Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
ZanyHeron88
18-12-2022 om 20:51
Friezinnetje schreef op 18-12-2022 om 20:48:
[..]
maar dat is pas sinds 2 jaar.
Ja , met name het laatste jaar qua materiaalkosten, Maar die idiote prijsstijging is al een tijd aan de gang. In elk geval bij ons in de buurt. Paupererige oude, zeer kleine boerderij woningen die verzakt zijn worden nog ruim een ton overboden om überhaupt een woning te verkrijgen. Het zal waarschijnlijk ook het woningtekort zijn. Al moet ik zeggen dat de laatste maanden überhaupt geen woning meer te koop staat in onze buurt.
MidasWolf
18-12-2022 om 20:55
Met de nog stijgende rente. De centrale banken wijzen nog niet op een draai in hun beleid, ondanks de minder grote rentestap die ze namen deze week. In mijn regio zijn er al een aantal huizen die iets in prijs dalen. De minst gewilde woningen al steviger.
FaithfulDuck87
18-12-2022 om 20:58
Paracelsus schreef op 18-12-2022 om 20:51:
[..]
Ja , met name het laatste jaar qua materiaalkosten, Maar die idiote prijsstijging is al een tijd aan de gang. In elk geval bij ons in de buurt. Paupererige oude, zeer kleine boerderij woningen die verzakt zijn worden nog ruim een ton overboden om überhaupt een woning te verkrijgen. Het zal waarschijnlijk ook het woningtekort zijn. Al moet ik zeggen dat de laatste maanden überhaupt geen woning meer te koop staat in onze buurt.
maar daarom kunnen er beter kleinere woningen gebouwd worden, maar daar wil een deel gewoon niet in. Want geen masterbedroom, geen kinderspeelkamer, geen grote keuken met kookeiland.
ZanyHeron88
18-12-2022 om 21:03
Friezinnetje schreef op 18-12-2022 om 20:58:
[..]
maar daarom kunnen er beter kleinere woningen gebouwd worden, maar daar wil een deel gewoon niet in. Want geen masterbedroom, geen kinderspeelkamer, geen grote keuken met kookeiland.
Op zich gebeurd dat natuurlijk ook. Hier bouwen ze appartementen waar veel vraag naar is. Maar zelfs die kosten een godsvermogen en dan heb je maar 2 kamers.
Een tuin kan je sowieso vergeten in het westen. Dat is meer een strookje groen of tegels. Alleen de oude woningen hier hebben nog een tuin.
Rondstruiner
18-12-2022 om 21:05
Rockstar schreef op 18-12-2022 om 20:10:
[..]
Alsof mensen een keuze hadden...Je doet net alsof mensen voor hun lol duur gaan wonen.
Die mensen zijn er absoluut hoor. Ik heb best een tijd als hypotheekacceptant gewerkt in het verleden, en genoeg mensen zoeken echt de bovenkant van hun budget op. Dat is lang niet altijd, maar vaak genoeg ook wel, een keuze. Ik zie het ook wel om me heen bij collega's die een huis zoeken, het is niet snel goed genoeg voor sommigen...
FaithfulDuck87
18-12-2022 om 21:08
Rondstruiner schreef op 18-12-2022 om 21:05:
[..]
Die mensen zijn er absoluut hoor. Ik heb best een tijd als hypotheekacceptant gewerkt in het verleden, en genoeg mensen zoeken echt de bovenkant van hun budget op. Dat is lang niet altijd, maar vaak genoeg ook wel, een keuze. Ik zie het ook wel om me heen bij collega's die een huis zoeken, het is niet snel goed genoeg voor sommigen...
En als ze dan wat binnen het budget gevonden hebben, dan moet alles meteen verbouwd worden. Want het moet meteen perfect zijn. Toen ik mijn huis kocht, heb ik na 4 jaar een nieuwe badkamer gedaan, na 7 jaar een nieuwe keuken, na 13 jaar een dakkapel en een carport.
MidasWolf
Paracelsus schreef op 18-12-2022 om 21:03:
[..]
Op zich gebeurd dat natuurlijk ook. Hier bouwen ze appartementen waar veel vraag naar is. Maar zelfs die kosten een godsvermogen en dan heb je maar 2 kamers.
Een tuin kan je sowieso vergeten in het westen. Dat is meer een strookje groen of tegels. Alleen de oude woningen hier hebben nog een tuin.
Dat laatste zie je landelijk ook voor een gedeelte bij nieuwbouw woningen. Bij grotere nieuwbouw woningen is de tuin gemiddeld genomen kleiner dan voorheen. Uiteraard geldt dit niet voor alle nieuwbouwprojecten.
Rockstar
Paracelsus schreef op 18-12-2022 om 21:03:
[..]
Hier bouwen ze wel rijtjeshuizen met tuinen van 4x7, 5x9, zoiets. Die kosten 5 ton of 1500-2000 euro huur.
watertoren
18-12-2022 om 21:11
Mijn zoon heeft een kluswoning gekocht en dus nu alles nieuw. |Hij kon het gelijk dus waarom niet. In het voorjaar zijn grote achtertuin.
ZanyHeron88
Rockstar schreef op 18-12-2022 om 21:08:
[..]
Hier bouwen ze wel rijtjeshuizen met tuinen van 4x7, 5x9, zoiets. Die kosten 5 ton of 1500-2000 euro huur.
Maar dat bedrag is toch absurd voor een rijtjeshuis?
Rockstar
[..]
Oké interessant. Ik zie het in mijn omgeving in mijn generatie niet in elk geval. De oudere generatie wel, die halen voor alles hun neus op.
Rockstar
18-12-2022 om 21:12
Paracelsus schreef op 18-12-2022 om 21:11:
[..]
Maar dat bedrag is toch absurd voor een rijtjeshuis?
De tijd dat je nog een nieuwbouw rijtjeshuis goedkoop voor 3.5-4 ton kon kopen is al een tijdje voorbij. Maar als je dat kunt betalen heb je gelukkig nog wel een beetje keus in oudere rijtjeshuizen in mindere wijken.
FaithfulDuck87
18-12-2022 om 21:13
Rockstar schreef op 18-12-2022 om 21:12:
[..]
De tijd dat je nog een nieuwbouw rijtjeshuis goedkoop voor 3.5-4 ton kon kopen is al een tijdje voorbij.
hangt er van af waar je woont natuurlijk. En dat is met meer dingen zo, qua woningbouw en verkoop.
Rockstar
18-12-2022 om 21:15
Friezinnetje schreef op 18-12-2022 om 21:13:
[..]
hangt er van af waar je woont natuurlijk. En dat is met meer dingen zo, qua woningbouw en verkoop.
Dat zal vast. Ik spreek over de randstad.
ShowyHummingbird30
18-12-2022 om 21:16
[..]
Dat herken ik ook. En dat is niet nieuw, toen we 15 jaar geleden dit huis kochten werden we door onze omgeving voor gek verklaard dat we niet duurder kochten. "Want als je 2 volledige inkomens meetelt kun je een groter huis krijgen."
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.