Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Yumi schreef op 16-01-2023 om 16:41:

[..]

Dan hoop ik dat je de biologische koopt, omdat aardbeien het meest bespoten fruit is.

Eerlijk gezegd koop ik nooit biologisch.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

16-01-2023 om 16:52

Normaal zouden we veel fruit goedhouden in koelcellen, maar dat is nu ook niet meer betaalbaar.

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5340380/campagne-boerschappen-appelboeren-appels

70% van onze appels komt gelukkig gewoon uit Nederland. 

watertoren schreef op 16-01-2023 om 16:50:

[..]

Eerlijk gezegd koop ik nooit biologisch.

Het is geen drama waarschijnlijk als je ze af en toe eet, maar ze staan al jaren op 1 als fruit waarop de meeste pesticiden wordt gevonden.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

16-01-2023 om 17:07

Yumi schreef op 16-01-2023 om 16:41:

[..]

Dan hoop ik dat je de biologische koopt, omdat aardbeien het meest bespoten fruit is.

Vorig jaar november was de aardbei volop in het nieuws. Aardbeien zouden 6 keer 'giftiger' zijn dan ander fruit door het zogeheten cocktaileffect. Op basis van een nieuwe risicoanalyse concludeert het RIVM dat het eten van aardbeien niet leidt tot een gezondheidsrisico.6 jul 2018

Als je veel aardbeien eet is het wel te overwegen om een bato bak te kopen en er doordragende aardbeienplantjes in te zetten. Dan heb je een paar maanden lang aardbeien die je elke dag kunt eten en je hoeft er weinig aan te doen. 

Yumi schreef op 16-01-2023 om 17:05:

[..]

Het is geen drama waarschijnlijk als je ze af en toe eet, maar ze staan al jaren op 1 als fruit waarop de meeste pesticiden wordt gevonden.

Dat wist ik niet. Ik eet ze wekelijks. 

Het is natuurlijk wel een beetje gek dat we landen waar veel vruchtbare grond is voor moeten bouwen met woningen en industrie terwijl de vruchtbare grond juist zoveel minder wordt in de wereld. 

Wat kan de overheid nog doen? Geen idee eigenlijk... er zijn al heel veel maatregelen en toeslagen waar mensen zich op kunnen beroepen. Wat kan dan nog meer zonder dat we als land teveel reserves aan moeten spreken? 

Ik vind wel dat de overheid de accijnzen op brandstof naar beneden mag doen. Heel veel mensen zijn afhankelijk van hun auto om naar hun werk te kunnen gaan en de elektrische auto's zijn nog niet echt een goed alternatief omdat de aanschaf (als gezinsauto) te duur is en het elektriciteitsnetwerk is daar nog helemaal niet op voorzien om iedereen elektrisch te kunnen laten rijden.

Medicijnen zouden we ook in eigen land moeten kunnen produceren en die bedrijven mogen ook zeker steun krijgen om geen tekorten te krijgen.

Bedrijven die groenten en fruit telen in kassen ook tegemoet komen in hun energiekosten zodat die prijzen voor de consument behapbaar blijven. 

Leuk ook alle stijgende lonen maar daarmee stijgen de prijzen mee, dus wie is daar de grote verdienener van? 

Epic88 schreef op 16-01-2023 om 10:26:

[..]

In elk geval zorgen dat onze voedselzekerheid niet in het geding komt. Met veel kassen gaat het niet zo best momenteel, als ze ook nog massaal boeren gaan uitkopen of onteigenen hebben we straks nog hogere voedselprijzen.

En misschien eens goede wetten maken om de asielcrisis te beteugelen.

Wat minder de waan van de dag volgen en proberen te scoren voor hun achterban en het land regeren.

We zijn op Amerika na het grootste exportland qua voedsel. Op deze kleine postzegel... 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

16-01-2023 om 17:48

Broodtrommel schreef op 16-01-2023 om 17:42:

[..]

We zijn op Amerika na het grootste exportland qua voedsel. Op deze kleine postzegel...

Dat betekend dat we heel goed omgaan met de ruimte die we hebben. Kijk wat er gebeurde met de voedselprijzen toen Oekraïne geen zonnebloem olie meer kon leveren en maar mondjesmaat graan. De prijzen explodeerde. Wat denk je wat er gebeurd als Nederland ineens minder voedsel gaat leveren. Mensen over de grens moeten ook ergens van eten. Er komt dan schaarste en dat zal de prijzen omhoog stuwen. 

Epic88 schreef op 16-01-2023 om 17:48:

[..]

Dat betekend dat we heel goed omgaan met de ruimte die we hebben. Kijk wat er gebeurde met de voedselprijzen toen Oekraïne geen zonnebloem olie meer kon leveren en maar mondjesmaat graan. De prijzen explodeerde. Wat denk je wat er gebeurd als Nederland ineens minder voedsel gaat leveren. Mensen over de grens moeten ook ergens van eten. Er komt dan schaarste en dat zal de prijzen omhoog stuwen.

Daar zat een flinke scheut hebberigheid bij van bedrijven wat ze al ruimschoots hebben toegegeven.

Er is ontzettend veel voedselverspilling. 

Oh, en we hebben een slechte lucht, het slootwater is ook niet je van het, de bodem raakt uitgeput en NL is verre van groen in de zin dat er natuur is. Die dorre grasvelden waar koeien continu diarree van krijgen, daar zit niks in. Paardebloemen, boterbloem ed. zie je amper meer. Insecten gaan teloor evenals de vogelpopulatie. En dan heb je pas een probleem bij kruisbestuiving g. 

En dna heb ik het nog niet eens over al dat voer wat die beesten allemaal eten zoals soja waar de regenwouden voor worden gekapt. Nee, die soja zit niet in de vega burgers.

We kunnen er ook anders mee omgaan. Meer seizoenseten, minder vlees zoals dat veel gewoner was zoals in de jaren 80, kijken hoe we voedselverspilling tegen kunnen gaan.

Broodtrommel schreef op 16-01-2023 om 18:22:

[..] Die dorre grasvelden waar koeien continu diarree van krijgen, daar zit niks in. Paardebloemen, boterbloem ed. zie je amper meer. Insecten gaan teloor evenals de vogelpopulatie. 

Boterbloemen zijn giftig voor vee. 

https://nl.nowinthegarden.com/2501-bad-plants-for-cattle--what-plants-are-toxic-to-cows.html

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

16-01-2023 om 18:35

gaan we de hele boerendiscussie hier nu weer doen?? Die hebben we al gehad toch? En gaat het hier niet over.

Friezinnetje schreef op 16-01-2023 om 18:35:

gaan we de hele boerendiscussie hier nu weer doen?? Die hebben we al gehad toch? En gaat het hier niet over.

Wat mij betreft niet, maar laten we niet doen alsof we hier niet genoeg verbouwen. 

Friezinnetje schreef op 16-01-2023 om 18:35:

gaan we de hele boerendiscussie hier nu weer doen?? Die hebben we al gehad toch? En gaat het hier niet over.

Wat mij betreft niet. Maar het romantiseren van giftige planten kan ik niet tegen.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

16-01-2023 om 20:01

Epic88 schreef op 16-01-2023 om 17:48:

[..]

Hierbij lijk je te vergeten dat dit mede veroorzaakt wordt door monocultuur en het maximaliseren van efficiëntie. 
Hoe vreemd is het niet dat wij in bepaalde ontwikkelingslanden lokale boeren wegconcurreren door onze gesubsidieerde producten daar te dumpen.

@Miraval:
Meer lokaal produceren is een van de recente doelstellingen van de EU, daar de coronacrisis duidelijk heeft gemaakt hoe kwetsbaar onze samenleving/economie is wanneer we de productie overlaten aan slechts enkele landen. 

Vraagje: in België bestaat er de automatische loonindexatie waardoor de lonen van bedienden deze maand bijvoorbeeld met 10% zullen stijgen. Hoe werkt dit in Nederland? 

die automatische koppeling tussen loon en inflatie is er niet in Nederland.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.