Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
Daglichtlamp
15-12-2022 om 09:32
En praktisch: als je nog een domme meter hebt, of een slimme waarvan je de energiemaatschappij geen toestemming hebt gegeven om die tussendoor uit te lezen, ga even na of het in jouw geval handig is om handmatig de meterstanden op 1-1-2023 door te geven aan je energiemaatschappij. Anders zal de stand geschat worden, en afhankelijk van je verbruik en je tarieven, kan dat gunstig of ongunstig uitpakken.
Rockstar
15-12-2022 om 09:46
Ysenda schreef op 15-12-2022 om 08:22:
[..]
Dat is voor stadsverwarming, niet voor blokverwarming.
Daglichtlamp
15-12-2022 om 10:52
Vrijdag regeling blokverwarming
Jetten heeft de Kamer toegezegd dat komende vrijdag de regeling voor huishoudens met blokverwarming en blokelektriciteit bekend wordt gemaakt. "De financiële tegemoetkoming die deze mensen krijgen komt overeen met het prijsplafond en gaat met terugwerkende kracht in", aldus de minister.
Dus nog heel even geduld, maar voor blokverwarming komt ook een oplossing.
Drakenvlieg
15-12-2022 om 11:05
Mijn nieuwe contract gaat 18 december aanstaande in. Ben overgestapt onlangs na flink twijfelen. Je weet nu toch niet echt waar je goed aan doet, maar bij mijn huidige gebeurden er wat dingen die ik echt niet fijn vind qua (geen) informatie geven.
Komt wel toevallig goed uit qua energieplafond 
Rockstar
15-12-2022 om 11:55
Drakenvlieg schreef op 15-12-2022 om 11:05:
Mijn nieuwe contract gaat 18 december aanstaande in. Ben overgestapt onlangs na flink twijfelen. Je weet nu toch niet echt waar je goed aan doet, maar bij mijn huidige gebeurden er wat dingen die ik echt niet fijn vind qua (geen) informatie geven.
Komt wel toevallig goed uit qua energieplafond
Bij wie zat je en naar wie ga je?
Drakenvlieg
15-12-2022 om 12:36
Ik zat bij UnitedConsumers. Contract verliep 3 november en ze konden pas daarna, half november, mijn nieuwe maandbedrag doorgeven! En dat bleek dermate hoog dat ik verder ben gaan kijken.
Ben overgestapt naar Engie, was niet veel keuze. Rest was (in mijn ogen) onbetrouwbaar. Nu is mijn gas dezelfde hoge prijs als bij UnitedConsumers zou zijn (2,35€), maar elektriciteit scheelt de helft, 0,63 € ipv 1,10 € per kwh.
Nog steeds flink boven energieplafond, maar vond het echt niet normaal.
Week erna wilde een vriend ook overstappen naar Engie, maar toen namen ze geen nieuwe klanten meer aan.
Cle0
15-12-2022 om 20:29
Daglichtlamp schreef op 15-12-2022 om 10:52:
Vrijdag regeling blokverwarming
Jetten heeft de Kamer toegezegd dat komende vrijdag de regeling voor huishoudens met blokverwarming en blokelektriciteit bekend wordt gemaakt. "De financiële tegemoetkoming die deze mensen krijgen komt overeen met het prijsplafond en gaat met terugwerkende kracht in", aldus de minister.
Dus nog heel even geduld, maar voor blokverwarming komt ook een oplossing.
Fijn, dank je! Ik merk dat het me inmiddels wel een beetje onrustig maakt. Niet weten waar je aan toe bent
Daglichtlamp
16-12-2022 om 17:59
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2022Z25497&did=2022D54874
Over blokverwarming, ik moet hem nog lezen.
Daglichtlamp
16-12-2022 om 18:10
Mijn eerste indruk is dat het heel ingewikkeld is om een goede regeling te maken voor blokverwarming. Met name als je in een slecht geïsoleerd huis woont, gecombineerd met een oude niet energiezuinige installatie èn een nieuw energiecontract voor de beheerder van de bloekverwarming, vermoed ik dat de compensatie maar een fractie zal dekken van de gestegen prijzen. Omdat de compensatie gebaseerd gaat worden op gemiddelden.
ZanyHeron88
18-12-2022 om 10:48
EU-burgers gaan vanaf 2027 betalen voor CO2-uitstoot rijden en wonen
https://www.ad.nl/buitenland/eu-burgers-gaan-vanaf-2027-betalen-voor-co2-uitstoot-rijden-en-wonen~a5662ce1/
Bizar hoor al deze plannen. Ik zit nu al in de kou, straks kan ik helemaal m’n huis niet meer verwarmen.
LostJellyfish83
18-12-2022 om 10:53
Paracelsus schreef op 18-12-2022 om 10:48:
https://www.ad.nl/buitenland/eu-burgers-gaan-vanaf-2027-betalen-voor-co2-uitstoot-rijden-en-wonen~a5662ce1/
Bizar hoor al deze plannen. Ik zit nu al in de kou, straks kan ik helemaal m’n huis niet meer verwarmen.
Hoogste tijd om uit de EU te vertrekken. Zijn ze gek geworden daar met al hun idiote plannen die de burgers klauwen met geld kosten.
BrightEchidna89
18-12-2022 om 12:44
Paracelsus schreef op 18-12-2022 om 10:48:
Uit het artikel:
De impact van ETS zal overigens veel en veel kleiner zijn dan de prijsstijgingen die we de afgelopen maanden hebben gezien.” Voor de gemiddelde Nederlander gaat het om ongeveer 100 euro per jaar.
ZanyHeron88
18-12-2022 om 12:58
Valdemar schreef op 18-12-2022 om 12:44:
[..]
Uit het artikel:
De impact van ETS zal overigens veel en veel kleiner zijn dan de prijsstijgingen die we de afgelopen maanden hebben gezien.” Voor de gemiddelde Nederlander gaat het om ongeveer 100 euro per jaar.
precies, dat komt er dus weer bovenop. Ik vind het niet normaal dat ik op het schoolplein hoor dat de meeste ouders de verwarming hebben uitstaan. En dat er soms ruzie thuis ontstaat als een partner wel de verwarming aanzet, omdat ze tot op het bot verkleumt zijn.
En dit zijn geen arme mensen in de bijstand, maar allemaal tweeverdieners met minimaal hbo niveau. Echt waar gaat het heen.
Rondstruiner
18-12-2022 om 13:14
Het gaat pas in over 4 jaar, en was al in de maak voor de oorlog begon. Wat een paniekzaaierij weer. Klagen, klagen, klagen, terwijl de overheid toch echt ruim aan het compenseren is.
De vervuiler betaalt vind ik een uitstekend principe. Echter verwacht ik dat dan ook op alle vlakken: een vliegtaks (vooral op korte onnodige vluchten, en dan een serieuze, niet slechts een paar euro per vlucht), een vleestaks, en bijvoorbeeld een belasting op plastic verpakkingen, zowel voor producent als consument.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.