Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

“Lagerhuis” debat: orgaandonatie, Ja tenzij

In navolging op het Kumbaya-topic van Hen74, hierbij een eerste "Lagerhuis"-topic. Het idee is dat iedereen een topic kan starten over een bepaald onderwerp/stelling waarover een soort Lagerhuis-debat gevoerd kan worden. Vandaar ook Lagerhuis in de topictitel, zodat het voor iedereen herkenbaar is als een discussietopic.

Ik start dit eerste topic met de stelling:

De huidige praktijk waarin iedereen orgaandonor is, tenzij men zich heeft afgemeld ("Ja, tenzij...") is verkeerd.


Ik zie uit naar een leuke discussie, hou het netjes en onderbouw je feiten svp met bronnen (tenzij algemeen bekend). 


er.is.maar.1.Pino

er.is.maar.1.Pino

17-07-2021 om 16:04 Topicstarter

Voor de stelling.
Ik vind het principieel onjuist dat de Staat over lichaam(sonderdelen) van mensen beschikt. Ik vind dat iedereen daar een vrije keuze in moet mogen maken, zonder daartoe gedwongen te worden door een "Ja, tenzij..." bepaling in de wet. 

Niet eens, als het omgekeerd zou zijn, dus iedereen geen donor tenzij aangemeld, mis je heel veel donoren  omdat mensen vaak het teveel werk vinden om aan te melden, of gewoon vergeten (doe ik later enz) aan te melden.

er.is.maar.1.Pino

er.is.maar.1.Pino

17-07-2021 om 16:16 Topicstarter

majorette2005 schreef op 17-07-2021 om 16:05:

Niet eens, als het omgekeerd zou zijn, dus iedereen geen donor tenzij aangemeld, mis je heel veel donoren omdat mensen vaak het teveel werk vinden om aan te melden, of gewoon vergeten (doe ik later enz) aan te melden.

Oké, even doorvragend: is daarbij voor jou dan dat het belang om zoveel mogelijk donororganen ter beschikking te hebben doorslaggevend is, of zit het hem beïnvloeding van gedrag ("dan moet je er tenminste over nadenken")?

Ik vind het een verkeerde wet, ondanks dat het meer orgaandonoren oplevert.
Of je moet het ook redelijk vinden dat van iedereens bankrekening morgen 100 euro wordt afgeschreven voor de watersnood slachtoffers, tenzij je tijdig bezwaar maakt.

ImpassionedRaven59

ImpassionedRaven59

17-07-2021 om 16:23

Voordat deze wet inging, was het zo dat als de overledene tijdens zijn leven geen keuze had gemaakt, de nabestaanden de keuze maken. Ik denk dat dat beter zou zijn.

We vinden het normaal dat je nabestaanden na je dood over je geld en al je andere bezittingen beschikken. Als je nu het lichaam ook ziet als een eigendom, dan is het logisch dat je nabestaanden na je dood over je lichaam beschikken.

Ik denk dat mensen dan in eens wel massaal in actie komen om bezwaar te maken. 
Maar bij orgaandonatie waar veel mensen misschien denken dat dat nu totaal nog niet aan de orde is maar iets voor later , wordt het wel steeds vooruit geschoven. 
De mensen die er echt overtuigd tegen zijn ondernemen wel actie. De mensen die er nog niet over nagedacht hebben of het niet belangrijk genoeg vinden actie te ondernemen om bezwaar te maken zijn dan ondertussen wel donor. 

Ik vind het alleen wel dubbel dat na de dood uiteindelijk de familie als nog bepaald, wat er ook geregistreerd staat. 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

17-07-2021 om 16:26

Goed gedaan, Pino!  

Ik kom later dit weekend hier meeschrijven. Nu te moe voor een dergelijk onderwerp.

Ik vind het prima zoals het nu geregeld is.
Je zou denken dat mensen die het een verschrikkelijk idee vinden dat er in hun lichaam wordt gesneden na overlijden, even de tijd nemen om het formulier in te vullen en op te sturen. Doe je dat niet, dan is dat ook een keuze die je maakt, vanuit laksheid al dan niet, maar alsnog een keuze. In het geval van ouderen en wellicht andere kwetsbare groepen kunnen er meerdere zaken meespelen waardoor het niet lukt om de keuze door tegeven en daar moet wel rekening mee worden gehouden vind ik.

Oneens. Mensen denken liever niet aan de dood en dat snap ik. En als er geen tekort aan donororganen was geweest, had ik hier wellicht ook anders over gedacht. Maar doordat mensen de beslissing maar voor zich uit blijven schuiven missen we potentiële donoren, waardoor andere mensen weer komen te overlijden terwijl dat misschien niet nodig was geweest.

Ik heb er overigens geen problemen mee als iemand een "nee" doorgeeft. Maar maak alsjeblieft een keuze. 

Interessante discussie om te volgen. Ik merk dat ik hier voor mezelf niet uit ben. Als voorstander van orgaandonatie hoop ik dat zoveel mogelijk mensen zich als donor registreren. Dit is al heel lang een groot probleem en deze wet zou daar verandering in moeten brengen. Mooi streven, maar ik heb wel moeite met het opgelegde karakter van de wet. Veel mensen zullen prima in staat zijn om zich uit te schrijven en sommige doen dit helaas ook juist vanwege de wet. Er is echter een grote groep mensen die niet (taal)vaardig genoeg zijn. Je zou kunnen zeggen dat zij daarom geen keuze hebben en dat vind ik kwalijk. 

Deze wet maakt het nog steeds mogelijk om aan te geven dat je niet wil of dat je de keuze aan je nabestaanden wil overlaten.
Ik was al donor dus de wetswijziging maakte voor mij persoonlijk geen verschil.

Oneens met de stelling.
Dit systeem van actief afmelden levert in potentie meer donoren op. Iedereen krijgt rond de 18e verjaardag een brief hierover.  

Er zijn relatief veel donoren nodig om 1 iemand te helpen: Van 60 tot 75 jaar is de kans al groot dat sommige organen te oud zijn en iedereen die niet (aangesloten op apparaten) in een ziekenhuis overlijdt kan ook al geen donor zijn.

er.is.maar.1.Pino schreef op 17-07-2021 om 16:04:

Voor de stelling.
Ik vind het principieel onjuist dat de Staat over lichaam(sonderdelen) van mensen beschikt. Ik vind dat iedereen daar een vrije keuze in moet mogen maken, zonder daartoe gedwongen te worden door een "Ja, tenzij..." bepaling in de wet.

Eens! 

Vind het onethisch dat je lichaam opeens tot publiek bezit zou mogen worden gerekend als je niet meer leeft. En als je geen wettelijke naasten meer hebt die het tegen kunnen houden. 

Ik stond overigens al jaren als 'geen donor' in het systeem.

Ik ben ook voor thuis sterven, al snap ik dat dat niet altijd mogelijk is als je na een ongeval wordt binnengebracht in 'n ziekenhuis. Maar dan nog zou mijn wens zijn naar huis vervoerd worden voor de stekker er uit getrokken wordt. 

Lalize schreef op 17-07-2021 om 16:25:


Ik vind het alleen wel dubbel dat na de dood uiteindelijk de familie als nog bepaald, wat er ook geregistreerd staat.

Dit vind ik dan juist weer logisch. Die familie moet het leven van hun dierbare op een voor hen goede manier kunnen afronden, want zij zitten de rest van hun leven met het gemis. 

Vf_Watervrouw schreef op 17-07-2021 om 16:35:


Er zijn relatief veel donoren nodig om 1 iemand te helpen: iedereen die 70+ wordt heeft waarschijnlijk te oude organen en iedereen die niet (aangesloten op apparaten) in een ziekenhuis overlijdt kan ook al geen donor zijn.

Je kunt dan nog wel weefseldonor zijn. 

Dat kan tot 24 uur na het overlijden, ook als je thuis overlijdt 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.