Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
KittyFantastico
21-12-2022 om 21:50
FallAgain schreef op 19-12-2022 om 11:58:
Ik denk dat mensen ook wel noemen wat hun een beetje schikt. Vóór de energiecrisis waren er jaarlijks topics over wie wat verbruikt en toen verbruikte het merendeel heel weinig. Ik dacht regelmatig: "Hoe doen ze dat? En nu alles duur is buitelt men over elkaar heen hoe onbetaalbaar het is en lees ik over best grote verbruiken. Hoe gaat dat samen, denk ik dan.
Laatst hoorde ik over een vrouw die haar gasmeter had laten afsluiten. Maar dat kost toch ook geld?
En dan nog de mensen die niet begrijpen dat je ook nog moet ventileren, dus die nu een klamme bende hebben. Soms moet je je even ergens in verdiepen.
Als ik voor mezelf spreek, schaam ik me bijna voor mn lage verbruik tegenwoordig en zal ik het niet snel noemen. Zeker niet naar collega’s bijvoorbeeld, die klagen over hun hoge rekening. Dat komt dan inderdaad doordat “het gesprek” nu alleen gaat over hoe onbetaalbaar energie is. Het voelt alsof ik geen recht van spreken heb als ik daar geen last van heb.
Overigens woon ik op 45 m2, dus dat is de reden dat mijn energierekening laag is.
Yumi
21-12-2022 om 23:18
KittyFantastico schreef op 21-12-2022 om 21:50:
[..]
Als ik voor mezelf spreek, schaam ik me bijna voor mn lage verbruik tegenwoordig en zal ik het niet snel noemen. Zeker niet naar collega’s bijvoorbeeld, die klagen over hun hoge rekening. Dat komt dan inderdaad doordat “het gesprek” nu alleen gaat over hoe onbetaalbaar energie is. Het voelt alsof ik geen recht van spreken heb als ik daar geen last van heb.
Overigens woon ik op 45 m2, dus dat is de reden dat mijn energierekening laag is.
Niets om je voor te schamen, ik ben een tijdje geleden kleiner gaan wonen en mijn energierekening is ook laag
Komt mede omdat mijn verbruik veel lager is dan gemiddeld. Ik ben zuinig met energie uit gewoonte, dus al voordat de prijzen omhoog gingen. Ik was erg benieuwd hoeveel mijn nieuwe termijnbedrag zou worden, omdat Vattenfall dit pas na 'n half jaar kan berekenen. Ondanks dat de verhuurder hier nog het e.a aan het warmteverlies door de ramen kan doen, ben ik blij met mijn nieuwe appartementje
Miraval
23-12-2022 om 08:47
Elaine68 schreef op 18-12-2022 om 17:07:
[..]
Tja.. Dan had je misschien toch andere keuzes moeten maken. Zeker met kleine kinderen zou ik iedere maand een buffer willen hebben.
Welke andere keuzes? Geen 2e leg? Of niet scheiden? Geen PA? (Dat laatste vind ik overigens sowieso al bizar zeker wanneer je kinderen hebt die naar school gaan en zelf jong en gezond bent om te kunnen werken maar goed bolledig offtopic)
Miraval
23-12-2022 om 08:54
FallAgain schreef op 19-12-2022 om 11:44:
[..]
Misschien dat sommige mensen ook iets beter hadden moeten nadenken.
Maar niemand heeft toch een glazen bol? Grappig dat dit wel gezegd mag worden over mensen met een middeninkomen en eigen woning die nu in de problemen komen maar over mensen die in de bijstand zitten niet. Het overkomt beide groepen mensen. En wanneer je gewend bent aan een bepaald inkomen dan leef je daar ook een stuk naar. Niemand heeft dit vooraf kunnen voorzien.
Als ik kijk naar mezelf had ik het tot 3 jaar terug heel goed voor elkaar. Man eb ik beiden een eigen bedrijf wat goedliep, mooi koophuis kunnen kopen en verbouwen en redelijke luxe. En toen kwam corona, man zijn bedrijf ging failliet, ik had te maken met 2 lockdowns en alle kosten en nu de hoge inflatie en prijsstijgingen op alle vlakken. Het is niet een beetje minder nu het is veel en veel minder maar nog net niet slecht genoeg om in aanmerking te komen voor toeslagen. Had ik dan ook andere keuzes moeten maken?
lientje69
23-12-2022 om 08:57
Miraval schreef op 23-12-2022 om 08:47:
[..]
Welke andere keuzes? Geen 2e leg? Of niet scheiden? Geen PA? (Dat laatste vind ik overigens sowieso al bizar zeker wanneer je kinderen hebt die naar school gaan en zelf jong en gezond bent om te kunnen werken maar goed bolledig offtopic)
Het leven is maakbaar enzo
Volgens Elaine dus blijkbaar.
Was het maar zo simpel. Dan was iedereen rijk , gelukkig , gezond en zonder enige zorgen. Sommige keuzes kunnen inderdaad van invloed zijn. Maar er zijn ook veel dingen die je overkomen en waarin gewoon geen andere keuze hebt er het beste van proberen te maken.
NippyDunlin42
23-12-2022 om 09:41
lientje69 schreef op 23-12-2022 om 08:57:
[..]
Het leven is maakbaar enzo
Volgens Elaine dus blijkbaar.
Was het maar zo simpel. Dan was iedereen rijk , gelukkig , gezond en zonder enige zorgen. Sommige keuzes kunnen inderdaad van invloed zijn. Maar er zijn ook veel dingen die je overkomen en waarin gewoon geen andere keuze hebt er het beste van proberen te maken.
Nou nee hoor, ik weet dat het leven niet maakbaar is. En ik heb met heel veel mensen heel erg te doen en zeker met de mensen aan de onderkant van onze samenleving.
Eerst scheiden en dus alimentatie moeten betalen, vervolgens een tweede leg, dure huizen, dat vind ik wel erg de Goden verzoeken. Dat heeft misschien ook te maken met het feit dat ik een tweede leg vaak niet zo nodig vind.
Je hoeft niet iedere maand al je geld op te maken en van verstandige mensen met een hoog inkomen verwacht ik dat ze een flinke buffer hebben. Als je geld niet naar de vaste lasten hoeft is het verstandig het niet allemaal te verbrassen. Wat is een PA eigenlijk?
Affijn, ziekte, corona, lockdowns, je verwacht het niet maar het overkomt je toch, dat is inderdaad heel lullig en ik vind het echt wel naar voor mensen als ze daardoor in de problemen gekomen zijn. Maar een tophypotheek of toch wat minder zijn zaken waar mensen beter over na moeten denken wat mij betreft.
Mensen in de bijstand zijn niet altijd mensen die de beste keuze kunnen maken is mijn ervaring.
FallAgain
23-12-2022 om 10:02
Miraval schreef op 23-12-2022 om 08:54:
[..]
Maar niemand heeft toch een glazen bol? Grappig dat dit wel gezegd mag worden over mensen met een middeninkomen en eigen woning die nu in de problemen komen maar over mensen die in de bijstand zitten niet. Het overkomt beide groepen mensen. En wanneer je gewend bent aan een bepaald inkomen dan leef je daar ook een stuk naar. Niemand heeft dit vooraf kunnen voorzien.
Als ik kijk naar mezelf had ik het tot 3 jaar terug heel goed voor elkaar. Man eb ik beiden een eigen bedrijf wat goedliep, mooi koophuis kunnen kopen en verbouwen en redelijke luxe. En toen kwam corona, man zijn bedrijf ging failliet, ik had te maken met 2 lockdowns en alle kosten en nu de hoge inflatie en prijsstijgingen op alle vlakken. Het is niet een beetje minder nu het is veel en veel minder maar nog net niet slecht genoeg om in aanmerking te komen voor toeslagen. Had ik dan ook andere keuzes moeten maken?
Je kunt niet alles weten, nee. Maar ik denk dat ik wel één van de weinigen ben met de niet-populaire mening: "Kun je kinderen betalen?" Kinderen zijn duur. Toen ik laatst een programma zag over gezinsmoeilijkheden, waren dat ook nog best grote gezinnen en moeder had geen zin om de pil te betalen.
Of huisdieren. Kosten geld. Menigeen neemt dieren om dan ineens voor hoge kosten te komen staan.
Of ik denk aan mijn ex-zwager, die maar net uit de scheiding (waar alimentatie uit vloeide) opnieuw ging trouwen (met een andere vrouw dus) en direct een huis kocht. Nieuwe vrouw blijkt tang, en daar zit je dan. Je kunt natuurlijk na de eerste scheiding overwegen om even niet opnieuw te trouwen, in ieder geval niet dat soort langdurige beslissingen te nemen waar financiële consequenties aan vastzitten.
Dat soort dingen bedoel ik.
Toen ik een tijd geleden wilde verhuizen wegens geluidsoverlast, bood een particulier een huis aan voor € 720,00, terwijl ik een minimuminkomen heb. Ondanks dat je huurtoeslag krijgt, heb ik dat huis niet aangenomen, omdat ik € 720,00 op een minimuminkomen veel te veel vind. Huurtoeslagregels hoeven maar te wijzigen of je zit omhoog.
Op die manier vooruit kijken, dat bedoel ik. En ja, ik heb het daarbij dus ook over mensen met lage inkomens; daar hoor ik zelf ook bij.
Miraval
23-12-2022 om 10:23
Elaine68 schreef op 23-12-2022 om 09:41:
[..]
Nou nee hoor, ik weet dat het leven niet maakbaar is. En ik heb met heel veel mensen heel erg te doen en zeker met de mensen aan de onderkant van onze samenleving.
Eerst scheiden en dus alimentatie moeten betalen, vervolgens een tweede leg, dure huizen, dat vind ik wel erg de Goden verzoeken. Dat heeft misschien ook te maken met het feit dat ik een tweede leg vaak niet zo nodig vind.
Je hoeft niet iedere maand al je geld op te maken en van verstandige mensen met een hoog inkomen verwacht ik dat ze een flinke buffer hebben. Als je geld niet naar de vaste lasten hoeft is het verstandig het niet allemaal te verbrassen. Wat is een PA eigenlijk?
Affijn, ziekte, corona, lockdowns, je verwacht het niet maar het overkomt je toch, dat is inderdaad heel lullig en ik vind het echt wel naar voor mensen als ze daardoor in de problemen gekomen zijn. Maar een tophypotheek of toch wat minder zijn zaken waar mensen beter over na moeten denken wat mij betreft.
Mensen in de bijstand zijn niet altijd mensen die de beste keuze kunnen maken is mijn ervaring.
PA is partneralimentatie maar dat had je al genoemd las ik.
Wij hebben geen tophypotheek. Het huis nog net in de goede tijd met enorm lage rente kunnen kopen. Onze hypotheek is ongeveer evenveel als een particulier huurhuis. En toch moeten we nu goed oppassen met de uitgaven omdat de hele buffer weggevallen is vnml door Corona. Gelukkig geen kinderen hier wat maakt dat we toch nog overhouden om weer een buffer te creëren wat nodig is aangezien daar ook mijn pensioen in voorzien moet worden. Vandaar ook de keuze voor een koophuis en het aankopen van een eigen bedrijfspand. Op papier is er wel geld alleen dat is niet direct voorhanden wanneer er iets gebeurd. En ik besef me heel goed dat ik eigenlijk niet mag klagen, er zijn zoveel mensen die het veel minder hebben. Aan de andere kant werk ik praktisch jaarrond 6 dagen per week waar anderen 3 of 4 dagen werken om welke reden dan ook. Dus dat extra werken zou wat mij betreft ook wel wat meer mogen lonen.
SlushyAlbatross55
04-01-2023 om 15:32
Het rondkomen gaat hier nog prima, maar je merkt wel dat alles flink duurder wordt. We doen op zich nooit iets geks. Gingen al nooit uit eten en we pakten ook al nooit een terrasje.
wild-flower
11-01-2023 om 12:49
Eten en drinken wordt de komende maanden nog duurder .
https://www.nu.nl/economie/6246382/eten-en-drinken-wordt-de-komende-maanden-nog-duurder.html
FancyDuck29
11-01-2023 om 13:05
FallAgain schreef op 23-12-2022 om 10:02:
[..]
Je kunt niet alles weten, nee. Maar ik denk dat ik wel één van de weinigen ben met de niet-populaire mening: "Kun je kinderen betalen?" Kinderen zijn duur. Toen ik laatst een programma zag over gezinsmoeilijkheden, waren dat ook nog best grote gezinnen en moeder had geen zin om de pil te betalen.
Natuurlijk niet. Het gros van de ouders denkt na over financiën voordat ze aan kinderen beginnen. Wat een vreemde kijk op ouders.
SlushyAlbatross55
11-01-2023 om 15:54
wild-flower schreef op 11-01-2023 om 12:49:
Eten en drinken wordt de komende maanden nog duurder .![]()
https://www.nu.nl/economie/6246382/eten-en-drinken-wordt-de-komende-maanden-nog-duurder.html
LostJellyfish83
11-01-2023 om 16:01
wild-flower schreef op 11-01-2023 om 12:49:
Eten en drinken wordt de komende maanden nog duurder .![]()
Jah, die 10% loonsverhoging vliegt meteen de supermarkt in helaas
Herfstappeltaart
11-01-2023 om 16:04
Appelflappen bij de bakker: 1,85 per stuk. Aanbieding van de week bij AH: 2 appelflappen voor 0,79. Ik heb er twee gekocht, ingevroren en een paar dagen later even opgepiept in de oven en ze waren ze heerlijk knapperig.
Zo probeer ik maar de leuke/lekkere dingen betaalbaar te houden. Dat scheelde me 2,91 op 2 appelflappen.
Ze waren hartstikke lekker. Vroeger nam ik dat gedachteloos mee bij het brood kopen bij de bakker.
SlushyAlbatross55
11-01-2023 om 16:04
Mug schreef op 11-01-2023 om 16:01:
[..]
Jah, die 10% loonsverhoging vliegt meteen de supermarkt in helaas
![]()
Ik krijg maar 3%. Snap ik wel hoor. De inkoop bij onze instelling is alleen maar duurder geworden en het mag maar minimaal doorberekend worden, dus de rek is er daar ook een beetje uit.
En dan las ik vanmorgen nog een artikel dat als kop had “ zware offers nodig van Europa in strijd tegen Rusland”
Het stemt mij erg zwaar merk ik.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.