Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
LostJellyfish83
14-12-2022 om 00:29
Ysenda schreef op 14-12-2022 om 00:20:
[..]
In de zomer heb je minder verlichting aan omdat het langer licht is en mensen koken minder lang. Ook zijn de veel mensen er in die periode een aantal weken niet want op vakantie.
En waarschijnlijk zijn dan zonnepanelen ook meegenomen in de berekening, want anders heb je juist ook weer verbruik door de airco en ventilatoren en dergelijke.
Daglichtlamp
14-12-2022 om 08:02
Ik denk dat voor electriciteit de gemiddelden in de winter vooral omhoog getrokken worden door die huishoudens die ook stroom gebruiken voor verwarmen.
Daglichtlamp
14-12-2022 om 08:07
Kizomba schreef op 13-12-2022 om 23:09:
[..]
Is toch weer oneerlijk verdeeld. Voor de een weer gunstiger dan voor de ander. Weer onderscheid.
En, we stookten vorig jaar heel anders als dit jaar. Had je toen maar geweten....
Het maakt niet uit wat je vorig jaar of dit jaar verbruikte. Voor het prijsplafond is alleen het verbruik komend jaar van belang, en daar heb je nog zelf invloed op.
KittyFantastico
14-12-2022 om 08:56
Ik ben blij hier te lezen dat het niet echt om een “persoonlijk plafond” gaat, op basis van je eerdere verbruik. Ik schrok namelijk erg van het NOS artikel. Vorig jaar verbruikte ik veel minder dan nu, omdat er nu een baby bij is. We stoken dus meer, langer, meerdere kamers… ik laat m’n baby niet bibberen.
Maar nu ben ik weer wat gerustgesteld, we hoeven dus alleen voor en na de afrekening een beetje in verhouding te stoken. Tja of dat lukt is moeilijk te zeggen, maar de schade zal dan beperkt zijn als t niet geheel klopt (afrekening eind september).
Ysenda
14-12-2022 om 09:10
Kizomba schreef op 13-12-2022 om 23:09:
[..]
Is toch weer oneerlijk verdeeld. Voor de een weer gunstiger dan voor de ander. Weer onderscheid.
En, we stookten vorig jaar heel anders als dit jaar. Had je toen maar geweten....
Het is niet oneerlijk verdeeld, het is zo goed mogelijk gedaan, je kunt toch geen 8,1 miljoen persoonlijke regelingen gaan maken?
En hoe zo stook je dit jaar heel anders dan vorig jaar? Ben je in eens in de zomer je cv op standje tropisch gaan zetten en in de winter uit? Ze hebben de kuubs verdeeld naar het verbruik.
Als je niet heel anders gaat stoken dan je deed zijn de kuubs keurig verdeeld over het eerste en 2e deel van het kalenderjaar tov je contractperiodes. Bezuinigen op fossiele energieverbruik moet toch, die bronnen raken binnen afzienbare tijd op.
Ysenda
14-12-2022 om 09:18
KittyFantastico schreef op 14-12-2022 om 08:56:
Ik ben blij hier te lezen dat het niet echt om een “persoonlijk plafond” gaat, op basis van je eerdere verbruik. Ik schrok namelijk erg van het NOS artikel. Vorig jaar verbruikte ik veel minder dan nu, omdat er nu een baby bij is. We stoken dus meer, langer, meerdere kamers… ik laat m’n baby niet bibberen.
Maar nu ben ik weer wat gerustgesteld, we hoeven dus alleen voor en na de afrekening een beetje in verhouding te stoken. Tja of dat lukt is moeilijk te zeggen, maar de schade zal dan beperkt zijn als t niet geheel klopt (afrekening eind september).
Babies hebben niet veel meer warmte nodig dan een volwassene, 1 laagje extra kleding dan jezelf is vaak voldoende. Slaapkamer van mijn zoon is nooit verwarmd geweest, extra dekentje en een kruikje in de winter waren voor hem al voldoende om het meer dan warm te hebben.
Ook de woonkamer niet warmer dan 18, dan trek ik een extra trui aan ipv meer te stoken, hetzelfde dus voor mijn zoon. Wel stookte ik meer omdat ik gedurende mijn verlof in de winter dus meer thuis was. En toen was het ook nog eens een koude winter, hoe ongunstig wil je het hebben.
ZanyHeron88
14-12-2022 om 09:52
Ysenda schreef op 14-12-2022 om 09:18:
[..]
Babies hebben niet veel meer warmte nodig dan een volwassene, 1 laagje extra kleding dan jezelf is vaak voldoende. Slaapkamer van mijn zoon is nooit verwarmd geweest, extra dekentje en een kruikje in de winter waren voor hem al voldoende om het meer dan warm te hebben.
Ook de woonkamer niet warmer dan 18, dan trek ik een extra trui aan ipv meer te stoken, hetzelfde dus voor mijn zoon. Wel stookte ik meer omdat ik gedurende mijn verlof in de winter dus meer thuis was. En toen was het ook nog eens een koude winter, hoe ongunstig wil je het hebben.
Dat ligt dus ook gewoon aan je kind. Ik heb nooit de verwarming aan in de slaapkamers, behalve toen ik baby’s had. Zij raakte echt onderkoelt ondanks wollen truitjes en warme slaapzakken.
Moxxie
14-12-2022 om 09:58
Coreopsis schreef op 14-12-2022 om 08:46:
Kennen jullie de videos van loodgieter Anouar? Hier legt hij uit hoe je de radiatoren kunt afstellen voor minder gasverbruik.
https://m.youtube.com/watch?v=tGzA6JSTHT8
Wat een goede tip! Wel weer een apparaatje aanschaffen maar als ik zo voel aan mijn radiator kan dat zomaar een goede besparing opleveren.
Cle0
14-12-2022 om 18:09
Ysenda schreef op 14-12-2022 om 00:20:
[..]
In de zomer heb je minder verlichting aan omdat het langer licht is en mensen koken minder lang. Ook zijn de veel mensen er in die periode een aantal weken niet want op vakantie.
En de airco dan? Zomer zijn de duurste maanden voor mij qua stroom. Dan maar heel hard bidden voor een bewolkte en koele zomer.
Nou ja ik moet sowieso nog afwachten (of ik moet de maatregelen gemist hebben). Heb blokverwarming, kan ik zelf wel leuk onder plafond hangen maar maal 6 appartementen natuurlijk onmogelijk
KittyFantastico
14-12-2022 om 18:20
Ysenda schreef op 14-12-2022 om 09:18:
[..]
Ik stook nu inderdaad tot 18, maar dat zou ik voor mezelf niet doen (en deed ik voorgaande jaren ook niet). Voor mij is dit dus wel extra gestook. En dat vroege opstaan er nog bij. Normaal ging niet om 6u de kachel al aan.
Maar, je krijgt er zo veel voor terug! 
Ysenda
14-12-2022 om 18:41
Cle0 schreef op 14-12-2022 om 18:09:
[..]
En de airco dan? Zomer zijn de duurste maanden voor mij qua stroom. Dan maar heel hard bidden voor een bewolkte en koele zomer.
Nou ja ik moet sowieso nog afwachten (of ik moet de maatregelen gemist hebben). Heb blokverwarming, kan ik zelf wel leuk onder plafond hangen maar maal 6 appartementen natuurlijk onmogelijk
Er is ook een plafond bij blokverwarming.
Cle0
14-12-2022 om 18:44
Ysenda schreef op 14-12-2022 om 18:41:
[..]
Er is ook een plafond bij blokverwarming.
Is dat zo? Hier staat 'nog geen nieuws' https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/definitief-prijsplafond-bekend-zoveel-ga-jij-betalen/
wild-flower
15-12-2022 om 08:15
Is deze rekentool al gedeeld ?
Per contract datum ( Bij ons 1 september )
Heb net even gerekend en wij blijven goed onder het plafond .
https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/artikel/5353205/prijsplafond-energie-zoveel-mag-je-verbruiken
Ysenda
15-12-2022 om 08:22
Cle0 schreef op 14-12-2022 om 18:44:
[..]
Is dat zo? Hier staat 'nog geen nieuws' https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/definitief-prijsplafond-bekend-zoveel-ga-jij-betalen/
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.