Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
Tuinfluiter
14-09-2022 om 19:55
Milala schreef op 14-09-2022 om 19:21:
https://www.woonbond.nl/nieuws/strengere-aanpak-huurhuizen-slecht-label-nodig
In de toekomst zijn slecht geïsoleerde huurwoningen hopelijk verleden tijd maar zoals met veel zaken duurt het nog veel te lang voordat het zover is.
Het duurt veel te lang en ik denk dat het energielabel minsten C zou moeten zijn maar bijvoorkeur B. Hier zou de overheid veel meer moeten sturen.
Als er goede maatregelen worden genomen hoef je niet in de kou te zitten terwijl er wel flink energie bespaard wordt.
Daglichtlamp
14-09-2022 om 20:00
Tuinfluiter schreef op 14-09-2022 om 19:55:
[..]
Het duurt veel te lang en ik denk dat het energielabel minsten C zou moeten zijn maar bijvoorkeur B. Hier zou de overheid veel meer moeten sturen.
Als er goede maatregelen worden genomen hoef je niet in de kou te zitten terwijl er wel flink energie bespaart wordt.
Voor sommige huurhuizen is het heel lastig om ze echt goed geïsoleerd te krijgen. Hier is na groot onderhoudt het label nu D. Om dat te bereiken is er overal HR++ glas geplaatst, is het dak geïsoleerd en is er isolatie in de spouwen geplaatst. Wat het lastig maakt is dat de spouwmuren hier eigenlijk een te krappe spouw hebben om een echt goede isolatie te bereiken. (Dus wil je het goed doen, dan moet je eigenlijk een schil rondom het huis plaatsen. Het enige wat ik nu nog zelf kan doen is de vloer isoleren. Daar komen ze volgende week een offerte voor maken.
Tuinfluiter
14-09-2022 om 20:12
Daglichtlamp schreef op 14-09-2022 om 20:00:
[..]
Voor sommige huurhuizen is het heel lastig om ze echt goed geïsoleerd te krijgen. Hier is na groot onderhoudt het label nu D. Om dat te bereiken is er overal HR++ glas geplaatst, is het dak geïsoleerd en is er isolatie in de spouwen geplaatst. Wat het lastig maakt is dat de spouwmuren hier eigenlijk een te krappe spouw hebben om een echt goede isolatie te bereiken. (Dus wil je het goed doen, dan moet je eigenlijk een schil rondom het huis plaatsen. Het enige wat ik nu nog zelf kan doen is de vloer isoleren. Daar komen ze volgende week een offerte voor maken.
Klopt oudere huizen hebben een kleine of zelfs geen spouwmuur goed isoleren is dan lastig. In de huidige krappe markt is het natuurlijk lastig maar eigenlijk zouden zulke huizen uitgefaseerd moeten worden en er zou geen hoge huur voor mogen worden gevraagd.
Dorestad
14-09-2022 om 20:27
Paracelsus schreef op 14-09-2022 om 19:08:
[..]
En wat kouder douche en met een warme kruik naar bed? ( s avonds )
Ik zet de douche af en toe uit. Dus haar insoppen ( douche uit)
Die douche uitzetten tijdens inzepen is voor ons inmiddels gewoonte. We zijn nu op vakantie en doen het ook hier niet anders dan thuis. En over het stijf zijn in de ochtend en eerst een warme douche nemen: voor mij is juist in beweging komen een prima manier om minder stram te zijn én het warm te krijgen.
alhambra
14-09-2022 om 20:36
Rondstruiner schreef op 14-09-2022 om 19:48:
[..]
[..]
Absoluut.
Gisteren stond er een artikel in de Volkskrant over Geldfit, een hulporganisatie als je met geldzorgen zit. Die horen nu al schrijnende verhalen.
Uit het artikel:
"De werkgever van de monteur, een netbeheerder, had opdracht gekregen van een energieleverancier om het gas en licht van een wanbetaler af te sluiten. Die wanbetaler bleek een alleenstaande moeder met een klein kind. De monteur kon het niet over zijn hart verkrijgen om, zoals zijn orders luidden, haar hoofdgaskraan en huisaansluitkast van een hangslot te voorzien.
‘Die monteur stond bij de mevrouw voor de deur en zei: ‘Jeetje, ik kan het gewoon niet. Kunnen jullie haar alsjeblieft helpen?’"
Afschuwelijk.
Wat goed van die monteur! En wat schrijnend.
Dorestad
14-09-2022 om 20:45
bieb1963 schreef op 14-09-2022 om 18:23:
[..]
Nee, naar mijn punt is dat men het dan wel not done vindt om airco te gebruiken als het 29 graden is in huis
Ik weet niet of dat als not done werd gezien, in ieder geval niet door mij. Ik zal mezelf als voorbeeld nemen: drie zomers geleden kregen we airco's omdat ik de twee zomers ervoor mij nauwelijks nog kon concentreren op mijn werk wanneer de temperatuur in huis boven de 25 graden werd. Op het moment dat ik de berekeningen voor mijn werk haast niet voor elkaar kreeg kon ik feilloos op de thermometer zien: 25 graden. 2 zomers heb ik bij hitte in huis dus airco gebruikt. Maar beide zomers heb ik ook geprobeerd om het moment van gebruik airco uit te kunnen stellen. Drie zomers geleden was ik overigens ziek voor 2 van mijn 3 banen, de thuiswerkbaan kon ik wel doen. Ik ben nu een stuk beter en fysiek fitter dus gewoon afgelopen zomer weer gekeken hoe ik op hitte reageerde, ook door meer buiten te zijn. Mijn lijf kan het nu aan, het voelt niet echt comfortabel maar ik kan redelijk functioneren ij hitte. 23 aug heb ik, op het heetst van de dag, 22 km rondom het Oldambtweer gelopen. Dat was niet comfortabel want geen schaduw. Het is wel weer een mooie stress test voor hart en longen geweest, ik ben dus trainbaar, ook om beter, veel beter tegen hitte te kunnen. Voor mij is het dus not done om de airco nog aan te zetten voor iets wat ik eerder wel deed. Dat zou in mijn geval gemakzucht zijn. Dus in mijn geval is dit een besparing.
ZanyHeron88
14-09-2022 om 21:06
Dorestad. Wat fijn dat het lichamelijk nu veel beter gaat. Ik heb last van mijn hormonen. Als ik dat niet heb kan ik het ook prima hebben.
mij hoop dat het aan de borstvoeding ligt
Dan ben ik er over een jaar weer vanaf.
NocturnalMule38
14-09-2022 om 21:26
bieb1963 schreef op 14-09-2022 om 17:40:
[..]
Prima, dan 15.graden. Maar dan spreek je toch niet.van comfort? We vinden het toch allemaal volstrekt normaal om, iig als.je s avonds zit, je temperatuur op.iig 19 te hebben? Dus als je vindt dat een airco not done is als het bloedheet in huis is, waarom zou je dan wel vinden dat het normaal is om je huis s avonds te stoken naar 19 graden? Leg uit.
Dagen dat het heel warm is zijn een stuk schaarser dan dagen dat het koud is. Van globaal half oktober - half maart is het koud.
En veel mensen zullen deze winter niet de cv op de comfortabele 19 graden zetten.
Dorestad
14-09-2022 om 21:31
Paracelsus schreef op 14-09-2022 om 21:06:
Dorestad. Wat fijn dat het lichamelijk nu veel beter gaat. Ik heb last van mijn hormonen. Als ik dat niet heb kan ik het ook prima hebben.
mij hoop dat het aan de borstvoeding ligtDan ben ik er over een jaar weer vanaf.
Ja, die tijd van bv geven is voor mij al eeuwen voorbij, ik ben meer dan half antiek.
BrightEchidna89
14-09-2022 om 21:58
Milala schreef op 14-09-2022 om 18:15:
[..]
Ik reageerde puur op jouw reactie dat lage temperaturen niet schadelijk zouden zijn. Verder hoef ik niets uit te leggen want ik heb daar mijn mening niet over gegeven.
Maar ik heb het dan ook niet koud bij 17 graden in de winter binnen en in de zomer wordt het hier niet warmer dan 25 graden. Je hoeft niets te vinden van andermans temperatuur in hun huis.
Laten we nou gewoon accepteren dat niet iedereen koud gaat douchen en niet iedereen de verwarming terug draait naar 17. Kunnen we niet met elkaar meedenken en kijken waar dan wel nog winst is te behalen.
Bedankt.
Ik merk dat ik het gisteren wat te cru heb geschreven en het was helemaal niet als verwijt bedoelt, alleen blijft het ergens wel wringen dat een airco tegenwoordig quasi als een vanzelfsprekendheid wordt beschouwd en dat men ondertussen wel klaagt over de energierekening. Merk ook wel dat er wat frustratie bij mij zit omdat ik hierover (consuminderen, de planeet zo min mogelijk belasten) al zolang spreek en mensen dit in het verleden vaak in het belachelijke trokken.
Op dit vlak wil ik wel met de vinger wijzen naar architecten die nog steeds huizen ontwerpen met reusachtige ramen op de zuid- en westkant en dan soms iets simpel als zonnewering "vergeten" (niet esthetisch).
Overigens denk ik wel dat er hier niemand voor zijn plezier energie zal verspillen en dat we allemaal ons best doen om het gebruik te minderen, alleen zal dit voor de ene al wat makkelijker zijn dan de andere.
Qua tips kan ik weinig anders meegeven dan wat de meesten al zullen weten. Verlaag de temperatuur van je warm water (niet alleen goed voor de energierekening, maar tevens goed voor je ketel want minder kalkafzetting) en als je met een boiler werkt regel dan de instellingen zodat deze 's nachts geen water verwarmt.
Plaats zoveel mogelijk houten vloeren in je woning -> minder koude straling en schaf gordijnen aan. Zet in de zomer 's nachts je achterdeur open, laat overdag je rolluiken zakken en houdt alles dan potdicht.
Douch niet elke dag en zeker geen twee keer per dag, zo vuil ben je niet en dit is beter voor je huid en je energiefactuur. Draag ook je kleren langer dan 1 dag, draai enkel een wasje als je machine vol zit en dan op 30°C want dit is meer dan genoeg met de huidige wasproducten.
Zoek een manier om je elektronica (TV, decoder,...) compleet uit te schakelen met een schakelaar of stekkerbak, en beperk zo je sluimerverbruik.
Niets met energie te maken: maar omarm het koken voor twee dagen, werk daarbij met seizoenproducten (goedkoper) en schrap op enkele dagen het vlees. Stop met water in flessen te kopen, kraanwater is hier perfect drinkbaar. Vermijdt ook het weggooien van voedsel door overschotjes in te vriezen als maaltijd voor 1 persoon.
Neem zoveel mogelijk de fiets of het ov (als dit beschikbaar is in je regio).
Enfin, tips waarvan ik aanneem dat iedereen ze al kent.
bieb1963
14-09-2022 om 21:59
Missingyoumuch schreef op 14-09-2022 om 21:26:
[..]
Dagen dat het heel warm is zijn een stuk schaarser dan dagen dat het koud is. Van globaal half oktober - half maart is het koud.
En veel mensen zullen deze winter niet de cv op de comfortabele 19 graden zetten.
Koud? Als het 10 graden is buiten, is het ook nog niet echt koud in huis. Dus echt koud is het meestal ook maar een paar weken. Hier is het 3 maanden minimaal 25 graden in huis geweest. Dus tja.
Overigens hebben wij helemaal geen airco ..
ZanyHeron88
14-09-2022 om 22:01
ja! Alleen je gordijnen tip ken ik niet. Houdt dit warmte vast? Wij hebben alleen rolgordijnen boven
BrightEchidna89
14-09-2022 om 22:01
bieb1963 schreef op 14-09-2022 om 21:59:
[..]
Koud? Als het 10 graden is buiten, is het ook nog niet echt koud in huis. Dus echt koud is het meestal ook maar een paar weken. Hier is het 3 maanden minimaal 25 graden in huis geweest. Dus tja.
Heb je al bekeken of er manieren zijn om je huis minder snel te laten opwarmen?
ZanyHeron88
14-09-2022 om 22:04
bieb1963 schreef op 14-09-2022 om 21:59:
[..]
Het ligt aan je huis. Dat van ons is goed geïsoleerd. De verwarming gaat vaak pas eind oktober aan en april dit jaar ging hij uit. Maar dat is toch 7 maanden. Met een slechter geïsoleerd huis zal dat nog langer zijn
BrightEchidna89
14-09-2022 om 22:04
Paracelsus schreef op 14-09-2022 om 22:01:
ja! Alleen je gordijnen tip ken ik niet. Houdt dit warmte vast? Wij hebben alleen rolgordijnen boven
Hier is een link met veel uitleg:
https://www.huisvlijt.com/gordijnen-en-de-temperatuur-je-huis/
PS: als ik goed heb gelezen ben je op dit moment borstvoeding aan het geven, alvast een late proficiat dan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.