Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

“Lagerhuis” debat: orgaandonatie, Ja tenzij


WickedCurlew89

WickedCurlew89

07-08-2021 om 01:04

Miss-Pippilotta schreef op 07-08-2021 om 00:09:

[..]


Nee, dat zijn geen principes die alle kanten op zwalken. Ik vind het gewoon geen vergelijkbare situatie.
Het gaat er om dat de overheid zich mijn dode lichaam, zoiets persoonlijks, toe-eigent. Ongeveer het enige op deze wereld waar alleen jijzelf en jouw dierbaren iets over te zeggen zou moeten hebben. Waarvan het naar mijn idee zo vanzelfsprekend zou moeten zijn dat men daar van af blijft als je dood bent.
Tenzij ik dus expliciet heb aangegeven dat ik donor wil zijn.
Het is gewoon te belangrijk om aan te nemen ‘niet geregistreerd, dus geen bezwaar’ en ik hoop van harte dat het wordt teruggedraaid!

Bij reanimatie leef ik nog en wordt er niks toegeëigend. De handelingen zijn er alleen op gericht mij in leven te houden.

Als ik in een coma lig word ik niet opengesneden en worden er organen verwijderd om die aan een ander te geven. Ik zou tenslotte wel met één nier of één long kunnen, dus die kunnen we dan wel aan een ander geven. Dat gebeurt niet.

Daarnaast is het zo dat de meeste mensen willen blijven leven en zijn die handelingen puur daarop gericht. Als je niet gereanimeerd wilt worden kun je dit ook kenbaar maken door een penning te dragen of iets) of je legt hierover dingen vast.
Als ik zo slecht uit een situatie kom dat ik geen kwaliteit van leven meer zou hebben en niks meer kan/weet dan hoop ik ook dat ik de mogelijkheid heb om er een eind aan te (laten) maken. Dat ik dat zo vast kan laten leggen.

Het gaat gewoon om zelfbeschikking.

Overigens heb ik helemaal niet gezegd dat ik gereanimeerd wil worden. Als de kans groot is dat ik daar niet ‘gezond’ uit kom wil ik dat liever niet.

Ik ben het er niet mee eens dat principes zwalken. Er wordt geen vergelijkbare situatie voorgelegd.
Dat zou dan inderdaad eerder zijn dat al mijn bezittingen naar de staat gaan, tenzij ik een briefje heb ingevuld dat ze naar mijn familie moeten.

Of dat ik geen organen wil geven en wel wil ontvangen.



Handelingen zijn gericht op het redden van patiënten maar niet ten koste van alles, ongeacht donorstatus. Als daadwerkelijk hersendood wordt vastgesteld ongeacht of je donor bent dan beslissen artsen in Nederland dat het uiteindelijk klaar is. Dan wordt er niet eindeloos iemand in leven gehouden zoals je een enkele keer hoort uit het buitenland.

Het gaat niet 'gewoon om zelfbeschikking', want die behoud je. Het gaat erom dat het in een vorm wordt gegoten die jou niet zint. Da's wat anders.

Nogmaals: beslis vooral wat je wilt, maar doen alsof er een groot onrecht plaatsvindt omdat je bepaalde lastige keuzes aan anderen wil overlaten is geen onrecht, dat is wat mij betreft niet meer dan ordinair en menselijk vermijdingsgedrag.




WickedCurlew89

WickedCurlew89

07-08-2021 om 01:06

Miss-Pippilotta schreef op 07-08-2021 om 01:04:

[..]

Het eerdere voorbeeld/de eerdere vergelijking is een situatie die minder goed vergelijkbaar is. En daar heb je wel gelijk je oordeel over klaar. Op andere punten reageer je niet.

Waar 'moet' ik op reageren?

Geronimo3 schreef op 07-08-2021 om 00:48:

Het is veel logischer dat niet-donors zich expliciet moeten registreren omdat ze ver in de minderheid zijn, de laatste cijfers zijn 2,3 miljoen terwijl actief geregistreerde donors met 7 miljoen zijn. 


Dat weet je niet, of ze ver in de minderheid zijn. Actief geregistreerde donors hebben zich tot voor kort ook eerder geregistreerd, omdat het uitgangspunt altijd was ‘geen donor, tenzij geregistreerd’. Ik denk dat er tussen de grote groep niet geregistreerden ook veel mensen zitten die geen donor willen zijn. 
Wat is je bron? 
Want op donorregister.nl zie ik andere cijfers en liggen de actieve ‘ja’ (ja, ik wil donor worden) en ‘nee’ (nee, ik wil geen donor worden) niet zo ver uit elkaar. 
Je hebt daar naast ‘ja, ik wil donor worden’ een kopje ‘geen bezwaar tegen orgaandonatie’, ik neem aan dat dat de ‘geen reactie = geen bezwaar’ zijn, maar ik vind de informatie erg onduidelijk. Wellicht doordat ik op mijn telefoon kijk.

Hetvrijewoord schreef op 07-08-2021 om 01:04:

[..]



Handelingen zijn gericht op het redden van patiënten maar niet ten koste van alles, ongeacht donorstatus. Als daadwerkelijk hersendood wordt vastgesteld ongeacht of je donor bent dan beslissen artsen in Nederland dat het uiteindelijk klaar is. Dan wordt er niet eindeloos iemand in leven gehouden zoals je een enkele keer hoort uit het buitenland.

Het gaat niet 'gewoon om zelfbeschikking', want die behoud je. Het gaat erom dat het in een vorm wordt gegoten die jou niet zint. Da's wat anders.

Nogmaals: beslis vooral wat je wilt, maar doen alsof er een groot onrecht plaatsvindt omdat je bepaalde lastige keuzes aan anderen wil overlaten is geen onrecht, dat is wat mij betreft niet meer dan ordinair en menselijk vermijdingsgedrag.




Ik wil ‘bepaalde lastige keuzes’ helemaal niet aan iemand anders overlaten en ik heb helemaal geen vermijdingsgedrag.

Geen reactie/registratie zou gewoon gelezen moeten worden als: nee, ik wil geen donor zijn. 

Ik heb me niet geregistreerd, DUS wil geen donor zijn.

Dat jij het daar niet mee eens bent betekent niet dat jij gelijk hebt en dat anderen er niet anders over mogen denken. Jouw waarheid is niet DE waarheid of zo. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

07-08-2021 om 01:46

Miss-Pippilotta schreef op 07-08-2021 om 01:36:

[..]

Ik wil ‘bepaalde lastige keuzes’ helemaal niet aan iemand anders overlaten en ik heb helemaal geen vermijdingsgedrag.

Geen reactie/registratie zou gewoon gelezen moeten worden als: nee, ik wil geen donor zijn.

Ik heb me niet geregistreerd, DUS wil geen donor zijn.

Dat jij het daar niet mee eens bent betekent niet dat jij gelijk hebt en dat anderen er niet anders over mogen denken. Jouw waarheid is niet DE waarheid of zo.

Kennelijk heb je moeite met lezen, dat is in dit soort zaken verdomd lastig. 🤣

Ik heb meermaals geschreven dat helemaal prima te vinden, zelf kiezen: toppie meid. Hopelijk laat je ook nog wat weten aan je nabestaanden want jouw principes zijn straks hun probleem. 

Jij mag ook overal anders over denken, waar geef ik het idee dat dat anders is? 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

07-08-2021 om 01:52

Je zou toch verwachten dat mensen die zo fel tegen donatie zijn (nogmaals alle recht toe!) en tegen de wet zijn zich inmiddels wel hadden geïnformeerd, het staat allemaal heel duidelijk uitgelegd en is destijds heel veel gecommuniceerd via diverse wegen.

"Is 'geen bezwaar' in het register hetzelfde als 'ja, ik wil donor worden'?
Bij beide registraties is er toestemming voor orgaandonatie. Uw organen en weefsels kunnen na uw overlijden naar een patiënt gaan

Het verschil tussen ‘ja, ik wil donor worden’ en ‘geen bezwaar tegen orgaandonatie’ is dat ‘ja’ door u zelf is ingevuld in het register. En ‘geen bezwaar’ door de overheid voor u wordt ingevuld. Dat doet de overheid als u na het ontvangen van twee brieven niets invult in het register.

Gesprek arts en familie

De arts bespreekt bij overlijden met uw familie wat in het register staat. Als uw familie heel zeker weet dat u echt geen donor wilde worden, kunnen zij dat aan de arts uitleggen. Zowel bij ‘ja’ als bij ‘geen bezwaar’ gaat de arts niet over tot donatie

Het kan ook zijn dat uw familie zelf ernstige bezwaren heeft. Zij kunnen dat met de arts bespreken. Een arts houdt hier altijd rekening mee."

https://www.donorregister.nl/uw-keuze-maken/wat-gebeurt-er-als-u-geen-keuze-invult


Trusten!


Hetvrijewoord schreef op 07-08-2021 om 01:04:

[..]

Het gaat niet 'gewoon om zelfbeschikking', want die behoud je. Het gaat erom dat het in een vorm wordt gegoten die jou niet zint. Da's wat anders.

Ik vind het anders behoorlijk krom dat ik er nu eerst actief iets voor moet doen, handelingen voor moet verrichten en afhankelijk ben van die registratie en hoe dat op orde is.
Ik ben het er niet mee eens en vind dat de basis ‘nee, tenzij’ zou moeten zijn. En dat mag. Het is behoorlijk raar dat hier iets anders door je strot geduwd wordt en dat een andere mening wordt afgedaan als ‘gezemel om niks’, ‘poepoe, wat een moeite om je te registreren’, ‘vermijdingsdrang’.
Ik ben ook wel klaar met deze discussie met jou en andere mensen die alleen maar hun waarheid op een felle manier door andermans strot willen duwen. 
Dat is geen fijn gesprek. 
Ik hoor liever waarom jullie er anders over denken, wellicht kunnen we elkaar oprechte vragen stellen uit interesse. Nu is het van beide kanten alleen maar elkaar willen overtuigen en ‘mijn mening is de juiste’. Terwijl er geen goed/fout/waarheid is en mensen hierin nu eenmaal van mening kunnen verschillen. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

07-08-2021 om 01:57

Miss-Pippilotta schreef op 07-08-2021 om 01:53:

[..]

Ik vind het anders behoorlijk krom dat ik er nu eerst actief iets voor moet doen, handelingen voor moet verrichten en afhankelijk ben van die registratie en hoe dat op orde is.
Ik ben het er niet mee eens en vind dat de basis ‘nee, tenzij’ zou moeten zijn. En dat mag. Het is behoorlijk raar dat hier iets anders door je strot geduwd wordt en dat een andere mening wordt afgedaan als ‘gezemel om niks’, ‘poepoe, wat een moeite om je te registreren’, ‘vermijdingsdrang’.
Ik ben ook wel klaar met deze discussie met jou en andere mensen die alleen maar hun waarheid op een felle manier door andermans strot willen duwen.
Dat is geen fijn gesprek.
Ik hoor liever waarom jullie er anders over denken, wellicht kunnen we elkaar oprechte vragen stellen uit interesse. Nu is het van beide kanten alleen maar elkaar willen overtuigen en ‘mijn mening is de juiste’. Terwijl er geen goed/fout/waarheid is en mensen hierin nu eenmaal van mening kunnen verschillen.


Nogmaals: leer eens lezen wat er staat in plaats van wild om je heen slaan als je denkt niet de reacties te krijgen die je het liefst ziet. 

Toedels!

Hetvrijewoord schreef op 07-08-2021 om 01:46:

[..]

Kennelijk heb je moeite met lezen, dat is in dit soort zaken verdomd lastig. 🤣

Ik heb meermaals geschreven dat helemaal prima te vinden, zelf kiezen: toppie meid. Hopelijk laat je ook nog wat weten aan je nabestaanden want jouw principes zijn straks hun probleem.

Jij mag ook overal anders over denken, waar geef ik het idee dat dat anders is?

Nog een keer dan: ik wil ‘bepaalde lastige keuzes’ helemaal niet aan iemand anders overlaten en ik heb helemaal geen vermijdingsgedrag.

Ik heb me nu de wet veranderd is natuurlijk wel geregistreerd, maar ben het niet eens met de wet en vind:

Geen reactie/registratie zou gewoon gelezen moeten worden als: nee, ik wil geen donor zijn. Ik heb me niet geregistreerd, WANT/DUS wil geen donor zijn.

Als je dat wel wilt en het belangrijk voor je is zou je je wel geregistreerd hebben.

Onduidelijk omschreven van mij. In de nieuwe situatie ben ik (hopelijk, want geen vertrouwen in de overheid op dit gegebied) geregistreerd met ‘nee, ik wil geen donor zijn’. 

Hetvrijewoord schreef op 07-08-2021 om 01:57:

[..]


Nogmaals: leer eens lezen wat er staat in plaats van wild om je heen slaan als je denkt niet de reacties te krijgen die je het liefst ziet.

Toedels!


Ik kan prima lezen. Die toon en manier van schrijven was zo. 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

07-08-2021 om 02:05

Hetvrijewoord schreef op 07-08-2021 om 01:57:

[..]


Nogmaals: leer eens lezen wat er staat in plaats van wild om je heen slaan als je denkt niet de reacties te krijgen die je het liefst ziet.

Toedels!

Hmm, ik zie vooral jou 'wild' zijn in je reacties. 

Miss Pippi, ik zag je reactie en lees je morgen graag verder.

Hetvrijewoord schreef op 07-08-2021 om 01:46:

[..]

Kennelijk heb je moeite met lezen, dat is in dit soort zaken verdomd lastig. 🤣

Ik heb meermaals geschreven dat helemaal prima te vinden, zelf kiezen: toppie meid. Hopelijk laat je ook nog wat weten aan je nabestaanden want jouw principes zijn straks hun probleem.

Jij mag ook overal anders over denken, waar geef ik het idee dat dat anders is?


met ‘dat jij het er niet mee eens bent’ doelde ik niet op wel/geen donor zijn, maar op deze wet/vorm. Jij kunt en wilt niet begrijpen waarom anderen het niet eens zijn met deze wet en de ‘geen registratie = geen bezwaar’. 
En je doet alle bezwaren af als onzin en gezeur. Dat is niet prettig. 

Hetvrijewoord schreef op 07-08-2021 om 01:52:

Je zou toch verwachten dat mensen die zo fel tegen donatie zijn (nogmaals alle recht toe!) en tegen de wet zijn zich inmiddels wel hadden geïnformeerd, het staat allemaal heel duidelijk uitgelegd en is destijds heel veel gecommuniceerd via diverse wegen.

"Is 'geen bezwaar' in het register hetzelfde als 'ja, ik wil donor worden'?
Bij beide registraties is er toestemming voor orgaandonatie. Uw organen en weefsels kunnen na uw overlijden naar een patiënt gaan

Het verschil tussen ‘ja, ik wil donor worden’ en ‘geen bezwaar tegen orgaandonatie’ is dat ‘ja’ door u zelf is ingevuld in het register. En ‘geen bezwaar’ door de overheid voor u wordt ingevuld. Dat doet de overheid als u na het ontvangen van twee brieven niets invult in het register.

Gesprek arts en familie

De arts bespreekt bij overlijden met uw familie wat in het register staat. Als uw familie heel zeker weet dat u echt geen donor wilde worden, kunnen zij dat aan de arts uitleggen. Zowel bij ‘ja’ als bij ‘geen bezwaar’ gaat de arts niet over tot donatie

Het kan ook zijn dat uw familie zelf ernstige bezwaren heeft. Zij kunnen dat met de arts bespreken. Een arts houdt hier altijd rekening mee."

https://www.donorregister.nl/uw-keuze-maken/wat-gebeurt-er-als-u-geen-keuze-invult


Trusten!


Dat zei ik toch ook en zo las ik het toch ook? Maar dan kloppen die cijfers die hier gedeeld werden niet. Actieve ja en nee zijn hele andere cijfers en liggen ook veel minder ver uit elkaar. 

Geronimo3 schreef op 07-08-2021 om 00:48:

Het is veel logischer dat niet-donors zich expliciet moeten registreren omdat ze ver in de minderheid zijn, de laatste cijfers zijn 2,3 miljoen terwijl actief geregistreerde donors met 7 miljoen zijn.

Actieve ja: 4835780
Actieve nee: 4368479
Niets ingevuld/geen reactie na twee brieven (= in nieuwe wet dus geregistreerd als zijnde geen bezwaar tegen orgaandonatie, maar is iets heel anders dan een actieve ja): 3365349

Mijn man is nu donor omdat hij niks heeft ingevuld. Hij heeft brieven gehad, ik heb hem eraan herinnert. Hij vind het prima zo. Anders had hij wel een minuutje ingelogd bij digid. 

Het is niet dat je bergen moet verzetten om jezelf op nee te zetten. Het is een kwestie van inloggen met je digid en klaar..Ik vind het helemaal top. We redden hier levens mee. En het word iedereen nog steeds makkelijk gemaakt om voor nee te kiezen.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.