Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Daglichtlamp schreef op 18-11-2022 om 17:01:

[..]

Hebben jullie al gekeken naar peiljaarverlegging voor de aanvullende beurs voor jullie kinderen? Dat kan als het inkomen meer dan 15 procent is gedaald. https://duo.nl/particulier/aanvullende-beurs-of-toelage/inkomen-ouders.jsp

Volgens mij verdienen we daarvoor teveel. En mijn jongste doet een particuliere opleiding dus daar betalen we alles zelf en kunnen we niks lenen (zij heeft autisme en kan geen reguliere opleiding volgen, we zijn al blij dat dit lukt). Hiervoor proberen we nog wel een STAP budget te regelen. 

Maar bedankt! 

We hebben gewoon echt veel pech met de energierekening (het was al fors en nu dus 3x fors). Nadeel van een tochtig hoekhuis, wat we wel willen isoleren maar waar heel veel dus niet kan. Wat we konden hebben we gedaan, maar een verbouwing van rond de 60k zit er niet in (dat zou echt helpen). We overwegen ook om te verhuizen, maar dat is ook niet makkelijk en zeker niet goedkoop op korte termijn.

Rondstruiner schreef op 18-11-2022 om 16:34:

[..]

Je had het wel over lukken, maar oke

[..]

Ja sorry, ik bedoelde iets anders

Atalanta schreef op 18-11-2022 om 16:44:

Hier beginnen de geldzorgen ineens ook. Altijd beide gewerkt en veel gespaard. Dat sparen waas vooral ook om de kinderen te laten studeren, wat ze ook doen nu. En dat is gewoon erg duur.
We kunnen er natuurlijk voor kiezen dat ze alles zelf betalen, maar dan hebben ze zo'n beroerde start, en het is al niet rooskleurig voor jonge mensen nu.

En ik ben nu volledig ziek, maar als zzp-er die nooit een aov kon betalen heb ik dus nagenoeg geen inkomsten. Eigen schuld natuurlijk (maar als je bedenkt dat ik bij mijn laatste baan ben weggepest en daardoor geen baan meer durf te hebben...).
Ik hoop dat het tijdelijk is, en wil dan ook oprecht weer gewoon werk wat minder risico's heeft.

En toen kwam de nieuwe energierekening. Dus komen we niet meer rond.
Alles is duurder geworden en dat merken we dus ook.

We hebben nu wel zonnepanelen in bestelling, maar dat duurt nog even.

Je kunt er ook voor kiezen om de kinderen achteraf te helpen met aflossen. Dat hebben wij ook gedaan en dat is goed bevallen.

wild-flower

wild-flower

21-11-2022 om 16:24 Topicstarter

Blij dat er vanaf 1 jan een prijsplafond is .
Wij zitten bij Essent ... 

https://www.ad.nl/economie/essent-verhoogt-tarieven-fors-maar-het-is-vooral-de-overheid-die-meer-betaalt~aa053504/

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

22-11-2022 om 22:04

Ik had vandaag mijn extraatje van de regering op mijn rekening. Nou had ik die  al gestort naar een goed doel, maar was nog wat eerder dan verwacht. 

wild-flower schreef op 21-11-2022 om 16:24:

Blij dat er vanaf 1 jan een prijsplafond is .
Wij zitten bij Essent ...

https://www.ad.nl/economie/essent-verhoogt-tarieven-fors-maar-het-is-vooral-de-overheid-die-meer-betaalt~aa053504/

Wij ook. Het zijn wel boeven, vind ik. Dikke winst maken en de belastingbetaler betaalt.

Volgens Vereniging Eigen Huis gaat na volgend jaar, in 2024 dus, de energierekening heel fors stijgen.

Het energieplafond is er niet meer tegen die tijd, en de energiebelastingen worden conform regeringsplannen ook verzwaard.

Totaal een bedrag van > €2500.

https://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuws ... rekening#/

Als de huidige belastingplannen ongewijzigd worden doorgevoerd, betekent dit voor de gemiddelde huiseigenaar met een gelijkblijvend energieverbruik een belastingverzwaring van € 528 ten opzichte van 2022. De leveringstarieven van gas en stroom in 2024 kunnen niet worden ingeschat, maar uitgaand van het prijspeil van januari 2023 zou de gemiddelde energierekening daardoor met maar liefst € 2.500 stijgen. Dat sluit aan op berekeningen van de overheid, die stelt dat een huishouden met een gemiddeld verbruik in 2023 in totaal zo’n € 2.500 voordeel heeft van het prijsplafond.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

23-11-2022 om 10:13

SophieHowl schreef op 23-11-2022 om 09:32:

Volgens Vereniging Eigen Huis gaat na volgend jaar, in 2024 dus, de energierekening heel fors stijgen.

Het energieplafond is er niet meer tegen die tijd, en de energiebelastingen worden conform regeringsplannen ook verzwaard.

Totaal een bedrag van > €2500.

https://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuws ... rekening#/

Als de huidige belastingplannen ongewijzigd worden doorgevoerd, betekent dit voor de gemiddelde huiseigenaar met een gelijkblijvend energieverbruik een belastingverzwaring van € 528 ten opzichte van 2022. De leveringstarieven van gas en stroom in 2024 kunnen niet worden ingeschat, maar uitgaand van het prijspeil van januari 2023 zou de gemiddelde energierekening daardoor met maar liefst € 2.500 stijgen. Dat sluit aan op berekeningen van de overheid, die stelt dat een huishouden met een gemiddeld verbruik in 2023 in totaal zo’n € 2.500 voordeel heeft van het prijsplafond.

Sjemig... dit valt toch niet meer te betalen voor heel veel mensen. Wat een ellende...   

ZanyHeron88

ZanyHeron88

23-11-2022 om 10:17

Mug schreef op 23-11-2022 om 10:13:

[..]

Sjemig... dit valt toch niet meer te betalen voor heel veel mensen. Wat een ellende...

Nee, ik schrik hier ook van. Nog meer bakkers , slagers en andere mkb’ers die gaan omvallen.

Bij ons staat de verwarming nog steeds uit. Ik hoop dat de winter niet al te streng wordt.

Friezinnetje schreef op 22-11-2022 om 22:04:

Ik had vandaag mijn extraatje van de regering op mijn rekening. Nou had ik die al gestort naar een goed doel, maar was nog wat eerder dan verwacht.

Wij vorige week donderdag. (je bedoelt toch de 190 euro?)

LostJellyfish83

LostJellyfish83

23-11-2022 om 10:26

Paracelsus schreef op 23-11-2022 om 10:17:

[..]

Nee, ik schrik hier ook van. Nog meer bakkers , slagers en andere mkb’ers die gaan omvallen.

Bij ons staat de verwarming nog steeds uit. Ik hoop dat de winter niet al te streng wordt.

Ik heb de verwarming wel soms aan (zo min mogelijk), maar zal blij zijn als het januari is. Met het prijsplafond hoef je je er toch iets minder mee bezig te houden. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

23-11-2022 om 10:27

Herfstappeltaart schreef op 23-11-2022 om 10:23:

[..]

Wij vorige week donderdag. (je bedoelt toch de 190 euro?)

Ik las ergens dat Eneco het pas op de 30e stort, dus ik wacht nog af. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

23-11-2022 om 10:28

Mug schreef op 23-11-2022 om 10:27:

[..]

Ik las ergens dat Eneco het pas op de 30e stort, dus ik wacht nog af.

Oh nvm, ik zie nu dat het gisteren al op de rekening stond 

Mug schreef op 23-11-2022 om 10:28:

[..]

Oh nvm, ik zie nu dat het gisteren al op de rekening stond

ZanyHeron88

ZanyHeron88

23-11-2022 om 10:32

Mug schreef op 23-11-2022 om 10:26:

[..]

Ik heb de verwarming wel soms aan (zo min mogelijk), maar zal blij zijn als het januari is. Met het prijsplafond hoef je je er toch iets minder mee bezig te houden.

Is het al zeker dat het doorgaat? Ik gooi nu af en toe een blokje op de houtkachel. Dan houden we het hier op 18-19 graden. Ik zou het liever anders zien, maar de warmteterugwininstallatie kost teveel stroom. Dus daar heb ik de stekker uit getrokken. Alleen al voor dat apparaat betaalde we 10-15 euro per dag 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.