Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Yumi schreef op 13-12-2022 om 22:32:

Dit is de eerste winter in deze (huur) woning, vraag me af hoe ze bepalen wat ik "mag" verbruiken.

En je persoonlijke voorschotbedrag wordt berekend aan de hand van het gemiddelde verbruik van de afgelopen 3 jaar op het adres. 

Het zou maar een tropisch aquarium fanaat geweest zijn.

Spoken schreef op 13-12-2022 om 22:49:

Hoe ik het begrijp:
In dat document staat het verbruik per dag uitgeschreven, voor zowel gas als elektra.
Als je eindafrekening op 1 augustus komt, dan kan je alle dagen die genoemd worden van 1 jan tm 31 juli optellen en dat is dan de hoeveelheid gas/stroom die je voor lage prijsplafond-tarief mag gebruiken binnen die 7 maanden.

Van 1 aug tm 31 dec kan je dan op dezelfde manier uitrekenen wat je in totaal in díe 5 maanden voor de lage prijs van gebruiken.

maar ik neem aan dat iedereens energieleverancier dit uitrekent voor je en hierover informeert.

Zo begrijp ik het ook. Som de dagnummers van januari tot het contract einde en je weet wat je max verbruik voor plafondprijs is EN wat je "weggooit" als je het niet "opmaakt".

Daglichtlamp schreef op 13-12-2022 om 22:34:

[..]

Dat is voor iedereen gelijk en is vastgelegd in de subsidieregeling voor het prijsplafond.

Waarschijnlijk begrijp ik het niet helemaal, maar ik lees dat iedereen een soort van persoonlijk prijsplafond krijgt, afhankelijk van het verbruik in de periode voor en na de jaarafrekening en ik heb hier nog geen jaarafrekening gehad.

Yumi schreef op 13-12-2022 om 22:53:

[..]

Waarschijnlijk begrijp ik het niet helemaal, maar ik lees dat iedereen een soort van persoonlijk prijsplafond krijgt, afhankelijk van het verbruik in de periode voor en na de jaarafrekening.

Nee, als jij en je buuf allebei je jaarrekening 1 april krijgen, hebben jullie dezelfde prijsplafond max verbruik. Ze kijken alleen naar je jaarrekening, de rest is voor iedereen gelijk.

Yumi schreef op 13-12-2022 om 22:53:

[..]

Waarschijnlijk begrijp ik het niet helemaal, maar ik lees dat iedereen een soort van persoonlijk prijsplafond krijgt, afhankelijk van het verbruik in de periode voor en na de jaarafrekening en ik heb hier nog geen jaarafrekening gehad.

Nee, iedereen krijgt hetzelfde prijsplafond.

De verdeling over het jaar (meer in de koude maanden, minder in de warmere maanden) is ook voor iedereen gelijk.

Wat niet gelijk is is het moment van de jaar afrekening. Wat je in het eerste vak van je jaar niet verbruikt heb kun je niet meenemen naar je tweede vak. Er zijn 2 gunstige momenten nu: of helemaal aan het begin van het jaar je jaarafrekening, dan vallen de meeste kuubs en kwh in het 2e deel en kun je wel binnen je jaar compenseren want meenemen mag niet, of de afrekening helemaal aan het eind, dan valt het grootste deel in je eerste tijdvak en binnen het tijdvak mag je compenseren.

Ysenda schreef op 13-12-2022 om 23:01:

[..]

De verdeling over het jaar (meer in de koude maanden, minder in de warmere maanden) is ook voor iedereen gelijk.

Wat niet gelijk is is het moment van de jaar afrekening. Wat je in het eerste vak van je jaar niet verbruikt heb kun je niet meenemen naar je tweede vak. Er zijn 2 gunstige momenten nu: of helemaal aan het begin van het jaar je jaarafrekening, dan vallen de meeste kuubs en kwh in het 2e deel en kun je wel binnen je jaar compenseren want meenemen mag niet, of de afrekening helemaal aan het eind, dan valt het grootste deel in je eerste tijdvak en binnen het tijdvak mag je compenseren.

Is toch weer oneerlijk verdeeld. Voor de een weer gunstiger dan voor de ander. Weer onderscheid. 

En, we stookten vorig jaar heel anders als dit jaar. Had je toen maar geweten....

Kijk net bij Vattenfall en mijn nieuwe termijnbedrag, waarin ze rekening houden met het prijsplafond staat online.
Ik had zelf het termijnbedrag van mijn oude woning genomen x 2 ivm de hoge prijzen. 
Ze verlagen het bedrag naar minder dan de helft, komt waarschijnlijk omdat de verwarming hier pas sinds een paar weken aan is, maar de winter moet nog komen.

Ysenda schreef op 13-12-2022 om 23:01:

[..]

Nou ik heb het artikel nog eens gelezen en ik begrijp het eindelijk, maar ik snap mijn verwarring

In de praktijk krijgt iedereen daardoor een soort 'persoonlijk' prijsplafond, wat afhangt van de datum waarop het energiecontract is afgesloten.
Prijsplafond blijkt in praktijk voor iedereen anders uit te pakken (nos.nl)

LostJellyfish83

LostJellyfish83

13-12-2022 om 23:28

Yumi schreef op 13-12-2022 om 23:20:

[..]

Nou ik heb het artikel nog eens gelezen en ik begrijp het eindelijk, maar ik snap mijn verwarring

In de praktijk krijgt iedereen daardoor een soort 'persoonlijk' prijsplafond, wat afhangt van de datum waarop het energiecontract is afgesloten.
Prijsplafond blijkt in praktijk voor iedereen anders uit te pakken (nos.nl)

Nou, ik weet genoeg: ik ga kijken of ik ergens een contract kan afsluiten per 1 januari.  Anders zit ik volgend jaar in november en december te bibberen van de kou, omdat ik geen m3 mee mag nemen naar die maanden. 

Mug schreef op 13-12-2022 om 23:28:

[..]

Nou, ik weet genoeg: ik ga kijken of ik ergens een contract kan afsluiten per 1 januari. Anders zit ik volgend jaar in november en december te bibberen van de kou, omdat ik geen m3 mee mag nemen naar die maanden.

In november en december heb je meer kuub in je budget dan in juli en augustus.

Als er geen grote veranderingen zijn in je situatie gedurende het jaar klopt het totaal gewoon. 

En met grote veranderingen moet je denken aan: meer thuis zijn, hoger stoken omdat er gezinsuitbreiding is. 

Er is wel over nagedacht.

Ja. Beetje irritant rekenen maar ik denk niet dat je er veel mee op schiet, tenzij je bijvoorbeeld 2 maanden het land uit bent of zo. En je krijgt dan een model contract, dat kan je in 2024 duurder komen te staan. 

we moeten vooral hopen dat de weergoden ons gunstig gezind zijn en een zachte winter gunnen.
Aan de andere kant doen we allemaal erg ons best om de gemiddelde temperatuur teverhogrn met onze bijdragen aan de klimaatverandering, elk nadeel heb se voordeel. 😀

Het totale verbruiksplafond voor stroom en gas is verdeeld per maand. Daarbij is rekening gehouden met je energieverbruik door het jaar heen. In de winter verbruik je bijvoorbeeld meer gas dan in de zomer. Daarom is het verbruiksplafond in de winter hoger dan in de zomer.

Op je jaarnota verrekenen we je energieverbruik van het hele jaar met de termijnbedragen die je hebt betaald. Daarnaast berekenen we het verbruiksplafond tot het moment van je jaarnota. Tot dit verbruik betaal je de lagere prijs. Heb je meer verbruikt? Dan betaal je voor het verbruik boven het verbruiksplafond je actuele tarieven. Na je jaarnota begin je weer vanaf 0. Als je nog verbruiksplafond over hebt, dan neem je dat niet mee.

Hieronder zie je de verdeling van de verbruiksplafonds per maand voor stroom, gas en warmte. In de loop van januari krijg je via de Eneco app en Mijn Eneco inzicht in je verbruik tot aan het verbruiksplafond. Zo zie je hoe je er maandelijks voor staat en kom je achteraf niet voor verrassingen te staan.

https://www.eneco.nl/~/media/eneco-nl/i ... 6E0068F04F

https://www.eneco.nl/~/media/eneco-nl/i ... 5B4757655C

https://www.eneco.nl/~/media/eneco-nl/illustraties/verbruiksplafond-warmte.png?la=nl-nl/&hash=756831B075C0DD6B7FBCFEE3DFA86093
Bron: Eneco

LostJellyfish83

LostJellyfish83

14-12-2022 om 00:15

Handige overzichtjes van Eneco. Met gas kom ik toch aardig uit denk ik 

Wat ik niet snap: Waarom zou je in januari 339 kwh gebruiken en in de zomer maar 160? Bij mij is elke maand zo ongeveer hetzelfde qua elektra verbruik. 

Mug schreef op 14-12-2022 om 00:15:

Handige overzichtjes van Eneco. Met gas kom ik toch aardig uit denk ik

Wat ik niet snap: Waarom zou je in januari 339 kwh gebruiken en in de zomer maar 160? Bij mij is elke maand zo ongeveer hetzelfde qua elektra verbruik.

In de zomer heb je minder verlichting aan omdat het langer licht is en mensen koken minder lang. Ook zijn de veel mensen er in die periode een aantal weken niet want op vakantie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.