Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?


ZanyHeron88

ZanyHeron88

30-11-2022 om 13:38

lientje69 schreef op 30-11-2022 om 13:34:

[..]

De familie vraagt dat helaas niet, dan zou ik het met liefde doen. Wij moeten gewoon alles geven, soms ben ik bijna blij als een bewoner weigert ( dwingen mag natuurlijk uiteraard niet)

Maar dan moeten we het daarna nog steeds elke keer weer aanbieden. En slikken ze toch alles weer. Ze zijn dementerende he, ze onthouden niet dat als ze dood willen , ze moeten stoppen met eten/ drinken/ pillen. Familie geeft vaak pas in het allerlaatste stadium aan dat de medicatie mag stoppen. Op dat moment zijn ze bedlegerig, hebben vaak al grote slikproblemen dat zelfs met appelmoes de medicatie er niet meer in gaat. Dan zijn ze vaak al zover heen dat palliatieve sedatie ingezet gaat worden. Maar eer het zover is....

Wat erg zeg. Hier is eigenlijk altijd besloten om te stoppen toen we het mensonterend begonnen te vinden. Maar dat was al ver voor bedlegerigheid. Bijv de hele dag huilen of na een val een heup breken en niet meer geopereerd kunnen worden. En dan ook nog in combinatie met dementie en volledig van zorg afhankelijk. Maar ik weet dat deze gesprekken best wel snel gevoerd worden door een arts. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

30-11-2022 om 13:39

Hija2 schreef op 30-11-2022 om 13:32:

[..]

Minimum inkomen is gestegen en zal gaan stijgen. Ik krijg bruto wat meer, maar zij vergeten even dat daar ook pensioen afgaat. Dus je verdient netto misschien evenveel als in de winkel? Ik ben bv door meer werken minder gaan verdienen per uur. (Op netto basis).

Probleem is dat veel werkgevers ook zitten met kosten die enorm zijn gestegen. Die kunnen niet ook nog eens zeggen. Joh ik geef m’n personeel er 7% bij. Ook al zouden ze dat willen. 

Hija2 schreef op 30-11-2022 om 13:33:

bedoelde ermee te zeggen trouwens dat je straks misschien tegen het minimuminkomen aan zit met niveau 3. Niveau 4 begeleider is ook de eerste intrede rond de 15 bruto. Als het minimum blijft stijgen, hoop ik dat deze lonen ook eens gaan meestijgen.

Jouw werk is bijvoorbeeld heel waardevol en toch verdien je amper.

Volgens wat ik in de kranten lees, gaan, als de minimumloon stijgen naar 14 euro, de schalen daar  vlak boven niet meestijgen.

Dan krijg je de vreemde situatie dat ik als IG-er, evenveel verdien als de 17 jarige die bij ons in het weekend kookt en de afwas regelt. Ik hoop uiteraard  wel dat de lagere beroepen ( net boven minimumloon)  evenredig mee gaan stijgen. Maar daardoor wordt alles ook weer duurder, denk dat dat een negatieve  spiraal wordt.

In de winkel had ik 11,60 bruto, nu 2 euro meer. En ik stijg elk jaar met ongeveer 50 cent. In de winkel  zat ik aan mijn maximum  .  Bovendien  heb ik nu onregelmatigheidstoeslag, dat tikt aardig aan. Ik ben ook heel blij met mijn beslissing  tot omscholing, vond het werk in de winkel veel zwaarder. Maar de verdiensten, afgezet tegen de verantwoordelijkheden die je hebt, zijn zeker  als je net je diploma hebt behaald, wat magertjes.

lientje69 schreef op 30-11-2022 om 13:34:

[..]

De familie vraagt dat helaas niet, dan zou ik het met liefde doen. Wij moeten gewoon alles geven, soms ben ik bijna blij als een bewoner weigert ( dwingen mag natuurlijk uiteraard niet)

Maar dan moeten we het daarna nog steeds elke keer weer aanbieden. En slikken ze toch alles weer. Ze zijn dementerende he, ze onthouden niet dat als ze dood willen , ze moeten stoppen met eten/ drinken/ pillen. Familie geeft vaak pas in het allerlaatste stadium aan dat de medicatie mag stoppen. Op dat moment zijn ze bedlegerig, hebben vaak al grote slikproblemen dat zelfs met appelmoes de medicatie er niet meer in gaat. Dan zijn ze vaak al zover heen dat palliatieve sedatie ingezet gaat worden. Maar eer het zover is....

Dat lijkt me ontzettend zwaar voor jou. Ik ben dan ook heel erg voorstander van het voorstel Wet Voltooid Leven, waarbij de oudere zelf de regie in handen heeft en het niet zover hoeft te komen als je daarvoor kiest.

Paracelsus schreef op 30-11-2022 om 13:39:

[..]

Probleem is dat veel werkgevers ook zitten met kosten die enorm zijn gestegen. Die kunnen niet ook nog eens zeggen. Joh ik geef m’n personeel er 7% bij. Ook al zouden ze dat willen.

Precies daar zit ook een probleem. En je kunt niet zover nivelleren dat iemand met niveau 3 hetzelfde verdiend als niveau 4 of HBO. Hoe waardevol die beroepen ook zijn. Dan ga je bijna naar een situatie waar iedereen hetzelfde verdiend ongeacht functie of opleiding.

Ik lees vooral de de Nederlandse Bank spreekt over een loonprijsspiraal. Terwijl andere economen juist zeggen dat de kans daarop nu heel klein is. De Nederlandse Bank heeft zo vaak vreemde of onjuiste uitspraken dat ik daar weinig waarde aan hecht.

lientje69 schreef op 30-11-2022 om 13:26:

Als je alleen al kijkt naar 90 plussers die niet meer willen leven maar inderdaad met pillen, therapie enz maar in leven gehouden worden. Kost zo veel geld. Ik werk op een PG afdeling en heb meerdere bewoners die niet meer willen.
Maar euthanasie mag niet, uit zichzelf stoppen met eten en drinken doen ze ook niet. En maar weer een pilletje erbij tegen hoge bloeddruk, en een maagtablet en een antibioticakuur en ga zo maar door.
Fysio, ergotherapie , logopedie ( slikproblemen)
Die mensen smeken me soms, kan je geen kussen op mijn gezicht duwen, kan ik geen spuitje krijgen?? Nee, sorry, dat kan en mag ik niet. Ze zijn op, willen niet meer. Maar worden maar in leven gehouden, ik vind het soms hartverscheurend.
Ook een reden voor de hoge kosten in de zorg. En nee, dat is niet mijn salaris. Mijn bruto uurloon is 13,69 als verzorgende IG.
Hiervoor werkte ik in een winkel, daar was mijn maximum salaris bereikt, 11,60 bruto.....

De schoonmoeder van kameraad van ons is opgenomen op PG. Alleen wanneer ze zelf om eten en drinken vraagt krijgt ze het. Door steeds wat vocht te geven kan je het leven ontzettend verlengen. Niet doen dus, versterven. Gelukkig hebben mijn vriend en zijn vrouw dit vast laten leggen bij arts die in dat huis werkt 

Broodtrommel schreef op 30-11-2022 om 10:08:

[..]

Ik heb je niet verkeerd gelezen.

En dat is toch precies mijn punt? Je zit te discussiëren over bezuinigen en het waar vandaan te halen. Ik geef aan waar het geld zit. Jij geeft aan dat het geld daar niet vandaan komt. Exact, doe daar dus maar wat aan.


Maar in plaats daarvan kijken we telkens naar beneden. Ik vind het erg vermoeiend telkens want het is een verdeel en heers tactiek en de multinationals, de grootste vervuilers van deze aardkloot en de echt vermogende zijn de lachende derden. En die lachen zich de ballen uit hun broek.



Als je part time werkt en gewoon een partner hebt met een fatsoenlijk inkomen krijg je veel van die toeslagen ook niet. Ja kinderopvang. Kunnen we uiteraard afschaffen hoor. Kinderen krijgen is immers een eigen keuze. Heb je alleen wel het probleem dat er minder mensen gaan werken en we hebben al een groot tekort aan mensen.

En wie bepaald dat part time werken een keuze is? En daarmee bedoel ik kijkend naar persoonlijke omstandigheden.

Je kent de omstandigheden van part timers of mensen in een uitkering helemaal niet. Als mensen kinderen hebben en alle ballen in de lucht proberen te houden omdat een partner is overleden, bij ziekte, scheiding etc. Mensen die jarenlang ongediagnosticeerd rondlopen waarbij dat pas eind 40 wordt ontdekt, maar voor de buitenwereld luie part timers zijn terwijl ze gewoon echt niet meer aan kunnen etc..

En ja er zullen mensen tussen zitten die het allemaal wel best vinden. Maar daarentegen staat er een hele grote groep tegenover die gewoon fulltime werken en alle toeslagen nodig hebben om rond te komen. En dat is in en in triest. Die paar part timers met toeslagen waarbij er echt niets aan de hand is, daar zit het hem echt niet in.

Wat een bericht wat mij treft! Hier een partner die onder andere door fikse doofheid en blind aan 1 oog plus nog wat dingen "gewoon" niet meer in staat is fulltime te werken op zijn niveau. Die altijd in het weekend dusdanig moest bijkomen dat er nergens meer energie/ruimte voor was. Die altijd al extra verlofuren bij kocht. Vijf jaar geleden hebben we besloten dat hij 8 uur per week minder gaat werken. De bedrijfsarts gaf aan dat volledig afkeuren absoluut kon maar mijn partner vond en vindt zijn werk fantastisch. Wij hebben dus besloten om 20% in inkomen achteruit te gaan, zonder dat wij toeslagen kregen. Die vrije tijd betalen we dus zelf. En het is de beste keuze die we in jaren hebben gemaakt. Noodzakelijk. Geen luxe die tijd. Maar wel luxe dat we dit ons kunnen veroorloven 

Paracelsus schreef op 30-11-2022 om 10:06:

[..]

Ja, het is nu helemaal ellende. En er komt per jaar een stad bij aan nieuwe mensen, zonder dat we die stad erbij bouwen.

Op de website een tabel waarom men zich zorgen maakt, de woningmarkt staat op 1

Van links tot rechts zorgen over asielinstroom, driekwart roept om maximum aantal

Er zijn grote zorgen over de asielinstroom. Over de woningmarkt, spanningen in de samenleving en het welzijn van vluchtelingen zelf. Driekwart (73 procent) is dan ook voor een grens aan het aantal asielzoekers dat Nederland in mag komen.

Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder het Opiniepanel over de asielcrisis die Nederland dit jaar doormaakt.

Zorgen over asielinstroom

84 procent van de ondervraagden is bezorgd over de huidige asielinstroom. Niet alleen rechtse kiezers zijn ongerust, ook grote groepen linkse kiezers, zoals die van de SP (85 procent), de PvdA (60 procent) en D66 (68 procent) delen die zorgen.

Ook al kan Nederland dat door verdragen niet zomaar zelf bepalen, er is op rechts én links steun voor een maximum op het aantal toe te laten asielzoekers.

Van links tot rechts zorgen over asielinstroom, driekwart roept om maximum aantal - EenVandaag (avrotros.nl)

Het prijsplafond voor energie kost voor huishoudens met een vast contract, per 1 januari enkele tientjes meer.
Met een vast contract ontvingen ze dit jaar wel de 2 x €190,- en het belastingvoordeel, waardoor het nadeel opweegt tegen het voordeel, volgens de berekening in het AD.

Prijsplafond energie kost ‘vastecontracters’ geld | Energiecrisis | AD.nl

Heeft iedereen inmiddels de 190 euro voor november ontvangen? Hoe zou het eind deze maand worden overgemaakt maar ik heb nog steeds niets gezien. Uiteraard is wel mijn maandbedrag afgeschreven

Yumi schreef op 30-11-2022 om 18:28:

Het prijsplafond voor energie kost voor huishoudens met een vast contract, per 1 januari enkele tientjes meer.
Met een vast contract ontvingen ze dit jaar wel de 2 x €190,- en het belastingvoordeel, waardoor het nadeel opweegt tegen het voordeel, volgens de berekening in het AD.

Prijsplafond energie kost ‘vastecontracters’ geld | Energiecrisis | AD.nl

En niet alleen dat, ze hebben ook geprofiteerd van de verlaging van de energiebelasting en de verlaging van de BTW op energie terwijl deze groep nog vooroorlogse prijzen betaalt. De compensatie voor de hoge prijzen zoals we die komend jaar krijgen komt in elk geval meer terecht bij diegenen die ook daadwerkelijk geraakt worden door de hogere energieprijzen.

Waardoor komt dat dan?
Ik denk omdat de belasting weer teruggaat van 9 naar 21%.

Maar dan nog gaat dat bij mij bv maar om 5-10 Europese maand, die er eerder ook afgingen.

Ergo, ik ga terug naar mijn originele contractvoorwaarden. 

Poezie schreef op 30-11-2022 om 18:42:

Heeft iedereen inmiddels de 190 euro voor november ontvangen? Hoe zou het eind deze maand worden overgemaakt maar ik heb nog steeds niets gezien. Uiteraard is wel mijn maandbedrag afgeschreven

Al lang. Bij welke energieleverancier zit je?

Poezie schreef op 30-11-2022 om 18:42:

Heeft iedereen inmiddels de 190 euro voor november ontvangen? Hoe zou het eind deze maand worden overgemaakt maar ik heb nog steeds niets gezien. Uiteraard is wel mijn maandbedrag afgeschreven

Nee niks ontvangen nog...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.