Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
Madamecannibale
15-11-2022 om 14:39
Paracelsus schreef op 13-11-2022 om 16:52:
[..]
Dat klinkt goed! Krijg je dan een omvormer in je huis? Die zijn er wel, maar mezelf kennende wordt ik daar helemaal gek van.
Wij hebben al heel veel jaren zonnepanelen en een paar jaar terug de hele installatie laten vervangen door een nieuwe met een omvormer op zolder. Maar de omvormer heb ik nog nooit gehoord. Het enige wat ik hoor is een zacht tikje in de ochtend als hij voor het eerst aanslaat. Maar als ik ernaast sta hoor ik helemaal niets verder.
Zusterclivia
15-11-2022 om 16:03
Madamecannibale schreef op 15-11-2022 om 14:39:
[..]
Wij hebben al heel veel jaren zonnepanelen en een paar jaar terug de hele installatie laten vervangen door een nieuwe met een omvormer op zolder. Maar de omvormer heb ik nog nooit gehoord. Het enige wat ik hoor is een zacht tikje in de ochtend als hij voor het eerst aanslaat. Maar als ik ernaast sta hoor ik helemaal niets verder.
Eens.
Ik heb nu 4 jaar panelen en als ik op zolder zit (daar zit de omvormer) dan hoor ik hem in de ochtend even tikken om aan te slaan en 's avonds om af te slaan. Ik heb een tijdje de kap er af gehad en dan hoorde ik hem wel heel zachtjes zoemen als ik op zolder zat zonder de radio aan.
Broodtrommel
17-11-2022 om 20:39
Ik kreeg net een bericht van DUO voor het nieuwe maandbedrag het gaat van 204 naar 335 euro. Dat komt omdat ik in 2021 in de laatste 3 maanden een goede baan had. Maar dar ben ik inmiddels al weer 5 maanden mee gestopt.
Met de huidige stijgende prijzen heb ik er voor gekozen om het een jaar stop te zetten. Dan wordt het peiljaar weer verlegd en ga ik weer aflossen.
alhambra
18-11-2022 om 16:04
Net de brief van Vattenfall op de deurmat met daarin de nieuwe tarieven.
1m3 gas gaat van 2,03 naar 3,23 euro
Stroom (tarief tot 10.000kwh) gaat van 0,39 naar 0,75 euro.
Gelukkig geen geldzorgen hier maar met ons lage gasverbruik van 500m3 per jaar kost ons dat met deze tarieven dus 1500 euro per jaar. Laat staan als je een slechter geïsoleerd huis hebt!
Rondstruiner
18-11-2022 om 16:19
alhambra schreef op 18-11-2022 om 16:04:
Net de brief van Vattenfall op de deurmat met daarin de nieuwe tarieven.
1m3 gas gaat van 2,03 naar 3,23 euro
Stroom (tarief tot 10.000kwh) gaat van 0,39 naar 0,75 euro.Gelukkig geen geldzorgen hier maar met ons lage gasverbruik van 500m3 per jaar kost ons dat met deze tarieven dus 1500 euro per jaar. Laat staan als je een slechter geïsoleerd huis hebt!
Het prijsplafond gaat dan in, dus het kost jou geen 1500 per jaar, maar het kost de overheid wel veel geld...
Broodtrommel
18-11-2022 om 16:24
Dat hele prijsplafond is zo'n stom idee en het is nog niet eens zeker of het allemaal gaat lukken.
Rondstruiner
18-11-2022 om 16:25
Broodtrommel schreef op 18-11-2022 om 16:24:
Dat hele prijsplafond is zo'n stom idee en het is nog niet eens zeker of het allemaal gaat lukken.
Dat gaat linksom of rechtsom echt wel lukken. Het probleem is dat bijna niet te voorkomen valt dat de energiebedrijven er heel veel aan gaan verdienen.
Broodtrommel
18-11-2022 om 16:31
Rondstruiner schreef op 18-11-2022 om 16:25:
[..]
Dat gaat linksom of rechtsom echt wel lukken. Het probleem is dat bijna niet te voorkomen valt dat de energiebedrijven er heel veel aan gaan verdienen.
Ik heb het alleen niet over lukken. Het is een enorm geldverkwistend slecht opgezet plan.
Rondstruiner
18-11-2022 om 16:34
Broodtrommel schreef op 18-11-2022 om 16:31:
[..]
Ik heb het alleen niet over lukken. Het is een enorm geldverkwistend slecht opgezet plan.
Je had het wel over lukken, maar oke
Broodtrommel schreef op 18-11-2022 om 16:24:
Atalanta
18-11-2022 om 16:44
Hier beginnen de geldzorgen ineens ook. Altijd beide gewerkt en veel gespaard. Dat sparen waas vooral ook om de kinderen te laten studeren, wat ze ook doen nu. En dat is gewoon erg duur.
We kunnen er natuurlijk voor kiezen dat ze alles zelf betalen, maar dan hebben ze zo'n beroerde start, en het is al niet rooskleurig voor jonge mensen nu.
En ik ben nu volledig ziek, maar als zzp-er die nooit een aov kon betalen heb ik dus nagenoeg geen inkomsten. Eigen schuld natuurlijk (maar als je bedenkt dat ik bij mijn laatste baan ben weggepest en daardoor geen baan meer durf te hebben...).
Ik hoop dat het tijdelijk is, en wil dan ook oprecht weer gewoon werk wat minder risico's heeft.
En toen kwam de nieuwe energierekening. Dus komen we niet meer rond.
Alles is duurder geworden en dat merken we dus ook.
We hebben nu wel zonnepanelen in bestelling, maar dat duurt nog even.
alhambra
18-11-2022 om 16:45
Rondstruiner schreef op 18-11-2022 om 16:19:
[..]
Het prijsplafond gaat dan in, dus het kost jou geen 1500 per jaar, maar het kost de overheid wel veel geld...
Ik dacht dat dat nog niet rond was?
ZanyHeron88
18-11-2022 om 16:55
Atalanta schreef op 18-11-2022 om 16:44:
Hier beginnen de geldzorgen ineens ook. Altijd beide gewerkt en veel gespaard. Dat sparen waas vooral ook om de kinderen te laten studeren, wat ze ook doen nu. En dat is gewoon erg duur.
We kunnen er natuurlijk voor kiezen dat ze alles zelf betalen, maar dan hebben ze zo'n beroerde start, en het is al niet rooskleurig voor jonge mensen nu.
En ik ben nu volledig ziek, maar als zzp-er die nooit een aov kon betalen heb ik dus nagenoeg geen inkomsten. Eigen schuld natuurlijk (maar als je bedenkt dat ik bij mijn laatste baan ben weggepest en daardoor geen baan meer durf te hebben...).
Ik hoop dat het tijdelijk is, en wil dan ook oprecht weer gewoon werk wat minder risico's heeft.

Wat een nare situatie. Ik kan me voorstellen dat je de studiekosten voor de kinderen zo goed als kan wil betalen. Het is gewoon echt een rot situatie nu.
Daglichtlamp
18-11-2022 om 17:01
Atalanta schreef op 18-11-2022 om 16:44:
Hebben jullie al gekeken naar peiljaarverlegging voor de aanvullende beurs voor jullie kinderen? Dat kan als het inkomen meer dan 15 procent is gedaald. https://duo.nl/particulier/aanvullende-beurs-of-toelage/inkomen-ouders.jsp
Rondstruiner
18-11-2022 om 17:39
alhambra schreef op 18-11-2022 om 16:45:
[..]
Ik dacht dat dat nog niet rond was?
Mocht het prijsplafond niet lukken per 1-1, dan komt er waarschijnlijk nog een maand een vast bedrag ter compensatie net als in november en december, zo las ik.
alhambra
18-11-2022 om 17:42
Rondstruiner schreef op 18-11-2022 om 17:39:
[..]
Mocht het prijsplafond niet lukken per 1-1, dan komt er waarschijnlijk nog een maand een vast bedrag ter compensatie net als in november en december, zo las ik.
Je hebt trouwens helemaal gelijk met wat je zegt over dat prijsplafond. Dat leek net misschien niet zo. Ben niet zo scherp vandaag.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.