Het Britse Brighton and Sussex University Trust Hospital is het eerste ziekenhuis in het Verenigd Koninkrijk dat genderinclusieve taal gaat gebruiken in de geboortezorg. Zij willen daarmee de zorg voor trans- en non-binaire mensen die aan het bevallen zijn verbeteren en tegemoet komen aan hun specifieke wensen. De meeste patiënten, zegt het ziekenhuis, hebben er geen behoefte aan om met mens in plaats van met moeder aangesproken te worden en dus verandert er voor hen niets. Het gaat om de groep die er wél om vraagt.”

Wat is dan je enorme probleem? Als jij in dat ziekenhuis bevalt en vrouw bent en als moeder aangesproken wil worden dan verandert er voor jou toch helemaal niets? Je merkt het dan niet eens. Waarom heb je er problemen mee als een ander ergens mee geholpen kan worden terwijl het voor jou niks verandert? Of ben je bang dat dit straks voor alles en iedereen gaat gelden? Dat laatste is een hellend vlak argument en wat ik bedoel met het 10x doortrekken.

Mija schreef op 26-07-2021 om 13:44:

[..]

Dat klopt denk ik wel. Tegelijkertijd kun je mensen aan beide extreme kanten vragen een beetje hun gezond verstand te blijven gebruiken, in plaats van zich alleen door afkeer van de ander en een gevoel van intens onrecht te laten meeslepen. We leven met z'n allen in deze maatschappij en het functioneert allemaal een stuk beter als we niet denken in winnaars en verliezers maar ernaar streven onze ruimte zo eerlijk mogelijk met elkaar te delen. Hoe moeilijk dat soms ook is.

Zeker.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.