Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

ZanyHeron88

ZanyHeron88

18-12-2022 om 21:16

Rockstar schreef op 18-12-2022 om 21:12:

[..]

De tijd dat je nog een nieuwbouw rijtjeshuis goedkoop voor 3.5-4 ton kon kopen is al een tijdje voorbij. Maar als je dat kunt betalen heb je gelukkig nog wel een beetje keus in oudere rijtjeshuizen in mindere wijken.

Ja klopt. Wij hadden sowieso weinig keus, want geen auto en we hebben wel een vaste baan, dus dan wordt je zoek gebied al beperkt. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

18-12-2022 om 21:18

Paracelsus schreef op 18-12-2022 om 21:16:

[..]

Ja klopt. Wij hadden sowieso weinig keus, want geen auto en we hebben wel een vaste baan, dus dan wordt je zoek gebied al beperkt.

maar ook dat is een keuze. Een autootje is goedkoper dan een woning betalen die 1 ton meer kost. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

18-12-2022 om 21:18

Maar nog even los van die top hypotheek. Niemand had 5 jaar geleden verwacht 1000 euro per maand kwijt te zijn aan gas en stroom. Dat is bijna een maandloon. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

18-12-2022 om 21:19

Friezinnetje schreef op 18-12-2022 om 21:18:

[..]

maar ook dat is een keuze. Een autootje is goedkoper dan een woning betalen die 1 ton meer kost.

Nu nog wel, er zijn voorspellingen dat straks het autorijden niet meer mogelijk wordt voor de gemiddelde Nederlander. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

18-12-2022 om 21:22

Paracelsus schreef op 18-12-2022 om 21:19:

[..]

Nu nog wel, er zijn voorspellingen dat straks het autorijden niet meer mogelijk wordt voor de gemiddelde Nederlander.

Zolang ik bij zeer veel huizen nog 2 auto's (soms zelfs 3, want ook nog eentje voor de leuk) voor de deur zie staan, valt daar echt nog wel wat op te bezuinigen.

Paracelsus schreef op 18-12-2022 om 21:18:

Maar nog even los van die top hypotheek. Niemand had 5 jaar geleden verwacht 1000 euro per maand kwijt te zijn aan gas en stroom. Dat is bijna een maandloon.

Bijna niemand hoeft 1000 euro per maand kwijt te zijn aan de energierekening. Zeker niet met het prijsplafond.

En ik vind het heel naief om te verwachten dat je geen tegenslag zult hebben. Er kan van alles gebeuren, zowel in het leven van het individu, als in een land of in de wereld. 

NippyDunlin42

NippyDunlin42

18-12-2022 om 21:24

Paracelsus schreef op 18-12-2022 om 21:18:

Wat voor huizen zijn dat dan? Want ik ken niet zulke mensen (al bespreek ik niet met iedereen de energienota)

Paracelsus schreef op 18-12-2022 om 21:19:

[..]

Overdrijf niet zo.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

18-12-2022 om 21:26

Rondstruiner schreef op 18-12-2022 om 21:24:

[..]

Bijna niemand hoeft 1000 euro per maand kwijt te zijn aan de energierekening. Zeker niet met het prijsplafond.

En ik vind het heel naief om te verwachten dat je geen tegenslag zult hebben. Er kan van alles gebeuren, zowel in het leven van het individu, als in een land of in de wereld.

We hebben nog geen prijsplafond, dus wij zijn nu zeker wel 1000 euro kwijt. Het is gemiddeld 30-35 euro per dag voor gas en een tientje voor stroom. 

Je ziet het wel erg zwart in Paracelsus. Het voelt ook een beetje als bangmakerij.

Jouw realiteit bestaat voor een gedeelte van ons Nederlanders maar een hoop mensen hebben het nog hartstikke goed.

In mijn omgeving zetten de mensen bijvoorbeeld de verwarming lager en douchen ze veel minder, niet uit noodzaak maar om anderen redenen (anti-Rusland, iets willen doen voor het milieu etc.)

De duurdere boodschappen doen psychisch pijn maar er wordt geen boterham minder om gegeten. Wel minder alcohol en koek/chips/snoep omdat men wil compenseren voor de hogere prijzen ook al kunnen mensen die gewoon betalen.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

18-12-2022 om 21:28

alhambra schreef op 18-12-2022 om 21:26:

Je ziet het wel erg zwart in Paracelsus. Het voelt ook een beetje als bangmakerij.

Jouw realiteit bestaat voor een gedeelte van ons Nederlanders maar een hoop mensen hebben het nog hartstikke goed.

In mijn omgeving zetten de mensen bijvoorbeeld de verwarming lager en douchen ze veel minder, niet uit noodzaak maar om anderen redenen (anti-Rusland, iets willen doen voor het milieu etc.)

De duurdere boodschappen doen psychisch pijn maar er wordt geen boterham minder om gegeten. Wel minder alcohol en koek/chips/snoep omdat men wil compenseren voor de hogere prijzen ook al kunnen mensen die gewoon betalen.

Dan hebben we waarschijnlijk een verschillende omgeving waarin we leven. Want dit is wel degelijk wat er in mijn omgeving speelt. 

Paracelsus schreef op 18-12-2022 om 21:26:

[..]

https://www.ad.nl/auto/europese-unie-maakt-auto-s-onbetaalbaar~ad59961d/

Ja, dat zegt de autofabrikant  . Die heeft verder geen enkel belang natuurlijk.

Rondstruiner schreef op 18-12-2022 om 21:05:

[..]

Die mensen zijn er absoluut hoor. Ik heb best een tijd als hypotheekacceptant gewerkt in het verleden, en genoeg mensen zoeken echt de bovenkant van hun budget op. Dat is lang niet altijd, maar vaak genoeg ook wel, een keuze. Ik zie het ook wel om me heen bij collega's die een huis zoeken, het is niet snel goed genoeg voor sommigen...

Voor ons was er gewoon geen ruimte op de woningmarkt als we niet de top van ons budget gebruikten bij hypotheekaanvraag. En dan hadden we nog geluk want we kochten eind 2019 gunstig voior vraagprijs en in 2021waren de huizen hier al 50k-100k duurder. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.