Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

LostJellyfish83

LostJellyfish83

18-12-2022 om 22:35

Paracelsus schreef op 18-12-2022 om 21:51:

[..]

De winter is nog maar net begonnen. En 1000 euro is bijna een maand salaris. Niet zo raar toch dat ik dit veel geld vind?

Ik verbruik dat nu ook ongeveer per maand, maar je moet natuurlijk wel op jaarbasis kijken. Veel geld is het zeker. 

Ik kan niet wachten op januari,  dan wordt het tenminste voor een jaar weer betaalbaar. 

Milala schreef op 18-12-2022 om 21:42:

[..]

Dat is een kuub of 3? Best weinig hoor voor de temperaturen van afgelopen week. Ik ben netzoveel kwijt om mijn huis in de nacht op 15 graden te houden. Overdag gebruik ik, op even douchen na, geen gas omdat ik mijn airco gebruik

Ow bedoel 6-7 kuub ipv euro. Heb inmiddels wel nachttemperatuur naar 14 ipv 15 gezet en wat aanpassingen in cv instellingen gedaan.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

18-12-2022 om 23:45

Milala schreef op 18-12-2022 om 21:42:

[..]

Dat is een kuub of 3? Best weinig hoor voor de temperaturen van afgelopen week. Ik ben netzoveel kwijt om mijn huis in de nacht op 15 graden te houden. Overdag gebruik ik, op even douchen na, geen gas omdat ik mijn airco gebruik

Enorme verschillen per huis dus. 
Net even opgezocht, ons hoogste verbruik per maand de afgelopen jaren was 165m³ gas. Woning groter dan 200m² en overdag constant op 19°C, 's nachts naar 16°C. 

Edit: hopelijk zet het wel mensen aan om hun woning beter te isoleren.

Valdemar schreef op 18-12-2022 om 23:45:

[..]

Enorme verschillen per huis dus.
Net even opgezocht, ons hoogste verbruik per maand de afgelopen jaren was 165m³ gas. Woning groter dan 200m² en overdag constant op 19°C, 's nachts naar 16°C.

Ja, ik hoor mensen praten over onder de 10 graden binnen. Daar valt bijna niet tegen op te stoken. Dat wordt het hier niet. Nu laat ik het sowieso niet onder de 17 komen, maar ik heb hem 1x een nachtje naar 15 gedraaid en toen was het nog steeds 17 toen ik op stond, dus hij zal niet veel verbruiken in de nacht dan.

MrsMary schreef op 18-12-2022 om 19:07:

[..]

Ik zie het in mijn omgeving ook: iemand met een goed inkomen die, na zijn pensioen, hard moet door buffelen. Twee echtscheidingen en nu nog twee kinderen die moeten studeren. Té duur huis ook, een paar jaar geleden kon dat nog net en nu zijn de rapen gaar.

Misschien dat sommige mensen ook iets beter hadden moeten nadenken. 

Ik denk dat mensen ook wel noemen wat hun een beetje schikt. Vóór de energiecrisis waren er jaarlijks topics over wie wat verbruikt en toen verbruikte het merendeel heel weinig. Ik dacht regelmatig: "Hoe doen ze dat? En nu alles duur is buitelt men over elkaar heen hoe onbetaalbaar het is en lees ik over best grote verbruiken. Hoe gaat dat samen, denk ik dan.
Laatst hoorde ik over een vrouw die haar gasmeter had laten afsluiten. Maar dat kost toch ook geld?
En dan nog de mensen die niet begrijpen dat je ook nog moet ventileren, dus die nu een klamme bende hebben. Soms moet je je even ergens in verdiepen.

Ik weet niet, ik schrijf mee maar ikzelf heb mazzel dat ik niet zoveel verbruik. Mijn rekening wordt misschien 300 euro als het echt bont wordt, hij is nu (met de prijzen van nu) ongeveer 150 euro. Ik denk dat je eerder vooral mensen zag die trots waren op hun lage verbruik en nu de mensen die juist niet weinig verbruiken en dus het meeste last hebben van dit probleem.

FallAgain schreef op 19-12-2022 om 11:44:

[..]

Misschien dat sommige mensen ook iets beter hadden moeten nadenken.

Veel mensen zijn daar gewoon niet zo goed in. Vanuit zichzelf en/of door omstandigheden. Mensen doen domme dingen en ik vind het wel erg hard om nu geen mededogen te hebben met mensen die nu in de problemen komen.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

19-12-2022 om 13:14

Rockstar schreef op 19-12-2022 om 12:10:

Ik weet niet, ik schrijf mee maar ikzelf heb mazzel dat ik niet zoveel verbruik. Mijn rekening wordt misschien 300 euro als het echt bont wordt, hij is nu (met de prijzen van nu) ongeveer 150 euro. Ik denk dat je eerder vooral mensen zag die trots waren op hun lage verbruik en nu de mensen die juist niet weinig verbruiken en dus het meeste last hebben van dit probleem.

Ik verbruik nou juist helemaal niet veel, (onder het prijsplafond en dat met een gezin van 4), maar toch betaal ik me scheel. Dat is balen,  want ik zou dus niet weten wat ik daar nog aan zou kunnen doen. 

Peaches schreef op 19-12-2022 om 13:01:

[..]

Veel mensen zijn daar gewoon niet zo goed in. Vanuit zichzelf en/of door omstandigheden. Mensen doen domme dingen en ik vind het wel erg hard om nu geen mededogen te hebben met mensen die nu in de problemen komen.

Dat gaat mij ook te ver, maar ik mis nogal eens eigen inzicht en zie juist wel dat het kabinet maar van alles moet oplossen. Ik denk dat we blij mogen zijn met bepaalde regelingen en dat menigeen ook vergeten is dat we vroeger bijvoorbeeld maar één verwarmde ruimte hadden en ijsbloemen op de ramen. Je wil natuurlijk niet terug naar minder, maar ik denk wel dat we wat stappen moeten terug doen in luxe en vanzelfsprekend.

Een tijdje terug was er een rapportage op over een vrouw die haar situatie schetste. In haar voorbeeld noemde ze wel haar lage uitkering, maar niet de toeslagen. Vervolgens wel weer de volle mep aan uitgaven. Dan klopt het hele beeld niet meer. Wat niet wegneemt dat het alsnog krap is. 

Valdemar schreef op 18-12-2022 om 23:45:

[..]

Zou niet anders willen maar de woningstichting denkt daar anders over.. zelfs aangeboden mee te betalen maar nee... je moet wachten, nog niet aan de beurt..... dus het geen kwestie van niet willen.

Flower89 schreef op 19-12-2022 om 13:58:

[..]

Zou niet anders willen maar de woningstichting denkt daar anders over.. zelfs aangeboden mee te betalen maar nee... je moet wachten, nog niet aan de beurt..... dus het geen kwestie van niet willen.

En vergeet de particuliere huur niet. Ik heb in een huis gewoond waarin de mankementen steeds groter werden en denk maar niet dat er iets aan gebeurde. 

Wat ben ik blij dat ik daar niet meer woon. Zeker nu.

Coreopsis schreef op 18-12-2022 om 21:16:

[..]

Dat herken ik ook. En dat is niet nieuw, toen we 15 jaar geleden dit huis kochten werden we door onze omgeving voor gek verklaard dat we niet duurder kochten. "Want als je 2 volledige inkomens meetelt kun je een groter huis krijgen."

Tien jaar geleden hier ook. Ex en ik hadden toen voor een huis van ruim 4 ton kunnen gaan. Nu is dat een tussenwoning, toen op zijn minst 2-onder-1-kap. Maar we waren maar met zijn tweeën en dat zou ook niet meer worden. Daarnaast moest het betaalbaar blijven als één van ons omviel. Maar ja, toen hadden we in deze straat al keus uit 4 woningen die 1 tot 3 jaar te koop stonden. Bij andere huizen kregen we van de makelaar te horen, dat de prijs echt lager kon. 

Het aanbod was groter, maar ja, de leningvoorwaarden waren streng en crisis en zo. Dus wij hadden keus, die er nu vaak al niet is.

Rockstar schreef op 19-12-2022 om 12:10:

Dit denk ik ook idd. 

Ik red het wel ja.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.