Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

“Lagerhuis” debat: verbod verkoop vuurwerk aan consumenten

Beste allemaal,

ik vond het interessant om jullie reacties te lezen in het orgaandonatie-topic. Ik ben benieuwd naar jullie meningen over het volgende onderwerp: vuurwerkverkoop aan consumenten.
Ik realiseer me dat het nog volop zomer is, maar ik hoop dat we daardoor juist een discussie op inhoud kunnen voeren ipv de “Ze pakken ons alles af” teneur die er meestal in december ontstaat rondom dit onderwerp.  

Ik heb zelf (nog?) niet echt een onderbouwde mening over het onderwerp, dus ik benieuwd wat jullie vinden van de stelling:

Vuurwerk mag niet meer aan consumenten worden verkocht



ik vind dat heel lastig. ik vind geen seconde dat mensen niet een vuurpijl of voetzoeker moeten kunnen afsteken met oud en nieuw. en dát is wat verkocht wordt. 

al het vuurwerk waar "we" last van hebben is illegaal superzwaar vuurwerk wat al niet "verkocht" werd. 
daarnaast hebben "we" last van het vroeger dan toegestaan afsteken. 

al typende kom ik er dus op uit dat ik geen enkel voordeel zie in verbieden van de verkoop, want alles waar we last van hebben is al verboden. 
handhaving is dus belangrijker, maar ook 100x moeilijker dus verkoopverbod is een niet werkende maatregel die lekker makkelijk is en leuk voor de buhne is. 

Ik heb daar een hele duidelijke mening over: verbieden.
Ik zou voorstander zijn van een gemeentelijk vuurwerk (net als bij de kermis zeg maar) waar iedereen naar kan komen kijken.
Klaar met de afgerukte vingers, beschadigde ogen, bange dieren enz.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

23-07-2021 om 12:03

Nee, al heb ik zelf nog nooit wat aangestoken. We verbieden niet alles wat potentieel een gevaar kan opleveren of wat potentieel wat overlast kan geven.

Met het verbieden voorkom je nog steeds geen overlast van illegaal vuurwerk wat nu ook al illegaal is. 

Zoals met zoveel zaken: eerst handhaven, dan verder zien.

Niet verbieden. Dan gaan mensen juist meer het illegale en gevaarlijke vuurwerk afsteken. En daarnaast, als er een verbod komt in Nederland gaan er veel mensen richting Duitsland of België om daar vuurwerk te halen.

Ik ben ook niet voor verbieden. Hier in Brabant kopen veel mensen hun vuurwerk in Belgie wat hier verboden is. Die rijden daar vaak in de zomer al naar toe omdat er dan geen controle is. In Belgie is het elke dag te koop. Vandaar dat je hier het hele jaar door vuurwerk hoort. Mensen steken het af bij feesten of bij belangrijke amateur wedstrijden bij de voetbal.

Herfstappeltaart schreef op 23-07-2021 om 11:48:

Ik heb daar een hele duidelijke mening over: verbieden.
Ik zou voorstander zijn van een gemeentelijk vuurwerk (net als bij de kermis zeg maar) waar iedereen naar kan komen kijken.
Klaar met de afgerukte vingers, beschadigde ogen, bange dieren enz.

Ik sluit me hierbij aan. Er zijn wereldwijd zo ontzettend veel landen waar het verboden is en dat ook goed uitpakt (misschien wel meer dan waar particulier vuurwerk wel mag).

En de helft van de vuurwerkgewonden zijn nota bene toeschouwer.

Ik ben bang bij een gemeentelijk vuurwerk dat er dan veel mensen zijn die met drank op gaan rijden omdat ze willen gaan kijken.

Herfstappeltaart schreef op 23-07-2021 om 11:48:

Ik heb daar een hele duidelijke mening over: verbieden.
Ik zou voorstander zijn van een gemeentelijk vuurwerk (net als bij de kermis zeg maar) waar iedereen naar kan komen kijken.
Klaar met de afgerukte vingers, beschadigde ogen, bange dieren enz.

Mee eens! En om 't over de vervuiling en smog nog maar niet te hebben! 

Ik vind vuurwerk wel leuk (niet actief) dus aan mij moet je dat niet vragen! Dat is net zoiets als aan de kalkoen vragen wat hij van Kerstmis vindt..

In een tijd waarin een groot deel van de bevolking en de politiek z'n mond vol heeft over het klimaat is het toch te zot dat deze vervuilingsbom gewoon toegestaan is/blijft? 
Het vervuilt niet alleen tijdelijk de lucht, maar komt ook in de bodem en het water terecht. 


Bij het vuurwerk afsteken komen allerlei stoffen als kleine deeltjes in de lucht. Tijden het eerste uur van 2020 was de concentratie fijnstof in steden 33 keer zo hoog als normaal. In Den Haag was de hoeveelheid fijnstof zelfs bijna 100 keer zo hoog. Het inademen ervan is schadelijk voor je gezondheid.

Boosdoeners zijn de zware metalen in vuurwerk: barium, antimoon en strontium, die schadelijk zijn voor de gezondheid van mens en dier. En koper, dat bij te hoge concentraties giftig is voor het waterleven. Naast luchtvervuiling zorgt vuurwerk ook voor bodem- en watervervuiling. Dat komt door het fijnstof dat neerdaalt en door onverbrande vuurwerkresten.

Bron: https://www.milieucentraal.nl/huis-en-tuin/gezonde-leefomgeving/vuurwerk/



LoveCats! schreef op 23-07-2021 om 12:05:

Niet verbieden. Dan gaan mensen juist meer het illegale en gevaarlijke vuurwerk afsteken. En daarnaast, als er een verbod komt in Nederland gaan er veel mensen richting Duitsland of België om daar vuurwerk te halen.

Het lijkt me veel makkelijker te handhaven als er een totaalverbod is. Nu moet de politie steeds gaan kijken: "is het illegaal of niet"

Duidelijkheid lijkt me goed,.

Hetvrijewoord schreef op 23-07-2021 om 12:03:

Nee, al heb ik zelf nog nooit wat aangestoken. We verbieden niet alles wat potentieel een gevaar kan opleveren of wat potentieel wat overlast kan geven.

Met het verbieden voorkom je nog steeds geen overlast van illegaal vuurwerk wat nu ook al illegaal is.

Zoals met zoveel zaken: eerst handhaven, dan verder zien.

Ik vind oud-en-nieuw wel iets meer dan "wat overlast" geven. Er zijn veel mensen die rond die tijd niet eens meer de straat op durven of hun hond uitlaten.

De artsen (met name oogartsen) pleiten ook voor een verbod.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

23-07-2021 om 12:52

Herfstappeltaart schreef op 23-07-2021 om 12:46:

[..]

Ik vind oud-en-nieuw wel iets meer dan "wat overlast" geven. Er zijn veel mensen die rond die tijd niet eens meer de straat op durven of hun hond uitlaten.

De artsen (met name oogartsen) pleiten ook voor een verbod.


Het blijft natuurlijk maar een korte periode dat er overlast is. Ik ben zelf ook bang voor die knallen hoor dus ik begrijp het best. Het geknal in de week voor oud en nieuw ìs echter al verboden.

 Het milieuaspect vind er leuk bijgehaald, er is echter veel meer te halen bij industrie, luchtvaart en de kolencentrales die Nederland nog steeds heeft.

Voor het leuk van de discussie zou ik het wel eens willen omdraaien: wat zijn de voordelen van consumentenvuurwerk, behalve dat sommigen mensen het leuk of traditie vinden?

Ik denk dat de lijst nadelen groter is.

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

23-07-2021 om 12:58

Hetvrijewoord schreef op 23-07-2021 om 12:03:

Nee, al heb ik zelf nog nooit wat aangestoken. We verbieden niet alles wat potentieel een gevaar kan opleveren of wat potentieel wat overlast kan geven.

Met het verbieden voorkom je nog steeds geen overlast van illegaal vuurwerk wat nu ook al illegaal is.

Zoals met zoveel zaken: eerst handhaven, dan verder zien.

Het niet bepaald potentieel gevaarlijk en potentieel overlast gevend. Het ís gevaarlijk en overlast gevend! Zorgkosten, natuur, dieren, etc.

Kortom, mijn mening is voor het afschaffen. Ook centraal. Die tijd is geweest. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.