Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?


Miraval schreef op 30-11-2022 om 09:35:

[..]

Vergeet de huurtoeslag en zorgtoeslag niet plus de vrijstelling van gemeentelijke belastingen. Het is allemaal geld waar een ander eerst voor moet werken.

Ik zeg toch ook sociale huurwoning? Je krijgt geen huurtoeslag als je die niet hebt. En er zijn steeds minder van die betaalbare woningen die aan die eisen voldoen. 

Daarnaast heb ik het ook over die paar tientjes zorgtoeslag. Dat zet nogmaals geen zoden aan de dijk. 

Ik heb meteen maar even mijn bericht uitgebreid. Ben echt zo klaar met dat verdeel en heers naar beneden terwijl er zat geld zit bij een Tata Steel of een Jeff Bezos die over lijken van z'n werknemers gaat. 

Paracelsus schreef op 30-11-2022 om 09:37:

[..]

En je kan vaak goedkoper huren als je minima bent, daar zit ook een enorm verschil.

Ja joh tuurlijk. Je moet alleen even 15 jaar wachten tegenwoordig voordat je überhaupt aanspraak op zo'n woning hebt. Die gemiddelde wachtlijsten kloppen echt niet meer. In Amsterdam zou je met 15 jaar een woning hebben. Ik ken ze niet, de meesten staan al minstens 20 jaar ingeschreven. 


En in een Zaandam, Zwolle of wat dan ook is het echt niet beter

Broodtrommel schreef op 30-11-2022 om 09:41:

[..]

Ik zeg toch ook sociale huurwoning? Je krijgt geen huurtoeslag als je die niet hebt. En er zijn steeds minder van die betaalbare woningen die aan die eisen voldoen.

Daarnaast heb ik het ook over die paar tientjes zorgtoeslag. Dat zet nogmaals geen zoden aan de dijk.

Ik heb meteen maar even mijn bericht uitgebreid. Ben echt zo klaar met dat verdeel en heers naar beneden terwijl er zat geld zit bij een Tata Steel of een Jeff Bezos die over lijken van z'n werknemers gaat.

Ik denk dat je mij verkeerd gelezen hebt het ging mij om mensen die vrijwillig minder werken dan fulltime. Daarnaast  gaat het niet om dat individuele gezin met een paar tientjes maar om de totale kosten voor de overheid aan toeslagen.

Daarnaast komt het meeste geld bij de middeninkomens en het mkb vandaan en en niet bij die grote bedrijven. Als je kijkt hoeveel er bij het MKB gehaald wordt aan belastingen dan schrik je daar ook van.

Maar goed iedereen wil meer en meer en wie moet dat betalen dan? 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

30-11-2022 om 10:06

Broodtrommel schreef op 30-11-2022 om 09:43:

[..]

Ja joh tuurlijk. Je moet alleen even 15 jaar wachten tegenwoordig voordat je überhaupt aanspraak op zo'n woning hebt. Die gemiddelde wachtlijsten kloppen echt niet meer. In Amsterdam zou je met 15 jaar een woning hebben. Ik ken ze niet, de meesten staan al minstens 20 jaar ingeschreven.


En in een Zaandam, Zwolle of wat dan ook is het echt niet beter

Ja, het is nu helemaal ellende. En er komt per jaar een stad bij aan nieuwe mensen, zonder dat we die stad erbij bouwen. 

Miraval schreef op 30-11-2022 om 09:48:

[..]

Ik denk dat je mij verkeerd gelezen hebt het ging mij om mensen die vrijwillig minder werken dan fulltime.

Daarnaast komt het meeste geld bij de middeninkomens en het mkb vandaan en en niet bij die grote bedrijven. Als je kijkt hoeveel er bij het MKB gehaald wordt aan belastingen dan schrik je daar ook van.

Maar goed iedereen wil meer en meer en wie moet dat betalen dan?

Ik heb je niet verkeerd gelezen.

En dat is toch precies mijn punt? Je zit te discussiëren over bezuinigen en het waar vandaan te halen. Ik geef aan waar het geld zit. Jij geeft aan dat het geld daar niet vandaan komt. Exact, doe daar dus maar wat aan. 


Maar in plaats daarvan kijken we telkens naar beneden. Ik vind het erg vermoeiend telkens want het is een verdeel en heers tactiek en de multinationals, de grootste vervuilers van deze aardkloot en de echt vermogende zijn de lachende derden. En die lachen zich de ballen uit hun broek. 



Als je part time werkt en gewoon een partner hebt met een fatsoenlijk inkomen krijg je veel van die toeslagen ook niet. Ja kinderopvang. Kunnen we uiteraard afschaffen hoor. Kinderen krijgen is immers een eigen keuze. Heb je alleen wel het probleem dat er minder mensen gaan werken en we hebben al een groot tekort aan mensen. 

En wie bepaald dat part time werken een keuze is? En daarmee bedoel ik kijkend naar persoonlijke omstandigheden. 

Je kent de omstandigheden van part timers of mensen in een uitkering helemaal niet. Als mensen kinderen hebben en alle ballen in de lucht proberen te houden omdat een partner is overleden, bij ziekte, scheiding etc. Mensen die jarenlang ongediagnosticeerd rondlopen waarbij dat pas eind 40 wordt ontdekt, maar voor de buitenwereld luie part timers zijn terwijl ze gewoon echt niet meer aan kunnen etc.. 

En ja er zullen mensen tussen zitten die het allemaal wel best vinden. Maar daarentegen staat er een hele grote groep tegenover die gewoon fulltime werken en alle toeslagen nodig hebben om rond te komen. En dat is in en in triest. Die paar part timers met toeslagen waarbij er echt niets aan de hand is, daar zit het hem echt niet in. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

30-11-2022 om 10:12

Broodtrommel schreef op 30-11-2022 om 10:08:

[..]

Ik heb je niet verkeerd gelezen.

En dat is toch precies mijn punt? Je zit te discussiëren over bezuinigen en het waar vandaan te halen. Ik geef aan waar het geld zit. Jij geeft aan dat het geld daar niet vandaan komt. Exact, doe daar dus maar wat aan.


Maar in plaats daarvan kijken we telkens naar beneden. Ik vind het erg vermoeiend telkens want het is een verdeel en heers tactiek en de multinationals, de grootste vervuilers van deze aardkloot en de echt vermogende zijn de lachende derden. En die lachen zich de ballen uit hun broek.



Als je part time werkt en gewoon een partner hebt met een fatsoenlijk inkomen krijg je veel van die toeslagen ook niet. Ja kinderopvang. Kunnen we uiteraard afschaffen hoor. Kinderen krijgen is immers een eigen keuze. Heb je alleen wel het probleem dat er minder mensen gaan werken en we hebben al een groot tekort aan mensen.

En wie bepaald dat part time werken een keuze is? En daarmee bedoel ik kijkend naar persoonlijke omstandigheden.

Je kent de omstandigheden van part timers of mensen in een uitkering helemaal niet. Als mensen kinderen hebben en alle ballen in de lucht proberen te houden omdat een partner is overleden, bij ziekte, scheiding etc. Mensen die jarenlang ongediagnosticeerd rondlopen waarbij dat pas eind 40 wordt ontdekt, maar voor de buitenwereld luie part timers zijn terwijl ze gewoon echt niet meer aan kunnen etc..

En ja er zullen mensen tussen zitten die het allemaal wel best vinden. Maar daarentegen staat er een hele grote groep tegenover die gewoon fulltime werken en alle toeslagen nodig hebben om rond te komen. En dat is in en in triest. Die paar part timers met toeslagen waarbij er echt niets aan de hand is, daar zit het hem echt niet in.

Het systeem zou wel veel simpeler moeten. Het is echt een oerwoud aan regels en het verschilt ook nog sterk per gemeente. 

Miraval schreef op 30-11-2022 om 09:48:

[..]

Ik denk dat je mij verkeerd gelezen hebt het ging mij om mensen die vrijwillig minder werken dan fulltime. Daarnaast gaat het niet om dat individuele gezin met een paar tientjes maar om de totale kosten voor de overheid aan toeslagen.


Dan krijg je echter de discussie voor wie het vrijwillig is en voor wie noodzaak en wat noodzaak is.

Met mijn autisme werkte ik bijvoorbeeld 32 uur en eigenlijk was dat al iets aan de hoge kant. Voor mijn gezondheid leverde ik dus al in op salaris. Ik heb ooit 40uur gewerkt, maar dat is voor mij alleen langdurig haalbaar als ik mijn volledige sociale leven zou opgeven. Dus dat blijven doen was niet verstandig.

Echter had ik geen officieel papiertje dat ik niet meer kon werken, dus voor velen zal mijn keuze ook als vrijwillig gezien worden. Nu zat ik daarmee nog wel boven de toeslagen grens, maar ook met een lager salaris had ik diezelfde keuze gemaakt.

Bepalen dat je alleen nog toeslagen krijgt, als je niet vrijwillig minder werkt, zou het dus een heel stuk complexer maken. Want moet je dan iedereen laten keuren, die claimt dat het voor gezondheid redenen is? En wat doe je dan met mensen die vanwege mantelzorg minder werken, mag dat wel en vanaf hoeveel mantelzorg valt de ze keuze dan niet meer 'vrijwillig'?

Ik snap waar het idee vandaan komt, maar het risico is dat veel mensen onterecht buiten de boot gaan vallen en/of dat je het onnodig complex maakt met een flinke lading extra bureaucratie dat ook weer betaald moet worden.

Lollypopje schreef op 30-11-2022 om 10:28:

[..]

Dan krijg je echter de discussie voor wie het vrijwillig is en voor wie noodzaak en wat noodzaak is.

Met mijn autisme werkte ik bijvoorbeeld 32 uur en eigenlijk was dat al iets aan de hoge kant. Voor mijn gezondheid leverde ik dus al in op salaris. Ik heb ooit 40uur gewerkt, maar dat is voor mij alleen langdurig haalbaar als ik mijn volledige sociale leven zou opgeven. Dus dat blijven doen was niet verstandig.

Echter had ik geen officieel papiertje dat ik niet meer kon werken, dus voor velen zal mijn keuze ook als vrijwillig gezien worden. Nu zat ik daarmee nog wel boven de toeslagen grens, maar ook met een lager salaris had ik diezelfde keuze gemaakt.

Bepalen dat je alleen nog toeslagen krijgt, als je niet vrijwillig minder werkt, zou het dus een heel stuk complexer maken. Want moet je dan iedereen laten keuren, die claimt dat het voor gezondheid redenen is? En wat doe je dan met mensen die vanwege mantelzorg minder werken, mag dat wel en vanaf hoeveel mantelzorg valt de ze keuze dan niet meer 'vrijwillig'?

Ik snap waar het idee vandaan komt, maar het risico is dat veel mensen onterecht buiten de boot gaan vallen en/of dat je het onnodig complex maakt met een flinke lading extra bureaucratie dat ook weer betaald moet worden.

dat en vergeet ook niet de schending van privacy wetgeving. 

Miraval schreef op 30-11-2022 om 08:45:

[..]

Ik doe niet denigrerend maar feit is dat een gewoon te verwend zijn. En er komt een moment dat er wel keuzes gemaakt moeten worden want de kosten lopen gewoon te hoog op en de kwaliteit van de zorg holt naar achter. Er is een steeds kleinere groep mensen die meer moet betalen voor meer mensen en dat gaat een keer fout.

Daarnaast zijn we steeds verder aan het gaan met nivelleren van inkomens. Mensen die 3 dagen per week werken krijgen netto bijna met zoveel als iemand die 5 dagen werkt door alle toeslagen. Ook hier schuilt onvrede onder de bevolking en dan met name de middeninkomens. Toch wel de grootste groep mensen.


Elke euro kan maar 1 keer uitgegeven worden en je zult een keer je uitgaven moeten herzien. Dus waar wil je op bezuinigen dan?

Ik bedoelde je opmerking: "doe geen moeite, voor sommige mensen is kinderen krijgen nu eenmaal het belangrijkste wat er is" . Dat vond ik nogal neerbuigend naar mij toe. En volkomen naast de waarheid ook.

Wat betreft bezuinigen: ik denk dat er in de gezondheidszorg nog ontzettend veel te bezuinigen valt op o.a. bureaucratie, vergoedingen voor niet bewezen therapieën e.d.

Verder is het natuurlijk heel noodzakelijk om kwaliteit van leven op nummer 1 te zetten. Ik vind ook dat iemand van 89 die bedlegerig is en van alles mankeert niet meer met allerlei kunst- en vliegwerk moet worden opgeknapt/in leven gehouden. Natuurlijk. Maar het zijn heel ingewikkelde ethische vraagstukken en om maar even te stellen dat een stel met een diepe kinderwens "maar moeten accepteren dat nu eenmaal niet alles kan" vind ik veel te kort door de bocht en geen recht doen aan de impact die dat op zulke mensen heeft.

Poezie schreef op 30-11-2022 om 08:40:

[..]

De reactie van 1 persoon? Al eerder schreef ik over mensen uit mijn omgeviing. Wat weet jij nou van de reacties van die personen af? Waarom denk jij dat jouw waarheid de enige waarheid is?

Dat denk ik helemaal niet maar jij blijkbaar wel. Door te oordelen dat kinderlozen die daar psychisch onder gebukt gaan maar moeten accepteren dat het niet lukt.

Verder reageer ik niet meer op jou want ik vind je manier van "discussiëren"  bijzonder onaangenaam.

Als je  alleen  al kijkt naar 90 plussers die niet meer willen leven maar inderdaad  met pillen, therapie  enz maar in leven gehouden worden. Kost zo veel geld. Ik werk op een PG afdeling  en  heb meerdere bewoners  die niet meer willen.
Maar euthanasie  mag niet,  uit zichzelf  stoppen met eten en drinken doen ze ook niet. En maar weer een pilletje erbij tegen hoge bloeddruk, en een maagtablet en een  antibioticakuur en ga zo maar door.
Fysio, ergotherapie , logopedie ( slikproblemen) 
Die mensen smeken me soms, kan je geen kussen op mijn gezicht duwen, kan ik geen spuitje krijgen??  Nee, sorry, dat kan en mag ik niet. Ze zijn op, willen niet meer. Maar worden maar in leven gehouden, ik vind het soms  hartverscheurend. 
Ook een reden voor de hoge kosten in de zorg. En nee, dat is niet mijn salaris. Mijn bruto uurloon  is 13,69 als verzorgende  IG. 
Hiervoor  werkte ik in een winkel, daar was mijn maximum salaris bereikt, 11,60 bruto.....

ZanyHeron88

ZanyHeron88

30-11-2022 om 13:27

lientje69 schreef op 30-11-2022 om 13:26:

Als je alleen al kijkt naar 90 plussers die noet meer willen leven maar inderdaad met pillen, therapie enz maar on leven gehouden worden. Kost zo veel geld. Ik werk op een PG afdeling en heb meerdere bewoners die niet meer willen.
Maar euthanasie mag niet, uit zichzelf stoppen met eten en drinken doen ze ook niet. En maar weer een pilletje erbij tegen hoge bloeddruk, en een maagtablet en een antibioticakuur en ga zo maar door.
Fysio, ergotherapie , logopedie ( slikproblemen)
Die mensen smeken me soms, kan je geen kussen op mijn gezicht duwen, kan ik geen spuitje krijgen?? Nee, sorry, dat kan en mag ik niet. Ze zijn op, willen niet meer. Maar worden maar in leven gehouden, ik vind het soms hartverscheurend.
Ook een reden voor de hoge kosten in de zorg. En nee, dat is niet mijn salaris. Mijn bruto uurloon is 13,69 als verzorgende IG.
Hiervoor werkte ik in een winkel, daar was mijn maximum salaris bereikt, 11,60 bruto.....

Je mag gewoon stoppen met het geven van medicatie hoor. Hebben ze bij mijn opa’s en oma’s gedaan. Op verzoek van de familie dan hè, niet vanuit het verplegend persoon.  Daarna was het vaak snel afgelopen. Deze bespreken worden toch gewoon gevoerd met familieleden? Ik herken dus totaal niet dat het leven maar eindig gerekt wordt in Nederland.

lientje69 schreef op 30-11-2022 om 13:26:

Als je alleen al kijkt naar 90 plussers die niet meer willen leven maar inderdaad met pillen, therapie enz maar in leven gehouden worden. Kost zo veel geld. Ik werk op een PG afdeling en heb meerdere bewoners die niet meer willen.
Maar euthanasie mag niet, uit zichzelf stoppen met eten en drinken doen ze ook niet. En maar weer een pilletje erbij tegen hoge bloeddruk, en een maagtablet en een antibioticakuur en ga zo maar door.
Fysio, ergotherapie , logopedie ( slikproblemen)
Die mensen smeken me soms, kan je geen kussen op mijn gezicht duwen, kan ik geen spuitje krijgen?? Nee, sorry, dat kan en mag ik niet. Ze zijn op, willen niet meer. Maar worden maar in leven gehouden, ik vind het soms hartverscheurend.
Ook een reden voor de hoge kosten in de zorg. En nee, dat is niet mijn salaris. Mijn bruto uurloon is 13,69 als verzorgende IG.
Hiervoor werkte ik in een winkel, daar was mijn maximum salaris bereikt, 11,60 bruto.....

Minimum inkomen is gestegen en zal gaan stijgen. Ik krijg bruto wat meer, maar zij vergeten even dat daar ook pensioen afgaat. Dus je verdient netto misschien evenveel als in de winkel? Ik ben bv door meer werken minder gaan verdienen per uur. (Op netto basis).

bedoelde ermee te zeggen trouwens dat je straks misschien tegen het minimuminkomen aan zit met niveau 3. Niveau 4 begeleider is ook de eerste intrede rond de 15 bruto. Als het minimum blijft stijgen, hoop ik dat deze lonen ook eens gaan meestijgen.

Jouw werk is bijvoorbeeld heel waardevol en toch verdien je amper. 

Paracelsus schreef op 30-11-2022 om 13:27:

[..]

Je mag gewoon stoppen met het geven van medicatie hoor. Hebben ze bij mijn opa’s en oma’s gedaan. Op verzoek van de familie dan hè, niet vanuit het verplegend persoon. Daarna was het vaak snel afgelopen. Deze bespreken worden toch gewoon gevoerd met familieleden? Ik herken dus totaal niet dat het leven maar eindig gerekt wordt in Nederland.

De familie  vraagt dat helaas niet, dan zou ik het met liefde doen. Wij moeten gewoon alles geven, soms ben ik bijna blij als een bewoner weigert ( dwingen mag natuurlijk  uiteraard niet) 

Maar dan moeten  we het daarna nog steeds elke keer weer aanbieden. En slikken ze toch alles weer. Ze zijn dementerende he, ze onthouden niet dat als ze dood willen , ze moeten stoppen met eten/ drinken/ pillen.  Familie  geeft vaak pas in het allerlaatste  stadium aan dat de medicatie  mag stoppen. Op dat moment zijn ze bedlegerig, hebben vaak al grote slikproblemen dat zelfs met appelmoes de medicatie  er niet meer in gaat.  Dan zijn ze vaak al zover heen dat palliatieve  sedatie ingezet gaat worden. Maar eer het zover is....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.