Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?


Het is ook niet die 4 euro maar alles gaat weer met een paar cent of euro omhoog. Zo ben je per maand weer 20 euro extra kwijt bijvoorbeeld. Het houdt niet op.

Flower89 schreef op 28-11-2022 om 20:42:

Het is ook niet die 4 euro maar alles gaat weer met een paar cent of euro omhoog. Zo ben je per maand weer 20 euro extra kwijt bijvoorbeeld. Het houdt niet op.

Helemaal mee eens. 20 euro is denk ik nog behoorlijk positief ingeschat 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

29-11-2022 om 09:51

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1963281383/huis-verwarmd-door-brandende-bbq-in-hoorn-twee-slachtoffers-naar-het-ziekenhuis

Ach en dan is het nu nog geen eens super koud buiten. Ik vrees dat mensen nog meer rare dingen gaan doen om te besparen. Het leven is echt heel duur geworden. Nu weer het drinkwater wat stijgt , de zorgverzekering, de boodschappen… 

Het is allemaal leuk en aardig hoor... alles wordt duurder. Maar als de kwaliteit dan ook nog hetzelfde is. De zorgverzekering wordt weer duurder maar de zorg zelf een stuk minder. Veel online en laatst bij een vriendin van mij haar zoontje van 8 zijn pols gebroken... kon pas de volgende dag (!) In het ziekenhuis terecht voor foto's en gips. Het arme kind heeft een hele dag met gebroken pols en paracetamol rondgelopen. Ik vind zulke dingen echt niet kunnen in een welvarend land als Nederland. Het is gewoon schandalig.

Miraval schreef op 29-11-2022 om 09:54:

Het is allemaal leuk en aardig hoor... alles wordt duurder. Maar als de kwaliteit dan ook nog hetzelfde is. De zorgverzekering wordt weer duurder maar de zorg zelf een stuk minder. Veel online en laatst bij een vriendin van mij haar zoontje van 8 zijn pols gebroken... kon pas de volgende dag (!) In het ziekenhuis terecht voor foto's en gips. Het arme kind heeft een hele dag met gebroken pols en paracetamol rondgelopen. Ik vind zulke dingen echt niet kunnen in een welvarend land als Nederland. Het is gewoon schandalig.

Nee dit zouden we toch moeten kunnen regelen als land?

Ik denk dat er veel geld gevonden kan worden in het niet maar door te blijven behandelen van ernstig zieke mensen op hoge leeftijd. Als het je naaste is wil je dat ze alles doen wat men kan maar of we dit als maatschappij zouden moeten willen?

ZanyHeron88

ZanyHeron88

29-11-2022 om 09:58

Miraval schreef op 29-11-2022 om 09:54:

Het is allemaal leuk en aardig hoor... alles wordt duurder. Maar als de kwaliteit dan ook nog hetzelfde is. De zorgverzekering wordt weer duurder maar de zorg zelf een stuk minder. Veel online en laatst bij een vriendin van mij haar zoontje van 8 zijn pols gebroken... kon pas de volgende dag (!) In het ziekenhuis terecht voor foto's en gips. Het arme kind heeft een hele dag met gebroken pols en paracetamol rondgelopen. Ik vind zulke dingen echt niet kunnen in een welvarend land als Nederland. Het is gewoon schandalig.

hier schrik ik echt van!! Ik had laatst een blaasontsteking en ook daarmee ( weekend) was ik niet welkom. Ik moest maar veel drinken. 
uiteindelijk heb ik een bevriend arts gebeld en hij heeft AB voorgeschreven, omdat ik bloed begon te plassen. 

alhambra schreef op 29-11-2022 om 09:58:

[..]

Nee dit zouden we toch moeten kunnen regelen als land?

Ik denk dat er veel geld gevonden kan worden in het niet maar door te blijven behandelen van ernstig zieke mensen op hoge leeftijd. Als het je naaste is wil je dat ze alles doen wat men kan maar of we dit als maatschappij zouden moeten willen?

Voor mij mag het management ook wel op de schop. Daar zit ook heel veel geld in... minder administratie voor op de vloer zodat er meer tijd over is aan het bed. Kan toch niet waar zijn dat je met een gebroken ledemaat gewoon niet terecht kunt? Lijken wel een bananenrepubliek.

ik werk in een ziekenhuis en er kan zo ontzettend veel dat mensen zo lang in leven worden gehouden. Zeker nu er sinds relatief kort immunotherapie is voor kanker. Mensen zijn tegenwoordig jaren echt jaren in de eindfase van hun leven met regelmatige ziekenhuisopnames of bijv heel lang dialyseren.  En rokers die maar weer opgenomen worden met oplaaiende copd en thuis nog jaren aan de zuurstof zitten

Zitten jullie nou te bespreken dat die mensen die nog wat extra jaren gegund zijn door de medische wetenschap maar dood moeten zodat er ruimte is voor mensen die nog wel lang mee gaan?

I don't even...

Wat dachten jullie van een hele berg geld naar de zorg zodat die mensen EN de rest gewoon fatsoenlijke medische hulp kan krijgen?

ZanyHeron88

ZanyHeron88

29-11-2022 om 10:14

Rockstar schreef op 29-11-2022 om 10:11:

Zitten jullie nou te bespreken dat die mensen die nog wat extra jaren gegund zijn door de medische wetenschap maar dood moeten zodat er ruimte is voor mensen die nog wel lang mee gaan?

I don't even...

Wat dachten jullie van een hele berg geld naar de zorg zodat die mensen EN de rest gewoon fatsoenlijke medische hulp kan krijgen?

Probleem is dat er dus een keuze gemaakt moet worden. Je kan ook de bevolkingsgroei remmen, maar blijkbaar is willen meer mensen dat er een stop komt om oudere te behandelen. Ik ben meer voorstander voor het eerste.
We hebben geen huizen, ons drinkwater moet duurder worden ivm de groei, de zorg is niet meer te betalen enz

Rockstar schreef op 29-11-2022 om 10:11:

Zitten jullie nou te bespreken dat die mensen die nog wat extra jaren gegund zijn door de medische wetenschap maar dood moeten zodat er ruimte is voor mensen die nog wel lang mee gaan?

I don't even...

Wat dachten jullie van een hele berg geld naar de zorg zodat die mensen EN de rest gewoon fatsoenlijke medische hulp kan krijgen?

Nee dat zit ik niet te bespreken. Van mij mag het management in de zorg wel opnieuw ingericht worden. De zorgverzekeraars op de vingers getikt en ook het management daar. Er moet veel en veel meer geld naar de zorg maar waar haal je dat geld vandaan? 

Er gaat in ieder geval iets gigantisch mis wanneer een kind van 8 met een gebroken pols pas een dag later terecht kan.

Behandelingen die er van mij uit mogen zijn bijvoorbeeld IVF behandelingen en vruchtbaarheidsbehandelingen. Daarmee hoef je niet te beslissen over iemands leven en ziekte. Op die manier kun je andere zorg misschien verbeteren? En het genoemde is een voorbeeld. Misschien zijn er meer behandelingen die uit de verzekering zouden kunnen waar niet direct leven en dood mee gemoeid gaan?

Paracelsus schreef op 29-11-2022 om 09:58:

[..]

hier schrik ik echt van!! Ik had laatst een blaasontsteking en ook daarmee ( weekend) was ik niet welkom. Ik moest maar veel drinken.
uiteindelijk heb ik een bevriend arts gebeld en hij heeft AB voorgeschreven, omdat ik bloed begon te plassen.

Ja bizar. Met een blaasontsteking heb ik dat ook weleens meegemaakt... super vervelend maar tegenwoordig neem ik iedere keer een handvol cranberry tabletten per dag en heb nooit meer AB nodig gehad... misschien een tip voor volgende keer?

Ik heb zelf een keer meegemaakt met een gebroken voet. Huisarts in opleiding destijds wilde me niet doorverwijzen voor foto's. Ik heb het zowat moeten eisen en bleek op 3 plaatsen mijn middenvoetsbeentjes gebroken te hebben. Ze willen je het liefste zo snel mogelijk afschepen lijkt het wel. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

29-11-2022 om 10:37

Miraval schreef op 29-11-2022 om 10:33:

[..]

Ja bizar. Met een blaasontsteking heb ik dat ook weleens meegemaakt... super vervelend maar tegenwoordig neem ik iedere keer een handvol cranberry tabletten per dag en heb nooit meer AB nodig gehad... misschien een tip voor volgende keer?

Ik heb zelf een keer meegemaakt met een gebroken voet. Huisarts in opleiding destijds wilde me niet doorverwijzen voor foto's. Ik heb het zowat moeten eisen en bleek op 3 plaatsen mijn middenvoetsbeentjes gebroken te hebben. Ze willen je het liefste zo snel mogelijk afschepen lijkt het wel.

Wow wat erg!! Goed dat je op je strepen ging staan. 

Ik heb gelukkig zelden blaasontsteking. De laatste is alweer 4 jaar geleden en voelde ik niet, maar omdat ik zwanger was moest ik ab slikken 

Maar als ik dus wel klachten heb, moet ik dus ab slikken, want dan heb ik vaak binnen drie uur dat ik bloed plas. Dat heb ik ook netjes uitgelegd aan de hap, maar nee ik moest maar vitamine c slikken en water drinken. Dit was denk ik 6 jaar geleden.

Nu contact ik de huisarts soms iets te snel, omdat ik niets wil mankeren buiten kantooruren. 

alhambra schreef op 29-11-2022 om 09:58:

[..]

Nee dit zouden we toch moeten kunnen regelen als land?

Ik denk dat er veel geld gevonden kan worden in het niet maar door te blijven behandelen van ernstig zieke mensen op hoge leeftijd. Als het je naaste is wil je dat ze alles doen wat men kan maar of we dit als maatschappij zouden moeten willen?

Nee dat is niet de oplossing.  En in Nederland wordt in vergelijking met andere landen juist niet eindeloos doorbehandeld.

Het probleem is dat er technisch heel veel mogelijk is.  Waar men 50 jaar geleden aan overleed (ook jongeren) wordt men nu voor behandeld met soms zeer dure medicijnen en (micro)chirurgie.  En met name op het gebied van diagnostiek is veel meer mogelijk.

Buiten dat is weliswaar veel administratie geautomatiseerd, maar de bureaucratie is compleet uit de hand gelopen.

En er is veel en veel te weinig personeel. Vandaar de trieste wachttijd voor een kind met een gebroken pols.

Miraval schreef op 29-11-2022 om 10:20:

[..]

Nee dat zit ik niet te bespreken. Van mij mag het management in de zorg wel opnieuw ingericht worden. De zorgverzekeraars op de vingers getikt en ook het management daar. Er moet veel en veel meer geld naar de zorg maar waar haal je dat geld vandaan?

Er gaat in ieder geval iets gigantisch mis wanneer een kind van 8 met een gebroken pols pas een dag later terecht kan.

Behandelingen die er van mij uit mogen zijn bijvoorbeeld IVF behandelingen en vruchtbaarheidsbehandelingen. Daarmee hoef je niet te beslissen over iemands leven en ziekte. Op die manier kun je andere zorg misschien verbeteren? En het genoemde is een voorbeeld. Misschien zijn er meer behandelingen die uit de verzekering zouden kunnen waar niet direct leven en dood mee gemoeid gaan?

Er gaat zeker iets mis, maar daar hebben mensen die palliatieve zorg krijgen niks mee te schoften. IVF is een lastige vind ik, want als je dat uit schakelt gaan mensen met genetische beperkingen op de natuurlijke manier voor kinderen als ze die persé willen en dan krijg je nog meer mensen met genetische defecten. Met IVF kun je dan tenminste nog de goede genomen eruit pikken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.