Nieuws en actueel
Auwereel
12-10-2023 om 22:28
Maak plaats en verhuis naar die seniorenwoning!
Het Opmerkelijk maar waar nieuws heeft een post die het waard is om een topic met poll te worden.
Een derde van de jongeren vindt het de ‘morele plicht’ van ouderen om naar kleiner huis te verkassen | Wonen | AD.nl
Omdat binnenkort de huurwoning van mijn zoon wordt opgeleverd, kan hij het huis uit en worden man en ik senior die met z'n tweeën een eengezinswoning (koop) bewonen. Net als de rest van de straat trouwens, we zijn nu nog de enige met 3 personen in een koop-ééngezinswoing.
Dus ja, zijn wij in onze straat immoreel bezig? We wonen hier heerlijk.
Dus nu een peiling, eens kijken wat de mening op dit forum is:
Peiling
Senioren met z'n tweeën of alleen in een ééngezinswoning, dat is immoreel
Poezenmeisje
13-10-2023 om 20:33
Ook binnen sociale huur zitten 'scheefwoners' die eigenlijk een te hoog salaris hebben voor hun woning. Het enige dat zij ervan merken is dat ze geen huurtoeslag (meer) krijgen.
Zij kunnen niet gedwongen worden om naar een particuliere verhuurder te gaan.
Twee buurmeiden zijn inmiddels de deur uit. Direct vanuit het ouderlijk huis trouwen (werken en sparen tot hun 23ste) en vervolgens naar een koopwoning in een leuke plaats in Drenthe.
Weg uit het aardbevingsgebied, groot gelijk.
redbulletje
13-10-2023 om 20:40
Lieveheersbeest schreef op 13-10-2023 om 20:19:
[..]
Lijkt me best een uitdaging en vervelend, verhuizen als je 80 bent. Boel zwaar werk, en dan nog van een nieuw plekje een thuis maken… lijkt mij persoonlijk niet fijn.
Daarom kun je beter blijven wonen. Oude bomen moet je niet verplanten. Als je weggaat krijg je minder maar het kost meer. Als je hypotheek is afgelost kun je hulp betalen voor de tuin die je niet meer zelf kunt onderhouden. Maar je kunt er dan tenminste wél van genieten.
FancyDuck29
13-10-2023 om 20:46
redbulletje schreef op 13-10-2023 om 20:40:
[..]
Daarom kun je beter blijven wonen. Oude bomen moet je niet verplanten. Als je weggaat krijg je minder maar het kost meer. Als je hypotheek is afgelost kun je hulp betalen voor de tuin die je niet meer zelf kunt onderhouden. Maar je kunt er dan tenminste wél van genieten.
Dat is wel heel erg vanuit 1 oogpunt bekeken. Natuurlijk krijg je niet per se minder. ‘Anders’ is niet per definitie slechter. Ook niet per definitie duurder. En het is niet zo dat alle ouderen hypotheekvrij wonen. Of automatisch daardoor de tuinman kunnen betalen. En het is ook niet vanzelfsprekend dat een 80-jarige in zo’n huis daar lekker actief van zit te genieten.
Als je op je 80e bergaf gaat (en die kans is best aannemelijk) kan het gewoon heel fijn zijn als je dan je zaakjes al geregeld hebt. Een nieuw thuis zoeken, alles inpakken, verhuizing organiseren en coördineren, alles uitpakken, settelen op die leeftijd? Ik voorzie wel wat issues. Maar goed, ieder z’n ding.
_Audrey
13-10-2023 om 21:00
Mijn vader verhuisde toen hij 80 was. Van zijn veel te grote boerderijwoning met giga tuin naar een seniorenbungalow met behapbare tuin. Hij geniet er nu juist veel meer van, omdat hij het weer zelf kan bijhouden en geen tuinman meer nodig heeft.
Poezie
13-10-2023 om 21:01
Poezenmeisje schreef op 13-10-2023 om 20:33:
Ook binnen sociale huur zitten 'scheefwoners' die eigenlijk een te hoog salaris hebben voor hun woning. Het enige dat zij ervan merken is dat ze geen huurtoeslag (meer) krijgen.
Twee buurmeiden zijn inmiddels de deur uit. Direct vanuit het ouderlijk huis trouwen (werken en sparen tot hun 23ste) en vervolgens naar een koopwoning in een leuke plaats in Drenthe.
Weg uit het aardbevingsgebied, groot gelijk.
Financieel gezien ben ik geen scheefwoner, maar als ik zou willen verhuizen dan kom ik in principe alleen in aanmerking voor de woningen aan de bovenkant van de sociale huursector. Die woningen zijn altijd bestemd voor meer dan 1 persoon. Kleinere woning in die prijsklasse zijn altijd 65+ woningen. Ik wil (nu) niet verhuizen maar als ik dat zou willen dan kom ik nergens voor in aanmerking. Ik blijf dus lekker zitten in mijn eengezinswoning met tuin dichtbij het centrum van een populaire stad.
Diyer
13-10-2023 om 21:03
Poezenmeisje schreef op 13-10-2023 om 20:33:
Dat is bij mij ook het geval. Toen ik de huurwoning kreeg, was mijn inkomen lager. Inmiddels zou ik de woning niet hebben gekregen met mijn huidige inkomen en zou ik op de particuliere markt hebben moeten zoeken. Maar kopen kan ik op 1 salaris ook niet.
Miepjecody
13-10-2023 om 22:08
Yumi schreef op 13-10-2023 om 18:19:
[..]
Miepjecody kan niet verhuizen want haar man heeft een telescoop 🔭
Wat mij betreft sta je bovenaan in de categorie verrassende argumenten
Doen waar jij je goed bij voelt, en lekker blijven zitten!
Ik weet niet hoor, ik heb genoeg andere argumenten genoemd.
En waarom zou je moeten stoppen met je hobby terwijl je een dure telescoop hebt?
Heb je enig idee wat zo'n ding kost. En die kun je echt niet overal neerzetten. Misschien ben je er niet mee bekend, met astrofotografie, dat kan.
Schemerlampje
13-10-2023 om 22:23
Miepjecody schreef op 13-10-2023 om 22:08:
[..]
En waarom zou je moeten stoppen met je hobby terwijl je een dure telescoop hebt?
Heb je enig idee wat zo'n ding kost. En die kun je echt niet overal neerzetten. Misschien ben je er niet mee bekend, met astrofotografie, dat kan.
Ik ken wel mensen met een telescoop, maar die hebben hem op zolder staan bij een dakraam. Met een dakkoepel kun je ook de hele lucht zien.
redbulletje
13-10-2023 om 22:39
Lieveheersbeest schreef op 13-10-2023 om 20:46:
[..]
Dat is wel heel erg vanuit 1 oogpunt bekeken. Natuurlijk krijg je niet per se minder. ‘Anders’ is niet per definitie slechter. Ook niet per definitie duurder. En het is niet zo dat alle ouderen hypotheekvrij wonen. Of automatisch daardoor de tuinman kunnen betalen. En het is ook niet vanzelfsprekend dat een 80-jarige in zo’n huis daar lekker actief van zit te genieten.
Als je op je 80e bergaf gaat (en die kans is best aannemelijk) kan het gewoon heel fijn zijn als je dan je zaakjes al geregeld hebt. Een nieuw thuis zoeken, alles inpakken, verhuizing organiseren en coördineren, alles uitpakken, settelen op die leeftijd? Ik voorzie wel wat issues. Maar goed, ieder z’n ding.
Mijn moeder blijft in haar huis tot ze niet meer zelfstandig kan wonen en dan wordt het een verzorgingshuis. De tussenstap gaat ze niet doen. Dat wil ze ook niet. In haar huis liggen alle herinneringen aan mijn vader. Hij heeft het huis zelf gebouwd en zijn er in 1963 komen wonen. Dat gooi je niet zomaar weg. Een huis en tuin groeit, kleine boompjes die een paar decennia geleden zijn geplant zijn nu reuzen. Wij kunnen ons niks voorstellen bij vrijwillig verhuizen uit je forever home.
FancyDuck29
13-10-2023 om 22:44
maar er zijn meer mensen dan alleen jouw moeder, dat probeer ik te zeggen.
redbulletje
13-10-2023 om 22:46
Lieveheersbeest schreef op 13-10-2023 om 22:44:
maar er zijn meer mensen dan alleen jouw moeder, dat probeer ik te zeggen.
Ja er zijn mensen die geen waarde hechten aan een vaste plek dat snap ik ook wel. Maar er wordt te makkelijk geredeneerd dat de meerderheid wel door wil schuiven als er een geschikte woning is, maar denk dat het percentage dat dat wil nog wel ns tegen kan vallen.
Cala
13-10-2023 om 22:50
Ik vind ook dat het de morele plicht is van mensen. Kijk, dat het nu niet haalbaar met deze huizenmarkt is snap ik, maar dat doet niet af dat ik wel vind dat we allemaal door moeten schuiven als het zou kunnen.
Het feit dat de overheid jaren geleden plots wilde dat ouderen langer zelfstandig zouden moeten wonen waarna veel bejaardentehuizen dicht zijn gegaan vond ik ook een slechte ontwikkeling. En het gebrek aan fijne 55+ woningen en aanleunwoningen maakt het nu bijna onmogelijk, maar de vraag is toch niet of het praktisch kan, maar wat je moreel van dit standpunt vindt.
Mijn oma woonde tot haar 91ste in het huurhuis waar zij met mijn opa is gaan wonen na hun trouwen. Een eengezinswoning met voor- en achtertuin. Ik snap dat zij gehecht was aan het huis en dat de stap om elders te gaan wonen moeilijk was, maar ze had wmb veel eerder naar de seniorenwoning kunnen verhuizen dan ze nu heeft gedaan. En dan hadden daar in die tijdspanne misschien wel twee gezinnen kunnen wonen.
Ik ben ook blij dat mijn ouders een paar jaar geleden verhuisd zijn naar iets kleiners. De hele zolder gebruikten ze niet (twee ruime slaapkamers) en de andere drie slaapkamers vulden zich met troep. Nu moesten ze dat zelf weten (behalve dat zij de puf niet meer hadden om dat uit te zoeken, dus dat moest ik uiteindelijk doen), maar het huis (en tuin) was gewoon echt te groot voor ze en ze zijn nu blij met het huis dat veel minder werk is
redbulletje
13-10-2023 om 23:13
Ik vind dat dus een communistische denkwijze. Bizar juist dat een 50/60-er het huis waar ie 30 jaar aan ge/verbouwd heeft (letterlijk en figuurlijk) al in zou ruilen voor een seniorenwoning met op zn hoogst een postzegeltje tuin. Die leeftijdsgroep is doorgaans nog hartstikke fit.
Yumi
13-10-2023 om 23:16
Miepjecody schreef op 13-10-2023 om 22:08:
[..]
Je hebt genoeg argumenten genoemd, ik vond het tussen alle andere zoals ik ook schreef verrassend. Ik maakte er een goed bedoelt grapje over, jammer dat het blijkbaar ondanks de
anders overkomt.
Cala
13-10-2023 om 23:24
Diyer schreef op 13-10-2023 om 19:52:
Wat heel veel jongeren echter nog niet zien is dat je met 40 a 50 jaar nog lang niet dood bent en een actief leven kunt en wilt leiden en ook wil genieten van een tuin.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het artikel niet gelezen heb, maar er staat senioren, dus dan hebben we het niet over mensen van 40/50?! Die hebben vaak ook gewoon nog kinderen in huis wonen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.