Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Peaches schreef op 13-09-2022 om 16:33:

Ik heb een vraag en kom er maar niet uit met googlen. Misschien weten jullie het uit ervaring?
Ik heb een energiecontract voor onbepaalde tijd, met variabele tarieven. Tot nu toe zijn die nog behoorlijk gedempt, dus niet gelijk aan de marktprijzen. 2x per jaar aangepast, dat wel, maar niet naar schokkende tarieven omdat ik bestaande klant ben. Maar nu zijn ze m'n jaarrekening aan het opmaken. Gaan ze dit gebruiken om de tarieven naar markthoogte te gooien? In principe loopt het contract natuurlijk gewoon door...
Wie heeft dit al eens meegemaakt?

Dit lijkt mij sterk. Als je in ieder geval bedoelt of je meer gaat betalen bij je afrekening dan de tarieven die je nu berekent worden?

Wij hebben eenzelfde soort contract bij Engie. In Januari en Juli worden de prijzen aangepast, pas nog extra nagevraagd en dat klopte. In de app staat nu dat wij +- 40 euro terug krijgen. Niet veel, maar je betaald heus niet meer dan je tarieven die gelden voor jou op dat moment. Dat zou wel heel gek zijn

de tarieven die gelden op het moment van de jaarafrekening gelden tot de volgende tussentijdse verhoging. Het moment van de jaarafrekening zou ook een moment van persoonlijke tariefsverandering kunnen zijn, dat kun je nalezen in de algemene voorwaarden die je bij het aangaan van het contract hebt ontvangen of als ze gewijzigd zijn daarna.

En dan zou het kunnen dat ze je wel op marktconforme tarieven zetten vanaf dat moment. 

In de algemene voorwaarden staat het niet, ik denk wel in de contractvoorwaarden maar die kan ik niet meer inzien omdat die me alleen als link zijn toegestuurd en de link niet meer werkt. Volgens de website heb ik geen contract.. Ik vrees dus dat we naar marktconform gaan 😭

Loetjekoe schreef op 13-09-2022 om 16:45:

[..]

Dit lijkt mij sterk. Als je in ieder geval bedoelt of je meer gaat betalen bij je afrekening dan de tarieven die je nu berekent worden?

Wij hebben eenzelfde soort contract bij Engie. In Januari en Juli worden de prijzen aangepast, pas nog extra nagevraagd en dat klopte. In de app staat nu dat wij +- 40 euro terug krijgen. Niet veel, maar je betaald heus niet meer dan je tarieven die gelden voor jou op dat moment. Dat zou wel heel gek zijn

Nee, niet bij de jaarafrekening, maar erna. Dat ze het gebruiken als een mooi prijsverhoogmoment... 

Peaches schreef op 13-09-2022 om 17:20:

In de algemene voorwaarden staat het niet, ik denk wel in de contractvoorwaarden maar die kan ik niet meer inzien omdat die me alleen als link zijn toegestuurd en de link niet meer werkt. Volgens de website heb ik geen contract.. Ik vrees dus dat we naar marktconform gaan 😭

Dat lijkt me een erg voorbarige conclusie. Waarom bel je ze niet gewoon even? Of neem op een andere manier contact op.

Bij welke zit je?

Mijn variabele contract met Engie loopt oktober af maar zij zeiden op de chat dat de prijs pas in januari wordt aangepast. 
Energiedirect waar mijn moeder bij zit heeft al 4 keer de prijs verhoogd en zij zou nu meer dan het vierdubbele moeten betalen van vorig jaar. Maffiapraktijken!

Rondstruiner schreef op 13-09-2022 om 17:23:

[..]

Dat lijkt me een erg voorbarige conclusie. Waarom bel je ze niet gewoon even? Of neem op een andere manier contact op.

Bij welke zit je?

Je kan ze niet bellen. 'We zijn helemaal digitaal, bellen is niet nodig'. En de chat/klantenservice is steeds overbelast. Dus ik dacht, ik probeer het hier.

Energiedirect... 🙈

Maar ehm, maffiapraktijken zien er toch echt wel anders uit hoor...

Peaches schreef op 13-09-2022 om 17:40:

[..]

Je kan ze niet bellen. 'We zijn helemaal digitaal, bellen is niet nodig'. En de chat/klantenservice is steeds overbelast. Dus ik dacht, ik probeer het hier.

Energiedirect... 🙈

Oh verschrikkelijk!!! Waardeloos bedrijf! Ze zijn idd altijd onbereikbaar. 

Peaches schreef op 13-09-2022 om 17:40:

[..]

Energiedirect... 🙈

Ik zou het toch blijven proberen op de chat. 

Maar volgens mij passen de meeste (of alles?) aanbieders hun variabele tarieven voor bestaande klanten gewoon periodiek aan, sommigen 2x per jaar, anderen vaker. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

13-09-2022 om 18:54

Concreet wil Brussel dat iedereen 10 procent elektriciteit gaat besparen tussen nu en komend voorjaar. Tijdens piekuren moet dat minimaal 5 procent worden. Zo’n moment is er aan het begin van de avond. We komen dan massaal thuis van werk en slurpen energie door allemaal tegelijk televisies en wasmachines aan te zetten en te kokkerellen.

Hoe dan? Ik bedoel. Ik ga niet ineens twee uur later eten met de kinderen. 

Paracelsus schreef op 13-09-2022 om 18:54:

Concreet wil Brussel dat iedereen 10 procent elektriciteit gaat besparen tussen nu en komend voorjaar. Tijdens piekuren moet dat minimaal 5 procent worden. Zo’n moment is er aan het begin van de avond. We komen dan massaal thuis van werk en slurpen energie door allemaal tegelijk televisies en wasmachines aan te zetten en te kokkerellen.

Eerder kan ook.

Gebruik maken van een hooimadam dan kook je eerder en is het zonder verdere toevoeging van energie klaar als je wil gaan eten. Kan met een fancy ding, kan ook prima door het in je bed te zetten ennin te wikkelen in een dekbed.

Het zou ook fijn zijn welke tijden ze aanhouden want wij eten hoogst zelden voor 8 uur. Toen zoon nog in de onder- en middenbouw van de lagere school zat was dat ook niet eerder dan 7 uur.

De tv later aanzetten is natuurlijk ook een idee en dan bv een spelletje doen, puzzelen of een papieren boek uit de bibliotheek lezen.

Minder lampen aan, alleen daar waar je bent en misschien daar ook minder. Minder de afzuigkap gebruiken maar bv een raam open zetten.

5% is niet zo heel veel denk ik. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

13-09-2022 om 19:38

Paracelsus schreef op 13-09-2022 om 18:54:

Wat is het probleem eigenlijk?
- minder douchen
- kleren langer dragen
- niet dagelijks stofzuigen
- geen droger gebruiken
-...

Er zijn zoveel manier om te besparen, dus wat is het probleem?
Heel goed trouwens dat er een richtlijn uitgaat om het verbruik te minderen: minder vraag -> lagere prijzen in het aanbod.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

13-09-2022 om 19:42

Ysenda schreef op 13-09-2022 om 19:25:

[..]

Eerder kan ook.

Gebruik maken van een hooimadam dan kook je eerder en is het zonder verdere toevoeging van energie klaar als je wil gaan eten. Kan met een fancy ding, kan ook prima door het in je bed te zetten ennin te wikkelen in een dekbed.

Het zou ook fijn zijn welke tijden ze aanhouden want wij eten hoogst zelden voor 8 uur. Toen zoon nog in de onder- en middenbouw van de lagere school zat was dat ook niet eerder dan 7 uur.

De tv later aanzetten is natuurlijk ook een idee en dan bv een spelletje doen, puzzelen of een papieren boek uit de bibliotheek lezen.

Minder lampen aan, alleen daar waar je bent en misschien daar ook minder. Minder de afzuigkap gebruiken maar bv een raam open zetten.

5% is niet zo heel veel denk ik.

Ik kook alleen als we thuis komen. Voor de rest doe ik niets. De tv staat dan uit en de afzuigkap heb ik eigenlijk nooit aan, tenzij ik vlees bak of de luchtvochtigheid heel hoog is. 
mee aardappels en groentes zitten vaak al in 1 pan en de lichten zijn alleen aan in de ruimte waar we ons bevinden.

De was draait ik altijd in het weekend en dan snachts als we slapen.

Paracelsus schreef op 13-09-2022 om 19:42:

[..]

Ik kook alleen als we thuis komen. Voor de rest doe ik niets. De tv staat dan uit en de afzuigkap heb ik eigenlijk nooit aan, tenzij ik vlees bak of de luchtvochtigheid heel hoog is.
mee aardappels en groentes zitten vaak al in 1 pan en de lichten zijn alleen aan in de ruimte waar we ons bevinden.

De was draait ik altijd in het weekend en dan snachts als we slapen.

Vind je dat niet hinderlijk, het geluid van de wasmachine 's nachts? Ik word daar wakker van. Vooral van het 'klappen' van het waterslot steeds bij het spoelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.