Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
Madamecannibale
23-11-2022 om 19:08
Net de nieuwe tarieven van Vattenfall ontvangen, dat wordt 0,95 per kWh. Het stomme is dat ik al een lange tijd “blijven loont” korting aan probeer te vragen, wat steeds afgewezen wordt. Gelukkig hebben we zonnepanelen en verbruiken we maar erg weinig boven wat we opwekken.
Daglichtlamp
23-11-2022 om 19:13
Hier Eneco, daar vallen de tarieven die hier in december ingaan juist mee, 2,716 voor gas (was 2,711) en 0,682 voor stroom (was 0,606). Als is beiden t.o.v. de tarieven van vorig jaar natuurlijk nog steeds ontzettend hoog.
Broodtrommel
23-11-2022 om 20:26
Madamecannibale schreef op 23-11-2022 om 19:08:
Net de nieuwe tarieven van Vattenfall ontvangen, dat wordt 0,95 per kWh. Het stomme is dat ik al een lange tijd “blijven loont” korting aan probeer te vragen, wat steeds afgewezen wordt. Gelukkig hebben we zonnepanelen en verbruiken we maar erg weinig boven wat we opwekken.
Huh, bij mij ging dat automatisch
Milala
23-11-2022 om 20:32
Rockstar schreef op 23-11-2022 om 18:18:
[..]
Twee keer zo hoog als nu? Stroom is nu 80 cent, is het dan 1,60? Wow dat is wel heftig.
Nee 2x zo hoog tov het prijsplafond.. nu is hij natuurlijk ook al hoog maar hebben we die 190 euro nog ter compensatie.
Madamecannibale
23-11-2022 om 20:32
Broodtrommel schreef op 23-11-2022 om 20:26:
[..]
Huh, bij mij ging dat automatisch
Ja bij mij niet. Ik probeerde het meer dan een half jaar geleden al aan te vragen en toen kon het niet vanwege een storing. En nu niet vanwege “de energietarieven”. Echt bizar dat ze dat als excuus gebruiken.
Fenyw
23-11-2022 om 22:10
Ik douche sinds een paar weken voor een proef mbt gezondheid bijna koud af. Ik merk dat ik het hierdoor overdag veel warmer heb. 17.5 graad in huis voelt oprecht comfortabel aan. De verwarming gaat aan als de rest thuis komt en dan gaat mijn trui uit omdat 18.5 voor mij oncomfortabel warm is.
Ik voel wel dat de lucht om heen fris is, maar ik heb er geen last van.
Normaal stookten we 19 overdag en 20.5 's avonds.
BrightEchidna89
25-11-2022 om 18:34
Lollypopje schreef op 23-11-2022 om 13:12:
[..]
Tja, ik zal waarschijnlijk nooit een huis kunnen kopen en woon in een aftandse etage waar ik inclusief huur. Ik begin nu eindelijk in de buurt te komen van kans op een fatsoenlijke sociale huurwoning, maar met die gasprijzen gaat dat feest aan mijn neus voorbij, want dan kan ik het simpelweg niet betalen.
Niet iedereen zit in dezelfde luxe positie als jij. Sterker, heel erg veel mensen zitten dat niet. Die kunnen zich er niet op voorbereiden, behalve dan leren tegen een woning van 15 graden of minder te kunnen.
Het was niet mijn bedoeling om jou of mensen in jouw situatie een schuldgevoel aan te praten, dat huurders in zekere mate afhankelijk zijn, besef ik maar al te goed; dus mijn post was in de eerste plaats gericht aan eigenaars die nu volop klagen en in een passieve rol blijven zitten.
En ergens zit er bij mij ook wat frustratie.
Ik maak deel uit van een partij die al meer dan twintig jaar pleit voor strengere isolatie-normen, energiezuinigheid etc., maar zolang energie zo goedkoop was hadden de meeste mensen hier weinig oren naar en spendeerden ze hun geld liever aan een mooie vakantie dan aan pakweg het isoleren van hun dak.
Ondertussen hebben we via druk er wel voor kunnen zorgen dat de overheid zelf renteloze leningen geeft voor energiebesparende maatregelen (maximum bedrag en looptijd: 60 000 euro en 25 jaar), worden verhuurders verplicht om hun woningen te isoleren daar de gemeente anders de toelating heeft om ze onbewoonbaar te verklaren,...
Daar ik geen Nederlander ben, heb ik niet zo'n goed zicht op de situatie bij jullie, dus als iemand daar meer uitleg over wilt geven (welke maatregelen en initiatieven neemt jullie overheid om energieneutraal te worden), dan graag.
En natuurlijk zit ik in een zekere luxepositie, maar ik weet wel wat ik allemaal heb opgeofferd om hier te geraken.
BrightEchidna89
25-11-2022 om 20:24
Steak schreef op 23-11-2022 om 13:07:
[..]
Dat kan als je een koophuis hebt en genoeg inkomen om 140 Euro per maand af te lossen.
Ik denk dat ik het niet goed heb opgeschreven, maar ons voorschotfactuur zou op dit moment stijgen met 235 euro, terwijl ik voor de investeringen op tien jaar slechts 140 euro per maand extra zou betalen.
Als alles een beetje meevalt zou ik dus in totaal minder betalen per maand door nu te investeren dan wanneer ik niets zou doen en daarnaast zijn over tien jaar de leningen afgelost terwijl die apparaten wel langer meegaan.
amarna
26-11-2022 om 09:43
Valdemar schreef op 25-11-2022 om 18:34:
[..]
Het was niet mijn bedoeling om jou of mensen in jouw situatie een schuldgevoel aan te praten, dat huurders in zekere mate afhankelijk zijn, besef ik maar al te goed; dus mijn post was in de eerste plaats gericht aan eigenaars die nu volop klagen en in een passieve rol blijven zitten.
En ergens zit er bij mij ook wat frustratie.
Ik maak deel uit van een partij die al meer dan twintig jaar pleit voor strengere isolatie-normen, energiezuinigheid etc., maar zolang energie zo goedkoop was hadden de meeste mensen hier weinig oren naar en spendeerden ze hun geld liever aan een mooie vakantie dan aan pakweg het isoleren van hun dak.
Ondertussen hebben we via druk er wel voor kunnen zorgen dat de overheid zelf renteloze leningen geeft voor energiebesparende maatregelen (maximum bedrag en looptijd: 60 000 euro en 25 jaar), worden verhuurders verplicht om hun woningen te isoleren daar de gemeente anders de toelating heeft om ze onbewoonbaar te verklaren,...
Daar ik geen Nederlander ben, heb ik niet zo'n goed zicht op de situatie bij jullie, dus als iemand daar meer uitleg over wilt geven (welke maatregelen en initiatieven neemt jullie overheid om energieneutraal te worden), dan graag.En natuurlijk zit ik in een zekere luxepositie, maar ik weet wel wat ik allemaal heb opgeofferd om hier te geraken.
Ik ben weliswaar eigenaar maar van een appartement in een complex met 89 woningen. Wel goed geisoleerd en een lage gasrekening per appartement. Er zijn plannen voor zonnepanelen maar dat heeft nogal wat voeten in de aarde. Er zijn 3 niveaus. Er zouden een stel panelen direct om ons dakterras komen te liggen. Ik weet niet of dat wel zo fijn is in de zomer. Reflectie, uitzicht enz.
Als ik vanwege de panelen woongenot van mn dakterras mis wordt mn huis minder waard. Het dakterras op het zuiden met zicht op het park is juist de reden dat we deze woning hebben gekocht.
Broodtrommel
26-11-2022 om 16:10
Bij ons hebben we geen goed dak dus dat gaat meer dan een ton worden. Wij hebben maar 24 appartementen ofzo en het gebouw komt uit 1924. Succes ermee maar dat gaat 'm gewoon niet worden
Kersje
26-11-2022 om 16:18
Wij, VvE van 4 appartementen, zijn ons aan het verdiepen in zonnepanelen voor op ons platte dak. Inmiddels weet ik dat het dak hiervoor geschikt is, ik woon hier nl pas enkele maanden, maar je ziet haast door de bomen het bos niet meer qua aanbieders.
Iemand misschien goeie tips/ervaringen qua aanbieders voor een kleine VvE? Mag uiteraard ook via pb om dit topic niet te vervuilen 😉 . Kan natuurlijk ook een topic openen 🤔
Aanvulling: inmiddels zelf een topic aangemaakt 🤭
Zeefietser
26-11-2022 om 18:10
Broodtrommel schreef op 26-11-2022 om 16:10:
Bij ons hebben we geen goed dak dus dat gaat meer dan een ton worden. Wij hebben maar 24 appartementen ofzo en het gebouw komt uit 1924. Succes ermee maar dat gaat 'm gewoon niet worden
Hoezo niet, daar moet toch al aardig wat jaar voor gespaard zijn. Maar goed dat gaat/ging niet bij elke VVE even goed.
Ik woon ook in appartement gebouw, vrij nieuw. Dak ligt al vol met panelen. Genoeg voor de lift en de algemene verlichting. Meer past er gewoon niet op.
Ysenda
26-11-2022 om 19:00
Zeefietser schreef op 26-11-2022 om 18:10:
[..]
Hoezo niet, daar moet toch al aardig wat jaar voor gespaard zijn. Maar goed dat gaat/ging niet bij elke VVE even goed.
Ik woon ook in appartement gebouw, vrij nieuw. Dak ligt al vol met panelen. Genoeg voor de lift en de algemene verlichting. Meer past er gewoon niet op.
Niet alle vve zijn zo goed georganiseerd. Het verhogen van een vve bijdrage met 5 euro per maand na 5 jaar geen verhoging was bij ons steevast reden voor een uur gesteggel. En iedereen die niet aanwezig was bij de vergadering daarna maar klagen.
Om vervolgens ook te klagen over gebrek aan onderhoud terwijl ze zelf steeds alle plannen van tafel veegden wegens te duur.
Kersje
26-11-2022 om 19:12
Ysenda schreef op 26-11-2022 om 19:00:
[..]
Niet alle vve zijn zo goed georganiseerd. Het verhogen van een vve bijdrage met 5 euro per maand na 5 jaar geen verhoging was bij ons steevast reden voor een uur gesteggel. En iedereen die niet aanwezig was bij de vergadering daarna maar klagen.
Om vervolgens ook te klagen over gebrek aan onderhoud terwijl ze zelf steeds alle plannen van tafel veegden wegens te duur.
Vreselijk! Gelukkig hier een hele gezonde kleine VvE met de neuzen dezelfde kant op 😅
Zeefietser
26-11-2022 om 19:29
Kersje schreef op 26-11-2022 om 19:12:
[..]
Vreselijk! Gelukkig hier een hele gezonde kleine VvE met de neuzen dezelfde kant op 😅
Nou ik kan niet zeggen dat binnen de VVE waar ik woon alle neuzen dezelfde kant op staan. Maar meeste stemmen gelden en meeste mensen zijn het wel met elkaar eens. Toch blijft er altijd wel wat geklaag. Wat mijn insziens nergens over gaat. Gaan dan zelf in de VVE meedoen als bestuurlid.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.