Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Lever jij blikjes en flesjes in voor statiegeld ?


watertoren schreef op 07-10-2023 om 11:25:

Flesjes lever ik wel in maar blikjes gooi ik weg.

En bij welke hoogte van het statiegeld zou je blikjes wel inleveren?

Daglichtlamp schreef op 07-10-2023 om 12:35:

[..]

En bij welke hoogte van het statiegeld zou je blikjes wel inleveren?

Onder de euro zeker niet. 

watertoren schreef op 07-10-2023 om 12:37:

[..]

Onder de euro zeker niet.

Maar zou je dan echt nog blikjes kopen? Als ze 99 cent duurder zijn dan nu?

Daglichtlamp schreef op 07-10-2023 om 12:39:

[..]

Maar zou je dan echt nog blikjes kopen? Als ze 99 cent duurder zijn dan nu?

Ik zou er waarschijnlijk niet eens erg in hebben. Ik laad alles in de kar wat ik nodig heb en kijk niet naar de prijs. Ik ben niet prijsbewust. 

Flesjes hervullen, dat doen wij altijd. Blikjes kopen we zelden. Misschien een paar blikjes Radler voor een stranddag. Die zouden we dan leeg naast de prullenbak zetten, denk ik.

Er zijn mensen die ze wel verzamelen en inleveren. 

https://www.sikkom.nl/actueel/Armoede-pijnlijk-zichtbaar-door-statiegeld-op-blikjes.-Wat-een-contrast-tijdens-KEI-week-en-Noorderzon-28596359.html

watertoren schreef op 07-10-2023 om 12:49:

[..]

Ik zou er waarschijnlijk niet eens erg in hebben. Ik laad alles in de kar wat ik nodig heb en kijk niet naar de prijs. Ik ben niet prijsbewust.

Maar waarom wel flesjes inleveren en geen blikjes?

wild-flower

wild-flower

07-10-2023 om 12:57 Topicstarter

Ik koop nooit blikjes of kleine plastic flesjes .
Wel flesjes speciaal bier , die lever ik weer  in .

Poezel_en_Wip schreef op 07-10-2023 om 12:57:

[..]

Maar waarom wel flesjes inleveren en geen blikjes?

Bij flesjes doe ik de dop er terug op en bij blikjes daar komen fruitvliegjes op af. Ik knijp die in elkaar en dan gaat het bij het restafval.

ik vraag statiegeld nooit terug,druk altijd op doneerknop.
Maar ik vind gedoe omdat ik ze steeds 1 voor 1 moet bekijken, omdat ze niet allemaal statiegeld zijn.
En het apparaat geeft gekke meldingen.
Dat mijn hand er te ver in zit ofzo.

blikjes hebben we nooit.  Flessen leveren we altijd in. Of geven we mee aan kinderen die ze voor een goed doel ophalen.  Waarbij ik altijd maar weinig flessen heb, in ons huishouden is er niemand die frisdrank drinkt.

Miepjecody schreef op 07-10-2023 om 10:59:

[..]

Omdat speciaalbier niet in grote flessen zit?

Ik vind het lekkerder. Ik merk dat ik mijzelf daardoor meer beperk in hoeveelheid (ik neem 1 blikje s avonds en geen 2e. Maar bij een fles neem ik wél een tweede glas). Ik kan makkelijker variëren (ene dag cola, volgende dag sinas. Dag erna ice tea). Ik heb een breder aanbod voor visite. Het neemt makkelijker mee. En sommige drankjes zijn enkel als blikje verkrijgbaar. Maar financieel heb je gelijk, dus als ik een periode heb dat ik veel van hetzelfde drink, neem ik wel flessen. 

Edit: verkeerde gequote. Moest de vraagsteller zijn.

Hier wordt alles waar statiegeld opzit normaal gesproken gewoon ook weer ingeleverd.
We deden dit al jaren, want vaak boodschappen in Dld en daar hebben ze al een aantal jaar statiegeld op blikjes en flesjes (een hoger bedrag en volgens mij veel effectiever).
Dat je incidenteel een statiegeldverpakking weggooit zou ik me nog kunnen voorstellen, maar dat je ze altijd weggooit ipv inlevert vind ik onbegrijpelijk. Hoe moeilijk is het om een tasje ergens op te hangen in een bergkast en daar die dingen in te doen? Een blikje kun je ook prima even omspoelen met water en en uit laten lekken. Als je dan nog bang bent voor lekken, dan doe je er een propje (wc)papier in.

Mijn dochter werkt bij die grenze, en ze drinkt graag ice tea, daar nemen we een tray van mee, incl de korting, en nog niet met statiegeld, zal wel gaan komen

Ja dat doen wij zeker. Voor het geld hoeft het niet want het is altijd maar een paar dubbeltjes, maar wel voor zo weinig mogelijk zwerf/-restafval. We scheiden alles.

watertoren schreef op 07-10-2023 om 13:01:

[..]

Bij flesjes doe ik de dop er terug op en bij blikjes daar komen fruitvliegjes op af. Ik knijp die in elkaar en dan gaat het bij het restafval.

Ik spoel die gewoon om met water.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.