Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Maak plaats en verhuis naar die seniorenwoning!

Peiling

Senioren met z'n tweeën of alleen in een ééngezinswoning, dat is immoreel
169 stemmen
12%
59%
29%

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

08-11-2023 om 20:36

Blomke82 schreef op 08-11-2023 om 20:13:

[..]

Woz is zeker niet gebaseerd op werkelijke verkoopprijzen

Shit, handel ik al die bezwaren verkeerd af. Ik zal een functioneringsgesprek aanvragen morgen.

Blomke82 schreef op 08-11-2023 om 20:13:

[..]

Woz is zeker niet gebaseerd op werkelijke verkoopprijzen

Zeker wel. Kijk maar naar het bijbehorende taxatierapport en de referentiepanden. 

de wozwaarde is een richtprijs, er zijn veel huizen die ver boven de woz te koop staan.

Blomke82 schreef op 08-11-2023 om 20:40:

de wozwaarde is een richtprijs, er zijn veel huizen die ver boven de woz te koop staan.

En terecht. Wij hebben ons huis onlangs laten taxeren voor het rentepercentage. Mijn woz is gebaseerd op de aankoopprijs en daarmee ook staat van de woning toen ik het kocht. Opgehoogd elk jaar dat ik er woon. 

Dat wij vervolgens het huis volledig hebben gestript, verbouwd en van energielabel G naar A hebben gebracht weet de gemeente helemaal niet. Markt is nog flink gegroeit. Gevolg: woz lig 4 ton onder taxatie waarde. 

Woz zegt helemaal niets over wat een huis waard is.

Nu we met de aardbevingen zitten, is het al helemaal belachelijk om een hoge WOZ-waarde te hebben. 

Wij hebben de woning helaas een jaar vóór de grote klap van Huizinge gekocht. Dik spijt nu.

De woz komt zeker wel langs, steekproefsgewijs. Ik heb het genoegen nu 2x gehad.
En de woz loopt een jaar achter op de markt.

RaSa schreef op 08-11-2023 om 20:47:

[..]

En terecht. Wij hebben ons huis onlangs laten taxeren voor het rentepercentage. Mijn woz is gebaseerd op de aankoopprijs en daarmee ook staat van de woning toen ik het kocht. Opgehoogd elk jaar dat ik er woon.

Dat wij vervolgens het huis volledig hebben gestript, verbouwd en van energielabel G naar A hebben gebracht weet de gemeente helemaal niet. Markt is nog flink gegroeit. Gevolg: woz lig 4 ton onder taxatie waarde.

Woz zegt helemaal niets over wat een huis waard is.

In deze gemeente moet je voor alles een vergunning aanvragen en in 3-voud inleveren. Ik zag in het taxatierapport zelfs de zonnepanelen vermeld. 

Poezenmeisje schreef op 08-11-2023 om 20:14:

Ja doei.

Ik heb mijn WOZ-waarde niet met 25% laten verlagen om vervolgens mijn huis niet te mogen verkopen voor een mooie prijs.

Als ik met zo'n maatregel mijn huis wil verkopen dan moet ik de WOZ-waarde even verdubbelen bij de gemeente en daar dan 10% bovenop als verkoopprijs vangen? Wie gelooft dat?

Dat jij je wozwaarde 25%laat dalen betekent feitelijk dat jij je huis zélf 25% minder waard vind dan de natte vinger taxatie.  

En nee dan hoef je niet te verdubbelen, maar gewoon een reële waarde vragen. Voor een eerlijke woningmarkt moeten alle partijen eerlijk zijn en niet sjoemelen met woz waardes om belastingvoordeeltjes te behalen. Jij vind bij woz correctie blijkbaar je huis 25% minder waard dan vergelijkbare woningen, dus dan moet je daar ook naar handelen bij verkoop.

We moeten er naar toe dat woz- waarde de standaard prijs wordt en de verkoper de dan gelijke boden aan de hand van gunfactor verkoopt. Dat is eerlijker dan degene met de grootste portemonnee en dat het huis ver boven de eigenlijke waarde verkocht wordt


Die verlaging heeft ons de afgelopen bijna 20 jaar aardig wat belasting bespaard.

Het huis is levensloopbestendig, er zijn de eerste 30 jaar dus geen plannen om het te verkopen.

Blomke82 schreef op 08-11-2023 om 20:52:

[..]

Dat jij je wozwaarde 25%laat dalen betekent feitelijk dat jij je huis zélf 25% minder waard vind dan de natte vinger taxatie.

En nee dan hoef je niet te verdubbelen, maar gewoon een reële waarde vragen. Voor een eerlijke woningmarkt moeten alle partijen eerlijk zijn en niet sjoemelen met woz waardes om belastingvoordeeltjes te behalen. Jij vind bij woz correctie blijkbaar je huis 25% minder waard dan vergelijkbare woningen, dus dan moet je daar ook naar handelen bij verkoop.

We moeten er naar toe dat woz- waarde de standaard prijs wordt en de verkoper de dan gelijke boden aan de hand van gunfactor verkoopt. Dat is eerlijker dan degene met de grootste portemonnee en dat het huis ver boven de eigenlijke waarde verkocht wordt


Die gunfactor vind ik geen goed idee zolang discriminatie nog welig tiert en die gun factor is er nu ook al want als verkoper hoef je niet perse met de hoogste of eerste bieder in zee te gaan. Pas als je in onderhandeling bent zijn er voorwaarden. 

Hoe verwacht je dan dat in praktijk zal gaan? Verplicht elk jaar een inspecteur langs? Anders weet ik wel hoe het gaat lopen. Lekker laten gaan die woz tot je wil verkopen. Dan taxatie laten uitvoeren en tada: een nieuwe waarde. Daarmee veranderd er toch helemaal niets.

Overigens zijn er geen referentiepanden in de buurt. Prijsvergelijking op basis daarvan is dus lastig voor de gemeente.

Poezenmeisje schreef op 08-11-2023 om 20:57:

Die verlaging heeft ons de afgelopen bijna 20 jaar aardig wat belasting bespaard.

Het huis is levensloopbestendig, er zijn de eerste 30 jaar dus geen plannen om het te verkopen.

Oftewel, legaal frauderen

Zolang er te weinig woningen zijn, zullen ze voor hogere prijzen verkocht worden.

Maar stem vooral links op 22 november, dan mogen er geen nieuwe huizen gebouwd worden, want dat is slecht voor het milieu.

Blomke82 schreef op 08-11-2023 om 21:00:

[..]

Oftewel, legaal frauderen

Wat is daaraan te frauderen?

Wij hebben destijds een voorstel gedaan, de gemeente is er na een telefoongesprek mee accoord gegaan. 

Daar komt echt geen fraude aan te pas.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.