Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

BrightEchidna89

BrightEchidna89

18-12-2022 om 13:46

Paracelsus schreef op 18-12-2022 om 12:58:

[..]

precies, dat komt er dus weer bovenop. Ik vind het niet normaal dat ik op het schoolplein hoor dat de meeste ouders de verwarming hebben uitstaan. En dat er soms ruzie thuis ontstaat als een partner wel de verwarming aanzet, omdat ze tot op het bot verkleumt zijn.

En dit zijn geen arme mensen in de bijstand, maar allemaal tweeverdieners met minimaal hbo niveau. Echt waar gaat het heen.

Oei, wij interpreteren dit dus anders. 
Ik sluit op dit vlak eerder aan bij Rondstruiner.

Zou je anders ook eens wat cijfers, artikels, ... kunnen geven die staven wat jij zegt

"Ik vind het niet normaal dat ik op het schoolplein hoor dat de meeste ouders de verwarming hebben uitstaan."

Hierover is ook in België recent een artikel verschenen, maar de meeste huishoudens waarvoor dat daarbij opging waren gezinnen met één inkomen en allen woonden ze in een slecht geïsoleerde huurwoning. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

18-12-2022 om 13:56

Valdemar schreef op 18-12-2022 om 13:46:

[..]

Oei, wij interpreteren dit dus anders.
Ik sluit op dit vlak eerder aan bij Rondstruiner.

Zou je anders ook eens wat cijfers, artikels, ... kunnen geven die staven wat jij zegt

"Ik vind het niet normaal dat ik op het schoolplein hoor dat de meeste ouders de verwarming hebben uitstaan."

Hierover is ook in België recent een artikel verschenen, maar de meeste huishoudens waarvoor dat daarbij opging waren gezinnen met één inkomen en allen woonden ze in een slecht geïsoleerde huurwoning.

Ik heb geen cijfers, alleen ouders die ik ken. Bij ons staat de verwarming overigens ook uit hoor. Het kost anders al snel 25 euro per dag en dat bovenop alle gestegen kosten. Dat loopt aardig op. 

Andere ouders doen blijkbaar hetzelfde. De thermostaat staat bij sommige op 16 en bij andere gaat de verwarming alleen aan als de kinderen uit school komen en bij sommige helemaal niet.

Rondstruiner schreef op 18-12-2022 om 13:14:

Het gaat pas in over 4 jaar, en was al in de maak voor de oorlog begon. Wat een paniekzaaierij weer. Klagen, klagen, klagen, terwijl de overheid toch echt ruim aan het compenseren is.

De vervuiler betaalt vind ik een uitstekend principe. Echter verwacht ik dat dan ook op alle vlakken: een vliegtaks (vooral op korte onnodige vluchten, en dan een serieuze, niet slechts een paar euro per vlucht), een vleestaks, en bijvoorbeeld een belasting op plastic verpakkingen, zowel voor producent als consument.

Die verpakkingen zijn toch zo'n ergernis, heel goed dat de EU de regelgeving aan wil scherpen. Vooral die XL-verpakkingen voor de luxe uitstraling vind ik zo'n onzin.

Paracelsus schreef op 18-12-2022 om 13:56:

[..]

Ik heb geen cijfers, alleen ouders die ik ken. Bij ons staat de verwarming overigens ook uit hoor. Het kost anders al snel 25 euro per dag en dat bovenop alle gestegen kosten. Dat loopt aardig op.

Andere ouders doen blijkbaar hetzelfde. De thermostaat staat bij sommige op 16 en bij andere gaat de verwarming alleen aan als de kinderen uit school komen en bij sommige helemaal niet.

Dat kan toch een keuze van die mensen zijn. Waarschijnlijk zitten ze liever bij 16 graden dan dat ze hun vakantie opgeven bv.

Natuurlijk zou het fijn zijn als alles gewoon nog kon maar die tijd hebben we echt gehad.

de gouden bergen tot in de hemel zijn gewoon over.
Al jaren is bekend dat de generaties na ons het voorlopig weer slechter hebben dan wij. En dat is schakelen. Een stap terug is moeilijk terwijl velen, zeker met de hogere inkomens ook gewend zijn om op de top van het inkomen te leven. Ja, dan is je grote huis verwarmen toch een stuk duurder dan het flatje waar je begonnen bent wat toen het gebouwd werd aangeprezen werd als ruime gezinsflat dus met 3 slaapkamers maar waar nu vooral stellen en alleenstaanden wonen. 

Paracelsus schreef op 18-12-2022 om 13:56:

[..]

25 euro per dag voor verwarming????  Voor een hele wintermaand meer dan 750 euro?  Wow !  Extreem hoog....

amarna schreef op 18-12-2022 om 15:16:

[..]

25 euro per dag voor verwarming???? Voor een hele wintermaand meer dan 750 euro? Wow ! Extreem hoog....

Ik kan me dat heel goed voorstellen momenteel. Hier kan ik gelukkig relatief goed tegen kou, ik zet ik de verwarming pas in de avond op 16 of 17 graden. Daarvoor probeer ik het op 15 of lager te houden. Toch was ik ik gister al 13 euro kwijt aan gas. Dan heeft mijn sociale huurwoning nog label D. Genoeg mensen die wonen in een huis met label E of F, en dan ook nog de pech hebben dat ze bijvoorbeeld een hoekhuis hebben. Je zit zomaar aan de 25 euro.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

18-12-2022 om 15:22

Daglichtlamp schreef op 18-12-2022 om 15:22:

[..]

Ik kan me dat heel goed voorstellen momenteel. Hier kan ik gelukkig relatief goed tegen kou, ik zet ik de verwarming pas in de avond op 16 of 17 graden. Daarvoor probeer ik het op 15 of lager te houden. Toch was ik ik gister al 13 euro kwijt aan gas. Dan heeft mijn sociale huurwoning nog label D. Genoeg mensen die wonen in een huis met label E of F, en dan ook nog de pech hebben dat ze bijvoorbeeld een hoekhuis hebben. Je zit zomaar aan de 25 euro.

En dan komt je stroom er nog bij. Die 25 is alleen voor gas. 

NippyDunlin42

NippyDunlin42

18-12-2022 om 15:42

Paracelsus schreef op 18-12-2022 om 12:58:

[..]

precies, dat komt er dus weer bovenop. Ik vind het niet normaal dat ik op het schoolplein hoor dat de meeste ouders de verwarming hebben uitstaan. En dat er soms ruzie thuis ontstaat als een partner wel de verwarming aanzet, omdat ze tot op het bot verkleumt zijn.

En dit zijn geen arme mensen in de bijstand, maar allemaal tweeverdieners met minimaal hbo niveau. Echt waar gaat het heen.

Toch begrijp ik dat niet goed. Wij kunnen echt de verwarming wel een beetje aanzetten in ons niet zo heel goedkope huurhuis zonder huursubsidie. Met ons magere inkomen. Ik begrijp de grote verschillen niet.

Zijn de vaste lasten dan niet wat te te hoog geweest? Als in op het absolute max.?

NippyDunlin42

NippyDunlin42

18-12-2022 om 15:43

Mug schreef op 18-12-2022 om 10:53:

[..]

Hoogste tijd om uit de EU te vertrekken. Zijn ze gek geworden daar met al hun idiote plannen die de burgers klauwen met geld kosten.

Waar wil je naartoe gaan?

Elaine68 schreef op 18-12-2022 om 15:43:

[..]

Waar wil je naartoe gaan?

Het VK achterna. Want daar is alles echt enorm verbeterd sinds de Brexit .

Rondstruiner schreef op 18-12-2022 om 16:04:

[..]

Het VK achterna. Want daar is alles echt enorm verbeterd sinds de Brexit .

ZanyHeron88

ZanyHeron88

18-12-2022 om 16:15

Elaine68 schreef op 18-12-2022 om 15:42:

[..]

Toch begrijp ik dat niet goed. Wij kunnen echt de verwarming wel een beetje aanzetten in ons niet zo heel goedkope huurhuis zonder huursubsidie. Met ons magere inkomen. Ik begrijp de grote verschillen niet.

Zijn de vaste lasten dan niet wat te te hoog geweest? Als in op het absolute max.?

Ze hebben veelal jonge kinderen. En bij sommige is het de tweede leg dus er zal vast ook een bedrag aan alimentatie betaald worden, wat een hap uit de begroting neemt.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

18-12-2022 om 17:07

Paracelsus schreef op 18-12-2022 om 16:15:

[..]

Ze hebben veelal jonge kinderen. En bij sommige is het de tweede leg dus er zal vast ook een bedrag aan alimentatie betaald worden, wat een hap uit de begroting neemt.

Tja.. Dan had je misschien toch andere keuzes moeten maken. Zeker met kleine kinderen zou ik iedere maand een buffer willen hebben. 

Elaine68 schreef op 18-12-2022 om 17:07:

[..]

Tja.. Dan had je misschien toch andere keuzes moeten maken. Zeker met kleine kinderen zou ik iedere maand een buffer willen hebben.

Tja, maar die buffer is voor onverwachte kosten, niet voor structurele kosten zoals de hogere energierekening waarschijnlijk gaat zijn. Ook hier is mijn conclusie dat ik gewoon structureel minder moet gebruiken aangezien prijzen van anderhalf jaar geleden niet meer terug gaan komen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.