Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Rondstruiner schreef op 14-09-2022 om 18:26:

[..]

Niemand zegt volgens mij dat dat niet mag, maar dit topic gaat over of je nog rond kunt komen. Als je de rekening niet meer kunt betalen dan moet je toch dingen gaan veranderen, met de cv én de airco.

Nee inderdaad niemand zegt dat het niet mag, maar het is wel "luxe en comfort". En dat was een beetje het punt. Dat zegt nou niemand over je huis willen verwarmen op 19 ipv 16

Cle0 schreef op 14-09-2022 om 18:35:

[..]

Nee inderdaad niemand zegt dat het niet mag, maar het is wel "luxe en comfort". En dat was een beetje het punt. Dat zegt nou niemand over je huis willen verwarmen op 19 ipv 16

Alles wat niet hoogstnoodzakelijk is een soort van luxe en comfort. Dat is in mijn ogen ook je verwarming hoger dan 17 graden. Als je lastig kan rondkomen en je hebt een variabel contract met hoge energie/gaskosten zou ik de verwarming zeker niet hoger draaien.

Maar iedereen heeft zijn eigen interesses en vind de ene vorm van luxe belangrijker dan de ander. Persoonlijk vind ik een airco echt onnodig maar geef ik eerder geld uit aan iets leuks ondernemen omdat ik plezier maken belangrijker vind. Daar zullen anderen het totaal niet mee eens zijn.

Envelop schreef op 14-09-2022 om 18:42:

[..]

Alles wat niet hoogstnoodzakelijk is een soort van luxe en comfort. Dat is in mijn ogen ook je verwarming hoger dan 17 graden. Als je lastig kan rondkomen en je hebt een variabel contract met hoge energie/gaskosten zou ik de verwarming zeker niet hoger draaien.

Maar iedereen heeft zijn eigen interesses en vind de ene vorm van luxe belangrijker dan de ander. Persoonlijk vind ik een airco echt onnodig maar geef ik eerder geld uit aan iets leuks ondernemen omdat ik plezier maken belangrijker vind. Daar zullen anderen het totaal niet mee eens zijn.

In jouw ogen is de verwarming hoger dan 17 graden niet nodig. Voor mijn persoonlijk klopt dat MAAR er zijn ook mensen die bijna blauw aanlopen bij 17 graden. Twee van mijn vriendinnen kunnen die temperatuur niet handelen en zitten dan als een mummie ingepakt op de bank.. Dat bij hun de verwarming op 19 of 20 staat is in mijn ogen geen comfort maar noodzaak. Dus het is heel makkelijk gezegd dat iedereen dan maar de verwarming terug moet draaien.

Zo zal ik niet kouder of korter gaan douchen, mijn lijf is hartstikke stijf in de ochtend en ik kan pas wat fatsoenlijks doen na een warme douche. Zonder mijn haren te wassen heb ik afgelopen week mijn douchetijd getimed.. ik heb me gehaast en het duurde iets meer dan 6 minuten. Met de beste wil van de wereld gaat me dat niet lukken om dat binnen 5 minuten te doen. [einde reactie op quote]

Hoe kan ik besparen? Niet op de verwarming want die stond al op 17 vorige winter, niet met de douche want dat trek ik lichamelijk niet.. ik volg dit topic omdat ik wellicht nog tips tegen kom, zaken die wel kunnen. Wat ik jammer vind is het commentaar op anderen.. is dat nu echt nodig?

ZanyHeron88

ZanyHeron88

14-09-2022 om 19:08

Milala schreef op 14-09-2022 om 18:56:

[..]

In jouw ogen is de verwarming hoger dan 17 graden niet nodig. Voor mijn persoonlijk klopt dat MAAR er zijn ook mensen die bijna blauw aanlopen bij 17 graden. Twee van mijn vriendinnen kunnen die temperatuur niet handelen en zitten dan als een mummie ingepakt op de bank.. Dat bij hun de verwarming op 19 of 20 staat is in mijn ogen geen comfort maar noodzaak. Dus het is heel makkelijk gezegd dat iedereen dan maar de verwarming terug moet draaien.

Zo zal ik niet kouder of korter gaan douchen, mijn lijf is hartstikke stijf in de ochtend en ik kan pas wat fatsoenlijks doen na een warme douche. Zonder mijn haren te wassen heb ik afgelopen week mijn douchetijd getimed.. ik heb me gehaast en het duurde iets meer dan 6 minuten. Met de beste wil van de wereld gaat me dat niet lukken om dat binnen 5 minuten te doen. [einde reactie op quote]

Hoe kan ik besparen? Niet op de verwarming want die stond al op 17 vorige winter, niet met de douche want dat trek ik lichamelijk niet.. ik volg dit topic omdat ik wellicht nog tips tegen kom, zaken die wel kunnen. Wat ik jammer vind is het commentaar op anderen.. is dat nu echt nodig?

En wat kouder douche en met een warme kruik naar bed? ( s avonds )

Ik zet de douche af en toe uit. Dus haar insoppen ( douche uit) 

Milala schreef op 14-09-2022 om 18:56:

[..]

Daarom volg ik het ook nog, op de tips die er misschien nog komen. Mijn verwarming staat niet hoger dan 16.5 in de winter, ik douche lauw en kort en 2 of 3x per week en buiten op moment mijn werk, doe alles op de fiets. Mijn werk is te ver om te fietsen en ik heb nog long covid dus is het OV nog wat belastend met laag energieniveau. Tegenwoordig ga ik ook weer, ondanks weinig energie, naar 2 supermarkten.
Ik woon in een slecht geïsoleerde sociale huurwoning met een balkonnetje waar ik dus zelf niks in kan, wil en mag investeren.
Op zich kan ik nog wel rondkomen maar ik merk wel dat het steeds minder ruim word.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

14-09-2022 om 19:10

Peaches schreef op 14-09-2022 om 13:10:

[..]

Dat is zeker balen zeg. Wat een geld..

Kwam je van vaste tarieven, of zat je al variabel en is de jaarafrekening als prijsverhoogmoment gebruikt?

Wij hebben een vast contract met variabele prijzen. De jaarafrekening is nu inderdaad als prijsverhoogmoment gebruikt.

Ik vind dit een hele lastige discussie. Om energie te besparen (of sowieso om te besparen) zal iedereen andere keuzes maken. Ik vond airco ook een overbodige luxe maar door een aantal bijdragen in dit draadje ben ik van mening veranderd. Sommigen hebben het blijkbaar echt nodig om de hitte te overleven, zo ook een wat hogere temperatuur in de winter. Dat kan en ik heb daar geen oordeel over. Iedereen zit anders in zijn vel en heeft een andere gezondheid.

Misschien is het voor sommigen (die die financiële ruimte nog hebben) een optie om te besluiten de komende maanden (jaren) niet meer op vakantie te gaan of geen terras meer te bezoeken, alcohol meer te drinken, vlees meer te eten e.d. om zo de energierekening een beetje te compenseren.
Voor mensen die de bodem financieel al bereikt hebben is het het allermoeilijkst. Hopelijk hebben zij iets aan de compensatie van de overheid (nu en wat er eventueel nog in het vat zit).
Met mensen in die omstandigheid heb ik te doen...

NippyDunlin42

NippyDunlin42

14-09-2022 om 19:15

stokstaart schreef op 14-09-2022 om 19:09:

Ik woon in een slecht geïsoleerde sociale huurwoning met een balkonnetje waar ik dus zelf niks in kan, wil en mag investeren.
Op zich kan ik nog wel rondkomen maar ik merk wel dat het steeds minder ruim word.

Dit is zo zuur. Wij wonen ook in een huurwoning maar die is in ieder geval goed geisoleerd.  

Paracelsus schreef op 14-09-2022 om 19:08:

[..]

En wat kouder douche en met een warme kruik naar bed? ( s avonds )

Ik zet de douche af en toe uit. Dus haar insoppen ( douche uit)

Ik heb het in de nacht niet koud maar kom wel stijf mijn bed uit. Ik heb die douche nodig om in beweging te kunnen komen de rest van de dag. Medische oorzaak die er nu ff niet toe doet.

Dus kouder en korter douchen is voor mij geen optie maar gelukkig dat het bij jou wel kan.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

14-09-2022 om 19:17

Nou herfstappeltaart, ik ook.
Ik kan hier en daar best wat minder uitgeven, loop ik wat vaker in dezelfde trui. Maar mensen die nu al ieder dubbeltje moeten omdraaien, die hebben het moeilijk straks.

Elaine68 schreef op 14-09-2022 om 19:15:

[..]

Dit is zo zuur. Wij wonen ook in een huurwoning maar die is in ieder geval goed geisoleerd.

Wij wonen ook in een huurwoning en hebben een jaar of twee terug 6 zonnepanelen gekregen van de woningbouw. Een jaar later hebben we er zelf nog zes bijgelegd aan de andere kant van het dak. We willen hier niet weg dus vonden het de investering waard.

Het huis is vrij goed geisoleerd, dus we boffen.

https://www.woonbond.nl/nieuws/strengere-aanpak-huurhuizen-slecht-label-nodig

In de toekomst zijn slecht geïsoleerde huurwoningen hopelijk verleden tijd maar zoals met veel zaken duurt het nog veel te lang voordat het zover is.

Milala schreef op 14-09-2022 om 19:21:

https://www.woonbond.nl/nieuws/strengere-aanpak-huurhuizen-slecht-label-nodig

In de toekomst zijn slecht geïsoleerde huurwoningen hopelijk verleden tijd maar zoals met veel zaken duurt het nog veel te lang voordat het zover is.

Over zes jaar......wat traag weer, erg voor de mensen die in slechte huizen moeten wonen.

Elaine68 schreef op 14-09-2022 om 19:17:

Nou herfstappeltaart, ik ook.
Ik kan hier en daar best wat minder uitgeven, loop ik wat vaker in dezelfde trui. Maar mensen die nu al ieder dubbeltje moeten omdraaien, die hebben het moeilijk straks.

Precies.

Herfstappeltaart schreef op 14-09-2022 om 19:14:

Ik vind dit een hele lastige discussie. Om energie te besparen (of sowieso om te besparen) zal iedereen andere keuzes maken. Ik vond airco ook een overbodige luxe maar door een aantal bijdragen in dit draadje ben ik van mening veranderd. Sommigen hebben het blijkbaar echt nodig om de hitte te overleven, zo ook een wat hogere temperatuur in de winter. Dat kan en ik heb daar geen oordeel over. Iedereen zit anders in zijn vel en heeft een andere gezondheid.

Misschien is het voor sommigen (die die financiële ruimte nog hebben) een optie om te besluiten de komende maanden (jaren) niet meer op vakantie te gaan of geen terras meer te bezoeken, alcohol meer te drinken, vlees meer te eten e.d. om zo de energierekening een beetje te compenseren.
Voor mensen die de bodem financieel al bereikt hebben is het het allermoeilijkst. Hopelijk hebben zij iets aan de compensatie van de overheid (nu en wat er eventueel nog in het vat zit).
Met mensen in die omstandigheid heb ik te doen...

Absoluut.

Gisteren stond er een artikel in de Volkskrant over Geldfit, een hulporganisatie als je met geldzorgen zit. Die horen nu al schrijnende verhalen.

Uit het artikel:

"De werkgever van de monteur, een netbeheerder, had opdracht gekregen van een energieleverancier om het gas en licht van een wanbetaler af te sluiten. Die wanbetaler bleek een alleenstaande moeder met een klein kind. De monteur kon het niet over zijn hart verkrijgen om, zoals zijn orders luidden, haar hoofdgaskraan en huisaansluitkast van een hangslot te voorzien.

‘Die monteur stond bij de mevrouw voor de deur en zei: ‘Jeetje, ik kan het gewoon niet. Kunnen jullie haar alsjeblieft helpen?’"

Afschuwelijk.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/de-gesprekken-bij-de-noodhulplijn-van-geldfit-worden-steeds-schrijnender-we-horen-van-ouderen-die-niet-meer-warm-eten~b71fbd39/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.