Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?


Rondstruiner schreef op 30-11-2022 om 18:55:

[..]

Al lang. Bij welke energieleverancier zit je?

Bij Engie.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

30-11-2022 om 19:24

Poezie schreef op 30-11-2022 om 19:03:

[..]

Bij Engie.

Die houden het geld zo te lezen inderdaad zo lang mogelijk in eigen zak . Maar uiterlijk morgen zou je het op je rekening moeten hebben staat in onderstaande link.

https://www.engie.nl/klantenservice/energiemaatregelen/190-euro-korting-energiekosten

Ik had het zelf de 7e al binnen, Greenchoice.




Coreopsis schreef op 30-11-2022 om 19:24:

[..]

Die houden het geld zo te lezen inderdaad zo lang mogelijk in eigen zak . Maar uiterlijk morgen zou je het op je rekening moeten hebben staat in onderstaande link.

https://www.engie.nl/klantenservice/energiemaatregelen/190-euro-korting-energiekosten

Ik had het zelf de 7e al binnen, Greenchoice.




In de eerder gestuurde mail staat wat anders. Daar heb ik al een reply op gestuurd met de vraag waar het geld blijft. In de tussentijd hebben ze wel mijn termijnbedrag afgeschreven en de tarieven verhoging voor komend jaar toegestuurd. Kun je nagaan wat voor hun prioriteit heeft. 

Poezie schreef op 30-11-2022 om 18:42:

Heeft iedereen inmiddels de 190 euro voor november ontvangen? Hoe zou het eind deze maand worden overgemaakt maar ik heb nog steeds niets gezien. Uiteraard is wel mijn maandbedrag afgeschreven

Ja. Maar bij Vattenfall is het bij een aantal klanten mis gegaan. Kan me voorstellen dat dat bij meer energiebedrijven zo is. Het is best een onderneming om het allemaal voor elkaar te krijgen. 

Daglichtlamp schreef op 30-11-2022 om 18:45:

[..]

En niet alleen dat, ze hebben ook geprofiteerd van de verlaging van de energiebelasting en de verlaging van de BTW op energie terwijl deze groep nog vooroorlogse prijzen betaalt. De compensatie voor de hoge prijzen zoals we die komend jaar krijgen komt in elk geval meer terecht bij diegenen die ook daadwerkelijk geraakt worden door de hogere energieprijzen.

Ik schreef ook:
Met een vast contract ontvingen ze dit jaar wel de 2 x €190,- en het belastingvoordeel

Yumi schreef op 01-12-2022 om 09:28:

[..]

Ik schreef ook:
Met een vast contract ontvingen ze dit jaar wel de 2 x €190,- en het belastingvoordeel

Je hebt helemaal gelijk, ik las niet goed.

Yumi schreef op 30-11-2022 om 18:28:

Het prijsplafond voor energie kost voor huishoudens met een vast contract, per 1 januari enkele tientjes meer.
Met een vast contract ontvingen ze dit jaar wel de 2 x €190,- en het belastingvoordeel, waardoor het nadeel opweegt tegen het voordeel, volgens de berekening in het AD.

Prijsplafond energie kost ‘vastecontracters’ geld | Energiecrisis | AD.nl

Enkele tientjes ach gut ach wee arme stakkers. Nee geen medelijden mee. 😂

LostJellyfish83

LostJellyfish83

01-12-2022 om 09:51

Rockstar schreef op 01-12-2022 om 09:46:

[..]

Enkele tientjes ach gut ach wee arme stakkers. Nee geen medelijden mee. 😂

Ik ook niet 😆

Rockstar schreef op 01-12-2022 om 09:46:

[..]

Enkele tientjes ach gut ach wee arme stakkers. Nee geen medelijden mee. 😂

Het gaat om enkele tientjes per maand. Als iemand een laag inkomen heeft en dacht een extraatje te krijgen, lijkt me dit best zuur. 

Yumi schreef op 01-12-2022 om 09:52:

[..]

Het gaat om enkele tientjes per maand. Als iemand een laag inkomen heeft en dacht een extraatje te krijgen, lijkt me dit best zuur.

Maar het "kost" ze niets, ze kunnen alleen niet meer meeliften op maatregelen die bedoeld zijn voor een andere groep. Ze betalen nog steeds minder voor energie dan mensen die wel gebruik maken van het plafond.

Yumi schreef op 01-12-2022 om 09:52:

[..]

Het gaat om enkele tientjes per maand. Als iemand een laag inkomen heeft en dacht een extraatje te krijgen, lijkt me dit best zuur.

Maar ze hebben al extraatjes gekregen in de vorm van belasting verlaging en 2x 190 euro en verder betalen ze gewoon hun vebruik volgens contract toch?

LostJellyfish83

LostJellyfish83

01-12-2022 om 10:01

Rockstar schreef op 01-12-2022 om 09:58:

[..]

Maar ze hebben al extraatjes gekregen in de vorm van belasting verlaging en 2x 190 euro en verder betalen ze gewoon hun vebruik volgens contract toch?

Dat lijkt mij ook, dus dan is hun maandbedrag nog steeds veel lager dan degenen die aan het prijsplafond zitten. 

Uh.... Er zijn ook mensen van wie het contract afliep begin dit jaar: vóór Oekraine, maar toen al enorme prijsstijgingen aan de gang waren. Dus al met al hebben die ook een contract wat fix hoger is, dan dat het was. Natuurlijk, fijn, dat het  niet zóóóó hoog is als voor veel anderen met een variabel contract. Maar om  nu te doen dat iedereen met een vast contract spekkoper is en op deze manier te reageren. Jammer.

Rockstar schreef op 01-12-2022 om 09:46:

[..]

Enkele tientjes ach gut ach wee arme stakkers. Nee geen medelijden mee. 😂

Vooralsnog gaat mijn maandbedrag met 40 euro naar beneden. Ik ben zo'n gelukkige met vooroorlogseprijzen. Ik heb mijn 3 jaarscontract afgesloten in de week dat de prijzen enorm gingen stijgen, de week er na werden er geen vaste contracten meer aangeboden. Toen ging ik 20 per maand om hoog. 

Ik krijg nu ook een enorm bedrag terug, maar heb dan ook maar de helft verbruikt van waar ze me op ingeschat hadden. Wij gebruiken met z'n 2 veel minder elektriciteit dan een gemiddeld 1 persoonshuishouden, en qua gas minder dan een ingebouwd appartement terwijl het een oud hoekhuis is. Dus ik denk dat als ik nog verder investeer in isolatie (vloer, muren, een deel van de ramen) dat ik, zonder verder de installatie te veranderen, beneden de 500m3 gas per jaar moet kunnen komen, zonder in te leveren op comfort. Dan is het te hopen dat er niet weer een periode verplicht thuiswerken gecombineerd met een strenge winter komt. 

Ik hoop vooral dat eind 2024 de prijzen weer wat genormaliseerd zijn en dat mijn verbruik verder verlaagd is. Mijn inkomen gaat komend jaar namelijk behoorlijk achteruit, zoon wordt 18. Voor een deel is dat schuiven van de ene portemonnee naar de andere (alimentatie gaat van mij naar direct naar zoon) maar het kindgebondenbudget van 200+ euro per maand, de kinderbijslag 100+ per maand vallen toch echt weg. Gelukkig heb ik de ruimte om dat op te vangen, maar je zou maar een veel lager inkomen hebben. 

bieb1963 schreef op 01-12-2022 om 10:10:

Uh.... Er zijn ook mensen van wie het contract afliep begin dit jaar: vóór Oekraine, maar toen al enorme prijsstijgingen aan de gang waren. Dus al met al hebben die ook een contract wat fix hoger is, dan dat het was. Natuurlijk, fijn, dat het niet zóóóó hoog is als voor veel anderen met een variabel contract. Maar om nu te doen dat iedereen met een vast contract spekkoper is en op deze manier te reageren. Jammer.

Het moet gewoon allemaal een beetje eerlijk gaan en deze keer is de steun niet specifiek gericht op de lage inkomens maar op de groep die belachelijk hoge prijzen betaalt voor energie. Ik word er niet goed van als de andere groep dan gaat piepen dat zij niks krijgen. Meestal zijn dat mensen uit de middengroep die klagen dat alleen de minima geholpen worden, daar kan ik ook slecht tegen, en nu is het eens een keer anders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.