Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Maak plaats en verhuis naar die seniorenwoning!

Peiling

Senioren met z'n tweeën of alleen in een ééngezinswoning, dat is immoreel
169 stemmen
12%
59%
29%

Fleurtje_5 schreef op 18-10-2023 om 09:54:

[..]

Ze konden het als geen ander zo duidelijk maken.

Maar natuurlijk niet een voorbeeld voor een prima oplossing als in het tuinhuis wonen. Ik vond ze fantastisch hoor, maar je bent niet meteen een Frank van Putten als je tot je 30e in het tuinhuis woont. Van die mythe moeten we wel even af. 

Miraval schreef op 18-10-2023 om 10:19:

[..]

Nou hoera voor jou!

Kennelijk heb jij het dus veel beter dan anderen, en ook degenen die je de maat wil nemen. Ik verdien absoluut niet slecht maar maandelijks 10% weggeven van mijn inkomen zit er niet in al zou ik het willen. Maar fijn dat jij dat wel doet, je kunt het alleen niet van anderen verwachten he? Dat is een beetje gek.

Klopt. Ik heb veel. Allemaal mazzel want ik kom niet uit zo’n milieu.

Daarnaast:  waar schrijf ik dat ik dat verwacht van anderen? Ik schrijf dat men zich in het algemeen zou mogen afvragen “wat neem ik, en wat geef ik”. Dát is wat ik herhaaldelijk zeg. En hoe die uitvoering eruit ziet moet iedereen lekke zelf weten.

Ik laat dingen voor die 10% die ik wegggeef. Het gaat niet vanzelf (want werk in de zorg, duh), en ik hou het niet zomaar over. Het is een keus omdat ik dat belangrijk vind. 

Libertine schreef op 18-10-2023 om 10:14:

[..]

Maar jij weet toch helemaal niet hoeveel mensen er op die m2 wonen en wat de samenstelling is? 😂

Prima om me de maat te nemen als je die behoefte voelt natuurlijk. Ten eerste: ik voel me enorm geprivilegieerd! Maar ik jammer niet over hoge belastingen, zal nooit een erfeniss wegsluizen om hoge eigen bijdrage te ontwijken etc. In tegendeel: ik ga onmiddellijk verhuizen zodra er een aantal huisgenoten zijn vertrokken, laat dit huis aan een ander groot gezin (en verkoop absoluut niet aan expats) en word niet ongelukkig als ik geen tuin heb. En om mezelf even altruïstisch op de borst te kloppen: ik geef 10% van m’n netto inkomen maandelijks weg.

Heb je zelf verteld in dit topic dus ik weet het en het is riant.

Libertine schreef op 12-10-2023 om 22:54:

ik voel wel de morele plicht m’n koopwoning te verruilen voor iets kleiners zodra de kinderen allemaal uit huis zijn. Ik heb een zalig groot gezinshuis (200m2) in een stad waar de huizen van deze ruime afmetingen gewild en schaars zijn. Ik vind het niet gepast hier te blijven wonen straks en maak graag ruimte voor anderen. Maar goed. Ik vind ook dat iedereen dat lekker voor zichzelf mag beslissen. Ik hoop wel dat daarbij perspectief van anderen icm de woningnood daarbij een rol speelt.

Libertine schreef op 13-10-2023 om 07:32:

[..]

Ik gok dat over 2 jaar alle kinderen (21,19, 17) uit huis zijn. De oudste is al uit huis, de middelste in alleen thuis in het weekend en de jongste nog helemaal thuis. Tegen die tijd ben ik rond 49.

Ons huidige huis heeft 5 slaapkamers. Ik zoek daarna een huis (geen seniorenwoning trouwens) met 2 slaapkamers tussen de 80 en 100m2. Die zijn in deze stad wel beschikbaar, ook in de buurten waar ik wil wonen. Mn voordeel is natuurlijk dat ik geen haast heb en alle tijd om iets passendst te zoeken (nieuwbouw is inderdaad ook een optie) én redelijk budget vanwege de vermoedelijke opbrengst van het huidige huis. Dat is natuurlijk een enorm luxe positie.

Libertine schreef op 18-10-2023 om 10:14:

[..]

Maar jij weet toch helemaal niet hoeveel mensen er op die m2 wonen en wat de samenstelling is? 😂

Prima om me de maat te nemen als je die behoefte voelt natuurlijk. Ten eerste: ik voel me enorm geprivilegieerd! Maar ik jammer niet over hoge belastingen, zal nooit een erfeniss wegsluizen om hoge eigen bijdrage te ontwijken etc. In tegendeel: ik ga onmiddellijk verhuizen zodra er een aantal huisgenoten zijn vertrokken, laat dit huis aan een ander groot gezin (en verkoop absoluut niet aan expats) en word niet ongelukkig als ik geen tuin heb. En om mezelf even altruïstisch op de borst te kloppen: ik geef 10% van m’n netto inkomen maandelijks weg.

Mooi om jezelf op de borst te kloppen, maar het is ook wel heel erg makkelijk praten over inleveren (en dit ook zo voor anderen te bepalen)  als je zelf zoveel hebt en zo enorm vermogend bent. Dan doet het jou geen echte pijn als je wat inlevert. Er is echter een hele grote groep (de meesten hier) die meer vermogend zijn als de minima en bij wie wat inleveren wel echt pijn doet. Dat is ook van alle kanten nog eens. 

Om van ouderen te verwachten dat ze zomaar hun fijne plek opgeven en hun spaargeld af te laten pakken waardoor hun levensstandaard aanzienlijk minder wordt ten gunste van anderen vind ik moreel verwerpelijk.

Libertine schreef op 18-10-2023 om 10:23:

[..]

Klopt. Ik heb veel. Allemaal mazzel want ik kom niet uit zo’n milieu.

Daarnaast: waar schrijf ik dat ik dat verwacht van anderen? Ik schrijf dat men zich in het algemeen zou mogen afvragen “wat neem ik, en wat geef ik”. Dát is wat ik herhaaldelijk zeg. En hoe die uitvoering eruit ziet moet iedereen lekke zelf weten.

Ik laat dingen voor die 10% die ik wegggeef. Het gaat niet vanzelf (want werk in de zorg, duh), en ik hou het niet zomaar over. Het is een keus omdat ik dat belangrijk vind.

Ik denk dus dat de senioren waarover geroepen wordt dat het hun morele plicht is júist bedenken: ik heb mijn leven lang hartstikke veel gegeven en toen ik begon het met véél minder moeten doen dan nu als standaard wordt gezien.

Of ze willen wel, maar kunnen zelf niet weg. Jijzelf bv hebt geen haast, maar in die tussentijd ben jijzelf degene die in een veel te groot gezinshuis woont die je stantepede moreel zou moeten inleveren, want wat heeft een woningzoekenden nú nou aan iemand die rustig de tijd neemt om een leuk optrekje te zoeken? 

Dus 3 kinderen + 2 ouders voor 200 m2 (40m2 per persoon)? Toe maar hoor, daar hadden mákkelijk gewoon twee gezinnen kunnen wonen in plaats van jouw enkele gezin. Dus zo altruïstisch ben je ook weer niet dat je in dat grote huis gaat zitten. En dan ga je straks met 2 man op 100m2 wonen, waar óók een heel gezin kan wonen (je maakt het zelfs erger: 50m2 per persoon!)? Try again met je Look At My Halo.

🤣

Mevrouw75 schreef op 18-10-2023 om 10:31:

[..]

Ik denk dus dat de senioren waarover geroepen wordt dat het hun morele plicht is júist bedenken: ik heb mijn leven lang hartstikke veel gegeven en toen ik begon het met véél minder moeten doen dan nu als standaard wordt gezien.

Of ze willen wel, maar kunnen zelf niet weg.

Dat elke nieuwe generatie het beter heeft dan de vorige is denk ik al niet meer zo. Mijn ouders hadden het zeker beter dan hun ouders. Nu bij onze generatie zie ik dat een deel van hun kinderen het beter hebben dan zij, maar een deel ook niet (en dan daarbij ook nog aangetekend dat de welvaart bij de generatie van mijn ouders uit 1 inkomen per gezin kwam, waar het nu meestal twee zijn). Bij de generatie van onze kinderen is mijn indruk dat ze het meestal minder goed gaan hebben dan wij. Later of geen eigen huis kunnen kopen bijvoorbeeld, een eigen auto geen vanzelfsprekendheid meer. Een vaste baan heel vaak niet. Tijdelijke huur zodat je niet zeker bent over je woonplek voor de lange termijn.

Rockstar schreef op 18-10-2023 om 10:33:

Dus 3 kinderen + 2 ouders voor 200 m2 (40m2 per persoon)? Toe maar hoor, daar hadden mákkelijk gewoon twee gezinnen kunnen wonen in plaats van jouw enkele gezin. Dus zo altruïstisch ben je ook weer niet dat je in dat grote huis gaat zitten. En dan ga je straks met 2 man op 100m2 wonen, waar óók een heel gezin kan wonen (je maakt het zelfs erger: 50m2 per persoon!)? Try again met je Look At My Halo.

🤣

Daglichtlamp schreef op 18-10-2023 om 10:35:

[..]

Dat elke nieuwe generatie het beter heeft dan de vorige is denk ik al niet meer zo. Mijn ouders hadden het zeker beter dan hun ouders. Nu bij onze generatie zie ik dat een deel van hun kinderen het beter hebben dan zij, maar een deel ook niet (en dan daarbij ook nog aangetekend dat de welvaart bij de generatie van mijn ouders uit 1 inkomen per gezin kwam, waar het nu meestal twee zijn). Bij de generatie van onze kinderen is mijn indruk dat ze het meestal minder goed gaan hebben dan wij. Later of geen eigen huis kunnen kopen bijvoorbeeld, een eigen auto geen vanzelfsprekendheid meer. Een vaste baan heel vaak niet. Tijdelijke huur zodat je niet zeker bent over je woonplek voor de lange termijn.

Dat bedoel ik: je spreekt over vanzelfsprekendheden die voor de senioren gewoon écht geen zekerheid waren. Dat mijn generatie alles opeens wel vanzelfsprekend vindt en tot op het bot verwend, dat snap ik, maar die zit nog midden in de schoolgaande kinderen. 

Rockstar schreef op 18-10-2023 om 10:33:

Dus 3 kinderen + 2 ouders voor 200 m2 (40m2 per persoon)? Toe maar hoor, daar hadden mákkelijk gewoon twee gezinnen kunnen wonen in plaats van jouw enkele gezin. Dus zo altruïstisch ben je ook weer niet dat je in dat grote huis gaat zitten. En dan ga je straks met 2 man op 100m2 wonen, waar óók een heel gezin kan wonen (je maakt het zelfs erger: 50m2 per persoon!)? Try again met je Look At My Halo.

🤣

Nou zeg dat wel. Ik kan het gewoon niet meer serieus nemen. Makkelijk jezelf op de borst kloppen en anderen de maat nemen wanneer je een veel luxere positie hebt dan het grootste deel van je medelanders. En ook diegenen met een middeninkomen of net naar boven.

Mevrouw75 schreef op 18-10-2023 om 10:38:

[..]

Dat bedoel ik: je spreekt over vanzelfsprekendheden die voor de senioren gewoon écht geen zekerheid waren. Dat mijn generatie alles opeens wel vanzelfsprekend vindt en tot op het bot verwend, dat snap ik, maar die zit nog midden in de schoolgaande kinderen.

Ik probeer juist te zeggen dat dat voor mijn generatie dus dat ook al niet meer vanzelfsprekend is. Maar ik was ongetwijfeld niet duidelijk. Welvaart is ook een lastig iets. Hoe meet je dat?

Miraval schreef op 18-10-2023 om 10:38:

[..]

Nou zeg dat wel. Ik kan het gewoon niet meer serieus nemen. Makkelijk jezelf op de borst kloppen en anderen de maat nemen wanneer je een veel luxere positie hebt dan het grootste deel van je medelanders. En ook diegenen met een middeninkomen of net naar boven.

Eens.

Toch begrijp ik wel wat Libertine wil zeggen. Als ik naar het journaal kijk, of anderszins nieuws tot me neem, realiseer ik me telkens weer dat ik geluk heb gehad om in Nederland geboren te worden. Wat een ellende is er in veel landen gaande. Daarbij vergeleken vallen onze problemen in het niet. Wat niet wil zeggen dat je zo alles maar moet wegrelativeren, omdat het altijd erger kan. Maar het besef helpt mij wel om het in perspectief te zien en me bevoorrecht te voelen. Dat is pure mazzel en daar heb ik niets voor hoeven doen, mijn wieg stond gewoon op de juiste plek. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.