Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Maak plaats en verhuis naar die seniorenwoning!

Peiling

Senioren met z'n tweeën of alleen in een ééngezinswoning, dat is immoreel
169 stemmen
12%
59%
29%

Mija schreef op 15-10-2023 om 00:15:

[..]

Ik schreef ook al zoiets: ik woonde tot dertigste op <30m2. Daarna tot eind dertig met partner en later kind 1 tot en met kind 2 een half jaar was op 60m2. Daarna heb ik in een paar standaard gezinswoningen gewoond van rond de 90-100m2 waarvan ik hier net heb geleerd dat dat meer iets is voor een vakantiewoning 😂. Dus inderdaad, woningnood bestaat al veel langer, zeker voor sociale huurders. Maar het is misschien pas serieus nu het ook naar de koopmarkt is doorgesijpeld. Vroeger kon je alleen geen woning vinden als je geen geld had maar dat was dan je eigen schuld, had je maar rijker moeten worden. Maar nu je zelfs als je wel geld hebt, geen woning meer kan vinden, nú is het een groot onrecht.

Mijn moeder huurt al sinds haar scheiding toen ze 37 was sociale huur, nu 78 , nooit woningnood gehad.

Diyer schreef op 14-10-2023 om 22:43:

Klopt, er zijn altijd mensen die wel een woning hebben kunnen bemachtigen. Ook nu lukt dat nog wel aardig als je een goede baan hebt en ouders met een jubelton op de achtergrond. Toch is dat voor de meeste jongeren niet het uitgangspunt. Zoals het voor mijn generatie ook ontzettend moeilijk was om aan een woning te komen. Op het platteland lukte dat misschien nog wel, maar in en rond de steden kon je het ook toen vergeten.

Geen woning, geen kroning was natuurlijk niet uit de lucht gegrepen in de jaren 80.

Nee die uitspraak ken ik wel, maar de randstad is echt niet " heel Nederland "

En wat versta je precies onder " platteland"? Hier ook gewoon steden waar het tot een paar jaar geleden echt niet zo moeilijk was hoor.

Miepjecody schreef op 15-10-2023 om 08:03:

[..]

Dat was dan wel plaatseljjk, want ik ben 51 en echt iedereen die ik ken woonde met 19 of 20 al samen in een flat en enkele jaren daarna kocht iedereen vrij makkelijk een huis ( ook oudere wat grotere huizen) ik was toen 23

Ook mijn moeder(78) heeft nooit woningnood gekend en niet ongewoon. die woonde niet op dezelfde plek dan ik. En ook familie van vriendinnen uit nog weer andere provincies, hadden dit ook niet.

Dat het in grote steden zo was, wil niet zeggen dat het in die tijd overal zo was

Nee hoor, dat was niet plaatselijk. Want ook ik schreef al zoiets. 

Miepjecody schreef op 15-10-2023 om 08:08:

[..]

Nee die uitspraak ken ik wel, maar de randstad is echt niet " heel Nederland "

En wat versta je precies onder " platteland"? Hier ook gewoon steden waar het tot een paar jaar geleden echt niet zo moeilijk was hoor.

Ik woonde niet in de randstad. Wel in het westen, maar niet heel het westen is Randstad.

Ginevra schreef op 14-10-2023 om 22:29:

[..]

Hier precies zo. Ik baal soms van dat cliché dat wij allemaal als twintigers een spotgoedkope koopwoning in de schoot geworpen kregen. Verre van dat, ik denk dat ik een slechtere ‘wooncarrière’ had dan een hoop jongeren van nu.

Exact. 

Mevrouw75 schreef op 15-10-2023 om 09:04:

[..]

Ik woonde niet in de randstad. Wel in het westen, maar niet heel het westen is Randstad.

Even uit nieuwsgierigheid wat/ welk gebied versta jij onder de randstad ?

MidasWolf schreef op 15-10-2023 om 09:07:

[..]

Even uit nieuwsgierigheid wat/ welk gebied versta jij onder de randstad ?

De kop van nh en Zeeland zijn in mijn optiek niet randstad. 

Miepjecody schreef op 15-10-2023 om 08:03:

[..]

Dat was dan wel plaatseljjk, want ik ben 51 en echt iedereen die ik ken woonde met 19 of 20 al samen in een flat en enkele jaren daarna kocht iedereen vrij makkelijk een huis ( ook oudere wat grotere huizen) ik was toen 23

Ook mijn moeder(78) heeft nooit woningnood gekend en niet ongewoon. die woonde niet op dezelfde plek dan ik. En ook familie van vriendinnen uit nog weer andere provincies, hadden dit ook niet.

Dat het in grote steden zo was, wil niet zeggen dat het in die tijd overal zo was

Hier net zo. Op mijn 23e kochten we op anderhalf mbo salaris een ruime eengezinswoning met tuin in een gewilde wijk. En vrijwel iedereen had op dat soort leeftijd een koopwoning. 

Diyer schreef op 14-10-2023 om 22:43:

Klopt, er zijn altijd mensen die wel een woning hebben kunnen bemachtigen. Ook nu lukt dat nog wel aardig als je een goede baan hebt en ouders met een jubelton op de achtergrond. Toch is dat voor de meeste jongeren niet het uitgangspunt. Zoals het voor mijn generatie ook ontzettend moeilijk was om aan een woning te komen. Op het platteland lukte dat misschien nog wel, maar in en rond de steden kon je het ook toen vergeten.

Geen woning, geen kroning was natuurlijk niet uit de lucht gegrepen in de jaren 80.

Mijn eerste huis kreeg ik samen met mijn partner ik was toen 22 en het was in Den Haag. Via een sociale woningbouwvereniging kregen wij een ruime vrije sector flat (3 kamers) tegen een huur die net boven de huursubsidie grens zat dat mocht toen nog (1986). 

Vrienden die afhankelijk waren van sociale huur moesten wel langer wachten maar rond de 25 woonden niemand meer thuis.

Eengezinswoningen waren wel heel moeilijk in Den Haag. Ik heb heel wat mensen naar Zoetermeer zien vertrekken en wij hebben ivm werk een mooi huis in een kleine stad in de buurt van Utrecht gekocht.

Net als nu was het toen wel makkelijker met z'n tweeën dan alleen. 

De laatste jaren is er heel veel sociale huur verkocht en midden huur is er niet echt meer vrije sector en koopwoningen zijn ook veel duurder geworden. De groep die nu moeilijk aan een huis komt is groter geworden.

Mevrouw75 schreef op 15-10-2023 om 09:09:

[..]

De kop van nh en Zeeland zijn in mijn optiek niet randstad.

Dat klopt voor mij inderdaad, dat zie ik ook niet als randstad. Er wordt veel over de randstad gesproken. Terwijl veel mensen daar weer een eigen definitie van hebben. Vandaar de vraag. 

Mevrouw75 schreef op 14-10-2023 om 23:00:

[..]

Ik had het ook al getypt, maar toen las iedereen er blijkbaar overheen of zag het als unicum ofzo, maar in mijn familie echt net zo.

Inderdaad.  Toen wij, broers en zussen en vrienden gingen trouwen of samenwonen begin jaren '80 was je blij met een klein flatje met balkon.  Waar ook kinderen geboren  zijn.  Ik heb zelf met mn ouders in een flatje gewoond en heb echt een gelukkige jeugd gehad, geen trauma overgehouden aan het feit dat we geen tuin hadden.

amarna schreef op 15-10-2023 om 09:21:

[..]

Inderdaad. Toen wij, broers en zussen en vrienden gingen trouwen of samenwonen begin jaren '80 was je blij met een klein flatje met balkon. Waar ook kinderen geboren zijn. In heb zelf met mn ouders in een flatje gewoond en heb echt een gelukkige jeugd gehad, geen trauma overgehouden aan het feit dat we geen tuin hadden.

Precies. Ik woonde op mijn 20e ook ‘op mijzelf, zelfs even in Amsterdam, maar dat was via een of andere vage au pair constructie, ik letterlijk een kamertje 4 hoog achter, tussen de opberghokken op zo’n zolder in de pijp (iedereen die daar zo’n zolder heeft gezien weet hoe het er daar uitziet) en moest douchen en koken op 1 hoog bij mijn oppasfamilie. De wc was helemaal open, die deelde ik met de onderbuurjongen, dus we moesten een beetje oppassen. De pijp was toen ook niet zo gewild hipster als nu trouwens. De wachttijd was toen wel ook al 15 jaar ofzo daar. Daarna ging ik bij een hospita op een kamer (ver búiten Amsterdam), toen woonde ik in Finland, dat was wél woonwalhalla, daarna weer bij mijn ouders, toen in een slooppand, etc etc. Ik heb eigenlijk tot mijn 35e altijd via gekke constructies en je moet iemand kennen gewoond. 

Ik vind het tot nu toe nog altijd behoorlijk wereldvreemd dat bv een ex-vriendje van 10 jaar jonger het heeft over hoe slecht hij het getroffen heeft, de generatie van zijn ouders en ik het zó getroffen heeft. Dan denk ik: je hebt je héle studie 600 euro per maand gekregen van paps en mams, dat aan onzinnigheden uitgegeven, je hebt niet echt een praktische studie gedaan en doet daar een baan in, wat natuurlijk niet heel joviaal betaald. Dat is niet erg, maar verongelijkt gaan lopen piepen dat je nu zo slecht woont, beter dan ik op vergelijkbare leeftijd, is echt wel een beetje verwend gedrag. 

Ik ontken de woningnood niet trouwens, maar wat creatievere opties zijn ook gewoon opties. 

Mevrouw75 schreef op 15-10-2023 om 09:02:

[..]

Ik woonde in de omgeving Nijmegen. Ook niet bepaald westen te noemen.

[..]

[..]

Ik bedoelde dat dat echt niet in heel Nederland was.

Middengroningen. Eind jaren 80 begin jaren 90.

Als twintigers trouwen en direct een koophuis op anderhalf salaris.

Wel allemaal MBO'ers die al een paar jaar werkten en spaarden en vaak vanuit het ouderlijk huis trouwden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.