Nieuws en actueel
Auwereel
12-10-2023 om 22:28
Maak plaats en verhuis naar die seniorenwoning!
Het Opmerkelijk maar waar nieuws heeft een post die het waard is om een topic met poll te worden.
Een derde van de jongeren vindt het de ‘morele plicht’ van ouderen om naar kleiner huis te verkassen | Wonen | AD.nl
Omdat binnenkort de huurwoning van mijn zoon wordt opgeleverd, kan hij het huis uit en worden man en ik senior die met z'n tweeën een eengezinswoning (koop) bewonen. Net als de rest van de straat trouwens, we zijn nu nog de enige met 3 personen in een koop-ééngezinswoing.
Dus ja, zijn wij in onze straat immoreel bezig? We wonen hier heerlijk.
Dus nu een peiling, eens kijken wat de mening op dit forum is:
Peiling
Senioren met z'n tweeën of alleen in een ééngezinswoning, dat is immoreel
Diyer
15-10-2023 om 20:36
Bromtol schreef op 15-10-2023 om 15:05:
[..]
Maar dat is er toch ook?
Dat is vlgs mij wat @Fleurtje_5 omschrijft.Dat ken ik hier ook: de zgn woon/zorg complexen. Eigenaar is een zorginstelling die in die complexen de adl biedt.
Er is een zgn grand café voor gezamenlijke maaltijden en activiteiten.
Deze woonvorm staat los van woonvormen voor somatiek en/of pg.
Volgens mij zijn dit meer complexen voor mensen die een flinke eigen bijdrage moeten ophoesten
Gebruikersnaaminvullen
15-10-2023 om 21:32
MMcGonagall schreef op 15-10-2023 om 20:02:
[..]
Mijn moeder kreeg bij haar eerste gesprek ‘al’ de indicaties 5 en 6 terwijl ze maar drie keer thuiszorg kreeg per dag. Binnen een maand was er plek. De fase van ‘het gaat’ tot ‘dit is niet meer verantwoord’ was maar kort.
Soms kan het ook heel snel gaan. 3 keer per dag is niet heel weinig. Veel krijgen ochtend + avond en soms nog een lunchmoment, wat vaak wordt genoteerd als toiletmoment.
Gebruikersnaaminvullen
15-10-2023 om 21:38
Diyer schreef op 15-10-2023 om 20:36:
[..]
Volgens mij zijn dit meer complexen voor mensen die een flinke eigen bijdrage moeten ophoesten
Ja, die particuliere huizen. Bij deze zijn alleen de woonkosten al 2500 euro per maand bij een ton aan spaargeld, en is exclusief de eigen bijdrage. Niet te betalen voor de gewone sterveling.
Mijn schoonmoeder zat jaren geleden op een PG afdeling. Bijna haar hele aow ging op aan eigen bijdrage. Het is dat ze een goed pensioen had en wat geld overhield voor kleding en verzorgingsproducten. Veel mensen op die afdeling waren afhankelijk van giften of spullen/kleding van overleden mensen.
Libertine
15-10-2023 om 21:42
Gebruikersnaaminvullen schreef op 15-10-2023 om 21:38:
[..]
Ja, die particuliere huizen. Bij deze zijn alleen de woonkosten al 2500 euro per maand bij een ton aan spaargeld, en is exclusief de eigen bijdrage. Niet te betalen voor de gewone sterveling.
Mijn schoonmoeder zat jaren geleden op een PG afdeling. Bijna haar hele aow ging op aan eigen bijdrage. Het is dat ze een goed pensioen had en wat geld overhield voor kleding en verzorgingsproducten. Veel mensen op die afdeling waren afhankelijk van giften of spullen/kleding van overleden mensen.
Lijkt me toch logisch dat je een eigen bijdrage betaald? Wonen, zorgpersoneel, zorgkosten, meerdere maaltijden per dag, schoonmaak, activiteiten aanbod. Veel zelfstandig wonende mensen houden niet veel geld over als ze al deze zaken hebben betaald toch?
Poezenmeisje
15-10-2023 om 21:53
2022
Dit zou misschien een interessant alternatief zijn.
https://reisleven.nl/wonen-cruiseschip-life-at-sea
2023
Maar of ze ook vertrekken? Ik hoop het voor deze persoon.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1650701026/cruise-die-nooit-eindigt-dreigt-niet-te-gaan-ik-heb-hier-mijn-huis-en-bedrijf-voor-verkocht
Diyer
15-10-2023 om 21:58
Libertine schreef op 15-10-2023 om 21:42:
[..]
Lijkt me toch logisch dat je een eigen bijdrage betaald? Wonen, zorgpersoneel, zorgkosten, meerdere maaltijden per dag, schoonmaak, activiteiten aanbod. Veel zelfstandig wonende mensen houden niet veel geld over als ze al deze zaken hebben betaald toch?
De discussie gaat over doorschuiven en ouderen die plaats moeten maken voor jongeren. Dan vind ik zo'n bijdrage fors als je nu bijna gratis woont. En dit is dan voor de echte zorgafhankelijke ouderen. Maar wat bied je de groep die nog niet volledig afhankelijk is om door te willen schuiven?
Libertine
15-10-2023 om 22:17
Diyer schreef op 15-10-2023 om 21:58:
[..]
De discussie gaat over doorschuiven en ouderen die plaats moeten maken voor jongeren. Dan vind ik zo'n bijdrage fors als je nu bijna gratis woont. En dit is dan voor de echte zorgafhankelijke ouderen. Maar wat bied je de groep die nog niet volledig afhankelijk is om door te willen schuiven?
Natuurlijk is het fors. Zeker als je al langere tijd goedkoop/gratis woont? Misschien moeten we ook eens af van het idee dat we altijd kunnen behouden wat we hadden?
Daarom ben ik ook voorstander van het inkomensafhankelijk verhogen (en misschien ook wel verlagen) van de huur. Dat gaat scheefwonen tegen en zal ook zorgen voor meer doorstroom.
Gebruikersnaaminvullen
15-10-2023 om 22:35
Libertine schreef op 15-10-2023 om 21:42:
[..]
Die 2500 zijn alleen de huur en servicekosten. De eigen bijdrage voor het cak komt er nog bovenop.
https://www.hetgoudenhart.nl/kosten-particuliere-zorglocatie-versus-een-regulier-verpleeghuis/
Libertine
15-10-2023 om 22:37
Gebruikersnaaminvullen schreef op 15-10-2023 om 22:35:
[..]
Die 2500 zijn alleen de huur en servicekosten. De eigen bijdrage voor het cak komt er nog bovenop.
https://www.hetgoudenhart.nl/kosten-particuliere-zorglocatie-versus-een-regulier-verpleeghuis/
Tja, iedereen die gebruik maakt van zorg betaalt een eigen bijdrage aan het cak… Als je het geld hebt in de vorm van spaargeld, pensioen en aow is het toch logisch dit zelf te betalen ipv de financiële verantwoordelijkheid bij de maatschappij te leggen?
Gebruikersnaaminvullen
15-10-2023 om 22:39
Libertine schreef op 15-10-2023 om 22:17:
[..]
Natuurlijk is het fors. Zeker als je al langere tijd goedkoop/gratis woont? Misschien moeten we ook eens af van het idee dat we altijd kunnen behouden wat we hadden?
Daarom ben ik ook voorstander van het inkomensafhankelijk verhogen (en misschien ook wel verlagen) van de huur. Dat gaat scheefwonen tegen en zal ook zorgen voor meer doorstroom.
Ik snap niet dat je het gratis wonen noemt. Een huis moet je jarenlang voor betalen en de onderhoudskosten, gwe en verzekeringen lopen gewoon door als iemand na 30 jaar afbetalen klaar is.
Libertine
15-10-2023 om 22:41
Gebruikersnaaminvullen schreef op 15-10-2023 om 22:39:
[..]
Ik snap niet dat je het gratis wonen noemt. Een huis moet je jarenlang voor betalen en de onderhoudskosten, gwe en verzekeringen lopen gewoon door als iemand na 30 jaar afbetalen klaar is.
Ik noemde het niet gratis wonen. Diyer noemde het in zijn/haar bericht gratis wonen.
Gebruikersnaaminvullen
15-10-2023 om 22:45
Libertine schreef op 15-10-2023 om 22:37:
[..]
Tja, iedereen die gebruik maakt van zorg betaalt een eigen bijdrage aan het cak… Als je het geld hebt in de vorm van spaargeld, pensioen en aow is het toch logisch dit zelf te betalen ipv de financiële verantwoordelijkheid bij de maatschappij te leggen?
Het is particulier. Ik vind de woonkosten hoog. Dan zou ik kiezen voor een pgb budget en thuis blijven wonen of naar een regulier verpleeghuis gaan.
Rockstar
15-10-2023 om 23:08
Libertine schreef op 15-10-2023 om 22:17:
[..]
Alleen sociale huur mag ik hopen.
Rockstar
15-10-2023 om 23:09
Gebruikersnaaminvullen schreef op 15-10-2023 om 22:39:
[..]
Ze zegt goedkoop. Je betaalt echt een schijntje voor een afbetaald huis hoor.
Gebruikersnaaminvullen
15-10-2023 om 23:15
Rockstar schreef op 15-10-2023 om 23:09:
[..]
Ze zegt goedkoop. Je betaalt echt een schijntje voor een afbetaald huis hoor.
Ja, maar die 30 jaar ervoor niet. Je weet toch niet de hoogte van de hypotheek en het rentepercentage en het inkomen in die tijden. Sommige noemen sociaal huren weggegooid geld maar ze hebben zoveel kosten niet die kopers wel hebben (gehad).
Vind dat er soms zo makkelijk over gedacht wordt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.