Nieuws en actueel
Auwereel
12-10-2023 om 22:28
Maak plaats en verhuis naar die seniorenwoning!
Het Opmerkelijk maar waar nieuws heeft een post die het waard is om een topic met poll te worden.
Een derde van de jongeren vindt het de ‘morele plicht’ van ouderen om naar kleiner huis te verkassen | Wonen | AD.nl
Omdat binnenkort de huurwoning van mijn zoon wordt opgeleverd, kan hij het huis uit en worden man en ik senior die met z'n tweeën een eengezinswoning (koop) bewonen. Net als de rest van de straat trouwens, we zijn nu nog de enige met 3 personen in een koop-ééngezinswoing.
Dus ja, zijn wij in onze straat immoreel bezig? We wonen hier heerlijk.
Dus nu een peiling, eens kijken wat de mening op dit forum is:
Peiling
Senioren met z'n tweeën of alleen in een ééngezinswoning, dat is immoreel
amarna
14-10-2023 om 09:03
Wij wonen in een levensloopbestendig gekocht 4kamer appartement van 112 m2 met groot dakterras aan de rand van een stadspark. 18 jaar geleden bewust gekocht om hier oud te worden.
Lage hypotheek en flink overwaarde.
Beiden hard voor gewerkt. Echt niet dat ik me schuldig voel omdat we ruim wonen. We genieten enorm van ons huis !
redbulletje
14-10-2023 om 09:05
Moirmel schreef op 14-10-2023 om 05:44:
[..]
Ik ga het je vast al eens gevraagd hebben, dus sorry voor de herhaling?
Je hebt al vaker geschreven over de goede band met je ouders en daar je zelf geen kinderen of siblings hebt, heb je het dan nog nooit overwogen om zelf je woning te verkopen/verhuren en bij je moeder in te trekken?
Nee absoluut niet! Ik heb erg veel behoefte aan rust en mn eigen plek. Hier is alles ingericht naar mijn smaak. Maar privacy is natuurlijk ook een groot goed.
Mevrouw75
14-10-2023 om 09:18
Marty1984 schreef op 14-10-2023 om 00:57:
[..]
Een zestiger is ook gewoon nog aan 't werk.
Begin maar met over senioren te spreken als iemand 75 en op pensioen is
. En eindelijk fatsoenlijk tijd heeft om te genieten van die grote tuin.
Mijn moeder is van die leeftijd, een échte babyboomer dus, en heeft als vers getrouwde mevrouw met een fulltime baan (als leerkracht, dus best een ok baan ook nog) bij haar eigen moeder op zolder gewoond, en haar broer met gezinnetje op de verdieping daaronder. Ze heeft samen met mijn vader jaren en jaren geen huis kunnen kopen, en in hun eerste huurhuis een jaar op bruine bonen geleefd om een bank te kunnen betalen en een telefoonlijn hebben ze toen ook maar uitgesteld, want dat was te duur. En dan zou ze nu uit haar huis moeten vertrekken omdat er wat grote waffels vinden dat zij vínden dat mijn moeder maar alles in de schoot geworpen kreeg en dat zij meer recht hebben op dat huis dat mijn moeder op hun leeftijd met geen mogelijkheid had kunnen kopen/huren?
Mijn moeder mag tot ze neervalt in haar huis blijven wonen en als ze dan nog leeft komt ze bij ons inwonen. Kan er ook niet meer geroepen worden dat ons huis te groot is voor z’n drieën.
Ikzelf heb ook op mijn dertigste op een kamer en daarna in een gedeeld appartementje gezeten trouwens, en toen een zolderverdiepingkje in een gesplitst huis en op mijn 35e kwam daar het 35m2 koopappartement, als wo’er, in wo-werkveld. En voor we als gezinnetje (we hebben zelfs met z’n drieën in dat 35m2 appartement gezeten) in dit grote huis kwamen, zijn we ook nog even bij mijn moeder gaan wonen.
Ik snap dat het huizencrisis is, maar het gemak waarmee het gemak van ‘vroeger’ (13 jaar geleden kocht ik dus voor het eerst dat 35m2 appartement op mijn 35e, na die kamer als 30er etc) wordt overdreven vind ik soms ook redelijk irritant.
(Sorry, Marty, die is niet naar jou bedoeld, ik hoop dat je dat snapt).
Miepjecody
14-10-2023 om 09:28
Er zijn in ieder geval nog 2 oorzaken van woningtekort.
1: halve dorpen hier die vakantiewoning zijn daar wonen in de zomer meer toeristen dan inwoners. En ja er zijn al genoeg vakantieparken en campings
2: de echt oudere mensen die weg willen, kunnen niet omdat ze te goed zijn voorbeen bejaardenhuis, en er geen tussenoplossing bestaat om te wonen
amarna
14-10-2023 om 09:55
Miepjecody schreef op 14-10-2023 om 09:28:
1: halve dorpen hier die vakantiewoning zijn daar wonen in de zomer meer toeristen dan inwoners. En ja er zijn al genoeg vakantieparken en campings
2: de echt oudere mensen die weg willen, kunnen niet omdat ze te goed zijn voorbeen bejaardenhuis, en er geen tussenoplossing bestaat om te wonen
Nog een oorzaak: door het grote aantal echtscheidingen veel eenoudergezinnen met beiden een woning.
Cala
14-10-2023 om 10:30
Diyer schreef op 14-10-2023 om 00:52:
[..]
Ook een zestiger geniet nog volop van het huis met tuin. Dus wanneer zou iemand dan zijn of haar opgebouwde levenswerk en plezier moeten overdragen aan een ander volgens jou?
Je doet alsof kleiner wonen gelijk staat aan niet meer genieten van je leefomgeving en geen plezier meer hebben? En waarom ga je er van uit dat er dan geen tuin meer is? Hier in het dorp hebben de meeste seniorenwoningen gewoon een tuin. Mijn oma waar ik het eerder over had, was uiteindelijk blij dat ze geen trap meer op hoefde maar wel nog steeds een (iets kleinere) tuin had. Mijn andere oma koos expliciet voor een appartement met balkon, want die was het zat om in de tuin te moeten werken.
Ik ben opgegroeid in een nieuwbouwwijk met alleen maar jonge gezinnen en je ziet dat die huizen echt te groot voor iedereen begint te worden. Ik denk dat de meeste mensen tussen de 60 en 70 zijn en sinds een aantal jaar zie je dat men naar iets kleiners gaat. MIjn ouders hadden het er ook al jaren over, maar er was niets geschikts beschikbaar (betaalbaar, fijne wijk en twee slaapkamers). Ik denk dat als er meer aanbod zou zijn, je ziet dat er veel meer ouderen uit zichzelf zullen verhuizen. En er zullen altijd mensen zijn die niet willen verhuizen, maar als er voldoende doorstroming is, hoeft dat geen probleem te zijn.
redbulletje
14-10-2023 om 10:34
Cala schreef op 14-10-2023 om 10:30:
[..]
Je doet alsof kleiner wonen gelijk staat aan niet meer genieten van je leefomgeving en geen plezier meer hebben? En waarom ga je er van uit dat er dan geen tuin meer is? Hier in het dorp hebben de meeste seniorenwoningen gewoon een tuin. Mijn oma waar ik het eerder over had, was uiteindelijk blij dat ze geen trap meer op hoefde maar wel nog steeds een (iets kleinere) tuin had. Mijn andere oma koos expliciet voor een appartement met balkon, want die was het zat om in de tuin te moeten werken.
Ik ben opgegroeid in een nieuwbouwwijk met alleen maar jonge gezinnen en je ziet dat die huizen echt te groot voor iedereen begint te worden. Ik denk dat de meeste mensen tussen de 60 en 70 zijn en sinds een aantal jaar zie je dat men naar iets kleiners gaat. MIjn ouders hadden het er ook al jaren over, maar er was niets geschikts beschikbaar (betaalbaar, fijne wijk en twee slaapkamers). Ik denk dat als er meer aanbod zou zijn, je ziet dat er veel meer ouderen uit zichzelf zullen verhuizen. En er zullen altijd mensen zijn die niet willen verhuizen, maar als er voldoende doorstroming is, hoeft dat geen probleem te zijn.
Een postzegel tuintje zonder privacy is wat de seniorenwoningen hier hebben. Als je vanuit een rijtjeshuis komt met eveneens kleine tuin en inkijk heb je daar wellicht minder moeite mee dan wanneer je van een perceel van 1000m2 komt.
Cala
14-10-2023 om 10:37
Miepjecody schreef op 14-10-2023 om 09:28:
En volgens mij ook omdat er veel meer bewuste singles zijn of mensen met een lat relatie die niet willen samenwonen. Maar eigenlijk komt het woningtekort gewoon omdat we met meer mensen zijn, maar er te weinig passend is bijgebouwd. Ik las laatst ergens dat de nieuwbouwprojecten hun huizen moeilijk kwijt raken en dat komt omdat dat gewoon een te duur segment is. En in mijn buurt zie ik ook dat er specifiek nieuwbouwappartementen gebouwd worden voor studenten, ipv studentenhuizen die vroeger gebouwd werden, die per persoon minder ruimte kosten.
Fleurtje_5
14-10-2023 om 10:42
Dan hadden die mensen die nu staan te trappelen omdat ze de woning van
een oudere willen hebben, en het over een morele plicht hebben, moeten protesteren toen het kabinet-Rutte besloot dat er 800 verzorgingstehuizen de deuren gingen sluiten voor mensen die wel hulpbehoevend zijn maar verder toch nog goed zelf in een
appartementje in een verzorgingstehuis zouden kunnen wonen.
Poezie
14-10-2023 om 11:06
redbulletje schreef op 14-10-2023 om 10:34:
[..]
Een postzegel tuintje zonder privacy is wat de seniorenwoningen hier hebben. Als je vanuit een rijtjeshuis komt met eveneens kleine tuin en inkijk heb je daar wellicht minder moeite mee dan wanneer je van een perceel van 1000m2 komt.
Zelfs dat heb je hier niet. De ouderenwoningen hier zijn 2 kamerflats met een piepklein balkonnetje in een aftandse buurt. Ik heb me een tijd geleden ingeschreven bij een woningnet in het oosten van Nederland omdat ze daar wel de seniorenwoningen hebben met überhaupt een tuintje.
Nighttripper
14-10-2023 om 11:12
Fleurtje_5 schreef op 14-10-2023 om 10:42:
Dan hadden die mensen die nu staan te trappelen omdat ze de woning van
een oudere willen hebben, en het over een morele plicht hebben, moeten protesteren toen het kabinet-Rutte besloot dat er 800 verzorgingstehuizen de deuren gingen sluiten voor mensen die wel hulpbehoevend zijn maar verder toch nog goed zelf in een
appartementje in een verzorgingstehuis zouden kunnen wonen.
Dit inderdaad!🙂 Sluit wel aan bij de kern van dit artikel, "Polarisatie tussen jong en oud zorgt niet voor één huis extra". Quote:
"Natuurlijk kan er dan afgunst ontstaan jegens ouderen in grote gezinswoningen, die kamers over hebben. Maar om dan te beginnen over een‘morele plicht’ brengt ons verder van huis. Letterlijk, het probleem van de Nederlandse woningmarkt is domweg dat er te weinig huizen zijn voor iedereen. En er zijn bovendien best zeventigers en tachtigers die hun grote koophuis willen verruilen voor een gelijkvloers huurappartement, maar op een wachtlijst bij de woningcorporatie stuiten.
Dit zou mss een oplossing voor het probleem kunnen zijn.Maar los daarvan,wat door achtereenvolgende kabinetten is afgebroken,staat niet binnen één regeerperiode weer overeind.Nederlanders zonder woning kunnen echter zolang niet wachten.
De aanpak van het woningtekort verdient nog meer prioriteit. Stel bijvoorbeeld analoog aan de Deltacommissaris een Nationale Uitvoerder aan, een superambtenaar die stug door kan bouwen en niet hoeft te wachten tot er een nieuw kabinet zit.
https://www.ad.nl/commentaar/polarisatie-tussen-jong-en-oud-zorgt-niet-voor-een-huis-extra~afe0689b/
Miepjecody
14-10-2023 om 11:19
Cala schreef op 14-10-2023 om 10:37:
[..]
En volgens mij ook omdat er veel meer bewuste singles zijn of mensen met een lat relatie die niet willen samenwonen. Maar eigenlijk komt het woningtekort gewoon omdat we met meer mensen zijn, maar er te weinig passend is bijgebouwd. Ik las laatst ergens dat de nieuwbouwprojecten hun huizen moeilijk kwijt raken en dat komt omdat dat gewoon een te duur segment is. En in mijn buurt zie ik ook dat er specifiek nieuwbouwappartementen gebouwd worden voor studenten, ipv studentenhuizen die vroeger gebouwd werden, die per persoon minder ruimte kosten.
Precies er worden alleen grote villa's uit de grond gestampt. Nooit leuke flats, of 1 of 2 persoonshuizen met tuinen.
Ik denk echt dat er veel vraag is naar zulke woningen. Hier in de buurt wordt zoiets gebouwd, voor 36 mensen, en per appartement reageren er 500(!)mensen
MMcGonagall
14-10-2023 om 11:21
Mijn collega van Chinese afkomst vroeg me laatst of ik het niet hartverscheurend vond dat mijn moeder in een tehuis zat. Ik vind het wel sneu, maar het is wat het is.
Haar moeder komt drie maanden per jaar, voor langer krijgt ze geen visum en het is tegenwoordig onmogelijk om oude ouders permanent over te laten komen. In China is het ondenkbaar (en ondankbaar) dat je je ouders uitbesteedt aan een tehuis.
Hier doen we zelfs ons best om de kinderen een beetje op tijd het huis uit te krijgen.
Ginevra
14-10-2023 om 11:22
Cala schreef op 13-10-2023 om 22:50:
Mijn oma woonde tot haar 91ste in het huurhuis waar zij met mijn opa is gaan wonen na hun trouwen. Een eengezinswoning met voor- en achtertuin. Ik snap dat zij gehecht was aan het huis en dat de stap om elders te gaan wonen moeilijk was, maar ze had wmb veel eerder naar de seniorenwoning kunnen verhuizen dan ze nu heeft gedaan. En dan hadden daar in die tijdspanne misschien wel twee gezinnen kunnen wonen.
Dat jouw oma eerder had kunnen verhuizen, maakt nog niet dat de rest van Nederland verplicht zou moeten worden hun huis op te geven.
Sowieso is de "morele plicht" een loze kreet in deze discussie. We kunnen vinden dat we van alles moreel verplicht zijn, maar dat is niet meer dan een "ja dat zou je moeten doen maar het is niet af te dwingen".
Als je het wel gaat afdwingen leidt dat tot afschuwelijke en onaanvaardbare consequenties voor een hoop mensen. Ook al was Truus d'r oma en Marie d'r opa dolgelukkig in dat nieuwe appartement.
De enige manier waarop je zoiets kunt bevorderen is het aantrekkelijker maken om te verhuizen. En dat wil zeggen dat er betaalbare appartementen op aantrekkelijke plaatsen moeten zijn. Tja, die zijn er niet en dan kun je individuen niet kwalijk nemen dat ze blijven zitten.
De hele discussie kun je idd net zo goed voeren over andere bevolkingsgroepen. Mensen zijn moreel verplicht bij elkaar te blijven, al die gescheiden ouders die twéé gezinswoningen in beslag nemen kun je net zo goed oorzaak noemen van het woningtekort.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.