Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?


ZanyHeron88

ZanyHeron88

29-11-2022 om 16:37

Madamecannibale schreef op 29-11-2022 om 16:35:

[..]

Nee ik verbaas me daar ook over. Dat onderzoek loopt al heel lang en het is al lang duidelijk dat veel mensen er voor kiezen. Er is zelfs onderzoek naar gedaan dat nu minder mensen ervoor kiezen vanwege financiële overwegingen.


Ik vind het ook vreemd dat een ziekenhuis bevalling niet standaard vergoed wordt.

Daar ben ik het helemaal mee eens. De meest mensen in mijn omgeving hebben het financieel goed, dus gaan gewoon naar het ziekenhuis als ze dat willen. En maar goed ook. Want ik heb al twee vriendinnen die er niet meer waren geweest als ze thuis waren bevallen ivm een ernstige fluxus.

Ikzelf ben altijd medisch, dus dan is het al niet aan de orde. Maar bezopen dat andere een risico moeten nemen vanwege de kosten.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

29-11-2022 om 16:38

Miraval schreef op 29-11-2022 om 16:36:

[..]

❤❤❤

En daarom vind ik ALS er een keuze gemaakt moet worden dat behandeling van ziektes boven IVF en vruchtbaarheidsbehandelingen zou moeten gaan.

De overheid mag eerst eens snijden en bezuinigen in hun eigen kosten. 

Miraval schreef op 29-11-2022 om 16:36:

[..]

❤❤❤

En daarom vind ik ALS er een keuze gemaakt moet worden dat behandeling van ziektes boven IVF en vruchtbaarheidsbehandelingen zou moeten gaan.

Maar wil je dan een verbod op ivf? Of alleen als het zelf betaald is, waardoor het alleen voor de rijken is? Of ivf alleen voor mensen die embryo selectie willen doen vanwege genetische afwijkingen? Of ivf alleen voor homo/lesbo koppels? Of alleen ivf voor mensen die kanker hebben gehad en voor de behandeling sperma/eicellen hebben ingevroren?

Madamecannibale schreef op 29-11-2022 om 16:40:

[..]

Maar wil je dan een verbod op ivf? Of alleen als het zelf betaald is, waardoor het alleen voor de rijken is? Of ivf alleen voor mensen die embryo selectie willen doen vanwege genetische afwijkingen? Of ivf alleen voor homo/lesbo koppels? Of alleen ivf voor mensen die kanker hebben gehad en voor de behandeling sperma/eicellen hebben ingevroren?

Nee geen verbod maar wel een significante eigen bijdrage en dan inkomensafhankelijk. Ik vind het leven van iemand die ziek is en behandeling nodig heeft zwaarder wegen tov vruchtbaarheidsproblemen. Als ik zou moeten kiezen he. Gelukkig moet ik dat niet dus is het allemaal hypothetisch. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

29-11-2022 om 16:45

Miraval schreef op 29-11-2022 om 16:42:

[..]

Nee geen verbod maar wel een significante eigen bijdrage en dan inkomensafhankelijk. Ik vind het leven van iemand die ziek is en behandeling nodig heeft zwaarder wegen tov vruchtbaarheidsproblemen. Als ik zou moeten kiezen he. Gelukkig moet ik dat niet dus is het allemaal hypothetisch.

Maar een persoon die vruchtbaarheidsbehandelingen nodig heeft, is ook een persoon met gevoelens. Waarom zou zo iemand geen recht hebben op een leven zoals zij dat willen lijden en wat heb gelukkig maakt?

Ze zouden de regels van mij wel mogen aanscherpen, want volgens mij mag het nu tot 45 jaar. Terwijl de slagingskansen alleen maar afnemen.

Paracelsus schreef op 29-11-2022 om 16:45:

[..]

Maar een persoon die vruchtbaarheidsbehandelingen nodig heeft, is ook een persoon met gevoelens. Waarom zou zo iemand geen recht hebben op een leven zoals zij dat willen lijden en wat heb gelukkig maakt?

Ze zouden de regels van mij wel mogen aanscherpen, want volgens mij mag het nu tot 45 jaar. Terwijl de slagingskansen alleen maar afnemen.

Omdat er wel een verschil zit tussen 80 jaar worden zonder kind en maanden tot jaren eerder dood gaan zonder palliatieve zorg. Mij lijkt dat laatste toch echt wel zwaarder wegen. Een kind is of is niet, er gaat niks dood als het kind er niet komt.

Rockstar schreef op 29-11-2022 om 16:55:

[..]

Omdat er wel een verschil zit tussen 80 jaar worden zonder kind en maanden tot jaren eerder dood gaan zonder palliatieve zorg. Mij lijkt dat laatste toch echt wel zwaarder wegen. Een kind is of is niet, er gaat niks dood als het kind er niet komt.

Dankjewel dat is eigenlijk precies wat ik wilde zeggen. En als er dan keuzes gemaakt moeten worden gaan de levende mensen voor op mensen die niet geboren zijn. Ook al is daar een persoon mee gemoeid die verdriet heeft. Ook hier is het leven niet maakbaar en soms moet je ook gewoon accepteren dat iets is zoals het is. En ik kies dan liever voor kinderloosheid dan iemand die maanden of jaren eerder doodgaat omdat de behandeling niet verzekerd is vanwege bezuinigingen. 

Denk wel dat je je op zeer glad ijs begeeft als je zegt niet nodig want je gaat er niet dood aan. Terwijl de geestelijke impact wel enorm is. Want hoever gaan we dan? Dan ook maar geen borstreconstructie na borstkanker?  Geen gender transitie met operaties? Je gaat er tenslotte niet dood aan. Leef er maar mee? 

RaSa schreef op 29-11-2022 om 17:08:

Denk wel dat je je op zeer glad ijs begeeft als je zegt niet nodig want je gaat er niet dood aan. Terwijl de geestelijke impact wel enorm is. Want hoever gaan we dan? Dan ook maar geen borstreconstructie na borstkanker? Geen gender transitie met operaties? Je gaat er tenslotte niet dood aan. Leef er maar mee?

Ja dat klopt dat is ook zeer glad ijs. Aan de andere kant bevinden wij ons hier in een luxe positie dat wij hierover na kunnen denken. Genoeg landen waar zelfs de simpelste geneesmiddelen niet beschikbaar zijn. Misschien mogen wij daar ook wel iets meer bij stilstaan en bij sommige dingen accepteren dat het niet kan of niet weggelegd is voor jou. Maar ja zoals ik al zei heel erg glas ijs.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

29-11-2022 om 17:12

RaSa schreef op 29-11-2022 om 17:08:

Denk wel dat je je op zeer glad ijs begeeft als je zegt niet nodig want je gaat er niet dood aan. Terwijl de geestelijke impact wel enorm is. Want hoever gaan we dan? Dan ook maar geen borstreconstructie na borstkanker? Geen gender transitie met operaties? Je gaat er tenslotte niet dood aan. Leef er maar mee?

Ik geloof niet dat iemand hier dat zo stellig zegt. Het zijn helaas wel de ethische dilemma's waar de gezondheidsraad en overheid mee zitten. Want álles wat medisch mogelijk is door de basisverzekering (lees: samenleving) laten betalen is gewoon niet haalbaar. Dus moeten er - zeer moeilijke - keuzes gemaakt worden. Ik benijd de mensen die dat moeten doen niet.

En die keuzes moeten ze op zo objectief mogelijke gronden maken. Want je doet er altijd iemand te kort mee. 

RaSa schreef op 29-11-2022 om 17:08:

Denk wel dat je je op zeer glad ijs begeeft als je zegt niet nodig want je gaat er niet dood aan. Terwijl de geestelijke impact wel enorm is. Want hoever gaan we dan? Dan ook maar geen borstreconstructie na borstkanker? Geen gender transitie met operaties? Je gaat er tenslotte niet dood aan. Leef er maar mee?

Ik snap wat je zegt, maar toch zijn dit de gesprekken die gevoerd moeten worden en achter de schermen gevoerd worden.

Als we alles vergoed willen hebben dat medisch technisch kan, dan worden zorgverzekeringen compleet onbetaalbaar. Er is meer mogelijk, we willen meer, maar mensen willen niet meer betalen. En hoe logisch beide zaken ook zijn, dat botst met elkaar. Ik ben echter wel heel blij dat ik niet degene ben die hierover besluiten moet nemen, want het zijn duivelse dilemma's.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

29-11-2022 om 17:13

Rockstar schreef op 29-11-2022 om 16:55:

[..]

Omdat er wel een verschil zit tussen 80 jaar worden zonder kind en maanden tot jaren eerder dood gaan zonder palliatieve zorg. Mij lijkt dat laatste toch echt wel zwaarder wegen. Een kind is of is niet, er gaat niks dood als het kind er niet komt.

Ik heb familieleden gehad die ongewenst kinderloos waren. Tot hun dood is dit iets wat een zeer zware stempel heeft gedrukt op hun leven. Net als mijn buren van nu 85+ ook zij lijden er nog steeds onder. 
je kan dan wel 80 worden, maar als dit altijd gekenmerkt is door het enorme verdriet van kinderloosheid, druk dat een enorme stempel op op de kwaliteit van iemands leven.

Dit geeft ook wel een goede omschrijving,


https://www.trouw.nl/leven/de-tergende-leegte-van-een-kinderloos-voltooid-leven~b45fa583/

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

29-11-2022 om 17:17

Paracelsus schreef op 29-11-2022 om 17:13:

[..]

Ik heb familieleden gehad die ongewenst kinderloos waren. Tot hun dood is dit iets wat een zeer zware stempel heeft gedrukt op hun leven. Net als mijn buren van nu 85+ ook zij lijden er nog steeds onder.
je kan dan wel 80 worden, maar als dit altijd gekenmerkt is door het enorme verdriet van kinderloosheid, druk dat een enorme stempel op op de kwaliteit van iemands leven.

Dit geeft ook wel een goede omschrijving,


https://www.trouw.nl/leven/de-tergende-leegte-van-een-kinderloos-voltooid-leven~b45fa583/

Niemand beweert toch dat dat niet zo is? Alleen: er moeten helaas keuzes gemaakt worden, waardoor altijd iemand buiten de boot zal vallen. En dan lijkt mij het redden van een bestaand leven zwaarder wegen dan dit. Al is die keuze in de praktijk natuurlijk veel minder zwart-wit.

Paracelsus schreef op 29-11-2022 om 17:13:

[..]

Ik heb familieleden gehad die ongewenst kinderloos waren. Tot hun dood is dit iets wat een zeer zware stempel heeft gedrukt op hun leven. Net als mijn buren van nu 85+ ook zij lijden er nog steeds onder.
je kan dan wel 80 worden, maar als dit altijd gekenmerkt is door het enorme verdriet van kinderloosheid, druk dat een enorme stempel op op de kwaliteit van iemands leven.

Dit geeft ook wel een goede omschrijving,


https://www.trouw.nl/leven/de-tergende-leegte-van-een-kinderloos-voltooid-leven~b45fa583/

En ik ken een aantal stellen die een heel mooi en bevredigend leven hebben gekregen  nadat duidelijk werd dat ze echt geen kinderen konden krijgen en er echt niet meer onder lijden.

het feit is gewoon dat de bevolking groeit en daarmee ook de basisbehoeften. Onderwijs, zorg, veiligheid allemaal beroepsgroepen die zwaar onder druk staan. Dan kun je als overheid wel alles willen maar ook dat gaat gewoon niet. Wat hierboven ook al genoemd werd we willen allemaal meer maar meer betalen willen of kunnen we niet. Dan moeten er keuzes gemaakt worden en daar is altijd iemand de dupe van. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.