Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Peaches schreef op 21-10-2022 om 17:51:

[..]

Wij (gezin van 5) gebruiken ongeveer 5.5 m3 gas per maand aan douchen plus koken. Dus 23 m3 in een half jaar voor alleen douchen lijkt me prima haalbaar, zeker met minder mensen in huis.

Koken schijnt gemiddeld al 3 kuub per maand te kosten. 

Een ketel verbruikt ook al een beetje bij niets doen. Dus dan hou je maximaal 2 keer douchen p.p. per maand over (uitgaande van 5 minuten).

Met alle respect, maar dat vind ik buitengewoon karig.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

21-10-2022 om 17:54

Peaches schreef op 21-10-2022 om 17:52:

[..]

Dat begreep ik ook, maar dan nog! 38 m3 voor 3 weken stoken, dat vind ik weinig.

Oh echt? Als ik jullie getallen zie heb ik het idee dat wij gigantisch veel verbruiken. In een zomermaand zonder de verwarming zit ik al op 20m3 , per maand. 

DS1971 schreef op 21-10-2022 om 17:54:

[..]

Koken schijnt gemiddeld al 3 kuub per maand te kosten.

Een ketel verbruikt ook al een beetje bij niets doen. Dus dan hou je maximaal 2 keer douchen p.p. per maand over (uitgaande van 5 minuten).

Met alle respect, maar dat vind ik buitengewoon karig.

Karig is het, ja. Het is een sport. De kinderen mogen wel warm douchen 

Mijn duurste maand afgelopen stookseizoen was blijkbaar december, toen heb ik 192 m3 gas gebruikt. Dit jaar hoop ik meer op kantoor te kunnen werken, en het lager te kunnen houden.

Mug schreef op 21-10-2022 om 17:54:

[..]

Oh echt? Als ik jullie getallen zie heb ik het idee dat wij gigantisch veel verbruiken. In een zomermaand zonder de verwarming zit ik al op 20m3 , per maand.

Dat is gewoon heel normaal. Zelfs minder dan gemiddeld volgens mij.

Peaches schreef op 21-10-2022 om 17:57:

[..]

Karig is het, ja. Het is een sport. De kinderen mogen wel warm douchen

Jullie douchen koud? Brrr… Ik krijg er meteen goesting van om de sauna aan te zetten en erin te springen.

Mug schreef op 21-10-2022 om 17:54:

[..]

Hoeveel mensen douchen en hoe lang douchen ze?

Kook je ook op gas?

Staat de cv ketel voortdurend de warmtewisselaar warm te houden zodat je snel warm water hebt of staat die op de eco stand  waardoor het wat langer duurt voor je warm water hebt maar het geen gas verbruikt.

Wij zijn met z'n 2, douchen 1 of 2x per week kort. Cv op de eco stand, wij verbruiken in de zomer ongeveer 1 - 1,5 kuub per week. De afstand tot de douche is ook niet zo groot.

ik verbruik als de verwarming niet aan is tussen de 0,22 en 0,25 m3 gas per dag. Dat is voor douchen en koken, en dan sta ik een minuut of 10 onder de douche.

Ik ben begin dit jaar gestopt met het gebruik van de warme kraan in de keuken. Dat scheelt me op maandbasis 3 m3 gas. 

Dan valt 229m3 nog wel mee zo te zien. In december moet ik over naar variabel want dan loopt mijn contract af. Net een maand voor het plafond in gaat. Zal me benieuwen. Ik hoop op een zachte decembermaand

Milala schreef op 21-10-2022 om 18:16:

Ik ben begin dit jaar gestopt met het gebruik van de warme kraan in de keuken. Dat scheelt me op maandbasis 3 m3 gas.

Dat heb ik ook gedaan. De ketel staat op zolder dus het duurt best wel even voor je warm water hebt. Ik heb een leuke waterkoker aangeschaft voor een sopje of thee. Handen wassen we met koud water.

MOA Retro Waterkoker - Pastel Groen - Mint Groen - Elektrisch - RVS - EK4TG | bol.com

LostJellyfish83

LostJellyfish83

21-10-2022 om 20:10

DS1971 schreef op 21-10-2022 om 18:00:

[..]

Dat is gewoon heel normaal. Zelfs minder dan gemiddeld volgens mij.

Dat klinkt goed. 

Ik wil ook best besparen hoor, maar koud douchen of niet dagelijks douchen gaat 'm niet worden. Dat heb ik er niet voor over. Dan zet ik liever de verwarming later aan of op lagere temp.

arnica25 schreef op 21-10-2022 om 20:08:

[..]

Dat heb ik ook gedaan. De ketel staat op zolder dus het duurt best wel even voor je warm water hebt. Ik heb een leuke waterkoker aangeschaft voor een sopje of thee. Handen wassen we met koud water.

MOA Retro Waterkoker - Pastel Groen - Mint Groen - Elektrisch - RVS - EK4TG | bol.com

Ja ik doe dat precies zo.

Leuk artikel in de Volkskrant vandaag over kou en gewenning, helaas alleen voor abonnees. 

Hoogleraar thermofysiologie Hein Daanen (die zelf iedere dag koud doucht) vermoedt dat het met onze gewenning aan warmtecomfort net zo zal gaan als met zitten: ‘Daarvan zijn de nadelige gezondheidseffecten inmiddels ook wel aangetoond.’

Wouter van Marken Lichtenbelt, hoogleraar ecologische energetica en gezondheid deed onderzoek bij de Toevanen, een volk dat in het zuidwesten van Siberië leeft, in een extreem landklimaat: de temperatuur kan variëren van -45 graden in de winter tot 35 graden in de zomer. In die extremen fokken de Toevanen hun vee en leven ze in tenten.

De leerzaamste ontdekking kwam toen de onderzoekers vroegen bij welke temperatuur de Toevanen zich het meest ‘comfortabel’ voelden. Het lukte niet daar een antwoord op te krijgen. ‘Hoe we het ook omschreven: dan begonnen ze te giechelen. Toevanen zijn daar helemaal niet mee bezig.’

https://www.volkskrant.nl/a-b9a203d6

Het zit nogal op het niveau als je heel arm was dan zou je sowieso niet over temperatuur zeuren. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

22-10-2022 om 08:41

Viva-amber schreef op 22-10-2022 om 08:32:

Het zit nogal op het niveau als je heel arm was dan zou je sowieso niet over temperatuur zeuren.

Inderdaad 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.